1

فرش قرمز برای اهداکنندگان خون

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: سیاست این سازمان افزایش اهدا کنندگان مستمر خون است چرا که این افراد از خون سالم‌تری برخوردار هستند.

به گزارش «صبح امروز» حمید رضا اسلامی روز سه شنبه در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه همراهی شرکت هوشمند الیت و سازمان انتقال خون خراسان رضوی که در محل این اداره کل برگزار شد، افزود: اهدا کنندگان خون قهرمانان اجتماعی محسوب شده و ثروت حقیقی خراسان رضوی در حقیقت همین قهرمانان هستند. اهداکنندگان مستمر از فرهنگ بالاتری برخوردار بوده و بهداشت فردی را بهتر عمل می‌کنند و نسبت به عامه مردم از خون سالم‌تری برخوردار هستند.
اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر مراجعه کننده داشته‌ایم که از این تعداد از ۱۴۰هزار نفر عمل خون‌گیری انجام شده است و با اهدای خون هم فرد از صحت و سلامتی خود آگاه شده و هم جان سه نفر دیگر را نجات داده است.

وی اظهار کرد: شرایط اهدای خون بسیار ساده و قابل عمومیت بوده و افرادی که در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سالگی قرار دارند و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم را داشته باشند می‌توانند عمل اهدای خون را انجام داده و از مزایای آن بهره‌مند گردند.

اسلامی با اشاره به آمار اهداکنندگان مستمر در سال گذشته ابراز خرسندی کرد و خبر داد: سال گذشته ۷۷هزار نفر انتقال دهنده‌ مستمر بوده که در حال حاضر ۹۵ درصد از خون گرفته شده فرآوری شده است و تنها ۵ درصد از آن به طور مستقیم به افراد نیازمند منتقل شده و به این ترتیب ما توانسنتیم نیاز استان به ۳۵۲هزار کیسه خون را در سال گذشته مرتفع کنیم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ما جزو بزرگترین پایگاه‌های انتقال خون کشور بوده و ۵۹ مرکز درمانی و بیمارستان را تحت پوشش خود داریم و گفتنی است که تهران، مشهد، و شیراز در حال حاضر ۳۰ درصد خون کشور را تامین می‌کنند که این عمل تنها با همکاری و هم‌گامی مردم میسر شده است.
وی اضافه کرد: برای هر جراحی قلب نیاز به ۱۰ واحد خون است، با توجه به استقبال و مشارکت خوب مردم در اهدای خون موفق شدیم تا خون مورد نیاز اتاق‌های عمل جراحی را تامین کنیم. در حال حاضر هیچ عمل جراحی به‌خاطر نبود خون به تاخیر نمی‌افتد و درکوتاه‌ترین بازه زمانی انجام می‌شود و خانواده بیمار دیگر در این زمینه نگرانی ندارد این در حالی است که در برخی کشور‌ها حتی نظیر آمریکا نوبت جراحی قلب به یک سال و نیم رسیده که این زمان در ایران کم‌تر از یک هفته بوده و یکی از دلایل تاخیر در کشورهای مذکور نیاز به خون است.

اسلامی افزود: وجود بارگاه منور رضوی پتانسیل بالایی را برای گردشگری سلامت در این شهر ایجاد کرده که با استفاده بهینه از این پتانسیل می‌اتوانیم مشهد را به یکی از قطب‌های درمانی آسیا تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: با اتوجه به مجاورت پایگاه ثامن و امید در حرم رضوی به دلیل کمبود نیرو فقط شیفت صبح کار می‌کنند که امید لست به زودی با همکاری سپاه پاسداران این مراکز را در شیفت‌های عصر نیز توسعه داده و فعال نگه داشته تا زائرین برای اهدای خون نیز دعدغه‌ای نداشته باشند.
اسلامی ادامه داد: بنا شده است در پارکینگ‌های متعلق به الیت که در مجاورت مراکز انتقال خون قرار دارند کسانی که هدف انتقال خون دارند بتوانند خودروی خود را رایگان پارک کنند که این نشان دهنده اهمیت این موضوع در اجتماع است

سهم کم‌رنگ خانم‌ها در اهدای خون

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۴ درصد کنندگان خون در استان مرد هستند، گفت: سهم خانم‌ها در اهدای خون بسیار کمتر از آقایان است.یکی از دلایل این اتفاق این باور غلط عمومی جامعه است که تصور می‌شود زنان به دلیل از دست دادن خون ماهیانه نمی‌توانند خون بدهند و این در حالی است که خون دادن در بانوان سبب تقویت سیستم خون رسانی بدن می‌شود.

فرش قرمز الیت برای اهداکنندگان خون

مدیر عامل شرکت الیت در ادامه این نشست گفت : با ابلاغ پیام شورای شهر و شهرداری مشهد در خصوص فعالیت ایثار گونه شما در سطح شهر که شاهد آن هستیم و این ایده اولین بار در شورای شهر مطرح شد و این فرهنگ سازی مورد توجه قرار گرفت.

محمد مهدی اسدی افزود: با تعبیر اهداکنندگان به قهرمانان اجتماعی باید برای این افراد که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند فرش قرمزی گسترانده باید هر کار و همکاری برای راحتی این افراد باید صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف شرکت حمل و نقل شهری تسریع و تسهیل عبور و مرور است و در این راستا هر فعالیتی که باید انجام داده و با توجه به تبدیل شهد مشهد به توریست سلامت باید سازو کارهای لازم را برای این شهر ایجاد کرد تا عبور و مرور راحت‌تری را داشته باشند.

اسدی اظهار داشت: پارکینگ‌های شرکت الیت که در مجاورت پایگاه‌های اهدای خون است و از فردا به اهداکنندگان خون جای پارک رایگان می‌دهند و برای فرهنگ سازی این عمل نیک از نهایت ظرفیت خود در جهت همکاری با شما استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل الیت با اشاره به اینکه روی آموزش نیرو‌های پارکبان خود بسیار زیاد کار شده و تمرکز داریم، گفت: باتوجه به این که در برخی موارد، نیرو‌های پارکبان جزو اولین نفر‌های مواجه بایک سانحه رانندگی است در نتیجه باید بتوانند برای اقدامات اولیه جهت سلامتی شهروندان در مواجهه با تصادفات اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: این تفاهم‌نامه در جهت رایگان بودن پارکینگ‌های مجاور حرم امضا شده و تنها محدود به همین پارکینگ‌ها است و جای پارک‌های حاشیه خیابان جزو این تفاهم‌نامه به حساب نمی‌آید چرا که بحث ترافیکی پیش می‌آید و ما بر روی این موضوع همیشه تاکید داریم که در نزدیکی این سازمان ماشینی پارک نکند.