1

بانوی دونده مشهدی روی در خط شروع مسابقات دوحه

تکتم دستاربندان از مشهد به عنوان ستاره جدید این روزهای دوومیدانی ایران در بخش بانوان معرفی شده که براى اولين بار اين فرصت را در اختيار دارد تا در مسابقات دووميدانى قهرمانى بزرگ سالان آسيا در دوحه روى پيست برود.

تکتم دستاربندان به همراه حسن تفتیان، دوندگان خراسانى حاضر در رقابت هاى قهرمانى دوومیدانى آسیا خواهند بود و این درحالى است که دختر جوان مشهدى براى نخستین بار در چنین میدان بزرگى و در رده بزرگ سالان با بهترین ورزشکاران قاره کهن به رقابت مىپردازد.

او با وجود سن وسال کم، رکورد این ماده را شکست و حالا براى اولین بار این فرصت را در اختیار دارد تا در مسابقات دوومیدانى قهرمانى بزرگ سالان آسیا در دوحه روى پیست برود.

مسابقات دوومیدانى انتخابى تیم ملى در راه حضور در رقابت هاى قهرمانى آسیا در قطر، با اتفاقى ویژه همراه بود. تکتم دستاربندان، دختر هجده ساله مشهدى در ماده ۸۰۰ متر موفق شد علاوه بر کسب عنوان نخست این ماده، رکورد جوانان و بزرگ سالان ایران را بهبود بخشد.

چند هفته قبل در مسابقات دوومیدانى بین المللى داخل سالن تهران نیز، دستاربندان با رکورد ۸۶.۱۴:۲ دقیقه با فاصله ۴۸ صدم ثانیه نسبت به نفر اول از هند، برنز گرفت؛ اما در انتخابى تیم ملى رکورد ۶۹.۱۱:۲ دقیقه را ثبت کرد و پس از ۱۰ ماه از رکوردشکنى ساجده فانى، دیگر ورزشکار مشهدى در ماده ۸۰۰ متر در خرداد۹۷، موفق به بهبود این رکورد شد.

تکتم دستاربندان درباره تجربه جدید خود و مسابقاتى که پیش رو دارد، اظهار کرد: بابت این اتفاق و حضورم در مسابقات قهرمانى آسیا بى اندازه خوش حالم و هنوز براى خودم هم باورکردنى نیست که براى رقابت در سطح بزرگ سالان آسیا انتخاب شدهام، اما این موفقیت دریچه جدیدى در زندگى ورزشى من باز مىکند.

او ادامه داد: این موفقیت را مدیون زحمات و حمایتهاى پدر و مادرم و مربى پرتلاشم حمیده جوان هستم.

آنها همیشه به من انرژى دادهاند و همواره کنارم بودهاند.

بانوی دونده مشهد بیان کرد: در قطر ۲ هدف خواهم داشت، یکى اینکه بتوانم بار دیگر رکورد ایران را ارتقا دهم و دیگرى، تا حد ممکن به مدال نزدیک شوم. در قطر فرصت تازه اى براى یادگیرى در اختیار دارم و امیدوارم بتوانم از چنین میدانى بیشترین تجربه را کسب کنم.

دستاربندان با بیان اینکه در ماه هاى اخیر تمرینات سخت و نفس گیرى را پشت سر گذاشته تصریح کرد: با این شرایط دشوار، به خودم ایمان داشتم و مىدانستم که رکورد ایران را مىشکنم و مىخواهم باز هم این کار را انجام دهم. بارها شکست خوردهام و دوباره تلاش کردهام و این بخشى از زندگى یک ورزشکار است. دهها و صدها بار شکست براى یک پیروزى و این آینده را مىسازد و من به آن امیدوار هستم.

دستاربندان درباره رقبایش در مسابقات بزرگسالان آسیا اظهار کرد: در ماده ۸۰۰ متر قهرمانى آسیا در قطر حریفانى از چین، هند و ژاپن خواهم داشت که کار را برایم سخت مىکنند، اما جا دارد از فدراسیون دوومیدانى و آقایان کیهانى و رضایى که حامى من بودهاند، قدردانى کنم. مىخواهم با خلق یک رکورد جدید همه را خوشحال کنم و بتوانم براى کشورم افتخارآفرینى کنم.

درخشش بانوان خراسانی در رقابتهای انتخابی تیم ملی

اما دیگر دختران خراسانى نیز در رقابتهاى انتخابى تیم ملى بزر گ سالان درخشیدند و در ماده ۲۰۰ متر فائزه نسایى با زمان ۲۵ ثانیه و ۲۵ صدم ثانیه عنوان نخست را کسب کرد و در ماده ۱۰۰ متر نیز اولى خود را به ثبت رساند.

در ماده ۴۰۰ متر بامانع جمیله سیفى به عنوان دومى دست یافت. حدیث رئوف نیز موفق شد رکورد جدیدى را به ثبت برساند و با زمان ۱۱دقیقه و ۲۸ صدم ثانیه عنوان قهرمانى ماده ۳۰۰۰ متر ِ را از آن خود کند و رکورد ملى جوانان را ارتقا دهد.

پیش از این بهاره جهان تیغ، دیگردونده مشهدى، نیز با زمان ۱۲دقیقه و ۲۱ثانیه در اردیبهشت ماه ۹۷ رکورد کشور را در اختیار داشت.

در ماده ۳۰۰۰ متر سمیرا خداترس نیز بر روى سکوى دومى ایستاد. در ۱۰۰ متر بامانع نیز فائزه آشورپور و الهه سیفى به عناوین دوم و سوم رسیدند. در ماده ۸۰۰ متر که تکتم دستاربندان با زمان ۲ دقیقه و ۱۱ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه از خط پایان عبور کرد و رکورد جدید ملى جوانان و بزرگ سالان را به نام خود ثبت کرد، ساجده فانى، دیگر دونده مشهدى، نیز با زمان حدود ۴ ثانیه بیشتر در رده سوم جاى گرفت.

در آخرین مرحله رکوردگیرى براى اعزام به مسابقات قهرمانى آسیا فائزه نسایى تنها نماینده مشهدى دعوت شده به تیم ملى بود که هیچ یک از دختران در این مرحله رکورد ورودى حضور در مسابقات قهرمانى آسیا در قطر را کسب نکردند.

به این ترتیب مهسا میرزا طبیبى در پرش با نیزه و تکتم دستاربندان در ۸۰۰ متر، نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانى آسیا در قطر خواهند بود؛ مگر اینکه کمیته فنى تصمیم دیگرى دراین زمینه اتخاذ کند.

درخشش دختران مشهدى به همین جا ختم نمىشود و در روزهاى پایانى سال ۹۷ نیز سیده فاطمه سیما شادکام در ماده ۲۰۰۰ متر بامانع توانست در رقابتهاى قهرمانى نوجوانان آسیا در هنگ کنگ به مدال برنز دست یابد.

3. . (کوتاه از ورزش استان)

حضور دوچرخه سوار خراسانی در اردوی تیم ملی

کمیته تیمهای ملی، بیست دوچرخه سوار را به اردوی تیم ملی استقامت دعوت کرد که در رده سنی جوانان داوود محمد آبادی از خراسان رضوی نیز به این اردو دعوت شده است.

طبق اعلام کمیته تیمهای ملی با توجه به درخواست مربیان تیمهای ملی دوچرخه سواری استقامت، بیست دوچرخه سوار کشورمان به اولین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی در سال ۱۳۹۸ دعوت شدند.
این اردوی تدارکاتی تیم ملی استقامت در دو بخش آقایان و بانوان به منظور حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ ازبکستان از ۵ فروردین تا ۱۶ فروردین ماه در محل کمپ تیمهای ملی برگزار شده است.
داوود محمد آبادی دورچرخه سوار جوان خراسان رضوی نیز در این اردو حضور به عمل آورده است.

پایان مسابقات قوی‌ترین مردان کشور در سبزوار

رئیس اداره ورزش و جوانان سبزوار گفت: مسابقات قویترین مردان کشور گرامیداشت نوروز با حضور هشت ورزشکار از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، البرز و قزوین در پارک سلامت سبزوار پایان یافت.

مجید نصرالهزاده در این خصوص اظهار کرد: ورزشکاران در این مسابقات که با عنوان کاپ آزاد برگزار شد در مواد اسکات تعادلی، حمل چمدان ۲۵۰ کیلویی به مسافت ۴۰ متر رفت و برگشت، حمل کنده به وزن ۱۱۰ کیلو، غلطاندن لاستیک ۴۰۰ کیلویی و آیتم ترکیبی شامل حمل الوار، گذاشتن گوی و کنده با هم به رقابت پرداختند.

وی افزود: در پایان این مسابقات علی شکری از استان قزوین، امیر حسین فیروز فر از خراسان رضوی و احسان شعبانی از خراسان شمالی به ترتیب مقامهای اول تا سوم را کسب کردند.

رئیس اداره ورزش و جوانان سبزوار با بیان اینکه این مسابقات با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان سبزوار برگزار شد اضافه کرد: به نفرات اول تا سوم این مسابقات به ترتیب مبالغ ۲۰ ، ۱۵ و ۱۰ میلیون ریال اهدا شد.

مسابقات سوارکاری در کاشمر برگزار شد

رئیس اداره ورزش و جوانان کاشمر گفت: مسابقات سوارکاری کورس بهاره جام نوروز با حضور 15 شرکت کننده درکاشمر برگزار شد.

محمد شایگان اظهار کرد: رقابت‌های سوارکاری کورس بهاره همراه با مسابقات طناب کشی باشرکت ۱۵شرکت کننده از شهرستان‌های گناباد، بیدخت، بردسکن، خلیلآباد و کاشمر برگزار شد.

وی افزود: این مسابقات درقالب دوگروه اسب‌های ترکمن و اسبهای دوخون در تاریخ ۱۶ فروردین درمحل پیست تازه تاسیس اسب سواری روستای فدافن کاشمر با حضور فرماندار، بخشدار و مسئولان این شهرستان برگزارشد.