1

عملگرایی در حاشیه

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: نگاه شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره به مناطق پیرامونی و کم برخوردار، عملگرایانه بوده است
به گزارش صبح امروز محمد هادی مهدی نیا در نشست تخصصی “در جستجوی عدالت شهری، جاماندگی و جدا ماندگی شهری” که به همت مرکز پژوهش های شورای شهر و با حضور جمعی از شهرداران مناطق، مدیران شهری و اساتید و متخصصان شهرسازی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود : رویکردهای متفاوتی نسبت ‌حاشیه شهر و مناطق پیرامونی وجود دارد اما در شورای شهر پنجم ما همواره به این حوزه نگاه عملگرایانه داشته ایم.
وی با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداریها که وظایف شهرداری را مشخص کرده است، گفت: بیشتر وظایف که برای شهرداری در این قانون پیش بینی شده مربوط به حوزه خدمات رسانی، زیرساخت های شهری و خدمات جمع اوری زباله و فضای سبز و این گونه خدمات است.
این عضو دوره پنجم شورای شهر مشهد با اشاره مشکلاتی که گریبانگیر خانواده ها در حاشیه شهر مشهد است، ادامه داد: حوزه مداخله مدیریت شهری با ساختار فعلی، اقتصاد خانوداه ها نیست‌.
مهدی نیا با اشاره به اصل ۳۱ و ۲۸ قانون اساسی اظهار کرد: حق داشتن مسکن برای هر ایرانی و فراهم کردن زمینه اشتغال از جمله وظایف دولت است.
وی یاد آور شد: با این وجود شهرداری طرح توانمندسازی تهیه می کند تا با توانمندسازی ساکنان کیفیت زندگی ساکنان ارتقا پیدا کند.
مهدی نیا گفت: تاکنون ۳_۴ طرح برای بافت آبکوه تهیه شده که ۲ طرح با رویکرد توانمندسازی بوده اما به نتیجه نرسیده است دلیل اش هم عواملی چون وظایف، رویکرد و ساختار بوده است.

در راستای کاهش درد و رنج ساکنان مناطق پیرامونی و کم برخوردار گام برداریم 
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد به شکل گیری دولت محلی در آلمان اشاره کرد و گفت: مدیریت یکپارچه به معنای دولت محلی در آلمان محقق شده است و تامین مسکن اقشار کم درآمد جزو وظایف دولت محلی است.
مهدی نیا افزود: شهرداری مسکن هایی را دارد که در اختیار اقشار کم در آمد قرار می دهد و در اگر هم مسکن نداشته باشد از بخش خصوصی اجاره می کند و در اختیار افراد کم درآمد و جامعه هدف قرار می دهد.
وی یاد آورشد: در شهر دورتموند آلمان ۶۵ درصد مساکن شهر متعلق به یک شرکت بخش خصوصی و در اجاره شهرداری است.
مهدی نیا تاکید کرد: با توجه به تجربه حوزه آکادمی و عملی و هم چنین تنگناهای موجود مدیریت شهری باید اقداماتی انجام داد تا درد و رنج مردم در مناطق پیرامونی کاهش پیدا کند.

رسانه ها اختصاص 50 هکتار اراضی ذکریا برای ساماندهی مناطق کم‌برخوردار را طلب کنند

هم چنین در این نشست رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای پنجم شهر مشهد گفت: رسانه‌ها بجای پیگیری احداث بیمارستان حاشیه شهر، اختصاص 50 هکتار اراضی ذکریا به ساماندهی مناطق کم‌برخوردار را طلب کنند زیرا احداث آن بیمارستان اصل نیست، اصل، ساماندهی حاشیه شهر مشهد با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری است.
رمضانعلی فیضی اظهار داشت: در آغاز به کار مدیریت شهری جدید و در بازدید با همراهی تقی‌زاده خامسی، شهردارسابق مشهد از مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار، بر این نکته تاکید کردم که مجموعه رخدادهای اقتصاد ملی و شهری ایجاب نمی‌کند که در این مناطق به سمت اجرای پروژه‌های بزرگ و کلان برویم.
وی تصریح کرد: بلکه باید حسب عدالت اجتماعی و خدمات دهی‌ عادلانه‌تر، به سمت اجرای پروژه‌های کوچک و پرشمارتر در مقیاس محله برویم تا این پروژه‌ها، پیشران و محرک توسعه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار باشند.
دولت بجای مداخله‌گری مستقیم در حاشیه شهر، میانجیگری کند
فیضی خاطرنشان ساخت: تحقق این مهم و اجرای این پروژه‌ها نیز نیازمند آن است که سلسله‌ای از دستگاه‌ها و نهادهای متولی و دخیل در حوزه این مناطق، همکاری کنند. معتقدیم دوران مداخله‌گری مستقیم دولت در حاشیه شهرها و مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار پایان یافته است و حال دولت تنها باید در این حوزه میانجیگری بکند زیرا در حدود 100 سالی که از ایجاد حاشیه نشینی در تهران می‌گذرد هیچ درمانی برای آن توسط دولت یافت نشده است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری نیز در این میان، تسهیلگری است، ادامه داد: مشارکت مردم در برخی موارد و همچنین بخش خصوصی به نمایندگی از مردم نیز در این حوزه بسیار تاثیر گذار می‌باشد و همچنین هم‌افزایی دستگاه‌های متولی در این حوزه که تعداد آنها در ستاد بازآفرینی پایدار شهری به 30 دستگاه می‌رسد نیز برای پیشبرد اهداف لازم است.
انتفاع 50 هکتار اراضی ذکریا، بجای ساکنان حاشیه شهر، به آستان قدس رسید
رییس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد در دوره پنجم، عنوان کرد: پایبندی به قانون اولی‌تر از همه موارد است زیرا قانون‌های خوبی تصویب شده اما اجرایی نمی‌شوند. در دولت قبل مصوبه‌ای در هیئت وزیران به عمل آمد که 50 هکتار از اراضی ذکریا به عنوان بانک زمین برای پشتیبانی طرح‌های بهسازی و نوسازی و امور توسعه بخش مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار اختصاص یابد.
فیضی افزود: حال بخاطر یک ناهماهنگی که ما یک سال در حال پیگیری رفع آن هستیم، اختصاص این 50 هکتار زمین را به صورت تهاتر در ازای ساخت بیمارستان حاشیه شهر در اول بولوار حر در نظر گرفته‌اند، بیمارستانی که یک سال و نیم از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هیچ اقدامی جز کلنگ‌زنی نشده است.
وی با اشاره به اینکه با این کار، تنها یک تغییر کاربری و انتفاع برای آستان قدس ایجاد شده است و هیچ انتفاع دیگری که برای نوسازی و بهسازی مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار مفید باشد و از اهداف مصوبه هیئت وزیران بوده ایجاد نشده است، ادامه داد: حالا شهرداری هم دستش برای ساماندهی حاشیه شهر، مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر خالی است، در صورتی که آن 50 هکتار اراضی اختصاص داده شده در زکریا می‌توانست با صدها هکتار زمین در مناطق کم‌برخوردار تهاتر شود تا ما بتوانیم پروژه‌های محرک توسعه را در آن مناطق آغاز و اجرایی نماییم.
رسانه‌ها بجای پیگیری احداث بیمارستان حاشیه شهر، اختصاص 50 هکتار اراضی ذکریا به ساماندهی مناطق کم‌برخوردار را طلب کنند
این عضو شورای شهر مشهد اذعان داشت: در قلب منطقه 5 و در میان مناطق ناکارآمد، منطقه پورطرقی وجود دارد که از برنامه‌ریزی ایجاد شده است، سرانه‌هایش کامل است و ضوابط در این محدوده رعایت شده، حال اگر می‌خواهیم همه منطقه 5 مشهد مانند پورطرقی باشد باید امکانات و مقدوراتی داشته باشیم که نداریم.
فیضی از رسانه‌ها خواست بجای اینکه به دنبال کلنگ‌زنی یا احداث شدن بیمارستان حاشیه شهر باشند، که اصل نیست، به دنبال اختصاص 50 هکتار اراضی ذکریا برای ساماندهی و بهسازی مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر باشند، زیرا مردم آن مناطق حاضرند اگر محل زندگیشان بهسازی و ساماندهی شود، بجای مراجعه به بیمارستانی در چند کیلومتری منزلشان، به بیمارستان‌های داخل شهر مراجعه کنند. وگر نه من معتقدم آن بیمارستان صد سال آینده هم اصلا گلنگ نخورد زیرا آن اصل نیست، اصل ساماندهی حاشیه شهر با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری است.
در این نشست،  تعدادی از شهرداران مناطق، مدیران شهری، اساتید دانشگاه و مهندسین شهرسازی نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات تخصصی خود پرداختند.