1

توافق برای ساماندهی پردیس آرامگاه فردوسی

در جلسه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، شهردار مشهد  و رئیس کمیسیون عمران توس برای ساماندهی پردیس آرامگاه فردوسی به مساحت ۴۲ هکتار توافق شد.

ابوالفضل مکر‌می‌فر دراین جلسه که در دفتر شهردارمشهد برگزارشد، گفت: این اداره کل با شهرداری به تفاهم رسیده که در راستای منافع مردم برای احیای توس گام بردارند.

تامین خدمات مورد نیاز گردشگران درپردیس

وی با بیان این که توسعه آرامگاه فردوسی و تامین خدمات مورد نیاز گردشگران در این محدوده از برنامه‌هاست، گفت: برای تامین این خدمات، محدوده 42 هکتاری از کشف رود تا جلوخان آرامگاه در نظر گرفته شده و مطالعات فاز صفر آن نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: در محدوده 42 هکتاری انتفاع نیز وجود دارد و باید ساز و کار بهره برداری از آن نیز پس از احیا مشخص شود.

مکرمی فر با اشاره به برنامه‌های در حال انجام برای احیای توس اظهار کرد: احیای برج و باروی توس که پژوهش‌های باستان شناسی آن از امسال آغاز شده و امیدواریم  زمانی که 106 برج شهرتاریخی توس به پایان برسد سکوه و عظمت توس نمایان تر شود.

وی گفت: برای احیای برج و باروی توس دولت در سفر استانی به خراسان رضوی 9 میلیارد تومان اختصاص داده که سالانه 3 میلیارد تومان به این پروژه تزریق خواهد شد.

مکر‌می‌فر ادامه داد: هم چنین احیای ارگ کهندژ در دستور کار این اداره کل قرار دارد، که مطالعاتی برای تعریف مسیر ورودی به ارگ و مسیر بازدید نیز انجام شده است.

وی به طرح بازنگری موزه توس اشاره کرد و افزود: مطالعات بازنگری درموزه توس انجام شده و اواخر امسال طرح بازنگری درموزه توس نیز آغاز خواهدشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: برخی خلاء‌های فرهنگی از جمله موزه مفاخر و مشاهیرخراسان، موزه معاصر خراسان وجود دارد و توس این ویژگی را دارد که به ایجاد این مجموعه‌ها در آن ایجاد شود.

هم چنین مکر‌می‌فر به کمبود اماکنی از جمله موزه‌ها در مناطق مختلف شهر مشهد اشاره کرد و گفت: برخی مناطق به شدت از نبود مراکز فرهنگی از جمله موزه‌های مردم شناسی رنج ‌می‌برند، در منطقه ای مانند بولوار طبرسی ‌می‌توان موزه مردم شناسی ایجاد کرد تا شهروندان این مناطق نیز حس هویت‌های محلی را داشته باشند.

وی ادامه داد: در مناطق تازه سازمانند الهیه و قاسم آباد نیز با کمبود فضاهای فرهنگی از جنس موزه مواجه ایم، علاوه بر این به دلیل ساختار امروزی و ساختار شهری، بحث‌های هویتی دراین مناطق باید پر رنگ تر شود.

مکر‌می‌فر به طرح احیای 8  محورتاریخی درمشهد اشاره کرد و گفت: با احیای عناصر ارزشمند در این 8 محور ‌می‌توانیم زمینه را برای احیای این مسیر مهیا کنیم که کوچه باغ حسن خان یکی از این 8 گذر است.

مکرمی‌فر گفت: براساس این تفاهم‌نامه، مقرر شد میراث فرهنگی نسبت به معرفی مشاور ذی‌صلاح برای انجام مطالعات طی یک هفته برای طرح ساماندهی پردیس آرامگاه فردوسی اقدام نموده و شهرداری هم پذیرفته است اعتبار لازم به انجام مطالعات فاز یک و دو پردیس را تامین و تخصیص دهد.

ضرورت رسیدگی به 233 اثر تاریخی درمشهد

هم چنین مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی در این جلسه گفت:  233 اثر تاریخی در مشهد وجود دارد که باید برای همه آن‌ها طرحی آماده کنیم و آن‌ها را احیا کنیم.

وی با بیان این که طی 20 سال اخیر تنها خانه تاریخی ملک بوده که از یک خرابه به مرکز آفرینیش‌های هنری تبدیل شده است، افزود: در شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و کاشان خانه‌های تاریخی را به هتل و موزه تبدیل کرده اند در مشهد نیز باید این اتفاق بیفتد که ایت نیازمند عزم جدی و همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری با میراث فرهنگی است.

فاز یک پروژه ساماندهی جلوخان  تا 25 اردیبهشت بهره برداری  ‌می‌شود

هم چنین دراین جلسه محمد رضا کلائی شهردار مشهد برضرورت بهسازی ورودی به آرامگاه فردسوی تاکید کرد و گفت: جداره سازی مسیرسه راه فردوسی  تا پل کشف رود باید به گونه ای انجام شود که رنگ و بوی متناسب را داشته باشد.

وی افزود: هم چنین جداره سازی کشف رود از هر طرف حدود 10 کیلومتر از برنامه‌هایی است که از سال آینده شروع خواهیم کرد.

کلائی با اشاره به توافق صورت گرفته برای ساماندهی پردیس اظهار کرد: با توجه به زمان محدودی که در اختیار داریم این پروژه مشترک نیز باید با سرعت انجام شود.

وی ادامه داد: پروژه ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی که هم اکنون در حال اجراست برای این که امکان رفت و آمد مردم نیز هم زمان با اجرای پروژه وجود داشته باشد، به دو فاز تقسیم شده و فاز یک آن که 60 درصد پروژه را شامل ‌می‌شود تا 25 اردیبهشت روز فردوسی، به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار مشهد برای همکاری در احیای مسیر دسترسی و مسیر بازدید در کهندژ توس نیز اعلام آمادگی کرد و گفت: توس فصل مشترک مناسبی برای همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

بناهای واجد ارزش در شهر مشهد که عموما تخریب ‌می‌شوند را باید مورد توجه ویژه قرار دهیم

کلائی برضرورت حفظ بناهیا تاریخی تاکید کرد وادامه داد: علاوه برتوس بناهای واجد ارزش در شهر مشهد که عموما تخریب می‌شوند را باید مورد توجه ویژه قرار دهیم و با برنامه ای منسجم و هماهنگی، طی فرآیندی تملک و مورد بهره برداری قرار گیرند، به عنوان مثال در کوچه باغ حسن خان واقع در بافت پیرامونی حرم مطهر چندین بنای تاریخی وجود دارند که ‌می‌توان برای آن‌ها برنامه ای تعریف و اقتصادی شان کرد.

وی افزود: قرارگیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یک سازمان  فرصت است، این اداره کل به ما اعلام کند که کدام اثر تاریخی دراولویت حفظ و احیا با رویکرد گردشگری  قرار دارد.

ساماندهی بولوار شاهنامه در دستورکاراست

هم چنین در این جلسه مسعود ریاضی رئیس کمیسیون ویژه عمران توس گفت: ساماندهی مسیربولوار شاهنامه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: یکی از خلاء‌های فعلی توس این است که تورهای گردشگری از هتل‌ها به مقصد توس باید راه اندازی شود.

درپایان این جلسه صورتجلسه  ساماندهی بولوارپردیس به امضا رسید. موضوعات مورد توافق در این جلسه شامل  گرفتن مشاور از سوی میراث فرهنگی، تهیه طرح با رعایت ضوابط و مقررات میراث فرهنگی، اجرایی کردن نقشه‌های مصوب با محوریت شهرداری و حفظ مالکیت میراث فرهنگی و نحوه پرداخت هزینه‌های ناشی از این توافق است.