1

بیش از 3میلیون و 600هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند:

خراسان رضوی علاوه براینکه به برکت وجود مقدس امام رضا(ع) اولین مقصد گردشگری زیارت در کشور است، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بی‌شماری نیز در دل خود جای داده است. این مقصدهای گردشگری زیبا و جذاب هرساله میزبان مسافرانی است که خراسان رضوی  را برای سفرهای نوروزی خود انتخاب می‌کنند و اولین روزهای بهار را در این استان پهناور می‌گذرانند. امسال نیز بیش از 14 میلیون نفر به استان وارد شده‌اند و علی‌رغم کاهش 3.7 درصدی این آمار نسبت سال گذشته اما بازدید جاذبه‌های گردشگری افزایش یافته است. البته شرایط آب و هوایی باعث کاهش 1درصدی بازدید از جاذبه‌های طبیعی شده‌است اما جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی مشتری بیشتری پیدا کرده‌اند و وجود بیش از 4هزار اثر باستانی، تاریخی و فرهنگی ثبت شده در استان همواره مورد توجه عمومی بوده‌است. امسال 713 بازارچه صنایع دستی نیز در سطح استان فعال بود که حتی در ایام تعطیل نیز مشتریان خود را با دست پر بدرقه کردند.

همچنین در روزهایی که از آغاز سال جدید گذشت، 168 جشن نوروزگاه در 26 شهرستان استان برگزار شد که  با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

آرامگاه فردوسی؛ دومین مقصد گردشگری استان بعداز حرم رضوی

آرامگاه فردوسی که مدفن شاعر و سخن سرای بزرگ ادبیات فارسی، ابوالقاسم فردوسی است، امسال بیش از سایر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان مخاطب داشت و ورود 70هزار گردشگر داخلی و خارجی برای آن به ثبت رسید.

مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار توسطمهندس هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌ است مقصد بعدی زائرین و مسافرین بود. از این مجموعه که در فاصله چندصد متری حرم رضوی قرار دارد، بیش از 26هزار نفر دیدن کردند که 152 نفر آن‌ها توریست‌های خارجی بودند.

آرامگاه خیام با بیش از 23هزار بازید، عطار با 19750 بازدید، هارونیه 9هزار بازدید و موزه بزرگ خراسان با 5هزار بازدید در رده‌های بعدی علاقه مندی گردشگران قرار دارد.

رشد 12 درصدی اقامت گردشگران نوروزی در تایباد

فرماندار تایباد گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز 98 تا پایان شانزدهمینروز از فروردین‌ماه سال جاری 427 مسافر و گردشگر نوروزی در مدارس واماکن اقامتی تایباد اسکان یافتند که این رقم نسبت به مدت مشابه درسال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.

حسین شرافتی‌راد با اشاره به رشد 10 درصدی بازدیدکنندگان از مناطقتاریخی و جاذبه‌های گردشگری تایباد اظهار کرد: نوروز امسال 17 هزار و206 گردشگر طی سفر به این شهرستان مرزی از مناطق دیدنی و بناهایتاریخی دیدن کردند.

نماینده عالی دولت در این شهرستان افزود: مجموعه تاریخی مزار مولانازین‌الدین ابوبکر تایبادی، بنای تاریخی رباط عباس آباد و جاذبه‌هایطبیعی و مناطق دیدنی در این شهرستان بیشترین گردشگر را به خود جلبکرد.

وی با بیان این که 10 مکان اقامتی شامل میهمان‌سرا، مدرسه و خانه معلمبرای اسکان مسافران نوروزی در تایباد دایر شد، گفت: تعطیلات نوروزامسال 140 نفر از موزه مردم‌شناسی در این منطقه دیدن کردند که نسبتبه مدت مشابه در سال گذشته 86 درصد افزایش داشته است.

120 اثر تاریخی در شهرستان تایباد شناسایی و از این تعداد 45 مورددر فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چهار اقامت‌گاه بوم‌گردی کاشمر میزبان بیش از 700 گردشگر

فرماندار کاشمر نیز از افزایش 11 درصدی مسافران داخلی خبر داد.

وی با اشاره به وضعیت حضور گردشگران از 25 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه از افزایش 12درصدی میزان اقامت مسافران،  افزایش 38 درصدی بازدیدهای نظارتی و 11 درصدی مسافران داخلی و همچنینافزایش 43 درصدی بازدید از موزه‌های شهرستان در نوروز امسال خبرداد.

فرماندار کاشمر راه‌اندازی چهار اقامت‌گاه بوم‌گردی، اجرای برنامه‌هایشور و نشاط اجتماعی و کیفیت مطلوب و بهبود ارائه خدمات به مسافران وزائران را از دلایل افزایش ماندگاری مسافران در نوروز امسال ذکر کرد وافزود: در ایام نوروز چهار اقامت‌گاه بوم‌گردی میزبان 725 نفر ازمسافرانی بوده‌اند که قصد اقامت در شهرستان را داشته‌اند.

بازدید از جاذبه های گردشگری سبزوار افزایش یافت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: از25 اسفند پارسال تا 17 فروردین ماه امسال 501 هزار بازدید از آثارتاریخی و مذهبی این شهرستان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سالقبل 60 درصد افزایش داشته است.

سیدرضا حسینی افزود: بیشترین بازدیدها از مقبره امامزاده شعیب (ع)،خانه های تاریخی، آرامگاه اسرار و موزه های شهرستان سبزوار انجامشده است.

وی اظهار داشت: بیش از 100 برنامه نوروزی شامل جشن های نوروزگاه،ورزش های بومی، آیین های محلی و نواهای سنتی در مکان ها و خانههای تاریخی سبزوار اجرا و چندین بازارچه روستایی و کارگاههای صنایعدستی نیز برای گردشگران برپا شد.

وی گفت: برای معرفی آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان 100 هزارنسخه نقشه و بروشور منتشر و در جاده ها بین مسافران نوروزی توزیعشد.

حسینی افزود: همچنین در این مدت 80 هزار زائر و مسافر در مدارس،هتل ها و مهمانپذیرهای این شهرستان اسکان یافتند.

247 هزار گردشگر از جاذبه های تربت حیدریه دیدن کردند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: در ایام تعطیلات نوروز امسال از مجموع دو میلیون و 400 هزار ترددخودرویی به تربت حیدریه، 247هزار گردشگر و مسافر نوروزی از جاذبههای تاریخی و گردشگری این شهرستان دیدن کردند.

علی محمدی افزود: از این تعداد گردشگر 39 هزار نفر در مدارس،اقامتگاهها، مهمانسراها و زائرسراها و 208 هزار نفر دیگر دراقامتگاههای موقت، بقاع متبرکه، بوستانها، حسینیه ها و مساجد اقامتکردند.

وی با بیان این که این گردشگران از 175 شهر ایران و 9 کشور خارجیوارد تربت حیدریه شده بودند ادامه داد: 21 نفر از این تعداد، گردشگرخارجی بودند و در همین ارتباط 60هزار اقلام تبلیغاتی بین مسافراننوروزی توزیع و هزار و 840 بازدید نظارتی از اماکن اقامتی و پذیراییانجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه ازافزایش پنج درصدی میزان اقامت و افزایش دو درصدی بازدید گردشگراناز اماکن تاریخی و تفریحی تربت حیدریه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کمیته تبلیغات ستاد خدمات سفر شهرستان اولویت خود را معرفیاماکن بکر و کمتر شناخته شده و به ویژه روستاهای گردشگرپذیر تعریفکرده بود امسال استقبال بسیار خوبی از اماکن گردشگری روستایی ازجمله روستای ملی ابریشم کشی بسک، غارهای نمکی،روستای بکاول واقامتگاههای بومگردی را شاهد بودیم.

سرویس فرهنگ