1

انگیزه زیادی برای آسیایی شدن داریم

سرمربی پدیده که در ادامه راه خود پس از نفت و ذوب آهن این بار در خیال موفقیت با این تیم مشهدی است. با یحیی درباره شرایط فعلی تیم، آینده آن و البته موضوع داغ این روزها یعنی علی کریمی و رویارویی با وی به صحبت نشستیم.

نیم فصل اول کار داشت غیرممکن می‌شد

در مجموع اکنون شرایط خوبی داریم. با توجه به اینکه در نیم فصل اول ما نتایج خوبی گرفته بودیم اما ادامه کار با توجه به مشکلات مالی زیادی که داشتیم تقریبا غیرممکن شده بود. با آمدن آقای حمیداوی نقطه عطفی در باشگاه به وجود آمد و با حل شدن مشکلاتی که داشتیم توانستیم به راهمان ادامه بدهیم. اینجا باید از ایشان تشکر کنم. ما شرایط سختی را داشتیم اما با مشخص شدن مالکیت تیم، مشکلات کم کم حل شد و خداراشکر به یک ثبات نسبی رسیدیم.

هواداران به ما انگیره دادند

تا الان روزهای سخت و پرفراز و نشیبی داشتیم و چیزی که تا الان به ما انگیزه زیادی داد حضور پرتعداد هواداران مشهدی بود که دلگرمی ما در بازی‌ها محسوب می‌شدند. آنها برای ادامه دادن راه انگیزه ما بودند و به دنبال این بودیم تا دل آنها را شاد کنیم و راضی از ورزشگاه به خانه بروند که خدارا شکر این اتفاق افتاد.

باید به ظرفیت مان نگاه کنیم

در نیمه دوم لیگ البته شرایط سخت‌تری داریم. ما ظرفیت خاصی داریم و انتظارات بیش از حد می‌تواند به تیم آسیب برساند. به نظر من اگر انتظارمان به اندازه ظرفیت و امکاناتمان باشد می‌توانیم نتایج بهتری بگیریم. بازیکنان هم که در این چند ماه با آنها کار کردیم از جانشان بیشتر مایه گذاشتند و شرایط سختی را تحمل کردند. آنها تسلیم نشدند و تا آخرین لحظه مبارزه کردند. اصلی‌ترین فاکتور و داشته‌های ما تا اینجا ذهن قوی و مبارزه طلب بازیکنان مان بود.

انگیزه زیادی برای آسیایی شدن داریم

الان زود است درباره سهمیه آسیایی صحبت کنیم اما چیزی که به ذهن می‌آید این است که ما انگیزه زیادی برای این کار داریم و زحمت زیادی هم کشیدیم. ما اصلا دوست نداریم زحماتمان در آخر فصل بی نتیجه بماند و به همین دلیل برای ماندن در بین سه تیم بالای جدول تمام تلاش‌مان را می‌کنیم.

آن تیم نفت با این تیم پدیده قابل مقایسه نیست

من اولین بار به همراه تیم نفت تهران توانستم به موفقیت برسم و سهمیه آسیایی کسب کنم. به عقیده من اصلا نباید این پدیده را با نفت آن سال‌ها مقایسه کرد. آن تیم امکانات و مجموعه خیلی خوب وجود داشت و ما اصلا مشکلات مالی نداشتیم اما این جا هم از نظر امکانات و هم از نظر مالی نیم فصل اول مشکلات فراوانی داشتیم. در کل به نظر من از لحاظ امکانات اصلا قابل مقایسه نیست اما خب تمام تلاش مان این است که بتوانیم همانند آن تیم در بین تیم‌های بالای جدول بمانیم.

انتظار هواداران از تیم پدیده در حد ظرفیت است

در ابتدا که به پدیده آمدم این تیم هوادار زیادی نداشت و در بازی‌های اول با 100 تا و 200 تا تماشاچی کارمان را شروع کردیم اما بعد از چند بازی وقتی تیم توانست نتایج خوبی بگیرد هواداران هم آرام آرام بیشتر و جذب تیم شدند و انصافا از آن موقع به بعد حمایت فوق العاده‌ای از تیم داشتند و عاشقانه این تیم را دوست دارند. من فکر نمی‌کنم با تغییر نتایج هم ارتباط هواداران با تیم به هم بریزد. کاملا مشخص است که هواداران از خود گذشتگی بازیکنان را می‌بینند و به همین دلیل عاشقانه این تیم را دوست دارند. هواداران مشهدی شعور و درک بالایی از تیم دارند که با امکانات کم توانست نتایج خوبی به دست بیاورد و آنها می‌دانند که بازیکنان با هرقدر که امکانات داشته باشند برای شادی هواداران می‌جنگند. آنها البته در حد ظرفیت تیم انتظار دارند و همه می‌دانند ظرفیت تیم پدیده مشخص است. آنها می‌دانند که هرچقدر که انتظارتشان کمتر باشد بازیکنان نیز با فشار روانی کمتری در بازی‌ها حضور پیدا می‌کنند و به موفقیت می‌رسند.

علی کریمی مردانگی کرد برای سپیدرود پا پیش گذاشت

تیم سپیدرود مشکلات مالکیتی زیادی داشت و با توجه به مشکلات مالی بسیاری که داشت فکر نمی‌کنم کسی به این تیم نزدیک می‌شد و همین موضوع نشان می‌دهد علی کریمی مردانگی کرد به عنوان مالک پا پیش گذاشت. این نشان می‌دهد او تیم را عاشقانه دوست داشت و در ادامه برای او آروزی موفقیت می‌کنم.

تیم سپیدرود هم تیمی ریشه دار با هواداران فراوان است و هیچ سرمایه‌ای از این برای آنها مهمتر نیست. در مجموع باید بگویم هیچ کسی به غیر از علی کریمی نمی‌آمد که این تیم را تحویل بگیرد و این تیم را حمایت کند و مشکلات مالی را برطرف کند.

او در پرسپولیس بازیکن اصلی من بود

نمی‌دانم چه شرایطی آنجا حاکم است اما به هر حال علی کریمی کار بزرگی را انجام داد و نمی‌شود به راحتی آن را فراموش کرد. من با او در سه دوره همراه بودم. ابتدا به عنوان هم بازی، سپس به عنوان مربی و بازیکن در تیم پرسپولیس و در پایان هم سه روز قبل به عنوان دو رقیب، در پرسپولس که مهره اصلی تیم ما بود و در آن مقطعی هم که بازی نکرد صرفا به دلیل مصدومیت بود. او در تمام بازی‌هایی که مصدومیتی نداشت برای ما به خوبی بازی کرد و از لحاظ فنی خیلی آن سال به ما کمک کرد.

باید قبول کنیم کریمی شخصیت منحصر به فرد و جذابی دارد

ارتباط بین من و علی از همان روزهای اول که در تیم ملی باهم همبازی بودیم و بعد از آن که به صورت شاگرد و مربی در تیم پرسپولیس بودیم و چه الان که به عنوان همکار روبروی هم قرار گرفتیم عوض نشد. او شخصیت دوست داشتنی و مردمی دارد. بهرحال باید قبول کرد شخصیت علی کریمی منحصر به فرد و جذاب است و چه دورانی که همبازی بودیم مورد علاقه من بوده است و در زمانی که به عنوان شاگرد کار می‌کرد ارتباط خوبی داشتیم و الان هم در هر صورت گهگاهی با هم در ارتباط هستیم.

او دیگر در این فوتبال برای خودش مردی شده است

علی کریمی در این فوتبال برای خودش دیگر مردی شده است و شرایط سخت این فوتبال را چه در دوران بازیگری و چه در دوران مربیگری تجربه کرده است و به نظرم می‌تواند خودش برای خودش تصمیم بگیرد و شرایطی که وجود دارد را خودش بهتر درک می‌کند. خودش مطمئنا می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد. به نظر من آن قدر به مرحله پختگی رسیده است که بتواند مسئولیت‌های سخت دیگری را هم بر عهده بگیرد. من چون از اطراف او اطلاعی ندارم واقعا نمی‌دانم که او با توجه به شرایط تیم ادامه بدهد یا ندهد اما در کل من معتقدم خودش دیگر بهترین نفری است که برای ادامه دادن و یا ادامه تصمیم بگیرد.

برد برای همه اما شکست تنها برای مربی است 

شکست همیشه برای مربی است و پیروزی برای کل اعضای باشگاه است و وقتی تیم می‌بازد شاید مربی بیشترین تقصیر و فشار را گردن خودش می‌اندازد و ساعات خیلی سختی را می‌گذراند. در هر صورت باخت برای هر مربی وجود دارد ولی این تصمیم گیری برای ادامه تمرینات و جلسات و یافتن نقاط ضعف چیزهایی است که کیفیت یک مربی را نشان می‌دهد در ادامه کار.