1

ضرب الاجل 2 هفته ای به سازمان بازآفرینی شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهدمقدس گفت: تعامل و ارتباط منطقه ثامن با سازمان بازآفرینی بسیار حائز اهمیت است و به همین منظور سازمان مکلف شده ظرف مدت 2 هفته مدل قراردادها را به منطقه ثامن ابلاغ و فرآیند بررسی صلاحیت گروه های تسهیل‌گر نیز با فوریت طی و تعیین تکلیف شود.

 به گزارش صبح امروز بتول گندمی در حاشیه جلسه کمیته نظارتی شماره 4 که در منطقه ثامن برگزار شد، با بیان اینکه بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که بیش از 2 دهه قدمت دارد، اظهارکرد: یکی از سیاست های شورای پنجم در این خصوص، توجه به ماندگاری و حفظ ساکنان در منطقه و مشارکت مردم در نوسازی و بهسازی باقیمانده بافت است.

گندمی افزود: این رویکرد منجر به حضور گروه های تسهیل‌گر در منطقه می‌شود تا بدین ترتیب از ظرفیت این گروه‌ها برای مشارکت و ماندگاری مردم در راستای بهسازی استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری منطقه ثامن همزمان با تصمیم شهرداری مشهد در راستای ایجاد سازمان بازآفرینی و تهیه دستورالعمل های گروه های تسهیلگر اقدامات ویژه‌ای انجام داده است، گفت: این منطقه طی یک سال اقدام به محله‌بندی، مشخص کردن بافت‌ها و انتشار فراخوان جلب گروه های تسهیل‌گر نموده و ضمن برگزاری جلسات مختلف، تعاملات نزدیکی ایجاد کرده است.

گندمی با اشاره به گذشت 3 ماه از آغاز به کار سازمان بازآفرینی با هدف بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر مشهد، خاطرنشان کرد: در سطح کلان، معتقدیم این سازمان باید سیاست‌های مربوط به حوزه فعالیتی خود را تدوین و از کانال شهرداری به شورای شهر ارائه دهد؛ این لوایح شامل نوع قراردادها با گروه های تسهیل‌گر و مشوق هایی است که باید در سطوح مختلف ملاک عمل قرار گیرد.

عضو کمیته نظارتی شماره 4 شورای شهر مشهد افزود: نظر به اقدامات انجام شده توسط منطقه ثامن در موضوع تسهیل‌گری، تعامل و ارتباط این منطقه با سازمان بازآفرینی بسیار حائز اهمیت است؛ به همین منظور سازمان مکلف شده ظرف مدت 2 هفته مدل قراردادها را به منطقه ثامن ابلاغ و فرآیند بررسی صلاحیت گروه های تسهیل‌گر نیز با فوریت طی و تعیین تکلیف شود.

گندمی با بیان اینکه اساس کار و فعالیت منطقه ثامن، نوسازی و بهسازی است، گفت: همین امر سبب می‌شود تا سازمان بازآفرینی حضور و تمرکز بیشتری در این منطقه داشته باشد و ارتباط تنگاتنگی بین دو بخش شکل گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهدمقدس در ادامه به لزوم پیش‌بینی و درنظرگرفتن مشوق هایی در بحث نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد پرداخت و اظهارکرد: تحقق مشارکت حداکثری مردم و فعالیت گروه های تسهیلگر مستلزم درنظر گرفتن مشوق هایی برای تمامی بافت های فرسوده سطح شهر و محلات هدف بازآفرینی شهری است.

گندمی خاطرنشان کرد: در همین راستا از سازمان بازآفرینی خواسته شده مشوق ها را تدوین و برای تصویب آن را صحن علنی شورا بیاورد؛ در این زمینه، برخی از محلات نیاز به مشوق های بیشتر و یا ویژگی های خاص‌تری دارند و باید وجه تمایزی بین آنها قائل شد لذا از سازمان انتظار داریم این لایحه را سریعتر ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در منطقه ثامن تفاوت خاصی بین 9 محله موجود احساس نمی‌شود و مشوق های یکسان پاسخگوی نیازها خواهند بود، گفت: در بخش‌ها و محلات دیگر بعنوان مثال محلات مناطق 4، 5 و 6 شهرداری، باید مشوق های بیشتر و حمایت های بیشتری را در حوزه مالی برای شهروندان تعریف کنیم.

گندمی تصریح کرد: مشوق ها شامل بخشودگی در بحث پروانه و عوارض دریافتی شهرداری، افزایش سطح اشغال و افزایش تعداد واحد و یا تامین میزان پارکینگ و … خواهد بود.

سرویس در شهر