1

قانون پایستگی مشکلات!

دبیرخانه صنعت،معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: مشکلات در کشور ما از قانون پایستگی انرژی تبعیت می‌کنند.

 

به گزارش «صبح امروز» فیروز ابراهیمی روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون بحران شدید واگن و چالش‌های حمل‌و نقل ریلی که در صبح روز یک‌شنبه که در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و باحضور فعالین اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد، افزود: حدود ۵۰ درصد صادرات استان خراسان رضوی از طریق حمل و نقل ریلی انجام می‌شود به همین دلیل مشکل کمبود واگن برای ما حائز اهمیت بوده این در صورتی است که ما هر ساله با چالش کمبود واگن مواجهیم و این مشکل در کشور ما حل نشده تنها از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

 

کاهش قدرت خرید و افزایش تولید

 

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید در طی ۱۲ سال گذشته حدود دوبرابر افزایش پیدا کرده این در صورتی است که قدرت خرید مردم طی این سال‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و طی بررسی از سال ۸۰ تا ۹۵ میزان تورم رسمی کشور حدود ۱۷.۵ درصد نرخ تورم را داشته و تنها ۱۲.۵درصد افزایش حقوق سالانه را شاهد بودیم.

 

ابراهیمی اظهار داشت: به عبارتی طی این بررسی ۱۵ ساله یک فاصله ۵درصدی بین تورم و قدرت خرید مردم را شاهد بوده به این معنی که در سال ۹۴ نسبت به سال ۸۴ ، ۷۵ درصد از قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و سفره مردم کوچک‌تر شده است.

 

وی متذکر شد: در کشوری که ظرفیت تولید دوبرابر افزایش داشته و قدرت خرید مردم روند کاهشی را در بر گرفته تنها راه امید و کمک به تولیدکننده‌ها صادرات است و خانه صنعت و معدن از حدود یک‌سال گذشته تمرکز خود را بر روی صادرات گذاشته‌ایم.

 

ابراهیمی اشاره کرد: یکی از اقدامات ما پس از کاهش قدرت خرید و افزایش تولید طرح اقساطی فروش محصولات در داخل کشور که در هفته گذشته با همکاری بانک شهر و شرکت سایان و خانه صنعت و معدن و تجارت شروع شد.

 

وی یکی دیگر از اقدامات در حوزه خارجی و صادرات را این‌گونه تشریح کرد: مهیا کردن بازار عمان برای عرضه محصولات و استفاده از ناوگان کشتی‌رانی از جمله اقدامات شاخص بوده است ولی باز هم برای صادرات استان نیازمند واگن مسقف هستیم.

 

ابراهیمی ادامه داد: کمبود واگن هر ساله از ابتدای تابستان شروع شده و تا پایان سال ادامه دارد و هم‌چنان این چالش بر جای خود باقی بوده و هرساله ما بسیاری از بازارهای فروش و صادرات خود را به خاطر تصمیم‌های نادرست از دست می‌دهیم.

در جنگ و تحریم دولتی‌ها اسیبی نمی‌بینند

 

وی در آخر خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم و جنگ‌های داخلی و هرگونه تحریم حقوق کارکنان و مدیران دولتی ریالی آسیب نمی‌بیند این در صورتی است که اگر چه امروزه چرخه اقتصادی بر دوش بخش خصوصی است اما این بخش دیده نشده و به آن توجهی نمی‌شود.متاسفانه فعالین اقتصادی در بخش خصوصی بیشترین آسیب را می‌بینند.

خمل

 

در ادامه این نشست و کنفرانس مطبوعاتی عضو هیئت مدیره صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی و شاخص در تجارت و صادرات و واردات حمل و نقل بوده و حمل‌و نقلی چابک و سریع و خوب برای زیرساخت اقتصادی نیاز است.

کاظم شیر دل افزود: استفاده از کامیونت‌های تریلر به خاطر گران بودن هزینه‌ها و طولانی بودن مسیر و نیز به دلیل یک‌سری مشکلاتی که ایران با کشورهای آسیای میانه دارد به صرفه نیست که از حمل‌و نقل جاده‌ای استفاده کنیم در نتیجه تنها راه ایمن و چابک تجارت به آسیای میانه از طریق حمل‌و نقل ریلی است.

 

وی تصریح کرد: ما برای صادرات خود نیازمند به ناوگان حمل‌و نقل ریلی هستیم که برای استفاده از این روش حمل ‌و نقل به شدت با کمبود واگن رو به‌رو هستیم و به دلیل نبود واگن مسقف ما دوره طلایی بازار سه‌ماهه تابستان خود را از دست دادیم.

 

شیردل اظهار داشت: چالش کمبود واگن مربوط به امسال و این ماه نیست بلکه ما ۱۵ سال است که با این کمبود روبرو بوده و از اول فروردین سال جاری این کمبود به نهایت خود رسید و عملا علاوه بر بازار فصل تابستان بازار ژانویه صادرات را نیز از دست دادیم و تنها امید ما برای صادرات به هشت مارس است.

 

صادرات محتاج خطوط ریلی

وی با اشاره به این موضوع که تجارت و صادرات ما به آسیای میانه محتاج واردات واگن مسقف روسی است، بیان کرد: این فشاری که امروز بر تولیدکننده و صادر کننده وارد می‌شود تنها به دلیل عدم چاره‌اندیشی برای این چالش بوده و الان بسیاری از تولیدکننده‌های ما حدود چند ماه است که بارهای صادراتی خود را انبار کرده‌اند چرا که واگنی برای صادرات ندارند.

 

شیر دل تقاضای خود از راه آهن را این‌گونه توضیح داد: ما از شرکت راه وآهن تقاضا داریم تا در کنار بخش خصوصی بایستد و اگر به هر دلیلی در حال حاضر امکان واردات واگن را ندارند بخش خصوصی را برای حل این کمبود فراخوانده و در کنار هم به رفع این مشکل و بهبود صادرات کمک کرده و قدمی جدی برداریم چرا که اعتقاد همه بر این است وظیفه ذاتی راه‌آهن فراهم نمودن خطوط ریلی است.

 

ایران۲۰ سال پیش؛ اولین حمل و نقل ریلی

در ادامه جلسه، یک فعال حوزه صادرات و حمل‌و نقل ریلی گفت: در سال ۱۳۷۵ راه‌آهن ایران از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه با هدف مسیری امن و اقتصادی برای دسترسی به خلیج‌فارس متصل شد.

رضا سلطانی افزود: بر اساس ماده ۱۶۳ برنامه پنجم دولت ، دولت موظف بر ایجاد سازو کار سالانه برای افزایش ۱۰ درصدی صادرات بوده که این افزایش که محقق تشد هیچ ما روند کاهشی صادرات را نیز به خاطر کمبودها شاهد هستیم که با نزایای حمل و نقل ریلی متناقض است.

وی تصریح کرد: سهم راه آهن از حمل و نقل ریلی باید حدود ۳۰ درصد معادل ۱۲۰میلیون تن در سال از تجارت و صادرات باشد که امروزه یک‌/چهارم آن نیز پس از ۲۰ سال محقق نشده است.

 

بازار هدف تولیدکننده

سلطانی اظهار کرد: صادرکننده ما باتوجه به بازار هدف خود به تولید کالایی می‌پردازد که در ایران کارایی و استفاده آن‌چنانی نداشته و این نیز در فصلی باید به فروش رسیده و صادر کند که امروزه به خاطر این مشکلات صادرکننده نمی‌تواند این کالای خود را به بازار هدف در زمان مشخص شده برساند در غیر این‌صورت باید منتظر فصل دیگر شد که این موضوع برابر است با از بین بردن هزینه تاجر و تولید کننده باید ضرر کند.

وی خاطر نشان کرد: راه‌آهن ایران هرساله این مشکل کمبود واگن را داشته اما برای این موضوع و کمبود واگن چاره‌اندیشی نداشته و این مشکل پس از ۲۰ سال هم‌چنان پابرجا باقی بوده و تولیدکننده ما تنها به خاطر این بی‌فکری راه‌آهن نه تنها صادراتی نداشته و ارزی وارد چرخه اقتصاد نکرده که خود نیز به ضرر نشسته است.

 

 

عاطفه خوافیان