1

کشتی باچوخه هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است

مراسم معارفه و تکریم رئیس انجمن کشتی باچوخه مشهد مقدس چهارشنبه گذشته 24 بهمن ماه در سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی برگزار شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان مشهد در این مراسم از کشتی چوخه به عنوان ورزشی که مظلوم واقع شده است یاد کرد و گفت: کشتی باچوخه هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است.

احمد صالح‌نژاد افزود: کشتی باچوخه ریشه در فرهنگ، آیین و سنت ما ایرانی‌ها دارد که باید در جهت ثبت جهانی آن اقدام کنیم، مانند چوگان که توانست ثبت جهانی شود.

وی با اشاره به افزایش قارچ گونه رشته‌های ورزشی وارداتی به کشور خاطر نشان کرد: بسیاری از رشته‌های ورزشی وارداتی در کشور ما به سرعت ساماندهی شده‌اند. مسئول، دبیر، هیات فعال و هنرجویان بیشماری به خصوص در میان بانوان جذب کرده‌اند، به گونه‌ای که حتی نوشتن و خواندن این رشته برای ما سخت است (تی .ار. ایکس،کراس فیت و…)، اما رشته‌های مدال آور کشوری و جهانی که سابقه طولانی در ورزش کشور دارند مظلوم واقع شده‌اند و این موضوع برای ما سخت و قابل تحمل نیست.

وی خاطرنشان کرد:درصدد تهیه زمینی برای احداث بزرگترین گود کشتی باچوخه در خراسان رضوی هستیم که به امید خدا با حمایتی که مدیران، مسئولان و به خصوص مدیر کل اداره ورزش و جوانان دارند در ساخت این مجموعه اقدام کنیم.

وی در ادامه ضمن تبریک به صمد رودهی برای تصدی ریاست انجمن کشتی باچوخه مشهد آرزوی توفیق برای وی کرد و گفت: امیدوارم در راستای استعدادیابی،ترویج و توسعه ورزش اول خراسان بزرگ قدم‌های مثبتی برداشته شود.

در ادامه این مراسم آذریان رئیس هیئت ورزش همگانی استان از تلاش‌ها و خدمات مسئولان و مدیران دست اندر کار لشکر 77 خراسان رضوی برای احداث گود کشتی باچوخه تقدیر کرد و گفت: گود کشتی باچوخه در منطقه تپه سلام افتتاح و آماده برگزاری مسابقات است و در صورتی که هیئت بنا داشته باشد مسابقاتی را در این منطقه برگزار کند مساعدت خواهیم کرد.

آذریان با اشاره به اینکه برخی چوخه کاران به رشته جودو علاقه‌مند هستند افزود: با تلاشی که کردیم هیئت جودو ارتش را به مشهد آوردیم و مسئولیت آنرا پذیرفتیم که امیدواریم با حمایتی که از سوی طرفدران و به خصوص چوخه کاران خواهد شد در راستای قهرمانی حرکت کنیم.

در ادامه این مراسم شوشتری رئیس انجمن کشتی باچوخه استان ضمن قدردانی از حضور گرم مدعوین در جلسه گفت: خراسان رضوی و شهرستان‌های استان ظرفیت و پتانسیل قهرمانی در رشته کشتی باچوخه را در کشور و جهان دارد و باید در راستای استعدادیابی و حمایت از ورزشکاران این رشته مدال آور و جهانی قدم برداشته شود.

وی از رودهی خواست برای شناسایی استعدادها و همچنین فراهم کردن بستر حمایت و تشویق و ترغیب خانواده‌ها در توسعه و رونق این رشته ورزشی گام بردارد.

وی با اشاره به حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان نامدار این رشته ورزشی گفت: باید از تجربیات و دانش پیشکسوتان و قهرمانان ارزنده برای رونق و توسعه این رشته ورزشی استفاده کرد.

رئیس هیئت کشتی باچوخه خراسان رضوی در این مراسم گفت:این رشته ورزشی که ریشه در آیین و سنن ایرانی دارد در کشور و بویژه در خطه خراسان رضوی از اقبال عمومی بسیار خوبی برخوردار است. اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

وی اظهار کرد: در حوزه اعتبارات و امکانات، کشتی باچوخه خراسان رضوی بسیار مظلوم واقع شده است و عمده برنامه‌ها و اعتبارات این هیئت به صورت خودجوش تامین می‌شود.

شوشتری به پرطرفدار بودن این رشته ورزشی در جای جای کشور و بخصوص روستاها اشاره کرد و افزود: کشتی باچوخه بعد از فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی است و استان خراسان رضوی با وسعت و جمعیتی که دارد و ورزشکاران این خطه با توجه به حضورشان در کشتی باچوخه در رشته‌های کشتی و جودو نیز در ایران، آسیا و جهان دارای عنوان هستند.

رئیس انجمن کشتی باچوخه استان گفت: مشکل اصلی ما این است که سالن اختصاصی کشتی باچوخه در مشهد وجود ندارد و این در حالی است که در بسیاری از شهرستان‌های استان که جمعیت کمتری دارند امکانات بیشتری نسبت به مشهد وجود دارد، اما در مشهد با وجود این همه طرفدار و استقبال مردمی هنوز نتوانسته‌ایم یک سالن اختصاصی کشتی باچوخه ایجاد کنیم و همین بزرگترین ضربه را به کشتی باچوخه استان و مشهد مقدس می‌زند.

رئیس انجمن کشتی باچوخه مشهد نیز در این مراسم بعد از معرفی و دریافت حکم مسئولیت با اشاره به اینکه باید نگاه به کشتی باچوخه تغییر کند، گفت:کشتی باچوخه بویژه در خراسان بزرگ تنها یک ورزش نیست. دید و نگاه مسئولان و دست اندرکاران درباره اهمیت این رشته ورزشی باید تغییر کند، چرا که این رشته ورزشی به عنوان یک آیین و رسم سنتی در تمام شئونات زندگی مردم جریان دارد.

صمد رودهی یادآور شد: یکی از عللی که کشتی باچوخه هنوز نتوانسته به جایگاه درخور توجهی دست یابد نبود یک نهاد رسمی به عنوان متولی است و این رشته به عنوان یک ورزش بومی نتوانسته جایگاه منسجمی داشته باشد تا از یک هماهنگی، تیم، مدیریت و قوانین واحد و متمرکز برخوردار شود.

وی به لزوم ایجاد امکانات و برنامه‌های رفاهی برای تماشاچیان این رشته ورزشی اشاره کرد و افزود: باید در نظر داشت که مردم بویژه روستاییان از سرمایه‌های کشتی باچوخه‌اند و ضروری است با ایجاد فضا و اماکن ورزشی مناسب، به حفظ آرامش و نظم در بین تماشاگران کمک کرد.

رودهی در ادامه چهار راهکار برای توسعه این رشته ورزشی از جمله استعدادیابی، تعامل با رسانه‌ها،ایجاد بانک اطلاعاتی ورزشکاران،مربیان و داوران و همچنین تدوین برنامه‌ها و تقویم ورزشی برای کشتی چوخه در مشهد را ضروری دانست و تاکید کرد بزودی با تشکیل هیئتی منسجم در راستای توسعه و ترویج این رشته مهیج و پرطرفدرا و جوان پسند حرکت رو به جلویی را خواهیم داشت.

همچنین در این مراسم جواد محجوب دارنده مدال نقره جهانی جودو که چند دوره بازوبند پهلوانی را در کارنامه ورزشی خود دارد و اخیرا مدال‌های خود را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است، گفت: مدال‌هایم را نذر امام رضا (ع) کردم چون از خطه و سرزمین امام همام کسب افتخار برای وطنم کردم.

وی خواستار حمایت مدیران و مسئولان از جوانان ورزشکار شد و گفت: امیدوارم مسئولان در راستای دقت و توجه به استفاده جوانان از مکمل‌ها و داروهای نیروزا در باشگاه‌های ورزشی که به صورت غیر مجاز در میان جوانان ورزشکار توزیع می‌شود اقدام جدی نمایند.

وی با اشاره به تدوین قوانین و مقررات کشتی باچوخه همچنین خواستار برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری در این رشته  کهن و با سابقه شد.