1

درختان شمشاد در آستانه مرگ دسته جمعی !

شهردار منطقه 10 مشهد: یکی دو نفر از طریق تعاونی مسکن و با غفلت این تعاونی اقدام به سندسازی برای این بوستان کرده اند. در پی این اقدام،  شهرداری مشهد نیز از دفترخانه صدور سند شکایت کرد و مجوز دفترخانه شماره 12 در این شهر باطل شد.

شرح عکس: با توجه به باطل شدن مجوز دفترخانه صدور سند،  از دستگاه قضا درخواست داریم این سند را نیز ابطال نماید.

بوستان شمشاد با 300 اصله درخت و فضایی برای تفریح و نشاط شهروندان مشهدی پس از 20 سال حیات در منطقه 10 شهرداری این شهر مالکی سند به دست پیدا کرده و در یک قدمی تخریب قرار دارد. بوستان 9 هزار و 400 مترمربعی شمشاد واقع در خیابان اندیشه 7 در شرف تخریب و تبدیل به فضایی تجاری قرار گرفته اما دستگاههای متولی با همکاری فرمانداری مشهد و دادگستری سعی در حفظ آن دارند.
سرپرست مدیریت حقوقی شهرداری مشهد گفت: موضوع این زمین به اراضی متعلق به دانشگاه فردوسی در سال 1358 بازمی گردد که در آن زمان به تعاونی مسکن دانشگاه واگذار شد.
اعظم صادقی افزود: تعاونی مسکن دانشگاه فردوسی ظاهرا این زمین را طبق سند تنظیمی سال 1390 به شرکت رنگین کمان کوهستان واگذار کرد و این شرکت هم علیه شهرداری مشهد طرح دعوا نمود. حکم قضایی اخیر برای پایان دادن به حیات بوستان ششماد نیز بر اساس دعاوی آن شرکت صادر شده است.
وی ادامه داد: حکم قضایی صادره برای این پرونده ‘خلع ید و قلع و قمع مستحدثات’ بوده که همین حکم در مرحله تجدیدنظر تائید شد. شهرداری مشهد هم اینک مدعی است که درختان این محوطه شامل حکم نمی‌‌شود و برای اثبات آن در حال پیگیری است.
 ابطال مجوز دفترخانه صدور سند
شهردار منطقه 10 شهرداری مشهد نیز به ایرنا گفت: این ملک بر اساس نقشه تفکیکی مصوب اداره کل مسکن و شهرسازی وقت بنا به تقاضای تعاونی مسکن رازی به عنوان مالک زمین،  قطعه بندی و برای صدور مجوز به شهرداری مشهد ابلاغ شد.
حسنعلی رجب زاده افزود: طبق این نقشه بخشی برای این زمین کاربریهای تجاری،  مسکونی،  مسجد و بوستان تعیین و مجوزهای لازم نیز صادر گردید. بر همین اساس حدود 20 سال پیش بوستان شمشماد توسط شهرداری مشهد با همکاری تعاونی مسکن رازی در همین مکان احداث شد.
وی ادامه داد: تاکنون میلیاردها ریال در این بوستان هزینه شده است. اخیرا یکی دو نفر از طریق تعاونی مسکن و با غفلت این تعاونی اقدام به سندسازی برای این بوستان کرده اند. در پی این اقدام،  شهرداری مشهد نیز از دفترخانه صدور سند شکایت کرد و مجوز دفترخانه شماره 12 در این شهر باطل شد.
شهردار منطقه 10 شهرداری مشهد گفت: با توجه به باطل شدن مجوز دفترخانه صدور سند،  از دستگاه قضا درخواست داریم این سند را نیز ابطال نماید تا جلوی تخریب بوستان 20 ساله ششماد گرفته شود.
وی افزود: شکایت شهرداری در این خصوص در دستگاه قضا در دست پیگیری است. از فرماندار و دادستان مشهد می‌‌خواهیم تا تعیین تکلیف این شکایت جلوی تخریب بوستان شمشاد را بگیرند،  چنانچه پس از رسیدگی به این دعاوی شهرداری محکوم شد خسارت مالک را پرداخت خواهیم کرد ولی روا نیست تا صدور حکم و تعیین تکلیف شکایت شهرداری، یک بوستان 20 ساله با 300 اصله درخت تخریب شود.
یک روز فرصت قانونی تا تخریب بوستان
شهردار منطقه 10 شهرداری مشهد همچنین گفت: دایره اجرای احکام دادگستری مهلت 10 روزه به شهرداری برای تحویل این ملک داده که فردا دهم دی ماه به پایان‌می‌‌رسد اما امیدواریم با همراهی مردم و دستگاه قضا این حکم تا زمان تعیین تکلیف اصل موضوع و صدور رای قطعی برای افراد سندساز، به تعویق افتد.
وی افزود: در صورت اجرای این حکم و عدم ابطال سند اخذ شده از دفترخانه خاطی، 300 درخت در این بوستان قطع خواهند شد و علاوه بر زمین بازی، چهار هزار مترمربع فضای چمن آن نیز تخریب می‌‌شود.
رجب زاده ادامه داد: در تمام مکاتبات و طبق نقشه مستند کاربری زمین مذکور فضای سبز است و این بوستان طبق نقشه مصوب احداث شده است. ظلم است بوستانی 20 ساله که حق مردم و شهرداری است، با سندسازی از گردونه فضای سبز شهر مشهد حذف شود.
وی گفت: از دادستان مشهد درخواست می‌‌کنم به عنوان مدعی العموم بررسی کند چگونه ملکی که متعلق به دولت و تعاونی است به مالک شخصی واگذار شده است. دادستان نیز خواسته بود این درخواست به صورت کتبی ارسال شود که شهردار مشهد طی نامه‌هایی به دادستان و فرماندار مشهد خواستار پیگیری موضوع شد. به هر حال شهرداری تابع قانون است و قانون را اجرا خواهد کرد.
 قول فرماندار مشهد برای جلوگیری از تخریب
سرپرست فرمانداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه بوستان شمشاد عمر 20 ساله دارد و شهرداری مشهد اعلام کرده حاضر به پرداخت خسارت به مالک در صورت شکست در پرونده است، با همکاری دستگاه قضا و قاضی پرونده تمام تلاش خود را می‌‌کنیم تا نهایی شدن وضعیت پرونده، موضوع تخریب پارک شمشاد به تعویق افتد.
حیدر خوش نیت افزود: با توجه به قدمت 20 ساله این بوستان رایزنیهای صورت گرفته با دستگاه قضا و قاضی پرونده، با حفظ حقوق ذی نفعان این حکم به احتمال قوی به تعویق خواهد افتاد. این اقدام با لحاظ حقوق مالک در کنار صیانت از فضای سبز انجام خواهد شد.
شهرداری منطقه 10 با وسعتی در حدود دو هزار و 336 هکتار و جمعیت 300 هزار نفر در شمال غربی مشهد واقع است.