1

تقدیر از محرومیت زدایی شهرداری در حاشیه مشهد

نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد گفت: اقدام شهردار و شورای شهر مشهد در ساخت مسکن برای محرومان و آبادی حاشیه شهر قابل تقدیر است.
آیت ا… سید احمد علم الهدی در مراسم کلنگ زنی پروژه 2120 واحد مسکونی در منطقه کم برخوردار رسالت که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با تقدیر از اقدام شهردار و شورای شهرمشهد برای ساخت مسکن برای محرومان و آبادانی حاشیه شهر افزود: تمام این تلاش‌ها در تامین اولین ضروریات زندگی اقشار آسیب‌پذیر منطقه حاشیه شهر است که جای تشکر دارد.
وی اضافه کرد: این مجتمع دارای 2120 واحد مسکونی برای اقشار آسیب‌پذیر و افراد فاقد مسکن در حال ساخت است که بخشی از این واحدها سهم شهرداری است و ویژه فقرای منطقه‌ای محروم است که یا از مسکن مستحکم برخوردار نیستند یا در مکان‌های نامساعدی از نظر منطقه در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند، است.
علم الهدی با بیان اینکه با اجرای این پروژه دو حرکت انجام می‌شود، اظهار کرد: با این کار، هم برای افرادی که دارای مسکن مناسب نیستند مسکن ساخته می شود و هم در راستای توسعه آبادانی منطقه حاشیه شهر گام برداشته شده است که از همت شهرداری و شورای شهر در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آبادسازی تشکر می‌کنیم.
امام جمعه مشهد با تشکر از سرمایه‌گذار این پروژه ادامه داد: از 2 هزار واحد مجتمع 400 واحد سهم شهرداری است و یک هزار و 600 واحد را به‌ عنوان خیر مسکن‌ساز با شرایط آسان در اختیار افراد فاقد مسکن حاشیه شهر قرار می دهند که عمل قابل تقدیری است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: آنچه که در اینجا برای رضای خدا سرمایه‌گذاری می‌شود در آخرت دستگیرشان خواهد شد.

شهردار مشهد مقدس : اولویت مدیریت شهری ایجاد نظم و رونق اقتصادی در شهر با رفع تبعیض حاشیه و متن است

هم چنین شهردار مشهد مقدس گفت: بر این نکته تاکید می کنم که بدون تردید اولویت اول مدیریت شهری ایجاد نظم و رونق اقتصادی در شهر مشهد با رفع تبعیض میان حاشیه و متن شهر است.
محمدرضا کلائی افزود: اجرای اینگونه پروژه ها که ابتدا با هدف بستن حریم شهر و جلوگیری از توسعه حاشیه نشینی تنها با احداث واحدهای مسکونی انجام می شد، اما اکنون کاملتر شده و در کنار مقاوم سازی به تکامل رسیده و سرانه‌های خدماتی از جمله سرانه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی را نیز در خود جای داده که الگوی مناسبی در حاشیه شهر است.
وی اضافه کرد: شهر مشهد به دلیل عناصری همچون ترافیک، مباحث کالبدی و تکنولوژیک به متن و حاشیه تبدیل شده که اکنون گسترده شده است و اگر این مناطق را حاشیه و متن می دانیم به این دلیل است که گفتگوی این دو محدوده با هم قطع شده است.
وی با بیان اینکه می خواهیم گفتگوی میان متن وحاشیه را برقرار کنیم، اظهار کرد: به دنبال این هستیم با برقراری گفتگوی میان محلات مناطق حاشیه و متن به ساکنان محلات حاشیه نشین عزت نفس بدهیم و کاربری‌هایی را در این محدوده ها تعریف کنیم که رفت و آمد در این مناطق ایجاد کرده و به افراد حس تعلق ببخشد و به دنبال آن گفتگو برقرار شود.
کلائی ادامه داد: کاربری ها و پروژه‌هایی در شهر اجرا شده مانند صدمتری که شهر را به دو قسمت حاشیه و متن تقسیم کرده است لذا این محدوده به پروژه ها و برنامه ریزی‌هایی نیاز دارد که مانند چسب زخم عمل کرده و این دو محدوده را به متصل کنند.
شهردار مشهد تصریح کرد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که شهرداری به تنهایی نمی تواند اینکار را انجام دهد و همه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید هر کدام گوشه ای از کار را بگیرند .
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما دراین دوره مدیریت شهری توسعه گفتگو میان حاشیه و متن است، گفت: برای تحقق این موضوع در اجرای پروژه ها به ویژه پروژه‌های بزرگ مقیاس نگاهی نیز به حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار خواهیم داشت.
کلائی افزود: تاکید می کنم بدون تردید و دوباره تاکید می کنم اولویت اول مدیریت شهری ایجاد نظم و رونق اقتصادی در شهر با رفع تبعیض حاشیه و متن است.

معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد : در 15 ماه گذشته 10 قرارداد جدید اقتصادی با سرمایه گذاران به امضا رسیده است

معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد با اشاره به اینکه از ابتدای شورای اول تا چهارم قرار داد ساخت 4000 واحد مسکونی مشارکتی در حاشیه شهر منعقد شده است، گفت: در این دوره تاکنون قرارداد احداث 2500 واحد مسکونی منعقد شده و شهردار مشهد تاکید بر ساخت 5000 واحد مسکونی مشارکتی در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر دارد.
رضا خواجه نائینی افزود: کار اصلی معاونت اقتصادی جذب سرمایه گذار و ایجاد رونق اقتصادی به شهر است که در این مسیر طی 15 ماه گذشته 10 قرارداد جدید سرمایه گذاری منعقد کرده ایم.
وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های شورا و شهرداری مشهد کیفیت بخشی و ایجاد رونق در مناطق کم برخوردار است که در این مسیر شهردار مشهد تاکید بر ساخت 5000 واحد مسکونی مشارکتی در این مناطق دارد.
وی با اشاره با بیان اینکه این درحالی است که از اول شورای اول تا شورای چهارم قرارداد 4000 هزار واحد مسکونی مشارکتی بسته شده است، اظهار کرد: از این تعداد 2500 واحد به بهره برداری رسیده و 1500 واحد نیز طی یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
خواجه نائینی ادامه داد: با توجه به تاکید شهردار مشهد بر ساخت 5000 واحد مسکونی طی سه سال آینده تاکنون قرارداد احداث 2500 واحد با سرمایه گذار بخش خصوصی بسته شده که عملیات اجرایی این واحدها در پروژه علویه و 2120 واحد نیز امروز آغاز شده است که در آن سرانه‌های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و تجاری نیز پیش بینی شده است.
معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد اضافه کرد: به نمایندگی از شورای شهر مشهد اعلام می کنم این آمادگی را داریم که هر جا که در مناطق کم برخوردار زمین مناسب وجود داشته باشد در صدور پروانه و زمین به حدی تخفیف قائل شویم که برای ورود سرمایه گذاران مقرون به صرفه باشد.
وی گفت: در این مسیر دستگاه‌هایی که در این مناطق دارای زمین هستند نیز آماده صدور پروانه هستیم تا با همکاری همه مناطق کم برخوردار با سرعت رونق بگیرند.

نماینده مردم مشهد در مجلس: اجرای چنین پروژه‌های بزرگی در مناطق کم برخوردار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

هم چنین نماینده مردم مشهد درمجلس شورای اسلامی با تقدیر از انتخاب محمدرضا کلایی به عنوان فردی جوان برای تصدی شهرداری مشهد گفت: شهردار مشهد فردی توانمند است که باید بداند بحث جوانی وی یک پیام بزرگ برای کشور دارد که عملکر او مورد توجه همه به ویژه جوانان است که می تواند الگویی برای مدیریت در کشور باشد که کارها هر چه سریعتر به جوانان واگذار شود.
رضا شیران خراسانی افزود: با توجه به این موضوع برای موفق بودن این الگو در حد توان به شهردار مشهد کمک خواهم کرد.
وی تصریح کرد: حاشیه شهر مشهد اکنون از همت آباد گذر کرده است که یکی از دلایل آن بی توجهی به تامین مسکن مردم بوده است لذا برای کنترل و جلوگیری از توسعه حاشیه شهر ها باید به لایه‌های ضعیف و کم درآمد جامعه جهت صاحب خانه شدن کمک کرد و آموزش‌های لازم زندگی در یک شهر هوشمند را به آنها ارائه داد.
شیران خراسانی با اشاره به اینکه سیمای ظاهری و فیزیک شهرها بر عملکرد روانی بشر تاثیر گذار است، ادامه داد: اگر سیما و فیزیک شهر مناسب نباشد خشونت ایجاد می کند لذا اجرای این گونه پروژه ها با رعایت استاندارهای ساخت وساز و الگو‌های شهرسازی به ویژه در مناطق کم برخوردار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای جوانان اشتغال ایجاد می کند

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: مشکل ازدواج جوانان و معضلات اجتماعی با اشتغال رفع می شود و ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به ویژه در ساخت وساز اشتغال ایجاد می کند.
احمد نوروزی افزود: پروژه احداث 2120 واحد مسکونی در یکی از منطق کم ‌برخوردار مشهد مایه خرسندی است.
وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی در جامعه و مشکل ازدواج جوانان ناشی از بیکاری و نبود اشتغال است که اگر اشتغال باشد این مشکلات نیز برطرف می شود اما باید به این نکته توجه شود که ایجاد اشتغال با ورود سرمایه گذاران امکان پذیر است.
نوروزی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه گذاران که در شهر سرمایه گذاری می کنند تقدیر شود، اظهار کرد: افرادی که با سرمایه‌گذاری خود تعداد زیادی شغل ایجاد می کنند و باعث میشوند تا سرپرستان خانواده با افتخار در پایان ماه حقوق خود را دریافت نماید و زندگی آبرومندانه ای داشته باشند قابل تقدیر است و باید به آن توجه شود.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شورای شهر مشهد ادامه داد: واگذاری کارها به بخش خصوصی باعث بهره وری و سرعت اجرای پروژه ها می شود به عنوان نمونه اگر همین پروژه 2120 واحدی در حوزه دولتی و شرکت‌های وابسته آن به دولت بود، بدون شک با این تراز مالی زیان‌ده تلقی می‌شود اما بخش خصوصی با کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از امکانات خود تراز آن را مثبت می‌کند لذا اجرای پروژه ها باید به سمت خصوصی‌سازی برده شود.

عاطفه خوافیان