1

چه کسی پسته را گران کرد؟

اوضاخ سخت اقتصادی، در روزهای پایانی سال 97 باعث شده است که هر کسی به سهم خود راهکاری برای ایجاد همدلی بیشتر بین مردم پیشنهاد کند. یکی از مسائلی که این روزها مطرح شده، تشکیل کمپین نخریدن آجیل استف گرانی پسته و سایر اقلام باعث شد تا عده ای در فضای مجازی این کمپین را به منظور همدردی اقشار ضعیف و متوسط جامعه تبلیغ کنند.

مساله ای که اما از دید طرفداران این کمپین دور مانده و خطر آن جدی است، این است که نباید فضای جامعه را به سمت دو قطبی «فروشنده» و «خریدار» پیش برد. باتوجه به این که مردم فروشنده را به عنوان صف اول فعالیت های اقتصادی در نظر می گیرند، این مساله تداعی می شود که اگر آجیل گران است، تقصیر «کاسب» است. در حالی که گرانی های اخیر عوامل متعددی دارد که از سیاست های اقتصادی غلط در سطح جامعه تا نبود سیستم توزیع و نظارت بر دلالان شبکه اقتصادی کشور در آن دخیل هستندف قطعا در کشوری که سابقه طولانی در تولید و صادرات پسته دنیا دارد، فروشنده نمی تواند سهم عمده ای در گرانی «پسته» داشته باشد.

در گفت و گو با رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور از او خواستیم تا برای ما از ریشه های گرانی و تحلیل وضعیت موجود در روزهای پایانی سال بگوید که در ادامه می خوانید.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: اولین کشور تولید کننده آجیل و خشکبار هستیم. میانگین آمار جهانی همواره بین 1 تا 5 است. در پسته اول، خرما اول، کشمش سوم، فندق پنجم و …هستیم. با وجود این پتانسیل و این ظرفیت نسبی، اما برای تامین آجیل و خشکبار مصرفی داخل کشور در مانده شده ایم.

از دیرباز، آجیل و خشکبار در تمامی جشنهای دیرینه ما اعم از شب چله، ملاقه زنی، چهارشنبه سوری، عید نوروز مورد استفاده مردم بوده است و سفرههای مراسم باستانی بدون آن معنا و مفهومی ندارد. این سنت دیرینه متعلق به کشوری است که آجیل را ابداع و شیری که مانایی نداشت را به لبنیات مانند ماست و … و پشمی که تبدیل به فرش و میوه ای که از سالهای دور بصورت تر و خشک فروخته می شود.

به گزارش «صبح امروز » علیرضا ارزانی ممقانی افزود:  اتحادیه آجیل و خشکبار یکی از اولین اتحادیهها در ایران است و اقلام خشکبار جزو اولین اقلام صادراتی کشور بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مسافت طولانی روستاها، بسیاری از میوه ها به صورت تر و تازه به بازار نمیرسد، از این رو به صورت خشک وارد عرصه بازار شده تا امنیت کوچک غذایی در فصول سرد سال و شکوفایی اقتصادی برای جامعه ایجاد کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار کرد: امروز بزرگترین معضل کشور ما تحریم است. ما از نفت روی زمین یعنی خشکبار غافل شدیم. چراکه شیر نفت باز است و با اتکای دولت به صادرات نفتی همچنان این روند ادامه دارد. بیشترین اشتغال بعد از صنعت نفت، از آن آجیل و خشکبار است.

ارزانی ممقانی ابراز کرد: اولین کشور تولید کننده آجیل و خشکبار هستیم. میانگین آمار جهانی همواره بین 1 تا 5 است. در پسته اول، خرما اول، کشمش سوم، فندق پنجم و …هستیم. با وجود این پتانسیل و این ظرفیت نسبی، اما برای تامین آجیل و خشکبار مصرفی داخل کشور در مانده شده ایم.

این یعنی ما بلد نیستیم و کشور ما مدیریت ندارد. به جای ریشه یابی و حل مشکل، یقه همدیگر را میگیریم و کمپین نخریدن راه می اندازیم و با این کار یکی از سنتهای دیرینه ایرانی را زیر سوال می بریم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تاکید کرد: آجیل تولید داخلی است اما اقلام آن صادراتی و برخی دیگر از اقلام آن مثل تخمه آفتابگردان و بادام زمینی وارداتی بوده و با ارز ارتباط دارد. در کشور ما هیچ چیز گران نشده است اما گرانی از باعث کاهشارزش پول ملی شده است. باید باور کنیم که 1000 تومان پارسال ، امسال 300 تومان ارزش دارد. این تقصیر من و شما نیست.

ارزانی ممقانی اذعان کرد: دولت باید به فکر مردم می بود. با ارائه دلار 4200 برای واردات، باید نظارت می کرد که نکرد. واردات تخمه آفتاب گردان با 4 درصد عوارض گمرکی درسال گذشته ، توسط دولت این عوارض به 55 درصد افزایش رسیده است. بنابراین قیمت تخمه از 8 هزار تومان به 39 هزار تومان در بازار رسید. عامل گرانی تخمه وارداتی از چین چیست؟

وی ادامه داد: به دلیل واردات بی رویه تخمه آفتاب گردان و بادام زمینی صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد شد. به نوعی کشاورزی این دو محصول ازبین رفت و ما وابسته به واردات شدیم. وابستگی به این دو قلم از سویی و انجام دامپینگ توسط کشور چین از سوی دیگر، باعث شد تا متضرر شویم. به طوری که 80 درصد بادام زمینی وارداتی است . در حالی که ما صادر کننده آن بودیم اما کم کاشتیم. حدود 60 درصد تخمه آفتاب گردان وارداتی است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان کرد: دولت در سالی که باید به فکر مردم باشد، عوارض گمرکی را افزایش میدهد. عامل گرانی در کشور دولت است. رییس اتجادیه می تواند جلوی گران فروشی اعضای خود را بگیرد، اما جلوی موج گرانی را نمی شود گرفت.

ارزانی ممقانی گفت: در صنف آجیل و خشکبار دو مقوله تغییر نرخ ارز و قهر طبیعت باعث گرانی شد. ما امسال با حدود 60 درصد کاهش در تولید پسته مواجه بودیم و این رقم بسیار زیادی است.

وی افزود: ما برای حفظ جایگاه صد ساله در بازار جهانی نمی توانیم به دلیل کاهش تولید پسته و گرانی در داخل، جلوی صادرات آن را بگیریم. از سال 1301 تا کنون حدود 96 سال صادرات رسمی پسته در بازار جهانی داریم و تمام دنیا به خرید خشکبار ایرانی علاقمند است. بطوری که امریکا پسته خود را بنام پسته ایرانی می فروشد چراکه کیفیت پسته آن پایین است. در ایران مردم علاقه به خرید کالای خارجی دارند ولی در تمام دنیا مردم ترجیح می دهند که خشکبار ایرانی بخرند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار  تصریج کرد: فرش و برنج و خشکبار ایرانی در دنیا بینظیر است و شعور مردم ایرانی می رسد که این محصولات بومی و داخلی را خریداری کنند و نیاز به تبلیغ نیست.

ارزانی ممقانی تاکید کرد: متاسفانه با کم کاری سرمایهدارانصنف خشکبار و بی توجهی و عدم حمایت دولت به عنوان متولی امر در بحث تامین منابع مالی برای گسترش و بهبود صنایع بسته بندی و صنایع تکمیلی مواجه ایم.

وی اذعان کرد: این صنعت به پول زیادی نیاز دارد و دولت میتواند از طریق بانکها این میزان وجه را در اختیار اصناف قراردهد. اما دولت هیچ قدمی در حوزه خشکبار برنداشته است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار کرد: ما در بحث صادرات،سنتی کار کردیم و یک بسته بندی شکیل و مناسب برای عرضه آجیل و خشکبار در داخل، در بوفه مدارس و تامین نیاز آموزش و پرورش کل کشور نداریم.

ارزانی ممقانی ابراز کرد: در بازارهای جهانی هم این امر مستثنی نیست. صادرات پسته به صورت فله  بوده است. در صنعت می گویند، خام فروشی یعنی خون فروشی، اما در خشکبار این بهینه است. هنوز هم صادرات ما پس از 96 سال صادرات رسمی مکتوب به صورت فلهای و در کارتنها و کیسههای 50 کیلویی است.

وی بیان کرد: در دنیا اینگونه نمیخرند اما صادرات ما اینگونه وبه این شکل است. بنابراین کشورهایی مانند ترکیه اقلام خشکباری ما را میخرند و با ارزش افزوده خیلی بالاتری بسته بندی کرده و می فروشند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: با زحمت هیات مدیره اتحادیه آجیل و خشکبار در حال ساخت شهرک آجیل و خشکبار با آزمایشگاه مرکزی و با هدف ایجاد صنایع تکمیلی در خشکبار و حبوبات تهران، کرج و تبریز، شهرک خشکبار مشهد کار کردیم و شهرک خشکبار مشهد بزرگترین شهرک خشکبار آسیاست کهپایلوت آن در خراسان و مشهد مقدس در فاز اول در حدود 20 هکتار در حال انجام است. به طوری که سایر اتحادیه های کشور در حال الگوبرداری از آن هستند.

ارزانی ممقانی افزود: کارکردن در این استان با اعمال شاقه و سخت است. زمین این شهرک توسط بخش خصوصی خریداری شده و حق تقدیمی آستان قدس رضوی، تغییر کاربری جهاد کشاورزی و پول پروانه شهرداری را باید پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد: یک سرمایه گذاری چند صد میلیاردی از بخش خصوصی در حال انجام است. انتظار ما از دولت و سایر ارگانها چیست؟ اینکه مجوز بدهند. پول بگیرند و مجوز بدهند. برای همین هم داریم التماس میکنیم و این حمایت دولت است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار  ادامه داد: در حالیکه میتوانست این شهرک راه بیافتد و فاز اول آن شروع به کارکند وفاز دوم وسوم آن راه اندازی شود، همه به گل نشسته است. من واقعا خسته شده ام که بخواهم برای فاز دوم و سوم آن اقدامی کنم.

ارزانی ممقانی افزود: ما در کشور سرمایه را از بین میبریم و سرمایه گذار را خسته میکنیم. سرمایه باید برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد. اما وقتی دو سه سال زمین گیرمی شود دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: این پروژه با توجه به تایید کارگروه اشتغال استان، حدود 3500 اشتغال مستقیم و حدود 12000 اشتغال غیر مستقیم دارد و مشکلات در بحث صادرات، صادرات مجدد، تامین کالا، تنظیم بازار، عرضه در شب عید و تولید محصولات صادرات محور در این شهرک میتوانست حل شود از این رو ارز آوری بیشتری دارد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اذعان کرد: با توجه به جایگاه خشکبار در جهان، مطمئنا با افزایش کیفیت محصول و بستهبندی، این ارزآوری چندین برابر خواهد شد. در کشور ما متاسفانه عِرق حمایتی فقط در قالب شعار مطرح میشود و در عمل کاری انجام نمیشود.

ارزانی ممقانی تاکید کرد: مشخص نیست این کشتی به گل نشسته کی به سرمنزل مقصود و ساحل نجات برسد. حدود 130 نفر از اعضای اتحادیه با سرمایهای بالغ بر نفری 450 میلیون تومان در ساخت این فاز در حدود 130 واحد 650 متری شرکت کردهاند اما واقعا خسته شده اند چراکه سرمایه شان با این تورم اقتصادی به نوعی از بین رفته است و متضرر شده اند.

وی گفت: ایجاد این واحدهای صنفی در حاشیه شهر مشهد، از آلودگی و ترافیک و بزهکاری میکاهد و با از بین بردن حاشیه نشینی، اشتغال خوبی در منطقه ایجاد میکند. اما روند به گونهای نیست که این پروژه انجام شود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: برای رییس اتحادیهای که پروژهای با 3500 اشتغال در دستور کار دارد، برای دیدن چند دقیقهای استاندار باید چهار ماه معطل باشد. در سایر کشورها با سرمایهگذار به نحو مطلوبتری برخورد می شود.

ارزانی ممقانی تصریح کرد: در زمینه برخورد با معضل آجیل و خشکبار در شب عید، از طرف صنف اقدامات در دستور کاراست اما دولت حمایتی نمیکند. با خریدن کم مردم، مشکل تامین و کمبود آجیل نداریم.

وی اذعان کرد: پیش بینی میشود که میزان استقبال مردم نسبت به سال قبل حدود 50 درصد کاهش یافته و بنابراین درآمد آجیل فروشان کاهش می یابد و درصد جمع آوری صنفی افزایش مییابد. در این راستا شاهد افزایش مالیات نیز هستیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: دولت با ضعف مدیریت در کنترل بازار و نرخ ارز و کنترل قیمتها، مقصر است اما دولت، رسانهها، صدا و سیما یقه کاسب را میگیرند. در حالی که همه چیز در دست دولت است و می تواند گرانی و لکه گرانی را به یقیه اصناف بچسباند. سوال اینست پس اگر دولت مبرا از اشتباهات است و مقصر نیست چرا به جای اینکه ادبیات کاسب را در کشور درست کنیم، افراد بد و رشوهبگیر را کاسب، و بازرگان و صادرکننده زحمتکش و سرمایهگذار را دلال نامیدیم. پس چه کسی مقصر است؟ یعنی باید پرتقال فروش بگردیم؟ بنابراین به سراغ کسبه میرویم.

ارزانی ممقانی تاکید کرد: به جای اینکه به کسبه بگوییم حبیب خدا و به بازرگانان محترم که سرداران صادراتی ما هستند و کسانی که با وجود این همه تحریمها، مشکلات انتقال پول و مسایل مختلف، جنس را در بازارهای جهانی عرضه میکنند و ارز حاصل از صادرات را وارد کشور میکنند و رونق اقتصادی می آورند، را تقدیر کنیم آن‌ها را مقصر نابسامانی‌ها نشان می دهیم

وی اذعان کرد: کل پسته کشور در سی تا چهل روز جمع آوری میشود. یعنی کشاورز پس از رسیدن محصول آن را فرآوری میکند و در کیسه میریزد. اینجاست که بازرگانان و تاجران با سرمایهگذاری خود، این محصول را خریداری نموده و به انبار میآورند، بسته بندی و ریز و درشت میکنند و به بازار جهانی صادر میکنند. یعنی امسال که پسته جدید میرسد، هنوز پسته سال گذشته در حال صادر شدن است و سرمایه تاجر در سالی که دوازده ماه است، حدود چهارده ماه درگیر کالای صادراتی است تا ارز وارد کند. اگر ارز وارد نشود، صادرات، اشتغال، تولید دچار مشکل میشود و محصول کشاورز از بین می رود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار ابراز کرد: در هیچ جای دنیا دولتها در نرخ و نرخ گذاری و قیمتگذاری در هیچ کالایی دخالت ندارند. در کدام کشور دنیا دولت میگوید نرخ دلار و یورو چند است؟ و ارز را قیمت گذاری میکند؟ دولت ما از نعل اسب، از نان مصرفی مردم تا پراید و آجیل همه را نرخ گذاری میکند. دولت با چه تخصصی نرخ گذاری میکند؟ این نرخ گذاری نیست. این دخالت در بازار است .

ارزانی ممقانی ادامه داد: علم اقتصاد میگوید عرضه و تقاضاست که قیمت را مشخص میکند. این که دولت به زور قیمتی را بالا یا پایین می کند، این بهمریختگی اقتصادی پیش میآورد و بازار به هم میریزد. در بخش خصوصی چیزی به نام اختلاس نداریم ولی دربخش دولتی اختلاس داریم. این همه اختلاس که در فضای مجازی دست به دست می شود، همه از بخش دولتی است.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی میداند پولش را در چه جایی و در چه کالایی سرمایهگذاری کند. به طور مثال اگر در این شهر نانوایی سود خوبی داشته باشد، عرض چهار تا پنج ماه اینقدر نانوایی ایجاد میشود که سود نانوایی بالانس میشود. این یک واقعیت است. در هر صنفی که سود بالایی داشته باشد آنقدر با مراجعات مردم و متولیان اقتصادی مواجه می شود که عرضه بالا میرود و در نتیجه تقاضا بالا میرود و قیمت پایین می آید.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اذعان کرد: این که دولت با ایجاد محدودیت که چه کسانی وارد کنند چه کسانی صادر کنند، یا ارز می دهد، دولتی که برای واردات زحمت کشیدهاست و اهرم نظارت و گمرک و بانک مرکزی را در دست دارد، دلار 4200 تومان برای واردات تخمه آفتابگردان و بادام زمینی اختصاص داده است. آیا نظارتی کرد که این دلارها را چه کسانی گرفتند و اصلا تخصص آن را داشتند و این کالا را با چه قیمتی به مردم عرضه کردند.

ارزانی ممقانی افزود: یک عده سودجوی فرصت طلب که نه تاجرند و نه بازرگان و نه صادرکننده و نه وارد کننده و نه کاسب، بلکهحبابهایی هستند که در این مواقع پیدا میشوند. ارتباطاتی دارند و می توانند. منِ صادرکننده و واردکننده برای دریافت ارز باید در صف بایستم. این ارتباط با بانک مرکزی در دریافت ارز، در ترخیص باعث میشود که ارز را به سهولت دریافت می کنند و کارهای گمرکی را انجام میدهند.

وی گفت: جنس من نوعی دوماه در گمرک است تا ترخیص شود اما جنس آنها با دوهفته ترخیص میشود. تا زمانی که جنس من ترخیص شود آنها سه نوبت گردش در بازار ایجاد میکنند. من نوعی برای دریافت ارز چهار پنج ماه در نوبت هستم و در آخر با گیردادن به کارت بازرگانی و شرکت و نوبتم میسوزد، اما آنها امروز مراجعه میکنند و حواله را می زنند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار  اذعان کرد: فرمول ساده و همه فهم گرانی پسته این است. پسته قیمت جهانی دارد، امریکا ، ایران، ترکیه و سوریه و برخی کشورهایی که به تازگی پسته تولید میکنند، قیمت پسته در بازار جهانی از 10 تا 14 دلار است و میانگین قیمت جهانی پسته متوسط 12 دلار است. پسته در ایران 12 هزار تومان است. با افزایش نرخ دلار در بازار به 4هزارتومان، پسته در بازار ما به 45 هزار تومان رسید.

ارزانی ممقانی تصریح کرد: برای کشاورز تولید کننده پسته، دولت چه حمایتی میکند، کود، سم، …؟ که بتوان پسته را به قیمت قبل فروخت؟ و برای کشاورز چه فرقی میکند که به کاسب یا بازاری داخلی کالا را بفروشد یا به صادرکننده؟

وی افزود: پسته را نمیتوان دو نرخی کرد چراکه در این صورت باید عوارض صادرات ایجاد کنیم. یعنی هرکس که پسته صادر میکند، باید 50 تومان عوارض بدهد و این به بازرا جهانی و جایگاه و سهم ما در بازار جهانی ضربه میزند. پس این گرانی ربطی به فروشنده ندارد. مثل معروفی است که میگویند فروشندهها مرده شورند و به نرخ روز میشورند. چرا که از یک طرف میخریم و از طرفی هم میفروشیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار  افزود: دولت به نوعی در رسانهها جا انداخته است که همه اصناف و حتی صنف آجیل و خشکبار اجناس را در زمان ارزانی انبار کرده اند و اکنون در گرانی می فروشند. اما قیمت و افزایش آن سال قبل از همین موقع یعنی بعد از برج 12 شروع شد. یک سال هیچ جنسی را نمیشود نگه داشت. خصوصا آجیل و خشکبار که کهنه میشود و طعم و بو میگیرد و کرم می زند. حال اگر فرض کنیم که با وجود سردخانه این محصول را یکسال نگه داشته، آجیل و خشکبار بالای 180 قلم جنس است که از هر قلم 20 تن نگهداری شود، یعنی حدود 360 تن جنس ! کجا این میزان جنس را نگه دارد؟ سرمایه را از کجا بیاورد؟ چند نفر از صنف آجیل و خشکبار را میشناسید که همچنین سرمایهای با این تناژ جنس داشته باشد؟ پس این شدنی نیست و امکانپذیر نیست که جنس را از قبل بخرد و انبارکند. هیچ نوع جنسی از هیچ صنفی را نمیشود حتی پوشاک چراکه از مد میافتد. میوه را نمیشود نگه داشت، قیمت پرتقال نسبت به امسال چرا افزایش دارد؟

ارزانی ممقانی اظهار کرد: اصناف جزئی از مردم هستند. زحمت میکشند و از حداقل حقوق شهروندی و دولتی معاف هستند حتی بیمه ندارند. هر جایی که کار کنید بازنشستگی دارید اما اصناف بازنشستگی ندارند. در صورت ورشکستگی صنف، دولت چه حمایتی از واحدهای صنفی میکند؟ در حالی که همه مشکلات وارداتی و صادراتی و گمرکی و … همه متوجه اصناف است و لکه آن دامن اصناف را می گیرد. اگر اصناف دچار بیماری شوند و نتوانند فعالیت کنند، چه بیمه ای شامل آنها می شود؟

وی گفت: من فقط آجیل و خشکبار تولید میکنم اما بقیه اقلام زندگیام را خریداری میکنم. پس در جامعه صنف میوه فروش و پوشاک و … همه بد هستند. شما روزتان را با اصناف شروع میکنید. از خرید نان از نانوایی تا خرید لبنیات برای صبحانه و خرید پوشاک طی روز یا خوردن غذا در رستوران و خرید میوه در پایان شب، کل روز را با اصناف سپری می کنید. پس اصناف بد هستند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تاکید کرد: واژه محترم کاسب برای ما بار منفی دارد. ادبیات ما هم دارد بد می شود. همان کاسبی که امین مردم، چشم پاک، ترازوی سلامدار به نفع مشتری میکشید، همه آن ذهنیتهایی که از یک کاسب داشتیم، اینکه کاسب حبیب خداست و درستکار است که با قدمت دیرینه در ذهن ما ایرانی ها نقش بسته است. اما امروز به هر آدم بدی کاسب میگوییم. یعنی از صبح که از خواب برمیخیزیم تا شب هنگام جیب ما را می زنند.

ارزانی ممقانی تصریح کرد: بیایید مهربانی را یاد بگیریم. مردم از کسبه ناراحت، کسبه از ادارات و…این باعث می شود که ما به هم رحم نکنیم. زمانی که بیمارم و دکتر به من می گوید باید عمل کنی تا خوب شوی، بگویم این دکتر کاسب است و میخواهد از من پول بگیرد و در نتیجه به او اعتماد نمیکنم. با مراجعه به ادارات و پوشاک صنفی، دیگر مردم به هم اعتماد ندارند.

وی اذعان کرد: چراکه کسبه همواره در صنف خود مورد اعتماد بودند و مردم را راهنمایی میکردند. فکر ما اینست که کاسب جنس بنجل میدهد، دکتر مریض را بیهوده و بخاطر پول عمل میکند، ادارات کار را راه نمی اندازد، پلیس از سر لج، جریمه میکند، این دیوار نامهربانی است. بیایید دیواری در شهر ایجاد کنیم که بگوییم ما همه خوب هستیم. این کمپینهای نخریدن آجیل را حق مردم میدانم ولی ما صنف آجیل فروشها کمپین مهربانی راه انداختهایم و از سودمان تخفیف می دهیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: در صنف ما از سود 15 درصد، 8 درصد را تخفیف میدهیم. این همان ترازوی سلامدار به نفع مشتری است. مگر در طول زندگی ما چندبار از این اتفاقات ناگوار گرانی و حباب می افتد؟ یک کاسب پنج بار در طول زندگی کسبی خود به مردم رحم کند. با ترویج این مهم در راستای ادبیاتکاسب حبیب خداست، تلاش میشود. بازرسیها در تمام دنیا یعنی راهنمایی کردن، مشکلات کار را می یابد و به شما آموزش می دهد که ایرادات رفع شود. در کشور ما بازرسی به معنای بگیر و ببند و پلمپ کردن است.

ارزانی ممقانی خاطر نشان کرد: در صنف آجیل و خشکبار افرادی که دارای آبرو و خوشنام هستند به عنوان بازرسین افتخاری به واحدهای مربوطه مراجعه میکنند و در مواردی که درج قیمت ندارد، اجناس کهنه ارائه میشوند و … را با صرف وقت و گفتگو افراد را راهنمایی می کنند و واقعا نتیجه خوبی گرفتیم.

وی افزود: صنف آجیل و خشکبار اصلا تعطیلی نداشته است و در نشست با خانه بهداشت و شهرداری مشهد حول محور منطقه ثامن و دور حرم، مشخص شد که حداقل جرایم و تخلفات در صنف ماست و این تاثیر بازرسی ریش سفیدانه صنف است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: در سالهای قبل با آجیلهای رنگی، پرنمک، بی کیفیت و کهنه مواجه بودیم اما امسال این میزان با ایجاد مسابقه به سمت بهبود یافتن صنف، کاهش یافته است. در این سالها آجیل و خشکبار به سمت لوکس کردن مغازهها پیش رفته اند.

ارزانی ممقانی افزود: موضوع را به سمتی بردیم که آجیل جزو مواد غذایی است و باید بهداشت آن رعایت شود و کیفیت و انصاف در کنار هم تعریف شده است. این که این محصولارزشمند باید در جای سرد و خشک نگه داری شود. با ایجاد سالن همایش در طبقه پایین اتحادیه، طی جلسات متعدد به اعضا آموزش می دهیم.

وی تاکید کرد: مشهد به لحاظ حضور بیش از 27 میلیون زائر در سال، قطب مصرف آجیل و خشکبار در کشور است. از این رو بزرگترین، مدرنترین و بهترین اتحادیه آجیل و خشکبار در مشهد است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار اظهار کرد: اگر صنف آجیل و خشکبار به سوی لوکس کردن مکانهای ارائه محصولات است، به دلیل حضور بیشتر در کنار مردم است. تمام اقدامات اتحادیه در راستای احترام به مردم به عنوان مصرف کننده است.

ارزانی ممقانی ابراز کرد: ایرانیها به لحاظ اینکه مهماننواز هستند، همواره در مهمانیها و در خانه از آجیل و خشکبار بهرهبردهاند. با توجه به زندگی صنعتی امروز و استفاده از گوشت یخ زده، برای تامین کمبود پروتئین نیز به سمت تهیه آجیل و خشکبار میروند.

وی اظهار کرد: با گرانی این محصول، بار منفی آن در فضای مجازی بیشتر و بیشتر شد. با ایجاد کمپین نخریدن آجیل یا تست آجیل ممنوع در فضای مجازی بین مردم و کسبه فاصله ایجاد شده است. کمپین تخفیف آجیل در پاسخ به کمپین نخریدن آجیل و همدردی با مردم و نوعدوستی راه اندازی شد. اگر چه خیلی ضعیف عمل کرده و ارزش ریالی ندارد. تهیه آجیل و خشکبار برای بیشتر مردم و آنهایی که حقوق ثابت دارند بسیار مشکل است. این گرانی تقصیر صنف نبوده است. ما اگر گران بخریم، گران می فروشیم و اگر ارزان بخریم، ارزان می فروشیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: ما در این گرانی بیشتر ضرر کردیم چراکه سود ما در فروش زیاد است. این گرانی باعث شد که قدرت خرید مردم کاهش یابد و آجیل نخرند. بازنده اصلی این داستان صنف آجیل فروشان بود.

ارزانی ممقانی افزود: ما همواره در کنار مردم هستیم اما دولت اگر به فکر مردم است باید به فکر افزایش درآمد مردم باشد. دولت به جای اینکه در کنار مردم باشد، با ارائه خدمات دولتی گران، به این روند ادامه می دهد. این کشور با این مردم و این منابع و پتانسیل بی نظیر است.