1

مشهد عرصه حمایت از «برند» می‌شود

تعامل میان بخش خصوصی و مدیران شهری و استانی حلقه مفقوده ای بوده است که در فضای سخت اقتصادی و فشارهای این روزها می تواند نوید بخش حل مشکلات باشد.

دیدار فعالین اقتصادی در حوزه های تولید و تجارت با شهردار مشهد، معاون شهردار و دو تن از اعضای شورای شهر که خود سابقه طولانی در بخش خصوصی دارندف گرم و صمیمانه برگزار شد. هم دغدغه ها مطرح شد و هم شنیده شد. اتفاق خرسندی که می تواند در روزهای آینده با یک ساختار نظام مند اتفاق های خوبی را هم برای مدیریت شهری مشهد و هم فعالین حوزه اقتصادی رقم زند. در ادامه این مطلب خلاصه ای از دغدغه های مطرح شده را می خوانید:

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد:

  • استفاده از فضاهای شهری برای معرفی «برند»های مشهد را در دستور کار قرار می دهیم. اعضای شورای شهر خود را نماینده کارآفرینان می دانند.
  • بازار سوغات و صنایع، شبکه مشاغل، مرکز نواوری، موزه کارآفرینی از جمله برنامه هایی است که شهرداری مشهد با جدیت دنبال می کند.
  • من فکر نمی کردم که «مشکلات صنایع محور غرب» این قدر دچار پیچیدگی شده باشد، این موضوع با مشکلات بین افراد و سازمان های مختلف گره خورده است. علاوه بر جنبه های فنی خشی لجاجت ها هم باعث پیچیدگی بیشتر شده است. شهرداری مشهد به سهم خود امادگی اش را برای حل مشکلات اعلام کرده و قرار نیست مشکلی به مشکلات بیافزاید.
  • با وجود کندی رفع معضلات، ما به حل مشکل «صنایع محور غرب» خوشبین هستیم و این که مطالبه گری توسط بخش خصوصی ادامه پیدا کند، بسیار مهم است. شهرداری مشهد در این داستان، مطلقا به دنبال پول درآوردن نیست. ما فرصت های فراوان دیگری برای درآمدزایی داریم.
  • مساله آب امروز ما اهتمام جدی داریم. اقلیم مشهد دچار تغییراتی شده است که باید تمام چرخه آن را اصلاح کرد. نکته ای که وجود دارد استفاده از آ های خاکستری است. ما برنامه ریزی کرده ایم تا پروژه جداسازی آب شرب از آب غیر شرب در مشهد افزایش پیدا کند. این که مردم را از چمن کاشتن نگران کنیم، یا فضای سبز را کاهش دهیم راه حل نیست. ما باید به دنبال استفاده از آب های خاکستری برای توسعه فضای سبز باشیم و اطلاع رسانی لازم را به مردم انجام دهیم.

 

شهریار آل شیخ، معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری مشهد:

 

  • در دوره‌های سابق مدیریت شهری مشهد قرار بر این بوده است که در محل کارخانه قدیم کوکا، برج، شهرداری منطقه یا فروشگاه تجاری احساس شود ولی رویکردی که دوره فعلی شهرداری دارد ایجاد مرکز خلاقیت و موزه کارآفرینی است. قرار است این مکان که از معدود مناطق صنعتی مشهد است با حفظ ساختار به یک موزه برای معرفی و تقدیر از فعالین صنعتی مشهد تبدیل شود.
  • اگر چه گران شدن ارز مشکلات فراوانی را در مقطع فعلیا رقم زده است ولی فرصت هایی را هم ایجاد کرده است. برای مثال یکی از تاجران چینی که اخیرا به مشهد امده بود از این که نرخ یک هتل در حدود 20دلار است و با نرخ یک قهوه می تواند 4تا شلوار لی بخرد، متعجب بود.
  • تولیدات ما با این که هزینه های سربار دارد، می تواند از فرصت نرخ کم جهانی محصولات خود استفاده کند. اگر ما نتوانسته ایم چرخه های اقتصادی لازم را ایجاد کنیم و یا هزینه های حمل و نقل را بالا برده ایم، ایراداتی است که باید مرتفع شود.

 

 

مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد و عضو شورای عالی ترابری:

  • اکران تابلوهای مشاهیر اقتصادی در شهر مشهد، من را به عنوان یک فعال اقتصادی دلخوش و امیدوار کرد. از پیشنهاد و همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و انجمن مدیران صنایع خراسان به خاطر رقم خوردن این حرکت متشکرم. با توجه به این که من خودم را قبل از هر چیزی خودم را نماینده بخش خصوصی می دانم. از این بابت که عکس فعالین اقتصادی در مشهد دیده می شود، از اقای شهردار تشکر می کنم.
  • پیشنهاد دوستان مبنی بر نامگذاری معابر و میادین به نام ارزش های اقتصادی مل تولید، تجارت، کارآفرینی و سایر حوزه ها را حتما در شورای شهر پیگیری می کنیم. اگر شهرداری در این زمینه لایحه ای ارائه نکند توسط شورای شهر پیگیری خواهد شد.
  • من در این مدت با پیشنهادها و لایحه هایی که شهرداری مشهد برای تاسیس شرکت‌ها آورده است، مخالفت کرده ام، چرا که معتقدم که شهرداری نباید تصدی گری کند و باید امور را به بخش خصوصی واگذار کند. اگر دغدغه ای وجود دارد که از نگاه ما دور مانده است از فعالین بخش خصوصی خواهش می کنیم که درخواست های خود از شورا به گوش منتخبین برسانید.

 

امیر شهلا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

 

  • مامعتقدیم که کارآفرینان بخش خصوصی استان باید ارتباطی «برد-برد» با مجموعه مدیریت شهری مشهد داشته باشند و تنها با تامین منافع و نقطه نظرات طرفین می توانیم به شهری آباد و مردمی رضایتمند برسیم.
  • کارآفرینان سرمایه های معنوی مشهد هستند. اقدام شهرداری مشهد در رونمایی از تمثال صنعتگران، تولیدکنندگان و تجار خراسان رضوی در تابلوهای شهری گام بزرگی بود که اتفاق افتاد. کسانی که نام شان در این شهر برده نمی شد، امروز زینت بخش شهر ما هستند. این ارزش گذاری شهرداری مشهد برای بزرگداشت چهره های اقتصادی را امیدواریم که در همین حرکت خلاصه نشود و علاوه بر گرامیداشت درگذشتگان در آینده نام آوران تولید و تجارت و ثروت آفرینان و کارآفرینان را بیش از پیش ارج نهیم.
  • معرفی الگوهای وطنی به جوانان باعث می شود که آن ها راه، را پیدا کنند و بتوانند در آینده در مسیر کارآفرینی و ثروت آفرینی برای شهر حرکت کنند، تا همه به قله های سعادت برسیم.

 

حسن حسینی، رئیس خانه صعنت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

  • مشکلات امروز در حوزه تولید و تجارت طاقت فرساست. شاید در طول چهل سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد این روزها سخت ترین دورانی باشد که ما با آن مواجه شده ایم. واحدهای اقتصادی برای این که بتوانند سر پا بایستند به حمایت همه ارکان نظام دارند. در حال حاضر این حمایت از فعالین اقتصادی و بخش خصوصی صورت نمی گیرد.
  • به خصوص از 22 فروردین که آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می شود، مشکلاتی برای ما به وجود امد که می شد از آن ها پیشگیری کرد و یا تاثیر این تصمیم را کمتر کرد. وقتی که در فروردین ترامپ اعلام کرد که ما قرار است 6 ماه دیگر از «برجام» خارج شویم، اثار تخریبی بر اقتصاد ما به مراتب سخت تر از زمانی بود که امریکا از «برجام» خارج شد.
  • این بدین معناست که ما در مدیریت کشور تصمیم گیری درستی نداشتیم. از سوی دیگر من قبول دارم که در کنار دولت، خود بخش خصوصی هم به درستی وظایفش را انجام نداده است که این مشکلات به وجود آمده است.امروز ماییم ومشکلات.
  • در استانه چهلمین سال انقلاب هستیم وقتی که یک انسان چهل ساله می شود قاعدتا باید به تکامل رسیده باشد. من امروز از شما می پرسم، آیا این اتفاق افتاده است؟ ایا توقعات مشروع مردم براورده شده است؟ اگر این اتفاق نیفتاده، به جای این که یکدیگر را متهم کنیم، بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است؟
  • من با توجه به شناخت و ارادتی که نسبت به شهردار مشهد دارم از ایشان خواهشی می کنم و آن این که امروز زمان اداره شهر با دسته بندی هایی سیاسی نیست. باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات کشور را بر طرف کنیم.
  • در مشهد با ورود سالانه 30میلیون نفر، قطعا می توان درآمدزایی کرد. هرچند که در حال حاضر این اتفاق نمی افتد به دلیل این که این حجم از مسافر تحت مدیریت واحدی اداره نمی شوند.
  • ویژگی منحصر به فرد خراسان رضوی این است که 95 درصد صنعت آن خصوصی است، یعنی دولت در صنعت این استان سرمایه گذاری خاصی نکرده است. شهرداری مشهد باید یک معاون یا مشاور مرتبط با حوزه صنعت را داشته باشد که بتواند پل ارتباطی صنعت و مدیریت شهری باشد. این مساله قطعا می تواند هم برای شهرداری اثار مثبت داشته باشد و درآمدهای پایدار برای شهردار ایجاد کند و از سوی دیگر مشکلات صنعتگران را به گوش شما برساند.

 

 

محمود جانی درمیان، مشاور کانون کارآفرینان خراسان رضوی:

  • اگر چه مشهد در مدیریت شهری با استفاده از تکنولوژی در کشور سرآمد است ولی بازهم با دنیا فاصله زیادی داریم. امروز چاره ای به جز استفاده از خلاقیت برای حل مشکلات نداریم و باید راه های سنتی را کنار بگزاریم.
  • کانون کارآفرینان خراسان رضوی این مزیت را دارد که با استفاده از پیشکسوتان کارآفرینی و جوانان خلاق که در «کافه کارآفرینی» حضور دارند، راه حل هایی پایدار برای حل مشکلات باشد. کافی است در این بخش ها با همگرایی دو مجموعه تفاهمی میان شهرداری مشهد و کاتون کارآفرینان شکل بگیرد.
  • ما قبول داریم که «شهرداری بی‌پول» نمی تواند شهر را بسازد و مدیریت کند. ما باید کمک کنیم تا سرمایه ها به شهر ما جذب شود. اگر شهرداری تضامین لازم را صادر کند فعالین و اعضای کانون کارآفرینان امادگی دارند تا نظر سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند.

 

  • باید از جزیره ای عمل کردن، بپرهیزیم. انعقاد تفاهم نامه‌ها و مشخص شدن نوع همکاری میان بخش خصوصی و مدیریت شهری می تواند شهری سالم و اباد را رقم بزند. با استفاده از تکنولوژی می توان با هزینه های کم اثار بسیاری را پدید اورد. در همگرایی میان تشکل ها این مهم تحقق می یابد.

 

جواد باقری، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

  • پرشدن فضاهای تجاری با برندهای خارجی و داخلی غیر خراسانی باعث نگرانی فعالین اقتصادی استان است. با توجه به حضور رزم حسینی در استانداری و کلائی در شهرداری مشهد فضای اقتصادی حاکم شده که جای بسی امیدواری است و فرصت خوبی برای توسعه بنگاه های اقتصادی استان است. باید بر برندسازی از محصولات مشهد و خراسان رضوی پافشاری کنیم. دولت در خراسان رضوی به اندازه استان های دیگر مسئولیت خود را ایفا نکرده است. امروز عمده اقتصاد استان بر دوش خراسان رضوی است.
  • شهرداری به عنوان معین توسعه اقتصادی شهر مشهد به همراه معین های دیگر باید فرصت را مغتنم بداند و ظرفیت سازی برای برندهای استانی را دنبال کند. بخش خصوصی امادگی دارد تا در یک برنامه مدون با شهرداری مشهد گام های اساسی برای اقتصاد بردارد.

 

مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان:

  • مکاتبه ای در تاریخ 9خرداد با دکتر خواجه نائینی معاون شهردار مشهد صورت دادیم که برنامه های پیشنهادی مشترک با شهرداری مشهد را اعلام کردیم که امیدواریم مدنظر قرار گرفته باشد. مسئولیت کمیته «برند» و دبیرخانه دائمی «برند» به انجمن مدیران اختصاص یافته است. ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با همکاری مدیریت شهری مشهد برند «مشهد» را شکل دهیم. امیدواریم در ادامه برند شهر «مشهد» را بر روی تک تک محصولات تولیدی مشهد داشته باشیم.
  • وقتی که واحدی به عنوان برند برتر انتخاب می شود، انتظار حمایت دارند با توجه به این که اکثر منتخبین واحدهای مشهدی و خراسانی هستند، ما پیشنهاد می کنیم که این برندها بتوانند از تعرفه های ترجیحی برای تبلیغات در سطح شهر مشهد برخوردار شوند.