1

در صنعت برق خود کفا می باشیم و این نتیجه خود باوری است

مهندس ریاحی  عضوهیئت مدیره و سرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان اظهار داشت : در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ، جمعیت فعلی استان خراسان نسبت به اوایل انقلاب رشد 2.5 برابری را داشته است اما مصرف برق مردم نسبت به قبل از انقلاب 25 برابر شده است ، قبل از انقلاب اسلامی 7هزار مگاوات تولید برق در کشور داشته ایم و اکنون بالای 75000 هزار مگاوات نیرو گاه در کشور نصب شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خراسان ، همایش ائمه جماعات مساجد مشهد و جمعی از فرماندهان بسیج  در سالن همایش های آیه های مشهد برگزار شد.
در این مراسم که مهندس ریاحی در ابتدا از زحمات حجت الاسلام وفایی  رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان قدر دانی نمود و تصریح کرد :  رشدمصرف برق در کشور به طور متوسط سالانه 6 درصد است و به همت متخصصین ، مهندسین و کارشناسان چراغ خانه مردم روشن است و صنعت کشور می چرخد که این یک افتخار است و حتی در کشور های پیشرفته مدیریت این میزان رشد مصرف سخت است.
وی در ادامه گفت : در بسیاری از کشورهای پیشرفته مصرف برق رشد زیادی ندارد و  مدیریت یک کشور که 6درصد رشد  سالانه مصرف برق دارد  و تحت فشار تحریم های  اقتصادی  قرار دارد ، بسیار سخت و دشوار است. با خود باوری که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد ، متخصصین و فرزندان این مملکت توانستند این لامپ ها را روشن نگاه دارند و یکی از افتخارتی که در انقلاب اسلامی رخ داد ، همین خود باوری است.
عضو هیئت مدیره وسرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان در این مراسم اظهارداشت: قبل از انقلاب اسلامی شبکه های برق توسط خارجی ها نصب  واجرا می شد اما امروزه شبکه های انتقال بین شهرها و حتی  نیرو گاه ها که تخصص بسیار بالا نیاز دارد ، توسط متخصصین داخلی ساخته می شود.
وی همچنین افزود: امروزه بیش از 90 درصد در صنعت برق خود کفا هستیم و این نتیجه خود باوری است و نه تنها  نیازداخل کشور را مرتفع می کنیم  بلکه به کشور های همسایه و کشور های  آسیا میانه خدمات مهندسی و کارهای پیمانکاری ارائه می کنیم  و اگر تحریم های ظالمانه نبود ،  بیشتر از این نیز امکان فعالیت داشتیم .
مهندس ریاحی در درخصوص مقایسه صنعت برق  کشورمان با سایرکشورها گفت : شرایط ما نسبت به سایر کشور ها خوب است ونباید ناامید شد  بلکه باید خود را باور کنیم و باتلاش رفتارهای خود را بازنگری و اصلاح کنیم . تا بتوانیم سریعتر پیشرفت کنیم.
وی خاطر نشان ساخت :  یکی از موضوعات مهم امروزه توجه به اهمیت برق است  اما به علت پایین بودن قیمت برق در کشور ، ارزش برق را نمی دانیم واین  در حالی است  که تمام زندگی ما وابسته به برق است . اما قدر این نعمت الهی را    نمی دانیم .
وی همچنین افزود : با 1کیلووات ساعت برق که تولید می شود در یک اتاق عمل یک ساعت می توانیم کار کنیم یا130 لیتر آب شور دریا را می توان شیرین کرد .
وی درادامه گفت : در حالی که 24 درصد مردم دنیا از نعمت برق بی بهره اند لازم است تا آنرا درست مصرف کنیم و اگر مصرف به درستی انجام نشود ما هرساله نیازمند سرمایه گذاری در زمینه تولید برق  هستیم که بتوانیم لامپ ها را روشن     نگه داریم.
وی در پایان ضمن درخواست  همکاری ائمه جماعات مساجد برای همکاری در اشاعه فرهنگ مصرف بهینه برق ، گفت با توجه به اینکه  تریبون مساجد در اختیار ائمه جماعت است می توان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کرد که برق با شرایط سخت به دست مردم می رسد و لازم است تا صرفه جویی شود تا مجبور نباشیم سرمایه های کشور را برای ساخت نیروگاه و احداث شبکه های جدید هزینه  کنیم.
مهندس ریاحی در پایان اظهار داشت : درایام گرم سال و در تابستان که برق مصرف  بالاتری دارد ، با صرفه جویی در مصرف برق می توانیم از کمبودهای برق و خاموشی های احتمالی جلوگیری کنیم تا نسل های آینده بتوانند از نعمت برق بهره مند شوند.