1

رئیس خانه صنعت خراسان رضوی:

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرایط کاری در بخش صنعت و چه در بخش صنوف فرقی ندارد و در کل به مراتب سخت‌تر شده، اگر امروزه به مراکز تجاری مراجعه کنید می‌بینید که بسیاری از واحدهای صنفی ما تعطیل شدند

به گزارش ایسنا، حسن حسینی درخصوص مدیریت در استان خراسان رضوی روز شنبه افزود: موضوع منع بکارگیری بازنشستگان، قانون به هنگامی نبود و با تغییر استاندار عملا توسعه این استان دو سال عقب افتاد.

در ابتدای امر باید ما به درستی مشهد را بشناسیم و اینکه این شهر در چه موقعیتی قرار دارد، کسی که می‌خواهد استان خراسان رضوی را مدیریت کند و مقر حاکمیت آن در مشهد باشد با سایر استان‌ها و شهرها متفاوت است.

وی اضافه کرد: در مشهد سالانه 30 میلیون زائر و گردش حضور پیدا می‌کنند و عمدتا کسانی که به مشهد می‌آیند یک بار مالی را به دوش شهروندان مشهدی تحمیل می‌کنند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین از سوی دیگر شما کمتر روزی را در مشهد شاهد هستید که یکی از مقامات عالی رتبه به این شهر سفر نکرده باشند.

حسینی با اشاره به اینکه در طول مدیریتی که در مشهد داشتم به نظر من استانداری متعادل‌تر از آقای رشیدیان در این شهر حضور پیدا نکرده بود، تصریح کرد: بعید می‌دانم خراسان رضوی استانداری مانند آقای رشیدیان به خود ببیند.

 

توسعه استان با تغییر استاندار دو سال عقب افتاد

حسینی با اشاره به اینکه موضوع منع بکارگیری بازنشستگان، قانون به هنگامی نبود، گفت: برای این قانون باید استثنایی را قائل می‌شدند، اینکه مدیر جدید تا بداند مشهد چه ظرفیت‌هایی دارد و باید در کدام بخش‌ها توجه بیشتری را لحاظ کند، دو سال طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه با تغییر استاندار عملا توسعه این استان دو سال عقب افتاد، اظهار کرد: اگر استاندار جدید 80 درصد از روحیات و اخلاق دکتر رشیدیان را داشته باشد، همکاران ما خرسند خواهند بود.

حسینی بیان کرد: صنایع دولتی و شبه دولتی در استان ما زیاد به چشم نمی‌خورد، در بخش صنایع وابسته به دولت، استاندارها کمتر درگیر هستند که استاندار جدید باید به این امر اهتمام ویژه بورزد.

وی با اشاره به اینکه در استان 6000 واحد صنعتی داریم، تاکید کرد: علاوه بر آن در استان 600 واحد معدنی هم به چشم می‌خورد که در این امر گستردگی صنایع استان کاملا مشهود است، این عوامل مشکلات استاندار را بیشتر می‌کند که باید به این موارد توجه لازم صورت گیرد، بخش خصوصی استان نیز بسیار توانمند است که نباید از آن غافل شد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وضعیت صنایع استان، تاکید کرد: کشوری که می‌خواهد به توسعه دست پیدا کند، گاها از سوی خود، خودش را تحریم می‌کند و این امر در طول تاریخ در کشورهای کره جنوبی و ژاپن کاملا مشهود بود، اما مردم و حاکمان آن همواره در تلاش بودند که رشد و توسعه‌ای را در کشور خود پدید آورند که اگر توسط کشورهای دیگر تحریم شدند، بتوانند چرخ اقتصاد خود را همچنان در حرکت نگه دارند.

وی بیان کرد: باید به این مساله هم توجه کرد که این دو کشور به منابع ارزشمندی مانند نفت دسترسی نداشتند و معتقد بودند که این اقتصاد باید توسط نیرویی محرک مانند کار و اشتغال به حرکت دربیاید.

ما با ابزار علم به جنگ خود علم رفته‌ایم

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ما از نظر علمی و محتوا مانند سایر کشورهای پیشرفته اقدام مناسبی انجام نداده‌ایم، بیان کرد: ما فقط در این راستا توانسته‌ایم تعداد بالایی دانشگاه تاسیس کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما با ابزاری به نام علم به جنگ خود علم رفته‌ایم، گفت: زمانی که ما اجازه می‌دهیم بنگاهی تحت عنوان دانشگاه در یک مکانی تاسیس شود و به آن نظارت کامل نمی‌شود که چه استادی قرار است در آن به تدریس مشغول شود، خود به خود این مکان به یک بنگاه تجاری تبدیل می‌شود.

شرایط در بخش صنعت به مراتب سخت‌تر شده است

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط کاری در بخش صنعت و چه در بخش صنوف فرقی ندارد و به مراتب سخت‌تر شده و اگر امروزه به مراکز تجاری مراجعه کنید می‌بینید که بسیاری از واحدهای صنفی ما تعطیل شدند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه قطعات ماشین‌آلات ما عمدتا وارداتی بوده، تصریح کرد: مواد اولیه در این خصوص نیز وارداتی بوده و با این نوسانات اخیر ارزی دیگر توجیهی برای وارد کردن آن قطعات وجود ندارد.

حسینی اضافه کرد: اینکه گاهی مقامات ارشد اعلام می‌کنند که ما هیچ مشکلی نداریم، ادعای پوچی است. در این باره دولت محترم باید به شعور مردم احترام بگذارد و نگوید ما هیچ مشکلی نداریم، بلکه عنوان کند که ما مشکل داریم و چگونه می‌توانیم در کنار هم بر این مشکلات فائق شویم.

وی با اشاره به اینکه تولیدکننده همواره به دنبال امنیت است، بیان کرد: عنصری که در جامعه، انسان را امیدوار می‌کند، امنیت است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی امنیت اقتصادی جز مهمی از امنیت است، تاکید کرد: وقتی کشوری مانند ایران می‌تواند با امنیت کامل در برابر دنیا بایستد، باید تمام اجزای امنیت را نیز ایجاد کند.

حسینی در خصوص بخشنامه پیمان سپاری ارزی، ادامه داد: ما با کلیات این بخشنامه موافق هستیم و اعتقاد داریم که هر کالایی از کشور صادر می‌شود در کشور مقصد تبدیل به ارز می‌شود و این سرمایه باید به ایران بازگردد.

وی افزود: این بخشنامه را باید در زمان خودش با اصلاحیاتی صادر می‌کردند، در زمان دولت احمدی‌نژاد برای اینکه میزان صادرات معلوم باشد، جوایز صادراتی تعیین و برای هر کالایی قیمت پایه صادراتی لحاظ کردند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: در صادرات ابتدا باید قیمت‌های پایه صادراتی را اصلاح می‌کردند و بعد اقدام به ابلاغ این بخشنامه می‌کردند.

حسینی اضافه کرد: اعتراض ما بر این نیست که چرا باید ارز به ایران بازگردد، بلکه ما معتقدیم که ارز باید براساس قیمت‌های واقعی پایه صادراتی به ایران بازگردد.

وی با اشاره به تحریم شبکه‌های حمل و نقلی ایران، بیان کرد: این امر کاملا سیاسی بوده و به مسائل اقتصادی باز نمی‌گردد. حمل و نقل کامیونی با بالارفتن تعرفه‌ها برای ما دیگر توجیه ندارد. اینکه کشورهایی واگن در اختیار ما نمی‌گذارند و می‌گویند باید آن‌ را خریداری کنید، امری کاملا سیاسی است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زمانی که روابط ما در سطح بین‌المللی دوستانه باشد، همه عوامل مورد نیاز فراهم می‌شود.