1

رفع نقص کمبود تخت بیمارستانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان تخصصی امداد جنوب ، جزو مهمترین پروژه های درمانی شرق کشور است .  

 

به گزارش روزنامه”صبح امروز” شاپور بدیعی  در نشست خبری  پروژه بیمارستانی امداد و نجات جنوب افزود: طی سالیان اخیر مشهد با کمبود ۳هزار تخت بیمارستانی مواجه بوده  که با همکاری حوزه توسعه و درمان ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، انقلاب بزرگی در جهت رفع این نقص صورت گرفت و ما موفق به حل این چالش شدیم. 

 

وی تصریح کرد:  در گذشته تنها بیمارستان تخصصی حوزه اطفال در شرق کشور ، بیمارستان دکتر شیخ بود که بسیاری از پزشکان برجسته کشور در آن  ارائه خدمت  کرده اما با توجه به حجم بالای بیماران کودک  کمبود فضای فیزیکی همیشه حس میشد. 

 

بدیعی اظهار کرد:  با تاسیس بیمارستان اکبر توسط خیرین در شهرک دانش و سلامت موفق به کاستن بار سنگینی که بر عهده کادر بیمارستان شیخ بود، شد. 

 

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان  کرد: در حال حاضر بیمارستان اکبر ۶ اتاق عمل فعال دارد که با توجه به احداث این بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانست سطح کیفیت درمان در حوزه اطفال را بهبود ببخشد.   

بدیعی در خصوص سایر اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: ساخت بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر، ساخت بیمارستان ۶۱۰ امام رضا(ع) شماره ۲، ساخت بیمارستان‌های جدید در شهرستان‌های فریمان، رشتخوار، باخرز و خلیل‌آباد کاشمر   تنها بخشی از اقدامات انجام شده به شمار می‌رود.  

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، وضعیت بیمارستان قائم(عج) به دلیل فرسوده بودن ساختمان و کمبود تخت، نامناسب بود و بیماران در راهروها بستری می‌شدند. 

 

بدیعی عنوان کرد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، علاوه بر توسعه و بازسازی بیشتر بخش‌های بیمارستان، ۲۵۰ تخت نیز به مجموع تخت‌ها افزوده شد که این موضوع نقش موثری در افزایش کیفی و کمی خدمات داشته است. 

 

وی بیان کرد: در حال حاضر دیگر نه تنها بیماری در راهروهای بخش اعصاب بستری نمی‌شوند، بلکه همواره 5 تا 6 تخت نیز به عنوان پشتیبان آماده ارائه خدمات در مواقع اضطرار است. 

 

 تکمیل زنجیره درمانی با احداث پروژه امدادجنوب  

 

بدیعی با اشاره به اهمییت بیمارستان سوانح در مشهد ادامه داد: ما هرساله پذیرای ۳۰ میلیون مسافر از سرتاسر ایران به مشهد مقدس هستیم و باید پیش بینی هایی در خصوص سوانح صورت پذیرد. 

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از رسانه ها و عملکرد آنها در خصوص عدم شفاف سازی در خصوص پلان‌های بیمارستان امداد جنوب تصریح کرد: به دلیل کمبود اعتبارات مالی این پروژه در فاز اول پیشرفت چندانی نداشت که با اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت به منظور ساخت این بیمارستان در سال گذشته، کار اجرایی آن به طور مجدد آغاز شده افزود: توسعه، تجهیز و ساخت مراکز تروما گامی موثر در گسترش خدمات کیفی و کمی به سانحه‌دیدگان به ویژه در حوادث جاده‌ای بوده، همچنین، در ساخت بیمارستان امداد و نجات جنوب، ایجاد بخش‌های جراحی ارتوپدی کودکان و جراحی عروق نیز پیش‌بینی شده است. 

 

وی  تکمیل پروژه بیمارستان امداد جنوب را از طرح های مهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد برشمرد واضافه کرد: این طرح در ضلع جنوبی مشهد و در مسیر دسترسی آسان به بزرگراه ها قرار دارد و ساخت این بیمارستان در کنار مرکز فوریت‌های پزشکی که متناسب با استانداردهای روز دنیا در شهرک دانش وسلامت  ساخته شده می‌تواند  وضعیت مسافران اورژانس  هوایی را بهبود ببخشد . 

 

بدیعی با اشاره به بیمارستان شهید کامیاب تصریح کرد: این بیمارستان جزو طرح های جامع دانشگاه بوده است که جزو پیشرفته ترین بیمارستان تخصصی در حیطه سوانح است که اورژانس آن هفته دیگر افتتاح می شود و با مستقر شدن متخصصین طب در این اورژانس ، و تجهیزات پیشرفته به کار رفته در آن ،  افتخاری دیگر برای  دانشگاه علوم پزشکی مشهد رقم خورد .   

بدیعی با اشاره به بیمارستان امداد جنوب بیان  کرد: این پروژه تا دوسال دیگر به بهره برداری می رسد و با توجه به ۴ بیمارستان تخصصی  سوانح از جمله طالقانی ، هاشمی نژاد، شهید کامیاب، و امداد جنوب ، زنجیره درمانی دانشگاه علوم پزشکی تکمیل خواهد شد و مشهد به استانداردهای درمان   در حوزه سوانح در جهان  می رسد. 

 

۱۰۰ میلیارد ریال  سرمایه برای تکمیل پروژه امداد جنوب 

 

 مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در ادامه این نشست گفت: در سفر اول دکتر روحانی در دولت یازدهم به دلیل وضع تحریم‌ها بیشتر هدف های سازمان برنامه و بودجه بر تکمیل پروژه های بالای ۷۰ درصد بوده که ما در مشهد هیچ پروژه بالای ۷۰ درصدی نداشتیم‌. 

علی رحیمی تصریح کرد: با توجه به اهمیت سنجی ،  دانشگاه علوم پزشکی ،  پروژه بیمارستان امد

اد جنوب و شهید هاشمی نژاد مشهد  در دستور کار قرار گرفت که تا کنون ۷۸ درصد پروژه بیمارستان هاشمی نژاد مشهد تکمیل شده  و تنها در خصوص مسائل اعتباری آن مشکل داشته که امید است این بیمارستان تخصصی با ۱۴ اتاق عمل در سال ۹۹ افتتاح شود. 

  

وی در خصوص بیمارستان امداد جنوب بیان کرد: این پروژه از سال گذشته با مکاتبات انجام شده با دفتر مقام معظم رهبری و سایر مسئولان بالادستی کشور در ردیف پروژه‌های لازم الاجرا قرار گرفت و ساخت آن با فروش ۲۵۰ میلیارد ریال اوراق قرضه و پیش بینی برخورداری از ۲۰۰ تخت بیمارستانی از سر گرفته شد و هم اکنون بیش از ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

 

وی در خصوص پروژه های طرح نظام سلامت عنوان کرد: عمده پروژه های این طرح از جمله ۱۱ مرکز بهداشتی، مراکز غربالگری و شیمی درمانی، ۱۵ بلوک زایمانی ، ۱۱۰ خانه بهداشت، ۴۲ پایگاه سلامت، آموزشگاه بهرورزی، ۲۰ مرکز جامع سلامت، ، ۳۶ مرکز جامع سلامت روستایی، تجهیز بیمارستان امید بود که تمام آنها به بهره برداری رسید . 

 

رحیمی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل زنجیره های درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی ظرف ۴۰ سال آینده هیچ مشکل درمانی در مشهد نداشته باشیم.