1

همه پرستاران نیازمند توجه ویژه هستند

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: همه پرستاران به ویژه پرستاران در سازمان انتقال خون نیازمند توجه ویژه از جانب سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت هستند.

به گزارش صبح امروز حمیدرضا اسلامی در نشستی که با مسئولان سازمان پرستاری در خصوص وضعیت پرستاران سازمان انتقال خون در محل پایگاه انتقال خون امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، افزود: پرستاران این سازمان  به‌خاطر فشارکاری و حجم بالای فعالیت امکان حضور و پیگیری مشکلات خود را ندارند و سازمان نظام پرستاری بایستی از این قشر شریف حمایت و در جهت حل مشکلات آن‌ها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در جهت شمول قوانین سختی کار قرار گرفتن این پرستاران به مانند پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها اقدامات زیادی صورت گرفته اما متاسفانه هم‌چنان سختی کار شامل پرستاران انتقال خون نمی‌شود.

اسلامی اظهار داشت: طبق قانون، سختی کار شامل پرستاران بالینی می‌شود اما باید در تعریف حوزه کاری این پرستاران یادآور شد که تمامی پرستارانی که پشت میز نبوده شامل این تعریف شده و پرستارانی که با بیمار سروکار داشته باشد باید شامل تعریف بالینی قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: سازمان انتقال خون با حدود 250 پرسنل در سطح استان مشغول به فعالیت و خدمت رسانی به بیمارستان‌ها  هستند که حدود 20 نفر از این افراد پرستاران این سازمان  هستند و شامل قانون ارتقا بهره‌وری نمی‌شوند این درصورتی است که پرستاران این حوزه با کمترین حق و حقوقات بیش‌ترین بهره‌وری را به همراه دارند.

اسلامی ادامه داد: با توجه به فعالیت  6 مرکز انتقال خون در سطح شهر مشهد و 5 مرکز در شهرستان‌ها این سازمان موفق به تولید 385 هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی در سال گذشته شده و برای امسال نیز توانسته است با توجه به تمام سختی‌های کار افزایش 7درصدی تولید پلاسمارا به همراه آورده و در کارنامه کاری خود ثبت کنند.

وی مطرح کرد: در سال گذشته علی رغم افزایش  حدود دو هزار تخت بیمارستانی  پرسنل سازمان انتقال خون نه تنها افزایشی نداشته بلکه در قبال بازنشستگی افراد سابق جایگزینی نداشته و تعداد افراد مشغول در انتقال خون کم شده و این حذف پرسنل سختی کار پرستاران موجود را افزایش داده و باید در این خصوص برای بیمارستان‌ها قانون سهمیه‌بندی اعمال شود تا در صورت افزایش سهمیه بیمارستان برای کسب کیسه خون و فرآورده‌های آن، بیمارستان موظف به ارسال پرستار به این سازمان باشد.

پیچیدگی ساختار دولتی
معاون اداری مالی سازمان انتقال خون خراسان رضوی در ادامه بحث گفت: ساختار دولتی در خصوص این سازمان ساختار پیچیده‌ای بوده و در این خصوص ساختار شفافی نبوده و پاسخ‌گوی روشنی نیز ندارد و بسیاری از پرستارانی که در سازمان کار می‌کنند علی رغم کار پرزحمت از مزایای پرستاران بیمارستان‌ها استفاده نمی‌کنند.
عبدالله سبحانی‌فر افزود: سازمان انتقال خون زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی نبوده و جدا شده از وزارت بهداشت است وبه عنوان یک سازمان مستقل در تهران مستقر است که پرستاری در این سازمان نیاز به همسان‌سازی با پرستاران بیمارستان‌ها دارند.
وی یکی از گلایه‌های پرستاران این سازمان را این‌گونه مطرح کرد: اولین پرستارانی که در این سازمان مشغول به فعالیت شده و تا کنون در این مرکز حضور  دارند با گذشت 20 سال هم‌چنان به صورت قرار دادی بوده و نیروی استخدامی این سازمان نبوده اگر چه چند سال پیش طی یک آزمون استخدامی برگزار شده و پرستاران این سازمان نیز در این آزمون شرکت کردند اما با تغییر ساختار دولت قبلی این افراد نیز مورد قبول واقع نشد.
سبحانی فر سختی کار را یکی دیگر از مطالبات پرستاران عنوان کرد و افزود: پرستاران در سازمان انتقال خون با اهداکنندگانی روبرو هستند “به ویژه اهداکنندگان بار اولی” که هیچ سابقه دقیقی از ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر دار نداشته و این بر مخاطرات این رشته و خون‌گیری افزوده است.
نماینده سازمان پرستاری که در سازمان انتقال خون برای شنیدن گلایه‌های پرستاران این سازمان و راه حلی برای رفع این چالش‌ها حاضر شده بود بیان کرد: در شهر تهران برخلاف مشهد تقسیم کار نیروی انسانی به صورت منصفانه شکل گرفته و  نیروی کار در شهرستان‌ها به صورت نصف و یا یک سوم نیروی کار در سازمان انتقال خون تهران است به همین جهت زیاد از مشکلات و چالش‌ها در سطح شهرستان‌ها اگاهی ندارند و ما خود موظف به رساندن گلایه‌ها به این ستاد و راه حلی در جهت رفع آن هستیم.

در تعریف پرستاران بالینی باید تجدید نظر شود

‌در ادامه این نشست، رییس نظام پرستاری مشهد گفت: با توجه به قانون ارتقاء بهره‌وری، که در راستای افزایش کارایی و اثر بخشی سرمایه‌های انسانی نظام سلامت شامل شاغلین بالینی رشته‌های بهداشتی، درمانی، در بخش‌های دولتی، کشوری، لشکری و غیردولتی تصویب شده که در آن حرفی از بیمارستان به میان نیامده و سازمان انتقال خون جزو نظام سلامت بوده در تبصره 2 این قانون کارکنان بالینی بیمارستان‌های روانی و سوختگی بطور ویژه مورد توجه هستند و در تعریف پرستاران بالینی باید تجدید نظر شود.
سیدرضا مظلوم افزود: قانون ارتقاء بهره‌وری شامل پرستاران بالینی شده به‌طور مثال چنان‌چه پرستاری در وزارت آموزش و پرورش خدمت کند، مشمول این قانون نشده و طبق ماده یک آیین‌نامه اجرایی این قانون، به بیمار بستری اشاره شده و حال آن‌که دونورها بیمار بستری نیستند اما باید مشمول این طرح شوند چرا که پرستاران این سازمان به مانند پرستاران بالینی در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی شبانه‌روزی دولتی، کشوری، لشکری و غیر دولتی به بیماران بستری بطور مستقیم ارائه خدمت می‌دهند.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر آزمون‌های ادواری در جهت بهبود و تغییر وضعیت پرستاران پیمانی به قرادادی و استخدامی انجام شده که در این قانون برگزاری آزمون تبصره‌ای وارد شده که شرط سن برای افراد با سابقه کاری بالای 17 سال حذف شده است.

مظلوم عنوان کرد: اگرچه سازمان انتقال خون از وزارت بهداشت جدا افتاده و تامین نیروی آن زیر نظر وزارت کشور بوده و زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیست. اما میتوان با همت و تلاش یکدیگر و پوشش رسانه‌ها هر تغییری حتی در ساعات کاری کارکنان را شاهد بودو قانونی در جهت اضفه کار و نوع شیفت کاری این پرسنل صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ستاد مرکزی تهران با هماهنگی سازمان امور استخدامی، باید منابع انسانی لازم برای توسعه سازمان را تامین نماید. اگرچه با طرح مساله کوچک شدن دولت این روند کمی سخت‌تر است اما به نظر می¬رسد این موضوع در حوزه وزارت بهداشت بی معنی است و ستاد می‌تواند با هماهنگی وزارت‌خانه، نیروی موردنیاز خود را از بیمارستان‌ها تهیه و تامین می‌کند.

مظلوم  با توجه به برخورد پرستاران این سازمان با اهداکنندگان انتقال خون بیان کرد: با توجه به امکان مبتلا بودن اهداکنندگان به انواع بیماری‌ها مانند هپاتیت و ایدز این شغل باید در حوزه مشاغل سخت از طریق آقای عابدی نماینده اصفهان در مجلس در حال پیگیری بوده تا در قالب طرحی منطقی با درج تبصره‌هایی مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد، مرخصی و ضرایب حقوقی  به  تصویب برسد.
وی خاطرنشان کرد: با رسانه‌ای شدن خدمات سازمان انتقال خون وافزایش  تولیدات فرآورده‌های خونی در استان، افکار عمومی مطلع شده و مسئولان مجبورند پای میز مذاکره بنشینند و مطالبات شما را پاسخ دهند. سازمان انتقال خون در رابطه با امور کارکنان خود باید فارغ از بروکراسی وزارت‌خانه‌ها و با دستِ باز چه در زمینه کمک‌های رفاهی، پاداش و پرداخت‌ها و چه در زمینه ایمنی کار دستورالعمل‌های بسیار سختی را اعمال کند. چراکه به‌طورمثال در قانون ارتقاء بهره‌وری برای شیفت عصر ضریبی درنظر گرفته نشده است و به هیأت امنای واحد مربوطه واگذار شده است.