1

پنجمین ایستگاه سلامتی و نشاط

اتوبوس «کاروان سلامتی و نشاط» در پنجمین هفته از برنامه‌های ورزشی و سلامت جمعه گذشته 7 دی ماه با حضور جمعیتی بالغ بر 1500 نفر در بوستان نیلوفر آبی شهرک غرب مشهد (بلوار اندیشه قاسم‌آباد) برگزار شد.

دبیر هیئت ورزش‌های همگانی سپاه امام رضا (ع) با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات ورزشی در بوستان‌ها انگیزه ورزشکاران را برای رسیدن به پله‌های قهرمانی افزایش می‌دهد، گفت: طناب کشی، طناب‌زنی، داژبال، بازی‌های فکری، استعدادیابی، رکورد‌زنی، لیوان چینی، لی‌لی، هفت سنگ، گوی پردرا، هولاهوپ(حلقه کمر)، تمرینات آمادگی جسمانی، اعصاب سنج و ایستگاه سلامت از برنامه‌های برگزار شده توسط مربیان و متخصصان ورزشی و پزشکی اتوبوس «کاروان سلامتی و نشاط» بود که خوشبختانه با استقبال شهروندان منطقه قاسم‌آباد مشهد روبرو شد.

مسعود خسروی درباره دیگر برنامه‌هایی که در صدد انجام آن هستند گفت: اعزام تیم پزشکان متخصص در ایستگاه‌های بوستان‌ها در هر هفته از جمله برنامه‌های آتی کاروان سلامت و نشاط در حاشیه شهر است.

وی با تاکید بر اینکه کاروان سلامتی و نشاط در هفته‌های آینده برنامه‌های متنوع ورزشی و سلامتی و همچنین رسیدگی به امور سلامت جسمانی شهروندان حاشیه‌نشین را در برنامه‌های اجرایی دارد، تصریح کرد: تیم پزشکی اتوبوس کاروان «سلامتی و نشاط» بیمارانی را که در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌نشین سکونت دارند و طی بررسی‌های پزشکی در ایستگاه سلامت هیئت ورزش همگانی سپاه امام رضا(ع) عوارض جسمانی داشته باشند و نیاز به جراحی با ارائه معرفی نامه از هیئت به صورت رایگان تمام معالجات و بستری در بیمارستان‌های مجهز را برعهده خواهد گرفت.

خسروی همچنین اضافه کرد: تمام نیروهای ورزشی و پزشکی حاضر در همایش که همراه اتوبوس «کاروان سلامتی و نشاط» مسئولیت راه اندازی ایستگاه‌ها را برعهده دارند به صورت افتخاری و رایگان تجربیات، تخصص و دانش خود را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: هیئت همگانی بسیج استان برای برگزاری 3 ساعت برنامه‌های متنوع ورزشی و فرهنگی در پایان هفته در یک بوستان بالغ بر 100 ساعت نفر پیگیری و فراهم سازی مقدمه انجام می‌دهد که همه افراد اعم از مربیان، کارشناسان و اهل فن به صورت افتخاری در جهت اهداف والای کاروان سلامتی و نشاط صادقانه به شهروندان این مرز و بوم خدمت‌رسانی می‌کنند.

خسروی خاطر نشان کرد: در ادامه برنامه‌های این کاروان در تلاش هستیم هفته آینده برنامه‌های ورزشی و سلامت خود را در شهرستان‌های خراسان رضوی برگزار کنیم.

دبیر هیئت ورزش‌های همگانی سپاه امام رضا(ع) همچنین خواستار همکاری و حمایت تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی از اتوبوس «کاروان سلامتی و نشاط» شد و تصریح کرد: همه ما در راستای یک هدف و آن دست یافتن به جامعه‌ای شاداب و بانشاط قدم بر می‌داریم، بنابراین لازم است برای رسیدن به اهداف همه ما دست به دست هم دهیم.

عضو هیئت رئیسه هیئت ورزش‌های همگانی سپاه امام رضا(ع) در این مراسم با اشاره به اهمیت ورزش در اسلام گفت: ورزش در واقع تلاش برای بهتر زندگی کردن است، بنابراین لازم است در هر شرایطی ورزش کنیم و فرزندان خود را تشویق کنیم تا با ورزش روحیه شاداب و با نشاطی را برای خود تدارک ببینند.

حجت‌الاسلام حسن رشیدی تصریح کرد: با ورزش روح و روان آدمی تجلی و روشن می‌شود. شهروندان سالم و خوش فکر پرورش می‌یابند و در نهایت جامعه سالم رقم خواهد خورد.

سیدمحسن حاجی میرزایی مسئول تربیت بدنی ناحیه یاسر که میزبان برگزاری همایش نیز بود گفت: ایجاد شادابی، نشاط و افزایش توان روحی و روانی شهروندان منطقه شهرک غرب (قاسم‌آباد) مهمترین هدف کاروان سلامتی و نشاط است که در کنار آن تست‌های پزشکی و ثبت رکوردهای ورزشی نیز مد نظر قرار گرفت.

همچنین عیسی روحانی یکی دیگر از اعضای هیئت رئیسه نیز گفت: ایجاد برنامه‌های شاد و بانشاط برای شهروندان حاشیه نشین مشهد که قادر به استفاده از سالن‌های ورزشی نیستند بزرگترین هدف ما می‌باشد تا جامعه را به سوی توجه به اهمیت ورزش همگانی سوق دهیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عمومی کردن ورزش در جامعه خاطر نشان کرد: ورزش برای سلامتی عمومی جامعه ضروری است و در این راستا تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) در صدد فراهم کردن امکانات و شرایط عمومی کردن ورزش است و امیدواریم اتوبوس سیار «کاروان سلامتی و نشاط» با استقبال شهروندان روبرو شود.

در ادامه همایش رضا رودهی قهرمان ملی‌پوش و رکورددار طناب زنی در گینس که در این مراسم مسئولیت کشف استعدادهای ورزشی در رشته طناب زنی و… را نیز برعهده داشت گفت: استعدادهای ورزشی در مناطق حاشیه نشین به وفور یافت می‌شود کافی است سرمایه‌گذاری شود و این استعدادها شناسایی شوند.

وی ادامه داد: در طی برگزاری همین مسابقات ورزشی در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین کودک خردسال 8 ساله‌ای توسط تیم استعدادیاب هیئت شناسایی شد که توانست رکورد جهانی پشتک نیم وارو را جابه‌جا کند و هم اکنون در صدد ثبت رکورد این کودک قهرمان در سطح ملی و جهانی هستیم.

مریم جعفری مربی کراس‌فیت بانوان استان درباره ثمرات و فواید آموزش عملی مربیان در بوستان‌ها نیز گفت: این برنامه‌ها خیلی عالی و پر از انرژی مثبت بود. این اقدام تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) نوید مشارکت و همراهی ارگان‌های نظامی را برای ترغیب و تشویق شهروندان به ورزش نشان می‌دهد که بسیار مفید و قابل توجه است.

وی در خصوص ایستگاه‌های مستقر توسط کاروان سلامتی و نشاط گفت: استقبال شهروندان از این ایستگاه‌ها جالب و دیدنی است. به نظرم استقرار این پایگاه‌ها در بوستان‌های سطح شهر برای آگاهی شهروندان از نارسائی‌ها و مشکلات جسمانی آنان مفید و ضروری است.

وی افزود: ما در اینجا با کمک همکاران مشکلات حرکتی شهروندان را بررسی و مشاوره می‌دهیم و حرکات کششی و تعادلی که می‌تواند برای رفع مشکلات حرکتی و زیبایی راه رفتن به مراجعان کمک کند از جمله برنامه‌های آموزشی ایستگاه در این هفته است.

جعفری یادآورشد: در این ایستگاه آمادگی جسمانی، حرکات کششی، تست تعادل، انعطاف پذیری و اطلاعات سلامتی مراجعه کنندگان بررسی و مشاوره لازم را می‌دهیم.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می‌کنم تیم‌های روان درمانی و رواشناس در این هیئت فعالیت خود را آغاز کند، چرا که برخی مشکلات جسمانی مراجعین ناشی از استرس‌های زندگی ماشینی است که نیاز به پزشک روان درمان و روانپزشک است.

مربی کراس‌فیت در پاسخ به این سوال که شهروندانی که تاکنون ورزش نکرده‌اند و حال می‌خواهند ورزش را آغاز کنند چه توصیه‌ای دارید گفت: توصیه می‌کنم ابتدا از پیاده‌روی آهسته ورزش را شروع کنند و سپس با گذشت زمان پیاده‌روی تند و دویدن‌های کوتاه را شروع کنند و اما تغذیه و رژیم‌های غذایی همراه با ورزش نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد.

این مربی ورزش استان ورزش در فضای باز برای بانوان را از نکات مهم و ارزشمند در کاهش چربی و اضافه وزن ذکر کرد و گفت: افرادی که تمایل دارند نسب به تناسب اندام، کاهش وزن و کاهش چربی‌های اضافی ورزش را شروع کنند بهتر است پیاده روی، دویدن آرام، دوچرخه سواری و شنا را در دستور برنامه‌های ورزشی قرار دهند. البته داشتن مربی در همه شرایط کمک شایسته‌ای در این خصوص دارد.

وی ادامه داد: تنفس صحیح و حرکات کششی لازمه یک ورزش مناسب برای ایجاد تعادل و تناسب اندام مناسب است.

در پایان این همایش به 30 نفر از نفرات برتر مسابقات ورزشی هدایای نفیسی به رسم یادبود اهدا شد.