1

گره‌های کسب و کار باز می‌شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش «صبح امروز» حسین محمودی خراسانی افزود: از بهبود محیط کسب‏ و کار و راهکارهای ثبات‌بخشی به اقتصاد ایران و بهبود محیط کسب‌وکار ‏و ارتقای رتبه ایران در شاخص انجام کسب ‏و کار بانک جهانی به عنوان دو محور اصلی همایش یاد کرده و در محور اول، مباحثی همچون دیپلماسی اقتصادی و ثبات اقتصادی، سیاست ارزی و ثبات اقتصادی، نقدینگی، کنترل تورم و ثبات اقتصادی، نرخ سود بانکی و ثبات اقتصادی و ساختار مالی دولت و ثبات اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این همایش با حضور مقامات مسئول، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی و نخبگان فعال بخش خصوصی و با همکاری اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف برگزار می‌شود و هدف آن نیز طرح مطالبات فعالان اقتصادی در حوزه محیط کسب و کار است.

محمودی ادامه داد: در محور دوم نیز به مثابه سال گذشته، با نگاهی به شاخص‌های انجام کسب ‏و کار بانک جهانی؛ راهکارهای بهبود نماگرهای پرداخت مالیات، اجرای قراردادها در ایران، ثبت اموال در کشورمان، اخذ انشعاب برق و مجوز ساخت‏ و ساز در ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ثبات اقتصادی دغدغه فعالان بخش خصوصی

وی اظهار کرد: حضور کارشناسان بدنه دستگاه‌های اجرایی که ارتباط مستقیمی با فعالان اقتصادی دارند، به عنوان یکی از نکات برجسته این همایش بوده و این فرصتی است تا کارشناسان دولتی به صورت رو در رو با مشکلات فعالان اقتصادی مواجه شده و امیدواریم پس از همایش نتایج خوبی را در بهبود وضعیت کسب و کار استان و کشور شاهد باشیم.

محمودی خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که در دوره‌های مختلف این همایش، به ۵۰ تا ۶۰ درصد از اهداف خود در این حوزه دست می‌یابیم و نتایج ملموس این همایش را در وضعیت کسب و کار استان و کشور شاهد هستیم.

 

وی درباره ار ارزیابی‌اش از محیط کسب و کار استان توضیح داد: نمی‌توان گفت که کسب و کار در خراسان رضوی فضای سخت‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد زیرا دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی برای همه شهرها و استانها صادر و مصداق می‌یابد اما توقع ما تعامل بیشتر از سوی دستگاه‌های استان است. متاسفانه در خطه ما تعامل کمتری از سوی برخی از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد؛ هرچند این موضوع نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد تأکید کرد: اگر اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به صورت جامع محقق شود، بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی حل خواهد شد. یکی از مسائل بسیار مهم برای فعالان اقتصادی این است که شاهد ثبات اقتصادی در عرصه‌های مختلف باشند و مقررات خلق الساعه گریبانشان را نگیرد. مطالبه مهم بخش خصوصی در مراحل مختلف و به ویژه در این همایش این است که نظر و آرای این حوزه در هنگام نگارش قانون و یا پیش از ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف اخذ شود تا رویه‌ها بهبود پیدا کند و بخش خصوصی با فضای کسب و کار مطلوب تری مواجه شود.

ضرورت حساس نمودن اذهان جامعه به ضرورت بهبود محیط کسب و کار

در ادامه این نشست دبیر اجرایی این همایش گفت: هدف از برگزاری این رویداد را برای ششمین سال متوالی، طرح مکرر دغدغه‌هایی دانست که پیرامون محیط کسب و کار مطرح هستند و گفت: آحاد جامعه باید با این بحث آشنا بوده و بهبود این فضا را مطالبه کنند.

یاسر مهرآور افزود: تلاش ما در پنج دوره گذشته برگزاری این همایش، استمرار طرح این موضوع و حساس نمودن اذهان جامعه نسبت به این مبحث مهم بوده است و دستاوردهای خود را نیز در این چهارچوب می‌دانیم.

دبیر کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: به موازات برگزاری این رویداد، در سال گذشته پنج شاخص کسب و کار بانک جهانی که ایران در آن‌ها را رتبه ضعیف تری کسب کرده و سوی پنج اتاق بازرگانی استان‌ها مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت و در پنجمین همایش نتایج مطالعات و راهکارهای بهبود این شاخص‌ها از سوی اتاق‌های مذکور در اختیار فعالان اقتصادی و مسئولان قرار گرفت که امسال نیز پنج شاخص دیگر به اتاق‌های بازرگانی شیراز، اصفهان، کرمان، مشهد و تبریز محول شده تا بر روی آن‌ها مطالعات لازم را انجام دهند.

مهرآور نسبت به نتایج مثبت این مطالعات در بهبود شاخص محیط کسب و کار ایران، ابراز امیدواری کرد و یادآور شد: انجام این پژوهش‌ها و در پی آن رایزنی با دستگاه‌های متولی برای رفع چالش‌های موجود در شاخص‌های مذکور باعث شد تا ارتقایی را در بعضی مولفه‌ها شاهد باشیم. بر اساس آمار بانک جهانی امسال در شاخص تجارت فرامرزی 45 پله صعود داشته‌ایم و در شاخص ورشکستگی که سال گذشته از سوی اتاق مشهد مورد بررسی قرار گرفت، ۲۹ پله ارتقا را تجربه کرده ایم.

مالیات، بانک‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه

وی درباره بزرگترین چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی به ویژه استان خراسان رضوی، اظهار کرد: فعالان اقتصادی این خطه شاید مثل سایر استان‌ها موضوعات مالیاتی و بانکی را به عنوان بزرگترین چالش در مقابل خود دارند اما در این میان بخشنامه‌های خلق الساعه نیز فعالان را دچار مشکل می‌کند؛ این در حالیست که بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار دولت باید نظر بخش خصوصی را در صدور بخشنامه‌ها اخذ کند اما دیدیم که امسال در صدور بخشنامه‌های ارزی هیچ نظری از بخش خصوصی گرفته نشد.

دبیر اجرایی «ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار» خاطرنشان کرد: اگر قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار توسط سازمان‌ها و نهادهای متولی به صورت کامل پیاده و اجرایی شود، بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی حل خواهد شد.

وی با اشاره به ثبات اقتصادی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم برای پیشرفت اقتصادی و توفیق فعالان این عرصه، گفت: در خرداد ماه سال ۹۶ و به استناد مصوبه هیات وزیران، بحث بهبود محیط کسب و کار و ماموریت ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های بانک جهانی، میان دستگاه‌های مختلف تقسیم شد اما به باور بسیاری از صاحبنظران همین چندپارگی باعث شد تا کارایی قانون مذکور از دست برود و تحقق کامل آن با مشکل مواجه شود.

اگر دولت الکترونیک محقق می‌شد…….

 

مهرآور درباره نظام جامع اطلاعات بازار و اثرگذاری آن بر فضای کسب و کار نیز عنوان کرد: اگر دولت الکترونیک به طور کامل محقق می‌شد، رتبه ایران در بسیاری از شاخص‌ها مثل مالیات، تجارت فرامرزی، ورشکستگی و… بهبود می‌یافت. امروز برای پرداخت مالیات در کشور ما با ۲۰ مرحله طی شود و این در حالی است که این موضوع در بعضی کشورها یک مرحله ای بوده و به صورت الکترونیکی و با سهولت انجام می‌گیرد.

وی درباره نتایج دوره گذشته همایش نیز اظهار کرد: در سال گذشته یکی از مواردی که بررسی کردیم شاخص شروع کسب و کار بود، در این مولفه، روند صدور گواهی عدم سوء پیشینه ۱۵ روز طول می‌کشید و همین مسئله رتبه ما را در این حوزه تضعیف می‌کرد، بر همین اساس نیز در حال پیگیری برای کاهش این مدت زمان هستیم. هدف ما این است فضایی در همایش ایجاد شود تا اساتید مطالعات خود را ارائه دهند و با استخراج و پیگیری این مباحث، برای به نتیجه رسیدن آن‌ها اقدام لازم انجام گیرد.

مهرآور خاطر نشان کرد: شاخص حل و فصل ورشکستگی، یکی دیگر از مولفه‌هایی بود که جایگاه ایران در آن خوب نیست. در واقع موضوع ورشکستگی در ایران به انحلال بنگاه اقتصادی منجر می‌شد که نتیجه آن از دست رفتن فضای کسب و کار بود. خوشبختانه در چارچوب تعاملات صورت گرفته با دستگاه متولی، تلاش‌هایی برای اصلاح این بحث در دست انجام است که البته این روند باید با نگاهی جامع به اصلاح قانون مرتبط با آن محقق شود.

وی متذکر شد: خوشبختانه ادارات ورشکستگی در بسیاری از شهرها حمایت لازم را برای بهبود این شاخص انجام می‌دهند. قانون ورشکستگی کنونی بخشی از قانون تجارت ایران است که مواد بسیاری دارد و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به راحتی امکان تغییر آن وجود ندارد. در حقیقت این قانون باید به روز رسانی شود.

مهرآور در پایان اظهارات خود، از ارسال ۵۵ مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: از این میان، ۴ یا ۵ مقاله برگزیده نیز در همایش ارائه خواهد شد. همچنین از اساتیدی همچون فرشاد مومنی، فرشاد مؤمنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس مؤسسه دین و اقتصاد، سید علی مدنی زاده؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر تیمور رحمانی؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ناصر خیابانی؛ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران، احمد توکلی؛ عضو اقتصاددان مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور و سخنرانی در این همایش دعوت به عمل آمده است.

برگزاری لیگ کسب و کار دانش‌آموزی

مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به برگزاری لیگ کسب و کار دانش آموزی به عنوان یکی از برنامه‌های جانبی این همایش گفت: این برنامه با هدف ترویج فرهنگ کسب و کار در میان نسل جوان و نوجوان که کارآفرینان و صاحبان مشاغل آینده جامعه ما خواهند بود، اجرا می‌شود.

پیام رشیدی افزود: سال گذشته نیز با اعلام فراخوان و برگزاری رقابتی، از دانش آموزان خواستیم تا درباره محیط کسب و کاری که برای آینده شان در ذهن دارند، انشایی بنویسند. تلاش این بود تا نسل نوجوان را با موضوع درگیر کنیم و در همین چارچوب نیز بیش از پنج هزار انشاء به دست ما رسید.

وی تصریح کرد: امسال هم با هدف ادامه همین مسیر، اقدام به برگزاری لیگ کسب و کار دانش آموزی ویژه محصلان مقاطع اول و دوم متوسطه نمودیم. ۲۸۰ تیم سه نفره، طرح‌های خود را برای ما ارسال کرده اند که از میان آن‌ها، 20 مورد را برای اجرای بوم کسب و کار انتخاب خواهیم کرد و بر این اساس نیز به شرکت کنندگان نوجوانمان، آموزش‌هایی ارائه خواهد شد. نهایتا از این میان، سه طرح برتر مورد داوری قرار گرفته و در روز برگزاری همایش مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

عاطفه خوافیان