1

تغییر بافت گلشهر با بهسازی شلوغ بازار

منطقه 5 شهرداری مشهد واقع در شمال شرق شهر و شامل محلاتی از جملهگلشهر و شهید آوینی است که از لحاظ بافت شهری فرسوده محسوب می شود. اما چندی است که این منطقه ظاهر دیگری به خود گرفته و بافت جدیدی در آن در حال شکل گیری است. برای شناخت بیشتر منطقه و طرح های اجرایی آن ساعتی میزبان شهردار منطقه 5 مشهد بودیم. در ادامه حاصل گفت و گوی ما با حسین عبدا…زاده را میخوانید.

شهردار منطقه 5 مشهد با اشاره به اجرای پروژه ای ویژه در این منطقه گفت: طرح شلوغ بازار منطقه اهمیت بخصوصی دارد و اجرای آن بافت منطقه را تغییر خواهد داد.

عبدا…زاده افزود: این طرح دارای 3 فاز است که شامل نما و بدنه، پیاده رو سازی و کانال سازی است که به اتمام رسیده است، اجرای هر 3 فاز فضای بسیار خوبی را ایجاد می کند. قرار است کل بازار به صورت دالان مانند ساخته شود. ما مقداری روی مسئله بدنه سازی بحث داشتیم که به تازگی نهایی شد و اجرای طرح نما و بدنه از همین هفته آغاز می شود.

عبدا…زاده بیان کرد: محل این بازار قبلا مسیر رفت و برگشت خودروها و عبور عابران بود اما اکنون این مکان تبدیل به پیاده رو شده است. طرح اولیه تخریب کامل محور شلوغ بازار بود که بعدها با تثبیت محور تصمیم به ایجاد این بازار گرفتیم. این مناطق خیلی برای شهرداری درآمد ندارد اما همیشه رونق داشته و مدیریت آن بدون مشارکت مردم اصلا امکان پذیر نیست. ما برای اجرای طرح شلوغ بازار نشست هایی با کسبه منطقه داشتیم و تا جایی که می شد حرف های آنان را شنیدیم.

تلاش برای جذب گردشگران به منطقه

شهردار منطقه 5 مشهددرباره تاثیر شلوغ بازار بر آینده این منطقه گفت: پروژه شلوغ بازار به گردشگری منطقه کمک زیادی خواهد کرد. انشاا… با اتمام بدنه سازی این محله یکی از محلاتی خواهد شد که جنبه گردشگری بین المللی پیدا می کند.

وی در خصوص میل های (میله کوره های آجرپزی) تاریخی منطقه 5 مشهد گفت: یک میل در منطقه به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است؛ میل دیگری نیز وجود دارد که با خطر ریزش روبرو است اما مالکیت آن هنوز به شهرداری منتقل نشده است. ثبت این میل ها برای شهرداری هزینه چندانی ندارد اما متاسفانه واحدهای مرمت پاسخگو نیستند.

وسعت کم و تراکم بالای جمعیت در منطقه

وی با اشاره به وسعت کم و تراکم بالای جمعیت در منطقه 5 مشهد ادامه داد: حدود 110 هکتار بافت فرسوده در منطقه وجود دارد که در آن ساخت و سازی در حال اجرا نیست و سعی کرده ایم جلوی آن را بگیریم. در چشم انداز این منطقه 16 یا 17 مشکل اصلی از جمله زمین های قولنامه ای، مسائل بهداشتی، روان آب ها، آبگرفتگی گودال ها، استحکام بناها، معابر کم عرض با تراکم جمعیتی بالا، عدم دسترسی های متصل به هم در معابر و غیر اصولی بودن ساخت و سازها مطرح شده است.

عبدا… زاده با اشاره به برندهای قدیمی منطقه گفت: در مناطق پیرامونی برندهایی ایجاد شده که سرمایه گذاران را به خود جذب نمی کند، در جلسه شورای اجتماعی محلات از مردم خواستم تا املاکشان را به ضایعاتی ها، گاوداری ها و دامداری ها اجاره ندهند البته این برندها از قدیم وجود داشته چراکه این مناطق روستایی بوده و بعدا به شهر ملحق شده است.

تغییر بافت فرسوده با ساخت و ساز های استاندارد

شهردار منطقه 5 مشهد افزود: در سال گذشته ما اولین منطقه از لحاظ وصولدرآمد بودیم که یکی از دلایل آن ساخت و سازهایی است که صورت گرفت و بافت های شهری خوبی ساخته شد. خدا را شکر الان استقبال خوبی از این ساخت و سازها شده و سرمایه گذاران را به خود جذب کرده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه های مشارکتی گفت: پروژه 480 واحدی کوثر در انتهای گلشهر از طرح های مشارکتی شهرداری است که واحدهای آن را تحویل داده ایم و در اختیار مردم قرار گرفته است. در کنار آن اقدام به ایجاد سالن ورزشی مدافعان حرم کردیم؛ همچنین مشغول ایجاد یک سالن چندمنظوره هستیم که بسیار زیبا است و نظیر آن در مشهد وجود ندارد. خود شهرداری در ساخت این سالن وارد شده است، علاوه براین پروژه ملل نیز با همکاری سرمایه گذاران در این منطقه اجرا شده است.

محلات شفیعی، آوینی و امیرالمومنین

عبدا…زاده ضمن تشکر از مشارکت و صبوری مردم در اجرای طرح های بهسازیادامه داد: محلات شفیعی، آوینی و امیرالمومنین در برنامه های بهسازی و بازسازی جای گرفته است و پیمانکاران هم نهایی شده اند؛ اما این اتفافات طولانی مدت و زمان بر است.

وی افزود: سال گذشته در محله آوینی زورخانه رستم دستان را به بهره برداری رساندیم و مردم در حال استفاده از آن هستند. فاز اول پیاده رو سازی این خیابان نیز به اتمام رسید و فاز دوم تا یک ماه آینده اتمام می یابد. همچنین 3 بوستان در منطقه بهره برداری شد. هم اکنون نیز در حال آماده سازی پروژه ساخت بوستانی 4 یا 5 هکتاری هستیم.

سرانه فضای سبز در منطقه حدود 1/4 درصد است

عبدا…زاده با اشاره به تلاش برای افزایش سرانه فضای سبز منطقه گفت: حدود 450 هکتار فضای باز در اطراف منطقه وجود دارد که اگر تبدیل به فضای سبز شوند سرانه فضای سبز بسیار بالا خواهد رفت؛ اما اکنون فضای سبز در تملک شهرداری تنها 1/4 درصد است. ما در تلاشیم تا سرانه فضای سبز را افزایش دهیم.

وی یادآورشد: حُسن این منطقه زمینه های بزرگ مقیاس آن است. خوشبختانه ما در حال کار روی کمبودها هستیم تا با مقدار سرانه ای که داریم این کمبودها جبران شوند.

عبدا…زاده ادامه داد: جبران این کمبودها نیازمند زمان و تامین اعتباراست ،درصد تحقق نقدی بودجه ما 132 درصد و غیر نقد هزار و 315 درصد بوده که پیمانکاران و سرمایه گذاران و فعالیت املاک بسیار در آن موثر بوده اند. علاوه بر پروژه هزینه ای، پروژه درآمدی نیز در این منطقه تعریف شده که تا کنون توانسته ایم به اهداف مان برسیم.

برنامه ریزی برای حریم

شهردار منطقه 5 مشهد گفت: ما در حال برنامه ریزی طرح جامعی برای اجرا در حریم منطقه و محدوده آن هستیم و درخواست اعتبار برای تبدیل اراضی به بازار را داده ایم. همچنین پیشنهاداتی برای ارائه به مالکان این اراضی مطرح شده اند.

شهردار منطقه 5 مشهد ضمن اشاره به افزایش 50 درصدی اصلاحات بودجه ادامه داد: در سال گذشته ما در مبحث عمرانی جزو مناطقی بودیم که بالاترین میزان اعتبار را دریافت کردند. همچنین شلوغ بازار و برنامه های دیگر به اصلاحات بودجه اضافه شد. امسال نیز 20 محله در طرح بازآفرینی محسوب شدند که یکی از این محلات منطقه 5 شهرداری است و ما سریعا شروع به اجرای طرح کردیم.

عبدا…زاده افزود جلساتی برای 150 هکتار از اراضی منطقه برگزار شده و توافقاتی با مالکان صورت گرفته است. شناسایی مالکان این اراضی خود یک معضل است که در صورت شناسایی آسان کار بسیار پیشرفت خواهد داشت.

سوء استفاده از ناآگاهی مردم همچنان ادامه دارد

عبدا…زاده با اشاره به دغدغه های مناطق پیرامونی گفت: یکی از مهمترین بحث هایی که در این منطقه وجود دارد کمبود اطلاعات یک سری از مردم بومی منطقه نسبت به مباحث شهرسازی، شهرداری ها، املاک، قولنامه، سند و بحث های حقوقی است که به همین دلیل مورد سوءاستفاده برخی قرار می گیرند. برخی افراد املاک را به صورت قولنامه ای به این مردم می فروشند و شهرداری در پاسخگویی به این افراد در مضیغه می ماند. بیشترین مراجعین عمومی منطقه 5 را همین افراد تشکیل می دهند و متاسفانه کمتر کاری می توان برای آنان انجام داد.

وی ضمن تاکید بر لزوم افتتاح دفاتری مانند دفاتر پیشخوان برای ارائه اطلاعات عمومی و شهرسازی به مردم افزود: در روستایی که اکنون جزو حریم شهر شده است زمینی بوده که در زمان قبل از انقلاب واگذار شده است؛ این زمین به مردم زیادی فروخته شده و اکنون نمی دانیم که چطور به افراد مدعی پاسخ دهیم. این زمین از فردی به فرد دیگر انتقال یافته و باعث ایجاد دردسر هم برای این افراد و هم شهرداری شده است. اطلاع رسانی و جاافتادن فرهنگ روزنامه خوانی در این زمینه خیلی به مردم کمک می کند

دخالت نظر مردم در ارائه خدمات الزامی است

شهردار منطقه 5 مشهد بیان کرد: بیشتر خواسته های مردم مشکلات روزانه و ماهانه است، حدود 70 یا 80 درصد خواسته های مردم در پرسشنامه های توزیع شده، بحث آسفالت و پیاده رو سازی بود درحالی که مدیران شهری به موضوعات انتزاعی می پرداختند، در حالی که دخالت دادن مردم رضایت بیشتری را ایجاد می کند.

عبدا…زاده گفت: علاوه بر فعالیت سامانه 137 نرم افزاری تحت عنوان “چشم شهر” برای ثبت درخواست های مردمی در حال آماده سازی است. شهرداری در تماس های مردمی با سامانه 137 خیلی درگیر بحث های اعتباری می شود. اکنون این مشکل با توجه به پیگیری های انجام شده در حال رفع شدن است تا بعد از سنجش مشکل اعتبار به آن تخصیص یابد و بتوانیم به صورت اجرایی وارد عمل شویم.

طرح های تشویقی در حال آماده سازی برای مناطق پیرامونی

وی با اشاره به نگاه شهرداری به مناطق پیرامونی افزود: طرح های تشویقی در حال آماده سازی هستند تا پس از تصویب در شورا به مرحله اجرا برسند. این طرح ها مشوق مردم برای همکاری با شهرداری هستند. پیشنهادات خوبی ارائه شده که به رفع مشکلات منطقه و جلب نظر مردم کمک می کند؛ ازجمله این که مردم می توانند املاک در مسیر خیابان ها را در اختیار شهرداری بگذارند و شهرداری به آنان ملک یا هزینه پرداخت کند، امیدواریم این منطقه یکی از مناطق پیشرو در طرح های اجرایی باشد.

عبدا…زاده بر ضرورت توسعه و توازن شهری تاکید کرد و گفت: باید شهر در همه سطوح رشد کند تا دیگر مناطقی تحت عنوان حاشیه شهر و مناطق پیرامونی نداشته باشیم، امیدوارم امسال سال خوبی برای این اتفاقات باشد.

وی در پایان با دعوت از مسئولان برای بازدید از منطقه بیان کرد: مسئولان به منطقه می آیند اما این حضور باید بیشتر شود؛ حتی به صورت نامحسوس باید از منطقه بازدید کرد و پای درد دل مردم بنشینند.