1

تصویب تخفیف 20 و 24 درصدی عوارض شهرداری شهردارمشهد نا امید از دولت امید

شورای اسلامی شهر مشهد در چهل و نهمین جلسه علنی  لایحه دو فوریتی تخفیف 24 درصدی عوارض شهرداری به مناسبت دهه فجر تصویب کرد، هم چنین در این جلسه شهردارمشهد لایحه بودجه شهرداری مشهد در سال 98 را به شورا تقدیم کرد.

شهردار مشهد در این باره گفت: تخفیفات ایام دهه فجر امسال نسبت به سالهای قبل هدفمندتر بوده و حقوق شهروندان نیز رعایت خواهد شد.
محمد رضا ‌‌کلائی افزود: این تخفیفات به صورت پلکانی به منظور کمک به شهروندان برای پرداخت و تسویه بدهی هایشان به شهرداری در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این باره گفت: قیمت مسکن در مشهد طی هشت ماه گذشته افزایش تصاعدی داشته است.

کاهش 50 درصدی حجم معاملات خرد مسکن
محمد هادی مهدی نیا افزود: این افزایش قیمت به معنای رونق حوزه ساخت و ساز نیست، هرچند قیمت مسکن افزایش یافته اما حجم معاملات خرد مسکن 50 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: لایحه شهرداری برای اعمال تخفیفات به مودیان به رونق ساخت و ساز در این کلانشهر کمک می کند.
معاون اقتصادی شهردار مشهد نیز گفت: اعمال تخفیف با درصد زیاد به تنهایی جمع آوری کننده درآمد نیست ولی این تخفیفات توقع چندین ساله ای است که در شهر مشهد وجود دارد.
رضا خواجه نائینی افزود: سعی می کنیم با شیب ملایم در اعمال تخفیفات هم نظر شورا و هم توقع مردم را پوشش دهیم.
وی ادامه داد: اعمال تخفیف 24 درصدی برای تسویه مطالبات رقم خوبی است و بیشتر از این ضرورت ندارد به درآمدهای شهرداری لطمه بزنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: این لایحه با هدف ارائه تخفیفات به شهروندان در آستانه چهل سالگی انقلاب مصوب شده است.

تخفیف 24 درصدی در دهه فجر و تخفیف 20 درصد در اسفند
بتول گندمی افزود: طبق این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌ شود در راستای تشویق مودیان و تسریع و تسهیل در دریافت به موقع مطالبات شهرداری، به پرداخت نقدی مودیان بابت بدهی جاری و معوق خود از تاریخ 12 بهمن ماه تا 12 اسفند ماه تخفیف 24 درصدی و به پرداختهای پس از آن تا پایان سال جاری تخفیف 20 درصدی اعمال کند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال 98 نیز به پرداخت نقدی مودیان 16 درصد تخفیف تعلق می‌گیرد، اظهار داشت: اعمال و اجرای این تخفیف متناسب با میزان پرداخت نقدی بدهی، برای فیش ‌های صادره تا پایان موعدهای تعیین شده امکان پذیر خواهد بود.
وی گفت: همچنین طرح دوفوریتی دیگری برای اعمال تخفیف به عوارض کسب و پیشه نیز امروز تصویب شد که بر اساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده می شود از 12 بهمن ماه امسال تا 29 اسفند ماه امسال 24 درصد تخفیف به پرداخت نقدی عوارض کسب و پیشه، بهای خدمات پسماند و بهای خدمات آتش نشانی در قبض نوسازی و عمران اعمال کند.
تهاتر طلب شهرداری
همچنین دراین جلسه  ، لایحه دو فوریتی تهاتر طلب شهرداری مشهد از دولت با بدهی شهرداری به بانک‌ ها به مبلغ 20 هزار میلیارد ریال تصویب شد. بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: طبق این مصوبه و در راستای اجرای قانون بودجه سال 1397 کل کشور، به شهرداری مشهد اجازه داده می شود نسبت به تهاتر طلب شهرداری از دولت با بدهی شهرداری به بانک‌ ها به مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اقدام کند.

 

بودجه سال 98 شهرداری مشهد تقدیم شورای شهر شد

 

هم چنین در این جلسه شهردار مشهد بودجه 8 هزار و 740 میلیاردی شهرداری مشهد در سال 98 را به شورا ارائه کرد.

ضمن تقدیم بودجه 97 شهرداری مشهد، اظهار کرد: خوشبختانه سالی را گذراندیم که حدود 50 درصد زمان شورا صرف موضوعات برنامه‌ریزی شده که جای تشکر فراوان دارد. این نشان می‌دهد شورای شهر موضوع برنامه‌ریزی را جدی گرفته است و این وظیفه ما و همکاران را سنگین‌تر می‌کند که با توجه به زمانی که شورا به برنامه‌ریزی اختصاص داده آن را جدی بگیریم و آن را کاملاً اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در بودجه سال 98 مأموریت‌هایی مشخص به عنوان دومین سال تحقق مضامین برنامه عملیاتی شهر در نظر گرفته شده است. در بودجه سال 98 با چند تهدید شامل افزایش هزینه‌ها و کمبود منابع پایدار، بالارفتن هزینه نگهداری شهر و شرایط اقتصادی و تورم بازار روبه رو هستیم.

شهردارنا‌ امید از کمک دولت

‌‌کلائی با بیان این‌که «دولت با مشکلات مالی جدی روبه‌روست و امیدواری نسبت به گرفتن کمک از دولت وجود ندارد»، تصریح کرد: از طرف دیگر باید خود را برای رکود بخش مسکن آماده کنیم و باید آماده ایفای وظایف خود بر اساس این تهدید باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود فرصت‌هایی نظیر وجود برنامه عملیاتی، تهیه کلیات حاکم بر طرح‌های جامع و تفصیلی و بازگشت اعتماد به سرمایه‌گذاری در مشهد نیز وجود دارد.

شهردار مشهد بیان کرد: نکته دیگر رفع بدهکاری به پیمانکاران است که در یک سال گذشت توجه بسیاری به آن شده گذشت خوش بختانه تا حدودی این موضوع تمهید شد و اکنون با خیال راحت‌تری می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

وی تعامل با دستگاه‌های دولتی را یکی دیگر از فرصت‌ها برشمرد و گفت: با وجود اینکه دولت پول ندارد، اما تعامل با دستگاه‌ها خود فرصتی برای شهرداری خواهد بود.

سهم تهاتر به شهرداری خواهدرسید

‌‌کلائی افزود: بالاخره دولت موضوع تهاتر را پذیرفته و با آن کنار آمده است. همچنین تلاش‌های صورت گرفته باعث شد بندهای مختلف تبصره 5 در بودجه 98 کل کشور جدی گرفته شود و سهم آن به شهرداری خواهد رسید.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های بودجه 98 شهرداری مشهد، تصریح کرد: اساس برنامه عملیاتی شهرداری توسعه متوازن در شهر بود که موضوع در بودجه سال آینده دیده شده است. همچنین در گذشته اولویت مناطق کم‌برخوردار توجه شده بود، اما به نیازهای آنان در مباحث عمرانی توجه نمی‌شد. با این وجود امسال به صورت ویژه به آن نگاه خواهیم کرد و این باعث خواهد شد سال آینده چهره حاشیه شهر عوض شود.

شهردار مشهد تغییر شیوه دریافت عوارض و ایجاد خزانه متمرکز با ایجاد ساختار جدید سازمانی را از دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده برشمرد و ادامه داد: در سال آینده توجه به بازپرداخت بدهی‌ها مورد توجه خواهد است.

69 درصد بودجه 98 عمرانی است

وی گفت: از مجموع 8 هزار و740 میلیارد تومان بودجه سال 98، از این میزان به مبلغ 4 هزار و 348 میلیارد تومان درآمدهای عمومی ، 2هزار 271 میلیارد تومان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 2 هزار و 121 میلیارد تومان واگذاری دارایی‌های ملکی است. همچنین 7 هزار 355 میلیارد تومان به مصرف می‌رسد و مابقی در قالب انتشار اوراق و اسناد به سال بعد منتقل می‌شود.

‌‌کلائی تصریح کرد: تلاش کردیم اعتبارات جاری در بودجه سال آینده را در 31 درصد نگه‌داریم که عددی کلیدی است یعنی در سالی که احتمال رکود در آن بسیار بالاست 69 درصد اعتبارات بودجه، عمرانی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم در پایان سال 98 عملیات پروژه‌های متعددی آغاز شده باشد و بتوانیم به خواسته های محلات در قالب پروژه‌های کوچک پاسخ دهیم. سازمان‌ها و شرکت‌ها از استقلال بیش‌تری برخوردار خواهند شد. همچنین معیشت نیروی انسانی بسیار مهم است.

شهردار مشهد همچنین توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، تقاطع‌های غیر همسطح سواره‌رو، شبکه معابر سواره‌رو، آسفالت، روکش و مرمت، توسعه ایستگاه‌ها و ناوگان آتش‌نشانی، توسعه و تکمیل پارک‌های شهری، محلی و کمربند سبز، تملک املاک مورد نیاز برای پروژه‌های توسعه شهری، تأمین و تجهیز ناوگان اتوبوس‌رانی، هوشمندسازی زیرساخت‌های شهری و سازمانی، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را از جمله پروژه‌هاس شاخص عمرانی مشهد در سال 98 عنوان کرد.

اصلاح مصوبه رونق بخشی ساخت و ساز وسرمایه گذاری

در دستور کار بعدی شورای شهر مشهد با هدف رونق بخشی به ساخت و ساز و سرمایه گذاری؛ برخی مبانی محاسبات را در صدور پروانه ساخت و پایانکار اصلاح کرد.

همچنین ابلاغ نحوه محاسبه عوارض فعالیت بانکها، موسسات مالی و اعتباری، صندوق های قرض الحسنه، دفاتر کارگزاری بورس و صرافی ها را با ارائه فرمول ابلاغ کرد.

این قانون در راستای دریافت عوارض ماهیانه از مشاغل غیرمشمول قانون نظام صنفی تصویب شد.

حمایت شهرداری مشهد از ورزش

آخرین دستور کار جلسه امروز نیز به موضوع حمایت های مالی شهرداری مشهد از ورزش قهرمانی اختصاص داشت.

شورای شهر مشهد شهرداری را مکلف کرد آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی را در  قالب لایحه ای به شورا ارائه کند تا بر مبنای آن ورود شهرداری به عرصه حمایت های مادی از ورزش قهرمانی مدون و نظام مند شده و تکلیف شهرداری در این خصوص روشن شود.