1

نوسازی 30 هزارمترمربع از بافت فرسوده مشهد

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهدنوسازی بافت فرسوده مشهد در سال گذشته را  30 هزارو 931  مترمربع اعلام کرد.

به گزارش «صبح امروز» مجتبی شاکری‏روش با تاکید بر این موضوع که لازمه موفقیت در حوزه بازآفرینی هماهنگی دستگاه‌های متولی است، اظهار کرد: تحقق اهداف بازآفرینی نیازمند همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های متولی است و بدون وجود هماهنگی بین دستگاهی این مهم با شکست مواجه می‌شود.
وی گفت: عمده مشکلات عدم موفقیت بازآفرینی شهری طبق آنچه از مستندات پیدا است؛ عدم هماهنگی و یکپارچگی نهادها بوده است که موفقیت آن نیاز به فعالیت‌های هم‌افزا توام با یک برنامه منسجم دارد.

6 درصد مساحت شهر مشهد جزو بافت ناکارآمد است
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه بالغ بر 6 درصد مساحت شهر مشهد جزو بافت ناکارآمد است، خاطرنشان کرد: از مساحت 35 هزار هکتاری مشهد بالغ بر 2 هزار و 292 هکتار آن جزو بافت ناکارآمد شهر محسوب می‌شود که 17 درصد از جمعیت مشهد طبق سرشماری سال 95 در این مناطق سکونت دارند.

بیشترین و کمترین بافت ناکارآمد در بین مناطق مشهد
شاکری‌روش افزود: در بین مناطق، منطقه 6 شهرداری مشهد با 421 هکتار و منطقه سه شهرداری مشهد با 404 هکتار بیشترین مساحت بافت ناکارآمد را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری ضمن اشاره به صدور 171 پروانه ساخت در سال 97 در بافت‌های ناکارآمد گفت: مساحت پلاک‌های نوسازی شده در سال گذشته 30 هزار و 931 متر مربع بوده است.
شاکری‏روش اضافه کرد: متاسفانه مشهد رتبه دوم سکونت‌گاه‌های غیررسمی و رتبه سوم بافت‌های فرسوده کشور را دارد که این در شان دومین کلانشهر کشور و شهر امام رضا (ع) نیست.
وی ادامه داد: 66 محله در پهنه های مصوب کم برخوردار و پیرامونی شهر مشهد که عمدتا در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی واقع شده‌اند جزو محلات هدف بازآفرینی هستند که در آن‌ها دفاتر توسعه محلی راه‌اندازی خواهد شد.
بررسی ضرورت رسیدگی به بافت فرسوده شهری

هم چنین محمدهادی درودی، رییس اداره بافت فرسوده شهرداری مشهد درباره دلایل شکل گیری بافت های ناکارآمد و فرسوده در مشهد گفت: گسترش فضایی بی‏رویه و بدون برنامه شهرهای بزرگ و متوسط کشور در چند دهه گذشته، باعث شکل‌گیری بافت‌های جدید شهری در مجاورت شهرها و جابه‌جایی ساکنان و کاربریهای شهری به نواحی جدید شده است. در نتیجه این جابهجایی، به‏تدریج بافت‌های قدیمی شهرها کارکرد و حیات اجتماعی- اقتصادی خود را از دست داده‌اند و این بافت‌ها با از دست دادن حیات شهری خود، به سمت رکود و فرسودگی گرایش پیدا کرده‌اند.

وی با بیان این که بافت شهر به هم تنیده شدن و نحوه استقرار ساختمانها و ترکیب آنها با یکدیگر در خصوص شبکه راهها براساس شرایط محیطی است، اظهارکرد: معمولا بافت فرسوده و نابهسامان شهری که در هسته مرکزی یا لایه‌های میانی شهرها قرار دارند، نیازمند دخالت و ساماندهی هستند، البته بافت فرسوده به لحاظ ویژگی‌های فضایی، کالبدی و ارزشی، همسان نبوده و این تعاریف، آنها را از هم متمایز می‌کند.

وی با اشاره به دسته بندی بافت ها گفت: بافت پیرامونی یا بافت‌هایی با اسکان غیررسمی بافت‌هایی هستند که عمدتاً مهاجرین روستایی و تهیدستان شهری را در خود جای داده‌اند و بدون مجوز و خارج از برنامهریزی رسمی و قانونی توسعه شهری (طرحهای جامع و تفصیلی) در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها بهوجود آمده است.

وی ادامه داد: اراضی عمده این بافت ها فاقد سند مالکیت است و از نظر ویژگی‌های کالبدی و برخورداری از خدمات و زیرساخت‌های شهری مشابه بافت‌های فرسوده شدیداً دچار کمبود است.

وی یکی دیگر از بافت هایی که نایزمند ساماندهی است رابافت‌های تاریخی عنوان کرد و افزود: ابنیه و فضایی که قبل از 1338 هجری شمسی شکل گرفته و به ثبت آثارملی رسیده یا قابلیت ثبت شدن را دارند؛ )مانند مجموعه میدان نقش جهان و پیرامون آن تماماً واجد ارزش فرهنگی تاریخی هستند.) درمورد اینگونه بافت‏ها، ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ملاک عمل خواهد بود.

وی با اشاره به بافت های قدیم اظهار کرد:  آن بخش از بافتهای شهری را شامل می‏شود که قبل از 1338 شکل گرفته و به دلیل فرسودگی کالبدی و فقدان استانداردهای ایمنی، استحکام و خدمات و زیرساختهای شهری علیرغم برخورداری از ارزشهای هویتی از منزلت مکانی و سکونتی پایین برخوردارند. مداخله در این‌گونه بافتها یا سایر بافت‌های شهری متفاوت است و اقداماتی مثل بهسازی، روانبخشی و نوسازی روی آنها اعمال خواهد شد.

درودی با بیان این که بافت فرسوده بهدلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات، خدمات و زیر ساخت‏های شهری آسیب‏پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردار هستند گفت: این بافتها بهدلیل فقر ساکنان و مالکان آنها امکان نوسازی خودبه خودی را نداشته و سرمایه‏گذراران انگیزهای سرمایه‏گذاری در آن را ندارند.

وی با اشاره به ویژگی های بافت های فرسوده اظهار کرد: ویژگی عمومی بافت‌های فرسوده این است که بهعلت گذشت زمان و عدم سرمایهگذاری لازم در نگهداری از آنها با شرایطخاصی مواجه هستند که شامل عدم دسترسی به درون بافت، فقدان تأسیسات زیر بنایی مناسب، مشکلات زیست‏محیطی و بالا بودن حجم آلودگی، کمبود امکانات گذران اوقات فراغت، فقر و محرومیت، آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سرانه کم خدمات، جمعیت زیاد (تراکم بالای جمعیت)، تراکم ساختمانی کم دوام، ناامنی و معضلات اجتماعی) می شود.

سرویس در شهر