1

رونق تولید از مسیر صادرات

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر راه صادرات را باز بگذاریم، موجب رونق تولید شدیم و این راهی است که تمام کشورهای موفق در طول دهه‌های گذشته طی کردند. کشورها برای صادرات، تولید کرده و با هدف صادرات، تولید خود را شکل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، حمید گرمابی با تاکید بر اینکه برای رونق تولید باید بستر و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، اظهار کرد: اگر به این نتیجه رسیدیم که تولید ما رونق ندارد و مقام معظم رهبری امسال برای آن شعاری را تعیین کردند، قطعا باید بررسی کنیم که چه عواملی موجب شده تولید ما رونق نداشته باشد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی برای عدم رونق تولید می‌توان برشمرد، عنوان کرد: یکی از این عوامل این است که ما موانع پیش روی بازار کسب و کار خود را از بین نبردیم. گاه برای ایجاد یک کسب و کار جدید هموطنان ما باید 6 ماه و یا حتی بیشتر از آن به دنبال گرفتن امضاها و مجوزهای مختلف باشند. حتی دولت در سال گذشته برای اشتغال روستایی بودجه‌ای تعیین کرد که البته نه همه بلکه بخشی محقق شد اما باز هم این موضوع وجود داشت.

وظیفه فراموش شده بانک‌ها، حمایت از رونق تولید است

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این مسیر، تهیه سرمایه لازم برای این کار است که باید از بانک‌ها اخذ شود، قطعا یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها که گاه آن را فراموش می‌کنند، حمایت از تولید، توسعه و رونق تولید است. بانک‌ها باید سرمایه را تامین کنند که در این راه یکی از معضلات مهم، تامین ضمانت‌های لازم از سوی وام‌گیرنده است.

گرمابی ادامه داد: به طور مثال برای اشتغال روستایی وقتی از یک روستایی 50 تا 100 میلیون ضمانت می‌خواهیم و سند روستایی او را نیز قبول نمی‌کنیم، آن فرد نمی‌تواند اشتغال به راه بیندازد، این یک زنجیره از عوامل مختلف است، اگر قرار است بانک وام دهد و نیاز به ضمانت دارد، باید راهکارهای آن‌ها را نیز فراهم کند. به عنوان نمونه به روستایی سند ملکی دهند که ارزش داشته باشد تا روستایی بتواند از آن استفاده کند. می‌توان از روش‌های دیگری نیز استفاده کند، مثلا از طریق امضای سفته‌های متقابل یا زنجیبره‌وار راهکار آن را پیدا کنند.

موانع کسب‌وکار

این عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه برای به کار انداختن کسب و کار جدید موانع مختلفی داریم، تصریح کرد: زمان زیادی طول می‌کشد تا شخص کسب و کار جدید خود را به راه بیندازد، البته دولت طرحی دارد که امیدواریم تسریع کرده و سرعت دهد و آن طرح دولت الکترونیک است که قطعا این کار زمان را کوتاه‌تر و مشکلات را کمتر خواهد کرد و فسادی که در این راه وجود دارد که گاه برای گرفتن امضا باید هزینه‌هایی داده شود و نمی‌توان آن را کتمان کرد، کاهش خواهد داد.

وی اضافه کرد: دولت الکترونیک این حسن‌ها را داشته و این مشکلات را رفع خواهد کرد، این اقدامات باید در وزرات ارتباطات سرعت پیدا کند تا به سرعت طرح دولت الکترونیک را اجرایی کنیم که در این صورت مقداری از مشکلات راه انداختن کسب و کار جدید رفع خواهد شد.

از ظرفیت تولید بسیار زیاد در صنعت کشور استفاده نمی‌شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما واحدهای تولیدی در حال کار داریم که مشکل دارند، عنوان کرد: ظرفیت تولید بسیار زیادی در صنعت کشور ما ایجاد شده اما متاسفانه از آن استفاده نمی‌شود، به طور مثال در صنعت پتروشیمی که به دنبال آن باید به زنجیره پایین‌دستی‌اش نیز توجه شود که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه با ظرفیت پایین کار کرده، عمدتا مشکلات مالی دارند، سرمایه در گردش لازم را ندارند، نمی‌توانند ضمانت‌های لازم را تامین کنند و تسهیلات معوق قبلی آن‌ها مشکل ایجاد کرده است. باید این مشکلات برطرف شود تا از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

گرمابی بیان کرد: ظرفیت و کارخانه ایجاد شده اما شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی با ظرفیت پایین کار کرده و یا اصلا کار نمی‌کنند. وظیفه بانک‌ها است که راهکارهای مناسب برای سرمایه در گردش آن‌ها فراهم نمایند تا با حداکثر ظرفیت کار کنند. اگر ما بتوانیم از این ظرفیت خوابیده استفاده کنیم، اشتغال زیادی ایجاد می‌شود، تولیدات ناخالص کشور افزایش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم.

این عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در کنار تمام این موارد، عاملی که ما کمتر به آن توجه می‌کنیم، صادرات است. ما در شرایط تحریم دولت فعلی آمریکا قرار گرفتیم که برای صادرات نفت ما مشکل ایجاد کرده و با وجود اینکه مقداری از این مشکلات را توسط وزارت خارجه و نفت حل کردیم، توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و صادرات خود را افزایش دادیم اما برای صادرات نفت مشکل و محدودیت داریم.

باید سراغ صادرات محصولات صنایع کوچک، متوسط و محصولات کشاورزی برویم

وی با اشاره به اینکه باید به سراغ صادرات محصولات پایین‌دستی برویم، تصریح کرد: باید در زمینه صادرات محصولات صنایع کوچک و متوسط و محصولات کشاورزی خود را در بازارهای زیادی که در 15 کشور اطراف داریم، تلاش کنیم. آن‌ها نمی‌توانند صادرات گوجه‌فرنگی، محصولات کشاورزی و صنایع کوچک و متوسط ما را دچار مشکل کنند. صنایع کوچک و متوسط ما از قبل صادرات داشتند و اکنون نیز دارند، تنها باید راهکارهایی برای تسهیل آن‌ها ایجاد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دولت و مجلس باید کارهایی انجام دهند و مقرراتی را که در مقابل صادرات قرار گرفته و برای آن محدودیت ایجاد می‌کند را کاهش دهند تا صنایع کوچک، متوسط و محصولات کشاورزی ما صادرات داشته باشند. آمریکا نمی‌تواند هزاران نفر از صادرکنندگان کوچک و متوسط ما را تحریم کند، آن‌ها پول نقد پرداخت می‌کنند و نیازی به مسائل بانکی ندارند. این راهکاری است که می‌تواند ما را در شرایط تحریم نجات دهد.

گرمابی گفت: نباید نگران باشیم که صنایع کوچک و متوسط سرمایه‌ها را از کشور خارج می‌کنند، اگر هم صادرکننده‌ای 500 هزار دلار به خارج ببرد و سرمایه‌گذاری کند، این فرد نیاز به ایجاد درآمد بیشتر دارد و تنها راهکاری هم که استفاده می‌کند، تجارت با کشور خودش است. صادرکننده‌ای که از آن بازار استفاده کند، بازار خود را توسعه می‌دهد، این صنایع می‌تواند برای ما ارزآوری داشته باشد، ما می‌توانیم از شرایط تحریم عبور کرده، از نقاط قوت خود استفاده نموده و تحریم آمریکا را بی‌اثر کنیم. در این زمینه نیاز است که بسیار تلاش کرده و بسترها را آماده کنیم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توانیم کنسرسیوم‌ها یا تعاونی‌های صادراتی ایجاد کنیم. تعاونی‌های کشاورزی نمونه‌های موفقی هستند که اکنون نیز به خوبی فعالیت می‌کنند، باید این کار را در زمینه صادرات انجام داد. کار این کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های تخصصی این است که سازوکارهای صادراتی بازارها و استانداردها را بدانند و به کشاورز و صنایع کوچک و متوسط ما برای صادرات کمک کنند، این امر بسیار موثر خواهد بود، زیرا اشتغال و رونق تولید ایجاد می‌کند.

مشکل تولیدکننده، نبود بازار بعد از تولید است 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکننده این است که به دلیل رکود اقتصادی، بعد از تولید بازاری ندارد، عنوان کرد: اگر راه صادرات را باز بگذاریم، موجب رونق تولید شدیم و این راهی است که تمام کشورهای موفق در طول دهه‌های گذشته طی کردند. کشورها برای صادرات، تولید کرده و با هدف صادرات، تولید خود را شکل می‌دهند، اگر با این هدف باشد، تولید رونق پیدا می‌کند و وضع اقتصاد داخل کشور مساعد می‌شود، در این صورت تمام مزایا را همزمان خواهیم داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان وزارت صنعت، امور خارجه، رفاه، اقتصاد و کشاورزی باید دست به دست هم دهند و مسیر توسعه صادرات را هموار کرده و به تمام تولیدکنندگان کمک کنند تا بتوانند صادرات را به خوبی انجام دهند.

گرمابی بیان کرد: نکته‌ای که همواره فراروی تولید بوده، این است که برای به دست آوردن مواد اولیه با قیمت مناسب به تولیدکنندگان کمک کنیم. متاسفانه در این زمینه کارها به درستی انجام نشده و رانت‌هایی وجود دارد. به طور مثال نمی‌توانند توزیعات پتروشیمی را با قیمت مناسب برای صنایع پایین‌دستی قرار دهند که وارد بازار آزاد می‌شود و مصرف‌کننده باید آن را با چند برابر قیمت از بازار آزاد خریداری کند، در این صورت تولید برای صادرات و مصرف داخل صرفه اقتصادی ندارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزرات‌خانه‌های مربوطه باید توجه کنند که اگر ما در برخی صنایع مزیت داریم و باید محصولات آن را توسعه دهیم، در عین حال باید رعایت کنیم که مواد اولیه تولیدکننده و شرکتی که کار اصلی او تولید است، باید با قیمت مناسب به دست او برسد، در غیر این صورت تولید او توجیهی نخواهد داشت.