1

آسیب‌های اجتماعی نیازمند حرکت جهادی است

مرتضوی:

امروز قوه قضائیه دست یاری به سوی مردم درازکرده است. هرزمان و هرکجا کار به مردم سپرده‌شد، چه در جنگ تحمیلی، انتخابات و راهپیمایی‌ها به همت مردم موفق بودیم

 

صالح:

امروز نقش مردم تعیین‌کننده‌است و مسیولان باید درکنار آن‌ها قرارگیرند، سهم‌خواهی‌ها را کنار بگذارند تا با تلاش و کمک همدیگر آسیب‌ها از بین برود

 

کروژدهی

تداوم وفاق بین دادگستری و دفتر امور اجتماعی استانداری و سمن‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد.فعالیت داوطلبانه و غیرتجاری سمن‌ها باید پیشتیبانی شود

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری آسیب‌های اجتماعی به‌منزله وقایع طبیعی نیازمند حرکت جهادی است.

به گزارش «صبح امروز» سیدامیر مرتضوی روز یکشنبه در جلسه افتتاحیه کارگروه سازمان‌های مردم نهاد اداره کل دادگستری خراسان رضوی که در محل استانداری و با حضور فعالین تشکل های اقتصادی برگزار شد، افزود: درجهت اجرایی‌نمودن رویکرد مقابله با آسیب‌ها، قوه قضائیه با بیش از ۱۹۸۰عنوان مجرمانه و ۴۰ آسیب اجتماعی مهم مواجه‌است و باید تک تک اعضای جامعه با احساس مسئولیت و تکلیف، نقش خود را ایفا کنند.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: جامعه متشکل از افراد موافق با هنجارها و افرادی مخالف ارزش‌ها، اعتقادات، باورها، آداب و رسوم است که  کنارهم زندگی می‌کنند و همه سوار بریک کشتی هستند.

وی تصریح کرد: امروز قوه قضائیه دست یاری به سوی مردم درازکرده است. هرزمان و هرکجا کار به مردم سپرده‌شد، چه در جنگ تحمیلی، انتخابات و راهپیمایی‌ها به همت مردم موفق بودیم. این درحالی‌است‌که دستگاه‌های اجرایی توان اجرای تکالیف خود را ندارند‌. این تغییر جهانی است و مردم باید در جهت حرکت به سوی پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی احساس تکلیف کنند.

مرتضوی تاکید کرد: فعالیت مردم در قالب سمن‌‌ها باید از سوی همه دستگاه‌ها چه به لحاظ مالی و چه غیرمالی حمایت شود.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی افزود: سمن‌ها ضمن اجتناب از موازی کاری در موضوعات یکسان، با تقسیم کار از هدررفت منابع انسانی جلوگیری کنند و با ارسال خروجی کارگروه‌های تخصصی درقالب طرح‌ها به دستگاه‌های اجرایی، با مشورت و هم‌اندیشی راهکارهای دقیق و متمرکزی در مناطق مختلف از طریق برون‌سپاری ارائه دهند.

گمنامی کلان شهرها و کاهش وجدان جمعی آسیب‌های اجتماعی را گسترش داد

در ادامه این نشست، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: بعد از انقلاب صنعتی و گسترش بهداشت و رشد طوفانی جمعیتی، تغییرات ناشی از نظام ارزشی، ایجاد کلان شهرها، افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها، در سایه گمنامی کلان شهرها و کاهش وجدان جمعی و فشارهای اجتماعی روند آسیب‌های اجتماعی گسترش یافت و جوامع کم وبیش دچار آسیب‌های اجتماعی شدند.

سعید صالح افزود: ایران در جمع کشورهای میانه آسیب است اما روند رشد آسیب‌ها نگران‌کننده است و برای آینده جامعه باید فکر اساسی کرد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: نوع نگاه به آسیب‌ها نظیر طلاق و اعتیاد و … متفاوت است. از سال ۱۳۹۳ تمرکز حاکمیتی بر آسیب‌ها و سرمایه‌های اجتماعی آغاز شد و در این راستا طرح تقسیم کار ملی اجتماعی ، در دستور کار سران سه قوه قرارگرفت.

آسیب‌ها به راحتی از بین نمی روند

وی خاطرنشان کرد: آسیب‌ها به راحتی ایجاد نمی‌شوند که براحتی هم از بین بروند. از سال ۹۳ تا سال ۹۶ روند رو به رشد آسیب‌ها کاهش یافته است و در ادبیات اجتماعی، این به معنای موفقیت است.

وی اذعان کرد: کار در حوزه اجتماعی بسیار سخت است؛ چراکه موضوعات به صورت زنجیره ای به هم مربوط هستند. برای تامین کارگروه‌های آسیب‌های اجتماعی حدود 70 میلیارد ریال تخصیص داده شده‌است که در راستای توانمندسازی مدارس حاشیه شهر، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و … اقدام شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: خانه سازمان‌های مردم نهاد از سال ۱۳۹۶ به منظور استفاده از ظرفیت‌ها، مشاوره و بکارگیری توانمندی افراد راه اندازی شد.

وی با اشاره به ۱۲۰۰ سمن در استان خراسان رضوی گفت: باید فعالیت سمن‌ها، در زمینه کاهش مصرف انرژی، محیط زیست و…و شاخه های آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق و…به رسمیت شناخته‌شود.

صالح افزود: باتوجه به این‌که از عیار جامعه بسیار کاسته شده و دولت باید سهم راهبری در جامعه داشته باشد چرا که هرچه دولت بزرگتر شود، حرکت کمتری می‌تواند انجام‌دهد. بنابراین باید دومینویی از موفقیت‌های کوچک ایجاد کنیم تا در جامعه نمو کند. امروز نقش مردم تعیین‌کننده‌است و مسیولان باید درکنار آن‌ها قرارگیرند، سهم‌خواهی‌ها را کنار بگذارند تا با تلاش و کمک همدیگر آسیب‌ها از بین برود.

خراسان رضوی در میان 10 استان بحرانی کشور

در بخش دیگری از این جلسه مستشار قضایی و  مدیر کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکتهای مدنی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور ۱۰ استان به عنوان استان‌های بحرانی شناسایی‌شده‌است که شورای انقلاب فرهنگی با همکاری وزارت بهداشت، سازمان ورزش و سازمان تبلیغات اسلامی و …، کارگاه‌های آموزشی دو روزه در زمینه بهداشت، روان‌شناسی و حقوقی برای مربیان آموزش پیش از ازدواج برگزارنمود.

سیدعلی اصغررفاهی افزود: با اولین بارقه‌های جدی مشارکت مردم درجهت تشکیل ارتش بیست میلیونی، جنگ تحمیلی وجهاد سازندگی برای ریشه‌کن‌نمودن عقب‌ماندگی و فقر، توجه جمهوری اسلامی به مشارکت‌های مردمی معطوف‌شد.

وی تصریح کرد: باور قوه قضاییه آن‌است که پیشگیری از آسیب‌ها فقط با همکاری سمن‌ها، مردم و دستگاه‌های حاکمیتی میسراست.

رفاهی تاکیدکرد: در کنار رسیدگی به پرونده جرایم و معضلات در جامعه، می‌بایست به چرایی آن توجه‌کرد. چرا دزدی؟ چرا طلاق؟ باید ریشه‌یابی کرد.

کارگروهی با کمیته های تخصصی

مدیرعامل خانه تشکل‌های مردم نهاد خراسان رضوی گفت: کارگروه سازمان مردم نهاد در راستای پیشگیری از آسیب‌ها در کمیته اجتماعی، معلولین، فرهنگ و هنر، خیرین، علمی، کارآفرینی، شورای شهرستان‌ها، محیط زیست و منابع طبیعی تقسیم شد.

محمدجعفرکروژدهی افزود: سازمان‌های ذی ربط باید در کارگروه اصلی عضو باشند تا قابلیت اجرایی مساله افزایش یابد. بطور مثال در کمیته اجتماعی زیرشاخه آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرارمی‌گیرد. از جمله این زیر شاخه‌ها می‌توان به  پیشگیری و درمان اعتیاد، کودکان کار، فرار از منزل، روابط فرا زناشویی، خشونت، حاشیه نشینی ، فضای مجازی، طلاق، امنیت اخلاقی و  ازدواج اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تداوم وفاق بین دادگستری و دفتر امور اجتماعی استانداری و سمن‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد.فعالیت داوطلبانه و غیرتجاری سمن‌ها باید پیشتیبانی شود.