1

بازی دو سر باخت در بیمارستان‌ها

روز «پرستار» گذشت و باز هم مثل هر سال به تقدیر و تشکر در مراسم‌های مختلف خلاصه شد. مسئولین حرف‌های قشنگی را برای این سفیدپوشان و فرشته‌های سلامت آماده کرده و در سخنرانی‌ها ایراد کردند ولی دردی از انبوه مشکلات آن‌ها حل نکردند.

کم کاری مسئولین یا نادیده گرفتن مشکلات توسط آن‌ها دلیل نمی‌شود که خود پرستاران هم به فکر رفع مشکلات خود نباشند. سازمان نظام پرستاری در مشهد در ادقامی قابل توجه تلاش می‌کند تا به عنوان یک تشکل صنفی به رسالت خود بپردازد.

روز گذشته نامه رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد به معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در فضای مجازی منتشر شد و به «صبح امروز» رسید.

در متن این نامه خطاب به دکتر بدیعی آمده است: «نظر به تدوین و ابلاغ شرح وظایف همه رده‌های خدمتی علوم پزشکی از جمله پرستاری توسط وزارت بهداتش، درمان و آموزش پزشکی گزارشات متعددی مبنی بر درخواست انجام فعالیت‌های خارج از شرح وظایف موصبه مذکور برای پرستاران، بهیاران، کارشناسان اتاق عمل، هوشبریو فوریت‌های پزشکی توسط مدیران مربوطه واصل شده که به نظر می‌رسد ضمن مغایرت قانونی، موجب دورماندن رشته‌های بالینی از انجام وظایف حساس خود در مراقبت از بیماران شده است. ضمن ارسال برخی از این موارد به پیوست خواهمند است، دستور بررسی لازم در این مورد را صادر فرمایید.»

در نامه «سیدرضا مظلوم» برخی از فعالیت‌های خارج از شرح وظاایف پرستاری که پرستاران با آن مواجه بوده و امتناع از انجام آن با ایجاد محدودیت‌هایی برای آن‌ها همراه بوده ذکر شده است:

  • انتقال نمونه‌های آزمایشگاهی
  • انتقال بیماران به عنوان بیماربر
  • ثبت لوازم مصرفی در چارت‌های متعدد
  • ثبت His فعالیت‌های سایر اعضای تیم درمان
  • ثبت اقدامات پاراکلینیک
  • چاپ دستبند هویت بیمار
  • نوشتن اطلاعات تابلوی بیمار
  • انجام فعالیت‌های اعتباربخشی سایر اعضای تیم درمان
  • تکمیل فرم‌های متعدد بررسی بیمار و تغییر دائم آن‌ها
  • تکمیل فرم رضایت آگاهانه عمل جراحی توسط پرستار

 

پیشینه پی‌گیری‌های پرستاران

این اولین بار نیست که پرستاران برای این که تنها وظایف خود را انجام دهند، مکاتبات و پیگیری‌هایی را انجام می‌دهند.

در خرداد ماه سال 96 نیز محمد شریفی مقدم؛ قائم مقام نظام پرستاری کشور در نامه ای به روسای هیئت مدیره‌های نظام پرستاری در سراسر کشور به آن‌ها تاکید کرد که «بایستی طبق شرح وظایف مدون و ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام وظیفه نمایند» و تاکید شد «بدیهی است مسئولیت‌های قانونی، قضائی و انتظامی اقدامات انجام شده خارج از شرح وظایف مذکور و خسارت احتمالی به بیمار ناشی از اقدامات بر عهده عامل انجام کار خواهد بود.»

یعنی اگر پرستار مجبور شود، کاری که به عهده نیست را انجام دهد، باید تاوان و تبعات آن را هم بپذیرد! در بیمارستان‌ها و ساختار درمان ما چه می‌گذرد؟

منشی‌گری ما را از بیمار دور می‌کند

در گفت و گویی با جواد توکلی روابط عمومی نظام پرستاری مشهد از او جزئیات بیشتر را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

 

روابط عمومی نظام پرستاری مشهد گفت: اگر پرستارها کاری را خارج از شرح وظایفشان انجام دهند وبه وسیله آن آسیبی به بیمار وارد شود نه میتوان از آنها دفاع کرد ونه بیمه آنان را تحت حمایت خود می‌گیرد.

به گزارش «صبح امروز»جواد توکلی افزود: پرستارها نباید وظایفی خارج از شرح وظایف کارشان که از طریق وزارت بهداشت ابلاغ شده است انجام دهند زیرا درگیر مسئوولیت‌هایی می‌شوند که بتعات آن سنگین است. به همین دلیل اخطارهایی را به پرستارها درمقاطع مختلف داده ایم.

وی اضافه کرد: پروندهای شکایت شده از پرستاران به نماینده نظام پرستاری درهیئت‌های قبلی سازمان نظام پزشکی می‌رود و در یک قسمت از پرونده‌های پزشکی مربوط به پرستار‌ها است که زمانی که مشکلی از پرستار دیده شود درصد خطا مشخص می‌شود و باید دیه پرداخت کنند .

توکلی اضافه کرد: در واقع در اکثر بیمارستان‌ها بعضی از وظایفی را که برعهده پزشک یا منشی است، پرستار‌ها انجام می‌دهند و درصورت انجام ندادن ابن کارهای خارج از شرح وظایف مشکلاتی از قبیله توبیخ و قطع همکاری برای آن‌ها رقم می‌خورد. ما به عنوان نظام پرستاری وظیفه داریم پیگیر حقوق پرستارها باشیم.

وی با اشاره به اینکه پرستارها با حذف این وظایف متفرقه خواستارگذراندن وقت بیشتری بربالین بیماران هستند، اظهارکرد: تنها نیرو پرستار است که همیشه در صحنه بخش وبیمارستان در حال فعالیت است و بانجابت وظایفش را انجام میدهد .

وی افزود: انجام کارهای منشی گری و برگه نویسی مانع از انجام درست وظایف پرستارها می‌شود و باعث آسیب به بیماران است اما در حال حاضر باتوجه به کمبود پرستار خواستن کارهای اضافه از پرستاران باعث می‌شود پرستار از بالین بیمار دور شود و نتواند درست انجام وظیفه کند.