1

بختک آلوگی

به گزارش روزنامه”صبح امروز” هوا یكی از عناصر مهم برای ادامه حیات است که به صورت روزانه هر فرد نزدیك به 22000 بار نفس کشیده و تقریبا به 15 كیلوگرم هوا در روز نیاز دارد.

انسان شاید بتواند بدون غذا و آب تا چند روز زنده بماند اما نبود هوا برای 5 دقیقه مرگ حتمی را در پی داشته و اگر چه هوا در سطح زمین به فراوانی موجود و قابل دسترس است. اما حاوی مقادیر زیادی ناخالصی بوده که تمام ناخالصی‌هایی كه در هوا وجود مضر سلامتی انسان نبوده و این بستگی به چند عامل دارد از جمله نوع ناخالصی و درصد آن در هوا و نیز انواع متعددی از آلاینده‌ها در اثر فعالیت‌های طبیعی و مصنوعی (ناشی از فعالیتهای بشر) كه در زمین انجام می‌گیرد وارد اتمسفر شده که در نتیجه  آلودگی هوا به معنی حضور یك ماده خارجی در هواست.

از زمان که انسان آتش را کشف کرد آلودگی هوا نیز با انسان و حیات او همراه شد ، منشاء آلودگی­های هوا در اوایل انقلاب صنعتی عمدتاً صنایع و سوخت زغال سنگ بوده است و در قرن بیستم و بیست و یكم مسئولیت آلودگی هوا در شهرها با حمل و نقل درون شهری بوده و سوخت‌های فسیلی در حمل و نقل صنعت از یك طرف و فرآیندهای صنعتی با مصرف مواد خام و محصولات تولیدی از طرف دیگر از عوامل عمده آلودگی‌های دست ساز است . سالانه 3میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده كه 20 در صد آنان در كشورهای توسعه یافته هستند. در بعضی كشورها تعداد افرادی كه در اثر همین عامل جان خود را از دست می­دهند  بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ میر به طور خاص مربوط به برونشیت، تنگی نفس، حملات قلبی و آلرژی­های مختلف تنفسی است.

اگر آلودگی هوا به همین منوال ادامه پیدا کند شاید در چند سال آینده هوایی برای تنفس هم نباشد و همه انسان‌ها نیازمند کپسول اکسیژن باشند، شاید همین موضع باعث شود که شهرهای امروزی  قابل زیست نباشد و به یک خرابه تبدیل شود.

تعطیلی مدارس مشهد در روز گذشته به دلیل آلودگی هوا

آلودگی هوای مشهد طی چند روز گذشته  تشدید شده و حتی دیروز با توجه به این که کیفیت هوای شهر مشهد در وضعیت هشدار قرار داشت، مدارس در دو نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام شد، با مدیر اجرایی مرکز پالایش آلودگی هوا و هم‌چنین با معاونت نظارت و پایش محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی  در خصوص اقدامات انجام شده به گفت و گو پرداختیم.

 شاخص آلودگی هوا به 150 و در وضعیت هشدار

مدیر اجرایی مرکز پالایش آلودگی هوا گفت: امروز(سه شنبه) شاخص آلودگی هوا 150 ودر حالت هشدار است که اغلب ایستگاه‌ها نیز در حالت هشدار آلودگی هوا قرار گرفت.

رضا اسماعیلی در گفت و گو با  خبرنگار ما  پیرامون آلودگی هوای دیروز مشهد (سه‌شنبه) افزود: پایداری هوا و عدم وزش باد و در نتیجه عدم تخلیه آلاینده‌های هوا در سطح شهر دلیلی بر رسیدن شاخص کیفیت هوا به حالت هشدار است.

وی تصریح کرد: آلاینده‌ها و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون است که پیش‌بینی می‌شود از امشب با ورود توده هوا و وقوع ناپایداری‌ها از غلظت آلاینده‌ها کاسته اما کماکان نیز این‌طور به‌نظر می‌رسد که وضعیت الودگی هوا برای روز چهارشنبه نیز در حالت هشدار باشد اگر چه از غلظت آلاینده‌های موجود در هوا کاسته شده است.

اسماعیلی عنوان کرد: شهروندان اخبار آلودگی هوا و مباحث مرتبط را از سایت مرکز پایش استان به صورت لحظه‌ای و بر خط  پیگیری کرده که این سایت آلاینده‌های موجود در هوا و نیز شاخص کیفیت هوا را در مناطق مختلف سطح شهر مشهد نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آلودگی هوا و گروه‌های حساس اظهارکرد:  گروه‌های حساس دربرگیرنده  افراد مسن و زنان باردار و کودکان و نیز بیماران قلبی_تنفسی بوده که با قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در حالت هشدار باید در حد توان از حضور در فضاهای باز پرهیز کرده و نیز شهروندان باید سفرهای غیر ضروری به‌ویژه به مرکز شهر را مدیریت کرده و به تعویق بیاندازند.

اسماعیلی به شهروندان توصیه کرد: اگر ضرورت سفر به مناطق شهری داشته که امکان تاخیر در آن را نداشته بهتر آن است که از وسایل حمل‌و نقل عمومی استفاده کنند.

تشکیل کارگروه برای تصمیم گیری در استانداری

در ادامه نیز معاون نظارت و پایش محیط زیست انسانی گفت: امروز وضعیت شاخص هوا در حالت هشدار قرار دارد که وضعیت  جوی خبر از ادامه‌دار بودن این حالت و به سمت بدتر رفتن کیفیت هوا بوده که در نتیجه امروز در استانداری کارگروهی برای اخذ تصمیمات تشکیل شد.

محمد عرفانی افزود: در روز دوشنبه حالت جوی و کیفیت هوا مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت سرویس مدارس در آلودگی هوا بر تعطیلی مدارس در روز سه‌شنبه اتفاق نظر داشته که در نتیجه این اقدام و با توجه به تداوم الودگی هوا کارگروه برای ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله پلیس و شهرداری و سایر ارگان‌هایی که در این خصوص سهیم بوده مواردی تصویب و به آن‌ها ابلاغ شد.

فعال شدن اکیپ های محیط زیست

وی اشاره کرد: اکنون اکیپ‌های محیط زیست در محورهای مختلف فعال بوده تا در صورت مشاهده منابع آلاینده ثابت موضوع را مورد پیگیری قرار داده و نیز امشب پایداری سامانه را تشدید کرده تا در صورت وجود آلاینده‌ها نیز مورد بررسی قرار بگیرند.

عرفانی خبر داد: از سازمان‌های معادن و صنایع نیز در خصوص کاهش آلاینده‌های هوا درخواست کمک کرده و از آن‌ها خواستار شدیم تا در صورت استفاده از سوخت مایع یا جایگزینی برای ان پیدا کرده و یا در جهت کاهش آلودگی آن  اقدام جدی کنند. هم چنین پیگیری های صورت گرفته در این خصوص باعث شده تا شاخص کیفیت هوا را برای افراد حساس نگه‌داشته و به سمت وضعیت بدتر حرکت نکند.

لازم به ذکر است که شهرداری و فرهنگ‌سراهای شهرداری اقداماتی را مبنی بر فرهنگ‌سازی و نیز آگاهی مردم در خصوص آلاینده و عوارض آلودگی هوا در سطح شهر انجام داده که امید است نتایج خوبی را به همراه بیاورد.

کیفیت هوای مشهد در وضعیت هشدار برای گروه‌های حساس

براساس آخرین اطلاعات واصله از ایستگاه‌های سطح شهر، کیفیت هوای مشهد در روز گذشته با عدد شاخص 150 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.
مقایسه غلظت آلاینده‌ها حاکی از آن بود که بر غلظت تمامی آلاینده‌ها نسبت به روز قبل (دوشنبه) افزوده بود.
هم چنین کیفیت هوا در ایستگاه‌های امامیه، سمزقند، سرافرازان و کریمی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و سایر ایستگاه‌های سطح شهر برای تمامی افراد در شرایط ناسالم بود.
بیشترین بار آلودگی از ایستگاه واقع در بولوار وحدت با عدد شاخص 182 در شرایط ناسالم برای تمامی افراد گزارش شد.