1

ابهامات همچنان باقی است

با وجود انتخاب سید جواد حسینی به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش حرف و حدیث ها در خصوص دلایل استعفای بطحایی ادامه دارد

علی روغنگران

پس از استعفای پرحاشیه سیدمحمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش، رئیس جمهوری پس از بررسی گزینه‌های مختلف، در نهایت سیدجواد حسینی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه که امر تعلیم و تربیت 13 میلیون دانش‌آموز را برعهده دارد و با برخورداری از یک میلیون و 700 هزار شاغل و بازنشسته بزرگترین دستگاه اجرایی دولت محسوب می‌شود، انتخاب کرد.

سید جواد حسینی کیست؟

سیدجواد حسینی متولد 1346 در مشهد و دارای دکترای تخصصی جامعه شناسی از دانشگاه ملی، دولتی و آکادمی علوم روسیه است. او مدرک کارشناسی پژوهشگری اجتماعی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه اصفهان دارد. سوابق مدیریتی و اجرایی مختلفی از جمله معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و قائم مقام استاندار خراسان رضوی (95-97)، معاونت گردشگری زیارت استانداری خراسان رضوی در سال 97، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی (92-95)، فرماندار مشهد مقدس (82-84)، مدیر کل امور اجتماعی و انتخابات استانداری خراسان (80-82) در کارنامه کاری او به چشم می‌خورد. وی همچنین مشاور عالی استانداری خراسان رضوی، معاون فرمانداری مشهد (79-80)، سرپرست فرمانداری سبزوار (79)، نماینده مردم سبزوار در شورای اسلامی شهرستان سبزوار (77-81)، رئیس شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان خراسان رضوی (95-97) بوده است. مشارکت همگانی در طرح اشتغال معلولین (96 – 97)، رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی (95 – 97)، رئیس استانی هیات امنایی دانشگاه فرهنگیان (92 – 95)، عضو کمیته پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی (76 – 87) و عضو هیات علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی (75-94) از دیگر سوابق مدیریتی حسینی است. او کسی بود که برای اولین‌بار در خراسان‌رضوی، پیشنهاد تشکیل پارلمان بانوان را برای سهیم‌کردن زنان در تصمیم‌گیری‌ها مطرح کرد و به اجرا درآورد. راه‌اندازی خانه جوان، راه‌اندازی 400تشکل‌ غیردولتی و تشکیل کارگروه‌های مختلف، از ایده‌ها و فعالیت‌هایش در دوره تکیه‌زدن بر صندلی معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خراسان‌رضوی بوده است.حسینی، جامعه‌شناس هم هست و کتاب‌هایی در این حوزه تالیف کرده است. در کارنامه دوران مدیریتش در آموزش‌وپرورش هم تاسیس «پارلمان معلمان»، «پارلمان دانش‌آموزان»، «پارلمان اولیا» و «طرح مدام» از ابتکارات اوست. سالهای بعد‌از ترک پست فرمانداری مشهد در دولت احمدی‌نژاد تا هشت‌سال بعد از آن، حسینی به همان نقش معلمی و پژوهش پرداخت. در این دوران او 13کتاب و 30مقاله پژوهشی نوشت و یک‌سال نویسنده برتر سال و سالی دیگر استاد برتر تدریس شد.

حاشیه های یک استعفاء

استعفای ناگهانی محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور، دولت را وارد حاشیه‌های تازه‌ای کرده است. در چند روز اخیر تاکنون چندین روایت از این استعفا مطرح شده است. بطحایی خود تاکنون نسبت به این روایت‌ها سکوت کرده است. قاعدتا یکی از این روایت‌ها می‌تواند دلیل اصلی استعفا باشد.

چهارشنبه شب وزیر آموزش و پرورش درحساب کاربری توئیترش گزارشی درباره موضوع اصلاح حقوق معلمان ارائه کرد. او نوشت: «در آخرین روز قبل از تعطیلات در جلسه‌ای با حضور رئیس و همکاران سازمان اداری و استخدامی، موضوع اصلاح حقوق همکاران جوانم در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بررسی کردیم و با نظر مثبت آقای انصاری امیدوارم بزودی نتیجه مورد نظر به‌دست آید

این توئیت هیچ نشانی از یک وزیر ناامید و خسته از کار و یا وزیری که قصد دارد شغلش را ترک کند، ندارد. این توئیت حتی نشان می‌دهد که او هماهنگی خوبی حداقل با ارکان مالی و ادارای دولت دارد. اما ناگهان چند ساعت پس از انتشار آن در رسانه‌ها، زمزمه‌هایی مبنی بر استعفای وزیر آموزش و پرورش منتشر شد.

پس از آنکه از سوی وزارت آموزش و پرورش این استعفا تکذیب شد، سخنگوی دولت استعفا را تائید و اعلام کرد که محمد بطحایی برای حضور در انتخابات مجلس استعفا داده است. دلیلی که به ابهامات ماجرا افزود.

ربیعی گفت: “آقای بطحایی ابتدای هفته استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد و در متن استعفا نوشت که به علت حضور در انتخابات مجلس استعفا داده است.”

او افزود: «آقای بطحایی روز سه شنبه با آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تماس گرفته و خواستند تا قبل از پایان مدت زمانی که در قانون برای پذیرش استعفا تعیین شده است، رئیس جمهور با استعفای او موافقت کند که به همین دلیل رئیس جمهور نیز با خواسته ایشان موافقت کرد و استعفا را پذیرفت

بطحایی که وزیر بسیار فعال در فضای مجازی است تاکنون هیچ توضیحی درباره دلیل استعفایش نداده است. اعلام سخنگوی دولت مبنی بر تصمیم بطحایی برای شرکت در انتخابات مجلس برای بسیاری باور پذیر نیست. بسیاری معتقدند این عاقلانه نیست که وزیری برای پست وکالت مردم در مجلس کرسی وزارت را رها کند. با این حال ربیعی در این باره گفته است “با شخصیتی که از آقای بطحایی سراغ داریم هرآنچه که در متن استعفا آمده است در ذهنشان نیز بوده است البته گمانه زنی‌ها و مسائل مختلف از سوی طیف‌های مختلف اعلام شده بود، اما هرآنچه اتفاق افتاده مواردی بود که مطرح کردم.”

نگاه اصولگرایان

پس از اعلام پذیرش استعفای بطحایی اولین گمانه‌زنی از سوی جریان‌های اصولگرا مطرح شده است. برخی نمایندگان این جریان در گفتگو‌هایی مدعی شده اند دلیل دیگری برای استعفا بطحایی وجود دارد. آنها می‌گویند وزیر آموزش و پرورش با رئیس جمهور و برخی دولتمردان اختلاف داشته است. مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس کسی است که بحث پوششی بودن انتخابات مجلس برای این استعفا را مطرح کرد. او گفت: “این استعفا در پوشش کاندیداتوری در انتخابات صورت گرفته است، ولی دلایل دیگری دارد.”

محمد مهدی زاهدای عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز که زمانی خود وزیر علوم در دولت احمدی نژاد بود معتقد است: «هر چند از نظر همترازی جایگاه نماینده مجلس مثل وزیر است، ولی کار وزیر اجرایی است و کمتر کسی است که وزیر باشد استعفا می دهد تا نماینده شود و اصلا تاکنون سابقه نداشته و بنده هم یقین دارم دلیل استعفا این نبوده است، ممکن است ظاهرا به این دلیل به مردم القا شده باشد، اما اینگونه نیست

ذوالنور «عدم تحقق وعده‌های دولت در پرداخت معوقات، افزایش حقوق و حل مشکلات معیشتی فرهنگیان» و نیز «عدم همکاری و مساعدت دولت در این خصوص» را به عنوان دلایل استعفای بطحایی ذکر کرد.

زاهدی نیز توپ را در زمین نوبخت انداخت و دلایل جالبی را برای استعفای او ذکر کرد: «آقای بطحایی تلاش داشت بحث‌های ملی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق‌التدریس‌ها، سربازمعلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت. آقای بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند، به خصوص که قبلا در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است که به پشتوانه آقای نوبخت، این مسئولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش و پرورش جمع شود، اما معتقدم همراهی لازم از سوی ایشان صورت نگرفت و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش از سوی دولتمردان بود

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و پرورش نیز روایت مشابهی دارد و معتقد است همکاری دولت با بطحایی مناسب نبوده است.

بطحایی در شرایطی پس از استعفا به عنوان یک دولتمرد پیگیر حقوق معلمان معرفی می‌شود که مدت هاست نمایندگان اصولگرا به دنبال استیضاح او هستند. این نمایندگان ماه هاست طرح استیضاح وزیر را در دستور کار قرار داده اند. آنها معتقدند وزیر در عزل و نصب ها، وضعیت نامناسب مدارس، وضعیت معلمان حق التدریسی، وضعیت مطالبات بازنشستگان و … کم کاری کرده است.

از سوی دیگر اصولگرایان و به ویژه برخی رسانه‌های آنها همچنان مدعی اند که وزارت آموزش و پرورش سند 2030 را اجرا می‌کند. در همین راستا پس از ماجرای جنجال پخش آهنگ “جنتلمن” و رقص و شادی دانش آموزان برخی مدارس با این آهنگ، به شدت به وزیر آموزش وپرورش انتقاد کردند.

در حالی که اصولگرایان می‌گویند پشت پرده چیز دیگری است و با استعفای بطحایی همدلانه رفتار می کنند، اما احمد امیر آبادی فراهانی نماینده قم نسبت به ورود دولتمردان به مجلس هشدار داده است. او نوشته است: “از قدیم الایام نماینده‌ها دنبال این بودند وزیر بشوند یکی دیگر از عجایب این دولت، برعکس وزیر استعفا میده برای نمایندگی؟! آقایان قاضی زاده و آخوندی هم صبر می‌کردند الان استعفا می‌دادند، آقای زنگنه کجایی؟ فرصت تمام شد. همکاران مراقب صندلی‌های سبز باشید.”

نگاه اصلاح طلبان 

این فقط نمایندگان اصولگرا نیستند که درباره دلیل واقعی استعفا تشکیک کرده اند. محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران نیز در توئیتی با گوشه و کنایه در این باره نوشته است “از استعفای وزیر آ. پ. برای کاندیداتوری مجلس شگفت زده شدم؛ به این جهت که چه مناعت طبعی دارد این انسان که عطای وزارت را به لقایش بخشید! دیگر آنکه چگونه فرصت خدمت بالفعل در سمت وزارت را به امید کسب کرسی مجلس رها کرد و دیگر آنکه چه قدر و منزلتی دارد این کرسی و ما غافل بودیم!”

با این حال پارسا دیگر عضو فراکسیون امید ضمن انتقاد از وزیر آموزش و پرورش روایت رسمی را پذیرفته است. او در توئیتی نوشت: «آقای وزیر آموزش و پرورش! حتی اگر قصد شرکت در انتخابات مجلس داشتید، بهتر بود در واکنش به فجایعی همچون مدرسه غرب تهران و زاهدان و تاکستان، یا برای عذرخواهی از فرهنگیانی که پاسخی برای مطالباتشان نداشتید، استعفا می‌کردید، تا لااقل به عنوان فردیمسئولیت شناس، شانس رای آوردن داشته باشید

واکنش ها در فضای مجازی

در فضای مجازی نیز بحث‌های فراوانی پیرامون این موضوع مطرح است. هنوز این بحث داغ است که پشت‌پرده چه می‌تواند باشد و هنوز افکار عمومی باور نکرده وزیری برای حضور در مجلس استعفا کند. بسیاری می‌گویند بطحایی نشان داده که هیچ تعهدی به وظایف خود ندارد حالا چگونه مردم به او اعتماد کنند و او را وکیل خود نمایند.

برخی کاربران از دفتر ریاست جمهوری خواسته بودند تا برای شفاف سازی متن استعفانامه بطحایی منتشر شود. افرادی می‌گویند ممکن است او به دلیل اختلاف با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کناره گیری کرده باشد. این عده به انتصاب احتمالی مجتبی زینی وند به عنوان جانشین بطحایی اشاره می‌کنند و می‌گویند او عضو حزب اعتدال و توسعه است. حزبی که نوبخت دبیرکل آن است.پیشتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان به دلیل اختلاف با نوبخت استعفا کرده بود.

برخی هم می‌گویند شاید بطحایی به دنبال راه فراری از مسئولیت بوده، این مطلب را عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان مطرح کرده است. او در توئیتی نوشت: «یا بطحایی راه موجهی برای فرار یافته است که طبیعی جلوه کند یا واقعیت به جامعه گفته نمی‌شود

در این بین پای مافیای کنکور و ماجرای ساسی مانکن هم به موضوع باز شده است. سیامک قاسمی از فعالان فضای مجازی در این باره نوشته است: «یعنی میشه کسی صندلی نقد وزارت را رها کنه برای اینکه بخواد به صندلی نسیه نمایندگی مجلس برسه؟ ما که سرمون توی کار خودمون هست، اما دولت فخیمه مارا چه فرض کرده؟ الان مافیای گاج و قلمچی کار خود را کرده اند یا مافیای سیاسی مانکن و جنتلمنه؟»