1

۴۰ میلیارد تومان فراتر از سقف اعتبارات خدمات دادیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه با توجه به زائر پذیر بودن آن در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان فراتر از اعتبارات به بیماران و مراجعین خدمات ارائه داده است، گفت: این در حالی است که سازمان‌های بیمه گر این موضوع را قبول نکرده اند و برای رفع این مشکل مکاتبات لازم با استانداری و وزارت بهداشت انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر افزود: در صورت تداوم این روند، دیگر نمی توان به جز بیماران اورژانس، بیمار دیگری را پذیرش و خدمات رسانی نمود.

گسترش ارتباطات بین المللی

وی تاکید کرد: گسترش ارتباط‌های بین المللی و اجرای برنامه نظام ارجاع الکترونیک از مهمترین اقدامات دانشگاه در یک سال اخیر است.

دارابی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن ۷ دانشکده، ۳مجتمع عالی سلامت و دو دانشکده اقماری با ۹۶۰ عضو هیات علمی و ۹هزار و ۵۲۱ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا فوق تخصص و فلوشیپ، و ۲۳ هزار کارمند بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور است که بیش از ۵ میلیون نفر را در مناطق شهری و روستایی زیر پوشش دارد.

آموزش اخلاق محوری مهمترین رویکرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دارابی با بیان اینکه این دانشگاه در تمامی زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی، دانشجویی، غذا و دارو و پژوهش وفناوری و توسعه فضای فیزیکی در ردیف دانشگاه‌های برتر است خاطر نشان کرد: توجه به کیفیت آموزش و رعایت شاخص‌های علمی و آموزشی در کنار آموزش اخلاق محوری مهمترین رویکردی است که در این دانشگاه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به منظور توسعه برنامه‌های آموزشی و علمی، ارتباطات مختلفی با دانشگاه‌های بین المللی برقرار شد اظهار کرد: ارتباط با دانشگاه قازان تاتارستان، دانشگاه مونستر آلمان، دانشگاه جامعه الاسلامیه عراق، و تلاش برای ارتباط با دانشگاه‌های چین، استرالیا و نیوزلند از جمله اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود.

جذب دانشجویان خارجی در ۳۳ رشته تحصیلات تکمیلی

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حوزه جذب دانشجویان خارجی علاوه بر دانشجویان کارشناسی و عمومی به جذب دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز توجه شده است اظهار کرد: در حال حاضر در ۳۳ رشته تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد، phd، تخصص، فلوشیپ و فوق تخصص در قالب دوره‌های کوتاه و بلند مدت دانشجوی خارجی جذب دانشگاه شدند.

دارابی تصریح کرد: بر اساس مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، این دانشگاه می‌تواند ظرفیت ۲۰ درصد از دانشجویان خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهد که این امر ضمن کسب اعتبار بین المللی موجب گسترش فعالیت‌های آموزشی و علمی در عرصه‌های بین المللی می‌شود.

ایجاد پرونده الکترونیک سینا برای تمامی ساکنان مناطق شهری و روستایی

وی ایجاد پرونده سلامت الکترونیک را یکی از مهمترین اقدامات در حوزه بهداشت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برای تمامی ساکنان زیر پوشش دانشگاه پرونده الکترونیک تشکیل شده است که این امر زمینه ساز اجرای سیستم نظام ارجاع الکترونیک محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی برنامه نظام ارجاع الکترونیک در مناطق زیر پوشش دانشگاه اظهار کرد: در این برنامه که یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود ضمن گسترش عدالت در سلامت، استفاده بهینه از منابع، بیماران از سطح یک به سطوح دو و سه به صورت هدفمند ارجاع داده می‌شوند.

دکتر دارابی افتتاح مراکز غربالگری سرطان را از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این طرح که در بیمارستان‌های امید،‌هاشمی نژاد، امام رضا(ع) و در شهرستان‌های کاشمر و قوچان به اجرا در آمد ضمن تشخصیص زود رس بیماران، سلامت جامعه نیز ارتقاء می‌یابد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وزارت بهداشت و استانداری مبنی بر ساخت واحدهای بهداشتی مورد نیاز خاطر نشان کرد: تا کنون بخش اعظم این پروژه‌ها به بهره برداری رسیده است و دیگر پروژه‌های باقی مانده با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد تلاش می‌شود تا به زودی به مرحله افتتاح برسد.

توزیع ۱۵۰ متخصص در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد توزیع ۱۵۰ متخصص در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه را از دیگر اقدامات مهم در یک سال اخیر برشمرد و گفت: با اجرای این برنامه ضمن تامین کمبود نیروهای متخصص در شهرستان‌ها از ارجاع بیماران به مرکز استان نیز جلوگیری می‌شود.

دکتر دارابی تاکید کرد: تلاش شده است تا بخش زیادی از کمبودها در حوزه‌های بهداشتی و درمانی بر اساس سند آمایش سرزمین رفع شود و متخصصان مورد نیاز شهرستان‌ها تامین شوند.

بهره برداری از بیمارستان شهید‌هاشمی نژاد نیمه نخست سال 98

وی افتتاح بیمارستان‌های باخرز،خلیل آباد، را از جمله اقدامات در راستای توسعه فضای فیزیکی برشمرد و گفت: به همت معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی‌هاشمی نژاد نیز علیرغم نبود اعتبارات در حال اجراست و تلاش می‌شود در شش ماهه نخست سال آینده به بهره برداری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ساخت اورژانس ۱۰۰ تختخوابی بیمارستان قائم(عج) و اورژانس بیمارستان شهید کامیاب اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها در حال آماده سازی است و تلاش می‌شود در راستای گسترش خدمات به مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) به زودی افتتاح شود.

دارابی با اشاره به اینکه پروژه بیمارستان امداد و نجات جنوب سال‌هاست به دلیل نبود اعتبارات متوقف شده است گفت: در سال جاری با اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دفتر مقام معظم رهبری تلاش می‌شود کار ساخت آن آغاز شود.

نبود اعتبار مهمترین عامل اجرایی نشدن پروژه‌های بر زمین مانده

وی به برخی از پروژه‌های بر زمین مانده این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی جاده سرخس، یک هزار تختخوابی جنوب مشهد و بیمارستان‌های گلبهار و بردسکن از جمله این پروژه‌هاست که در صورت اجرایی شدن آن، استان خراسان رضوی تا سال‌های سال از تخت‌های بستری بیمارستانی تامین می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برخی هجمه‌ها در خصوص اجرایی نشدن پروژه‌های دانشگاه به دلیل نبود اطلاعات کافی رسانه‌هاست اظهار کرد: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی جاده سرخس از مصوبات سفر رییس جمهور در سال ۹۵ است که قرار بود اعتبارات توسط وزارت‌های بهداشت و مسکن و شهرسازی تامین شود و دانشگاه تنها آن را تجهیز نماید که به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم کار آن اجرایی نشد.

دارابی اظهار امیدواری کرد: با تامین اعتبار لازم از سوی وزارت خانه‌های بهداشت و مسکن و شهرسازی و حمایت استانداری این پروژه توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی شود.

توسعه خدمات اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی

وی توجه به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی در راستای خدمات رسانی به مردم را از اولویت‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: ایجاد مرکز mcmc با هدف پذیرش قانون مند و هدفمند بیماران ارجاعی از شهرستان‌ها، ایجاد تله مدسینگ، تامین ناوگان اورژانس ۱۱۵ و توزیع ۱۵ دستگاه آمبولانس در پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ زیر پوشش از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده ،دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز استان تا پایان امسال تامین شده است و در این زمینه هیچگونه مشکلی وجود ندارد خاطر نشان کرد: در این راستا، داروخانه ۲۲ بهمن به عنوان داروخانه مرجع معرفی شده است و معاونت غذا و دارو نیز مکلف شده است برای ایام نوروز و تا پایان خرداد ماه نیاز استان تامین شود.

ایجاد تعیین سقف بیمه‌ها یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایجاد تعیین سقف بیمه‌ها یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت عنوان و خاطر نشان کرد: در این طرح دانشگاه علوم پزشکی مکلف شده است در سال جاری، حوزه بیمه سلامت ده درصد نسبت به سال ۹۶ کمتر پذیرش بیمار داشته باشد.

دارابی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد همواره موضوع صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع را در اولویت کاری خود قرار داده است، تصریح کرد: بر این اساس طرح بهسازی و وارد مدار نمودن تجهیزات درمانی که در انبارهای زیر پوشش دانشگاه وجود داشت به اجرا در امد که این امر یکی از اقدامات مفید در حوزه بهداشت و درمان است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش تورم وجود داشته است اظهار کرد: چگونه می‌شود با توجه به این شرایط سقف بیمه سلامت در مراکز درمانی ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته باشد.

۴۰ میلیارد تومان فراتر از سقف اعتبارات خدمات ارائه شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه با توجه به زائر پذیر بودن آن، در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان فراتر از اعتبارات به بیماران و مراجعین خدمات ارائه داده است تصریح کرد: این در حالی است که سازمان‌های بیمه گر این موضوع را قبول نکرده اند و برای رفع این مشکل مکاتبات لازم با استانداری و وزارت بهداشت انجام شده است.

دارابی تاکید کرد: در صورت تداوم این روند، دیگر نمی توان به جز بیماران اورژانس، بیمار دیگری را پذیرش و خدمات رسانی نمود.