1

رونمایی نقش برجسته سربازهخامنشی در موزه خراسان

نقش برجسته سربازهخامنشی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی، دوستداران تاریخ و تمدن ایران و اصحاب رسانه در موزه خراسان بزرگ رونمایی شد.

به گزارش  صبح امروز مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مراسم رونمایی که عصر امروز در موزه خراسان بزرگ برگزار شد، استرداد نقش برجسته سرباز هخامنشی از آمریکا را نشانه دیپلماسی موفق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: امیدوارم با تلاش های حقوقی ایران سایر اشیای تاریخی کشور نیز از موزه های خارجی به داخل کشور منتقل شود.
وی ادادمه داد: این قطعه تاریخی متعلق به نقش برجسته  سنگی سرباز هخامنشی است که در حدود 85 سال پیش از تخت جمشید در مرو دشت شیراز از دل خاک بیرون کشیده شد ، اما در سال 1936 میلادی از ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید به سرقت رفت.

مکرمی فر تصریح کرد: این اثر شی تاریخی مدتی در کانادا و سپس از آن جا به آمریکا منتقل شد و پاییز سال 2017 زمانی که  قرار بود این اثر تاریخی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شده و در حراجی عتیقه در نیویورک فروخته شود. اما با اطلاع مسئولان میراث فرهنگی ایران از این موضوع و پیگیری های حقوقی دولت، سرانجام دیپلماسی بین المللی کشور جواب داد و این شیء تاریخی پنجم مهرماه 97 همزمان با بازگشت رئیس جمهوری ایران از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به ایران برگردانده شد
به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردیس هخامنشی بعد از نمایش در شهرهای مختلف کشور به سایت اصلی باستانی خود در تخت جمشید باز می گردد و بطور دائم در این محل در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این اثر تاریخی که به مدت یک ماه در موزه خراسان بزرگ در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد داشت سپس برای نمیش به استان سیستان و بلوچستان منتقل خواهد شد.

مکرمی فر گفت: شهروندان همه روز حتی روزهای تعطیل و جمعه ها از ساعت 9 تا 17 می توانند از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه خراسان بزرگ واقع در بوستان کوهسنگی بازدید کنند.

 یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شده است

گفتنی است درمراسم رونمایی محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، غلامعباس ارباب خالص مشاور وزیر و رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه درشمال شرق، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد اورعی رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی و هیئت گردشگری ترکیه ای حضور داشتند.
سلسله هخامنشیان از سال 330 قبل از میلاد تا حدود 330 بعد از میلاد در ایران حکومت کردند
تخت جمشید حدود 60 کیلومتری شمال شیراز در حوزه شهرستان مرودشت قرار دارد