1

بودجه در ایستگاه بهارستان

روز سه شنبه حجت‌الاسلام حسن روحانی برای تقدیم لایحه بودجه وارد مجلس شد. رئیس جمهور را در این جلسه، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، اردکانیان وزیر نیرو، دژپسند وزیر اقتصاد، زنگنه وزیر نفت، رحمانی فضلی وزیر کشور و ابتکار معاون رئیس جمهور همراهی می‌کردند.

اگر چه هر سال دولت تدبیر و امید بودجه را در موعد مقرر تحویل مجلس می‌کرد، امسال اما شاهد تاخیر دو هفته ای دولت بودیم که گمانه زنی‌های متعددی درباره دلیل این تاخیر هم مطرح شد و هیچ کدام تایید نشد. بالاخره بودجه سال 98 به بهارستان رسید.

هزینه‌های بودجه کاهش یافت

رئیس مجلس درحاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری معظم انقلاب تدابیری داشتند که این بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی مورد بازبینی قرار گیرد لذا جلساتی برگزار شد و نتیجه این شد که سقف بودجه باید پایین بیاید و هزینه‌ها کاهش یابد.

علی لاریجانی در بازدید از جشنواره ملی عکس زعفران تربیت‌حیدریه، مه ولات و زاوه که در مجلس برگزار شده بود، با اشاره به تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ از سوی رئیس جمهور به مجلس، به اصحاب رسانه گفت: این بودجه در دستور کار کمیسیون‌ها قرار خواهد گرفت تا نمایندگان پیشنهادات خود را درباره آن ارائه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ۹۸، باید دو هفته پیش به مجلس ارائه می‌شد، اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب تدابیری داشتند که این بودجه باید متناسب با شرایط تحریمی مورد بازبینی قرار گیرد لذا جلساتی درهمین زمینه برگزار شد و آقایان بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که سقف بودجه باید از ۴۳۰ پایین آورده شود و هزینه‌ها را کاهش دهند.

نقشه راهی برای سال‌های 98 و 99

لاریجانی تصریح کرد: برخی از مواردی که رهبری بر روی آن تاکید داشتند علی الخصوص در زمینه اشتغال و فضای تولید این بود که بستر‌های مناسبی برای این موضوعات فراهم شود و البته ایشان به یک نکته مهمتری هم اشاره کردند که به نظر بنده هم خیلی کلیدی است و آن این است که باید ساختار بودجه متاسب با چالش‌هایی که در کشور وجود دارد تنظیم شود و برای این کار باید یک نقشه راهی برای بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ تنظیم شود.

وی با بیان اینکه بررسی بر روی نقشه راه بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ آغاز شده است، افزود: رئیس جمهور برخی از مشخصات این نقشه راه، به مانند حل برخی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی را بیان کردند تا بازنشستگان عزیزمان بدانند این صندوق‌ها چه انضباطی دارند و چه آینده‌ای متناسب با شرایط برایشان پیش بینی شده است.

بار اصلی بودجه، امور اجرایی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مسئله نقدینگی و فربه شدن دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور، گفت: بار اصلی بودجه کشور به سمت اموراجرایی می‌رود که باید این مسئله متناسب شود.

لاریجانی در ادامه باشاره به مباحث مربوط به حوزه آب در کشور گفت: این مسئله هم از جمله سایر موضوعات است که امروز در مجلس بخش‌های مختلفی درباره آن نقطه نظرات خود را داشتند که باید برای آن تدبیر شود بنابر این باید برای این چالش‌ها تدبیر لازم انجام پذیرد تا مشخص شود این چالش‌ها درچه افقی قابل حل است.

وی تصریح کرد: بنابر این بر اساس موضوعات سازمان برنامه و بودجه عناوین پیشنهادات اولیه را اعلام کرده اند و از قبل هم مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه اقداماتی داشته است و قرار است ظرف چند ماه آینده این موارد مدون شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بودجه سال ۹۸ که در حال حاضر تنظیم اولیه شده است، در این فاصله در مجلس تصویب شود و بر اساس اصلاح ساختار احتیاج به اصلاحات بعدی داشته باشد، باز هم لایحه اصلاح بودجه درطول سال ارائه خواهد شد و برای سال ۹۹ هم بر اساس همین چارچوب و نقشه راه کار جلو خواهد رفت.

باید بودجه‌ای پویا داشته باشیم

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بودجه سال آینده بودجه‌ای پویا خواهد بود، گفت: باید راه‌های پویا بودن بودجه نیز مورد توجه قرار گیرد. یعنی احکام بودجه باید چند پهلو بوده و منابع آن قابل حصول باشد و از سوی دیگر به گونه‌ای باشد که متناسب با سناریوهای مختلف آینده، قابلیت تغییر و انعطاف داشته باشد.

سعید باستانی افزود: بودجه‌ریزی باید براساس شرایط کلی و شرایط ویژه اقتصادی کشور انجام شود. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تشدید تحریم‌ها فاکتورهایی باید در بودجه‌ریزی ملاک قرار گیرد که از جمله آنها می‌توان به نرخ ارز، میزان فروش نفت، بخش مالیاتی و عوارض به عنوان درآمد و نیز مصارف اشاره کرد؛ لذا مجبوریم براساس سناریوهای محتمل در آینده عمل کنیم.

تجربه تلخ بودجه منظقه‌ای و بخشی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بودجه سال آینده بودجه‌ای پویا خواهد بود، افزود: باید راه‌های پویا بودن بودجه نیز مورد توجه قرار گیرد. یعنی احکام بودجه باید چند پهلو بوده و منابع آن قابل حصول باشد و از سوی دیگر به گونه‌ای باشد که متناسب با سناریوهای مختلف آینده، قابلیت تغییر و انعطاف داشته باشد.

وی اظهار داشت: نگاه منطقه‌ای و بخشی به بودجه نه تنها در بودجه سال آینده بلکه در سنوات گذشته نیز اتفاق افتاده است و در بودجه 98 هم دور از انتظار نیست.

مواردی که فقط روی کاغذ می‌آید

باستانی ادامه داد: باید توجه داشت در بسیاری از موارد سرفصل‌هایی که برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود به دلایل مختلف فقط روی کاغذ آمده و محقق نمی‌شود، این موضوع در گزارش‌هایی که از سوی سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود، دیده شده است.

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس تصریح کرد: از آنجا که چند شاخص بودجه، نظیر نرخ ارز، قیمت فرآورده‌های نفتی و همچنین نرخ حامل‌های انرژی به عموم مردم باز می‌گردد و برخوردها و واکنش‌های عمومی را همراه دارد؛ لذا نمایندگان مجلس با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید برمعیشت مردم توجه ویژه‌ای کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اینکه نمایندگان با توجه به تشدید تحریم‌ها و شرایط حساس کشور نگاه صرفا منطقه‌ای و بخشی به بودجه داشته باشند، درست نیست؛ باید بودجه‌ای براساس تغییرات داخلی و خارجی تصویب کرد.