1

کارآفرینان مجاهدان اقتصادی هستند

علی رضا رزم حسینی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در شهرستان قوچان برگزار شد، افزود: کارنامه40 ساله نظام اسلامی در تامین زیر ساخت‌های کشور بسیار درخشان است.
وی با اشاره به وجود برخی کاستی‌ها، تاکید کرد: نظام ما برآمده از رای مردم است و ما باید در کنار نقاط قوت ضعف‌ها را نیز صادقانه با آنان در میان بگذاریم.
استاندار خراسان رضوی به نرخ 74 درصدی روستائیان در قبل اشاره و تصریح کرد: امروزه علی رغم توسعه همه جانبه روستاها و تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز آن‌ها، این رقم به 26 درصد کاهش یافته است.
رزم حسینی مهمترین علت مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرهای بزرگ را نبود کسب و کار و اشتغال مناسب برای ساکنان روستاها عنوان و خاطر نشان کرد: با اجرای مثلث اقتصادی و فرهنگی، توسعه متولی و ارباب پیدامی‌کند و به صورت اصولی امر توانمند سازی جوامع محلی دنبال می‌شود.
 وی با اشاره به وجود دارایی‌های بالا و سرمایه‌های انسانی خوب، گفت: یکی از اساسی ترین عوامل رشد فزآینده اسیب‌های اجتماعی در کشور، موضوع اشتغال است.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مدیران باید از پرداختن به امور جاریه بپرهیزند و با کار جهادی از مزیت‌های استان به حو شایسته استفاده کنند.
رزم حسینی با بیان این که من به رهبری عرض کردم خراسان رضوی یک چهارم بودجه کل کشور را در اختیار دارد؛ سپرده‌های بانکی این استان حدود100 هزار میلیارد تومان است که باید از آن‌ها استفاده بهینه در حوزه اشتغال و کارآفرینی بشود؛ افزود: باید تمامی ارکان حکومت دست در دست هم دهند و با پرهیز از اختلافات در مسیر توسعه حرکت کنند.
وی به محدودیت‌های اعتباری دولت اشاره و تاکید کرد: ما باید استان را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند بسازیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم بیکاری و آسیب اجتماعی کاهش یابد و حتی ارتقا دینی پیدا کنیم باید به بخش خصوصی و اقتصاد مردمی و سپرده‌های مردمی که صاحب آن مردم هستند نگاه خود را عوض کنیم.
رزم حسینی تصریح کرد: از این رو، روحانیون در این مثلث اقتصادی و فرهنگی به میدان می‌آیند که فرهنگ آن را گسترش دهند.دیدمان باید نسبت به سرمایه گذار عوض شود.اگر عوض شد همه مشکلات حل می‌شود. 
وی با انتقاد از بروکراسی پیر و مزمن اداری، اظهار داشت: باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اختیارات مدیران، موانع سرمایه گذاری را برطرف کنیم.

چالش‌هایی که از عهده استان خارج است
استاندار خراسان رضوی در خصوص رفع برخی چالش‌ها که از عهده استان خارج است نیز تاکید کرد: این موارد احصا و به مرکز منعکس می‌شود.
 رزم حسینی گفت: گفتار صادقانه با مردم و اطلاعات شفاف در اختیار آنان قرار دادن موجب جلب اعتماد و مشارکت آن در اقتصاد خواهد شد.
وی افزود: الگوی اقتصاد مقاومتی از جنس دولتی نیست این حرف من بر اساس سخن رهبری دستورات دینی و تجربه کاری است مقام معظم رهبریمی‌فرمایند اقتصاد مقاومتی مردمی است، دولتی نیست.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بر این اساس، ارکان حکومت کارگزار اند و مردم کار فرما می‌باشند اما ما برعکس این را عمل می‌کنیم.
رزم حسینی با بیان این که در سایه اقتصاد و امنیت می‌توان عبادت کرد؛ این فرهنگ دینی ما است که ترویج نشده؛ گفت: یکی از کارهای معین اقتصاد مقاومتی دانش اقتصادی است که برای هر منطقه الگوی کشت در زمینه کشاورزی تعریف می‌شود.
وی تاکید کرد: اصل اسلام بر برائت است تا زمانی که سرمایه گذار خلاف قانون کار نکرده مجاهد اقتصادی و عابد است و دستگاه‌های نظارتی باید وفق مقررات نظارت کنند اما همه دست به دست هم دهیم از مجاهد اقتصادی حمایت کنیم.

امضا55 تفاهمنامه اقتصادی در خراسان رضوی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین ‌الملل استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون 55 تفاهمنامه اقتصادی بین سرمایه‌ گذاران با امامان جمعه، فرمانداران، نمایندگان مجلس و روسای دادگستری در این استان امضا شده است.

در ادامه این جلسه، علی رسولیان افزود:‌ مجموع تفاهمنامه ‌های امضا شده در راستای طرح مثلث اقتصادی استان بیش از یک هزار و 47 میلیارد تومان و برای اشتغال 2 هزار و 780 نفر می ‌باشد
وی اظهار داشت: در این تفاهمنامه ‌ها معین ‌های اقتصادی مسئولیت توانمندسازی محلات را قبول می‌ کنند و تاکنون در زمینه مطالعه روستاها و شهرستان‌ ها، آموزش و اجرا اقدامات خوبی انجام داده ‌اند
وی گفت: برای این منظور استان خراسان رضوی به 12 منطقه تقسیم ‌شده که شهرستان قوچان به ‌عنوان منطقه 2 مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان است و در این نشست امروز 2 تفاهمنامه به امضا می ‌رسد که تفاهمنامه با موسسه ملل برای بخش مرکزی و تفاهمنامه با خانه صنعت و معدن برای بخش باجگیران از آن جمله است.
رسولیان افزود: طبق بررسی‌ ها تاکنون 80 واحد با اعتبار 2 هزار میلیارد ریال در بخش ‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت در بخش خصوصی این شهرستان در حال تکمیل است

بوروکراسی اداری برای سرمایه ‌گذاران تسهیل شود 
امام ‌جمعه قوچان نیز در این نشست گفت: بوروکراسی برای مسائل زیرساختی و سرمایه ‌گذاری باید تسهیل یابد زیرا سرمایه ‌گذاران در پیچ ‌و خم اداری نمی‌ توانند کارها را به ‌خوبی اجرایی کنند
حجت‌ الاسلام محمدعلی دستجردی افزود: گاهی برای اندکی بدهی تولیدکنندگان، مشکلاتی برای آنان ایجاد می شود که باید رفع شود
وی با بیان اینکه این شهرستان با مشکلات طلاق، بیکاری و اعتیاد مواجه است اظهار داشت: اگر مشکلات سرمایه ‌گذاران حل شود مشکلات یاد شده نیز حل خواهد شد.

اولویت حوزه سرمایه‌ گذاری، کاهش بوروکراسی است
فرماندار قوچان نیز گفت: سرمایه‌ گذاری ‌های جدید در این شهرستان پیگیری خواهد شد و به‌ عنوان اولویت در حوزه سرمایه ‌گذاری با تشکیل پنجره واحد سرمایه ‌گذاری بوروکراسی اداری را کاهش خواهیم داد
هادی رجایی نیا یکی از اولویت ‌های توسعه این شهرستان را حوزه تجارت خارجی و گردشگری دانست و افزود: وجود مرز باجگیران ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر و سرمایه‌ گذاری است.
وی با بیان اینکه اولویت اصلی در رویکردهای اقتصادی و اشتغال در این شهرستان حفظ اشتغال موجود است اظهار داشت: احیای سرمایه موجود در واحدهای فعال، نیمه فعال و در حال ساخت نیز اولویت دوم اقتصادی شهرستان خواهد بود
وی گفت: در حوزه مردمی کردن اقتصاد کارهای خوبی انجام‌ شده و تاکنون 14 صندوق خرد روستایی و یک صندوق خرد عشایری در این شهرستان تشکیل ‌شده و تسهیلات قابل ‌توجهی در این زمینه پرداخت ‌شده است.

13روستا در بخش باجگیران از نعمت گاز محروم است
نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 13 روستا در بخش باجگیران این شهرستان گاز رسانی نشده که به علت جغرافیای طبیعی گازرسانی به این منطقه برای شرکت ملی گاز مقرون ‌به ‌صرفه نیست
هادی شوشتری افزود: در جلسات اجرایی توافق شد که میانگین تعیین ‌شده توسط شرکت ملی گاز سرمایه ‌گذاری شود و مابقی از طریق سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار گردد.
وی اظهار داشت: ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قوچان نیز نیازمند پیگیری از طریق استانداری است اما مشکلاتی در سازمان امور اداری و استخدامی کشور وجود دارد که باید رفع شود.
وی با بیان اینکه دومین معین اقتصادی این شهرستان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می باشد و ساختار اقتصادی شهرستان نیز کشاورزی، دامی و صنایع وابسته آن است گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شده تا با سه ضلع بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان بتوانیم سرمایه‌ گذاری یک هزار و 500 میلیارد ریالی در حوزه واحد صنعتی دامی در این شهرستان داشته باشیم
ضرورت مبارزه با فساد اقتصادی 
دادستان قوچان نیز در این نشست گفت: دستگاه قضایی از اقتصاد مقاومتی حمایت می‌ کند اما برای داشتن نظام اقتصادی درست باید با فساد اقتصادی مبارزه کرد
حسین ولی دخت افزود:‌ مسئولین ادارات با وجود کارهای بسیار باید نظارت جدی به عملکرد زیرمجموعه خود داشته باشند
در این مراسم تفاهمنامه ای با موسسه ملل برای بخش مرکزی و تفاهمنامه دیگری با خانه صنعت و معدن استان برای بخش باجگیران این شهرستان به امضا رسید.