1

200واگن از ازبکستان در راه است

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: با برقراری سلسله جلسات با کشورهای آسیای میانه طی دوروز گذشته ۵۶ واگن مسقف روسی وارد خط ریلی خراسان رضوی شده و با توافق‌های به عمل آمده 200 واگن نیز از ازبکستان راهی استان می‌شود.

به گزارش «صبح امروز» محمد‌هادی ضیایی مهر در نشست خبری مدیر کل راه‌آهن خراسان رضوی که به مناسبت آغاز هفته حمل و نقل که صبح روز یک‌شنبه در حوزه مدیریت این اداره برگزار شد؛ افزود: در هفته گذشته در جهت پیگیری گلایه‌های صادرکنندگان از کمبود واگن مسقف روسی علاوه بر برگزاری نشستی با اعضای اتحادیه صادرکنندگان، جلسه‌ای با کشورهای آسیای میانه در سرخس انجام شد که موافقت ورود ۲۰۰ واگن از کشور ازبکستان به داخل مرزهای ایران جهت خروج محمولات صادرکنندگان خروجی این جلسه بود.

وی تصریح کرد:حمل‌ونقل هر کشور بستر شکوفایی اقتصاد آن کشور بوده و باید پویا و پاسخ‌گوی نیازهای به روز جامعه باشد که کوتاهی در این حوزه تبعات نامطلوبی را حتی برای مصرف کنندگان جزیی به همراه دارد.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال ۴۸۰ هزارتن صادرات از خطوط ریلی سرخس را داشته که ۸۰ درصد از این صادرات در ایستگاه‌های استان خراسان رضوی بارگیری شده که این میزان صادرات به آسیای میانه نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۶ درصدی صادرات را داشتیم.

ضیایی‌مهر بیان کرد: گلایه بخش خصوصی و صادرکنندگان در خصوص کمبود واکن به‌جا است چرا که ما با ورود ۱۰۰۰ دستگاه واگن امدادی خالی از آسیای میانه که با توجه به سهم ۵۴.۵ درصدی استان خراسان موفق به تامین واگن‌های مسقف مورد نیاز صادرکننده نبودیم.

وی توضیح داد: با توجه به اختلاف عرضی خطوط ریلی ایران با آسیای میانه که مطابق اصول ریلی اروپا ساخته شده موجب شده که تنها واگن‌های کشورهای آسیای میانه باید وارد شوند و استفاده از واگن‌های ایرانی برای ورود به کشورهای آسیای میانه ممکن نیست و به همین دلیل برای صادرات از طریق خطوط ریلی به این کشورها یا باید از طریق واگن‌هایی که برای ترانزیت وارد مرزهای ایران شده استفاده کرد ویا با ورود محموله‌های وارداتی از این کشورها هنگام برگشت صادرات را انجام داد.

ضیایی مهر ورود واگن‌های خالی مسقف روسی به داخل ایران را راه دیگر برای صادرات به آسیای میانه دانست و افزود: در جهت کاهش هزینه‌های صادرات ترجیح ما استفاده از واگن‌های دولتی است که طی جلسات و مصوبات اخیر ورود ۵۰ واگن اختصاصی به ایران کم و بیش در حال انجام است.

وی با اشاره به اجاره واگن‌های تاجیکستان به کشور قزاقستان به جهت تسویه بدهی این کشور، دلیل دیگر کمبود واگن را این‌گونه تشریح کرد: تاجیکستان از ابتدای سال ۹۷ در جهت واگن مسقف نتوانسته کمکی به ایران بکند چرا که به موجب بدهی به کشور قزاقستان واگن‌های خود را به صورت اجاره‌بها در اختیار این کشور قرار داده که با نزدیکی به ۲۰ دسامبر یعنی تنها چند روز دیگر و پایان این قرار داد این کشور مجدد به ورود واگن به ایران اقدام می‌کند .

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی ادامه داد: طی جلسه‌ای که هفته گذشته در سرخس با کشورهای آسیای میانه برگزار شد با درخواست ورود ۳۰۰ واگن موافق کرده که طی روزهای شنبه 24 اذرماه، ۳۵ دستگاه واگن مسقف و روز یک‌شنبه ۲۵ آذر ماه ۲۱ دستگاه واگن وارد خطوط ریلی استان خراسان شده و همزمان با اخذ تصمیمات تشویقی برای واردکنندگان صادرکنندگان محصولات ترانزیتی به داخل مرزهای ایران در جهت حل معضل کمبود واگن مسقف هستیم.

وی با اشاره به درخواست ورود بخش خصوصی برای حل کمبود واگن‌های مسقف روسی دلیل عدم موافقت راه‌آهن را این‌گونه توضیح داد: در چندسال گذشته بخش خصوصی با ورود به بحث خطوط ریلی و قرارداد با کشورهای آسیای میانه علاوه بر پرداخت اجاره بها واگن، حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه به عنوان سربار به کشورهای آسیای میانه پرداخت می‌شد که این به نفع کشور ما و صادرکنندگان نبود و زمان زیادی صرف شد تا دوباره این روال پرداخت به حد دولتی خود کاهش پیدا کند.

ضیایی مهر آمار داد: در بحث عمل‌کرد ۸ماهه اداره راه‌آهن در حوزه مسافربری ۸۲۵هزار و ۷۵۶ نفر به صورت ورودی و خروجی از ۲۸ شهر در مسیر ریلیمنتهی به مشهد جابه‌جا شده که رشد ۱۷ درصدی نسبت به آمار مشابه سال گذشته را شاهد هستیم و این افزایش کمیت بهبود شاخص‌های کیفی را نیز به همراه داشته است.

وی اشاره کرد: استان خراسان رضوی رتبه اول جابه‌جایی برون شهری در سطح کشور و هم‌چنین رتبه اول در نفر کیلومتر جابه‌جا شده مسافر در خطوط راه‌آهن کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی متذکر شد: در ۸ ماهه اول سال جاری ۷۰ هزار و ۵۸۲ زائر خارجی از طریق خطوط ریلی این استان جابه‌جا شده که به نسبت سال گذشته ۱۳درصد رشد را به همراه داشته است.

وی افزایش ۱۱درصدی  متوسط ضریب اشغال قطارها در مسیر مشهد از سطح کشور را خبر داده و گفت: در مسیر تهران_مشهد رشد ۱۳ درصدی و در کمبربندی‌ها رشد ۱۴درصدی و نیز در قطارهای حومه‌ای شهر سرخس و نیشابور افزایش ۷ درصدی را به نسبت سال گذشته شاهد هستیم .

ضیایی مهر در خصوص بهبود کیفیت تاخیر از مبدا و مقصد قطارها ادامه داد: ۹۵ درصد از قطارهای این استان راس ساعت حرکت کرده و تنها ۵ درصد با تاخیر میانگین ۴۵ ثانیه‌ای از مبدا حرکت کرده و با کاهش ۵۰ درصدی تاخیر در مقصد از ۷ دقیقه تاخیر به ۳.۵ دقیقه رسیده است.

وی دلایل افزایش اقبال مردم به استفاده از خطوط ریلی را این‌گونه برشمرد: نظم در سیر و حرکت و کاهش زمان مسیر تهران_ مشهد و نیز وجود تحریم‌ها و ایجاد نوسانات قیمتی در بخش حمل‌و نقل هوایی و هم‌چنین امنیت استفاده از قطار که کم‌ترین حوادث حمل‌و نقلی را به خود اختصاص داده و هم‌چنین افزایش خدمات داخلی قطارها سبب افزایش رغبت مردم به استفاده از این وسیله حمل‌و نقلی است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی متوسط عمر مفید واگن‌های مسافربری را ۲۹ تا ۳۰ سال دانست و افزود: خوشبختانه در مسیرهای منتهی به مشهد به دلیل طولانی بودن مسافت و هم‌چنین عدم استفاده از قطارهایی که سرعت زیر ۱۴۰ کیلومتر در مسیر تهران_مشهد سبب شده که متوسط عمر ریلی در مسیر پشهد به ۱۸ سال رسیده و حدود ۱۲ سال از دیگر خطوط کشور جوان‌تر است.

وی خاطر نشان کرد: طی سال جاری تنها در اردیبهشت ماه افزایش ۱۰ درصدی بلیط‌ها را داشته و حد و حدودی برای تخفیف و یا افزایش قیمت بلیط‌ها با توجه به پیک زمانی را برای شرکت‌های مسافربری مجاز دانست و یادآور شد که حدود ۱۱ شرکت فعال در بخش مسافربری که در مسیر مشهد عمدتا در حال ارائه خدمت هستند و ۵۰ درصد ناوگان مسافربری در طول برنامه‌های مختلف در مسیر مشهد در حال تردد هستند.

وی در پایان درخصوص برقی شدن مسیر ریلی مشهد به تهران گفت: از دیرباز این مورد مطالبه مقامات استانی و کشوری بوده و هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار را شامل می‌شود که ‌۱۵ درصد آن سهم دولت بوده که حدود یک هزار میلیارد تومان در بانک صنعت و معدن تخصیص پیدا کرده و منتظر ارائه تضمین قانونی از طرف کشور چینی برای آغاز این پروژه هستیم.

عاطفه خوافیان