1

در بوکس پیشرفت 14 پله‌ای داشتیم

رئیس هیئت بوکس استان خراسان رضوی گفت: جایگاه تیم بوکس استان با 14 پله صعود در جایگاه 14ام قرار گرفته و این موضوع نشان از پیشرفت خوب بوکس استان است و می‌تواند جواب خوبی به منتقدانی باشد که می‌گویند بوکس خراسان رضوی در این چند سال افت شدیدی داشته‌است.

حسین صاحبی در خصوص عملکرد نمایندگان خراسان در مسابقات بوکس بزرگسالان کشور اظهار کرد: سطح مسابقات به لحاظ کیفی بالا بود. به غیر از روز اول مسابقات که ورزشکاران حتی آب برای خوردن نداشتند، از میزبانی اهواز راضی بودیم و مشکلی وجود نداشت. مهم‌ترین نکته این دوره از مسابقات، پخش تلویزیونی پس از چند دهه بود، رقابت‌ها از سایت آپارات قابل مشاهده بود و روز پایانی هم از شبکه ورزش به صورت زنده پخش شد.

وی افزود: در رده سنی بزرگسالان تا قبل از این مسابقات، تیم خراسان در رتبه 28 ام قرار داشت و با برگزاری این دوره از مسابقات با 14 پله صعود در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

رئیس هیئت بوکس استان خراسان رضوی در خصوص اتفاقاتی که برای شوریان یک شب قبل از مسابقه فینال رخ داد، بیان کرد: محمد شوریان شب قبل از مسابقه فینال، بر اثر ضربه سر حریفش دچار پارگی هر دو ابرو شد و به دلیل بازی ناجوانمردانه داور بازی را دیسکالیفه اعلام کرد و امتیاز به شوریان داده‌شد. این ضربه موجب شد تا در شب قبل از فینال هر دو ابروی شوریان با کوچکترین ضربه خونریزی کند، در ورزش بوکس هرگاه خون از صورت هر کدام از ورزشکاران جاری شود، بازی دیسکالیفه شده و امتیاز شماری می‌شود.

صاحبی ادامه داد: دو راه پیش روی شوریان بود، با اینکه ابرویش را بخیه زده که با بخیه اجازه مبارزه به او داده نمی‌شود و یا اینکه ابرویش را تاحد امکان ترمیم کرده و با آن به مسابقه بپردازد. طبیعی بود که در مسابقه فینال چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: پس از رد و بدل شدن چند مشت ابروی شوریان پاره شد و طبق قانون، بازی دیسکالیفه اعلام شد اما امتیاز شماری رخ نداد، چراکه داوران اجازه مسابقه مجدد به شوریان ندادند و وی در وزن 91 کیلوگرم به مقام دوم بسنده کرد، این در حالی است که به نظر تمام کارشناسان، محمد شوریان اگر در شرایط عادی به فینال می‌رفت، می‌توانست قهرمان این وزن باشد. حبیبی‌نژاد هم با بازی خوب خود در وزن 60 کیلوگرم به همراه شوریان جواز حضور در اردوی تیم ملی را کسب کرد.

رئیس هیئت بوکس استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که برخی از اهالی این ورزش عملکرد بوکس استان را ضعیف دانسته و ادعا دارند که بوکس استان در این چند سال افت شدیدی کرده، پاسخ داد: حدود 8 سال است که نماینده‌ای در تیم ملی در رشته بوکس نداشتیم و دلیل اینکه از بین 31 استان در جایگاه 28ام قرار داشتیم هم همین موضوع بود. افت بوکس خراسان رضوی به دلیل برخی انحصارگرایی‌ها در این رشته بوده ‌است. عده‌ای که ادعای مربی‌گری و کسوت در این رشته را داشتند و از بین هنرجویان خود، افرادی خاص را برای مسابقات مختلف انتخاب می‌کردند و برگزاری مسابقات انتخابی به معنای درست خود انجام نمی‌شد.

صاحبی ادامه داد: در طول یک‌سالی که از عمر هیئت جدید بوکس استان خراسان رضوی می‌گذرد، جایگاه تیم بوکس استان با 14 پله صعود در جایگاه 14ام قرار گرفته و این موضوع نشان از پیشرفت خوب بوکس استان است و می‌تواند جواب خوبی به منتقدانی باشد که می‌گویند بوکس خراسان رضوی در این چند سال افت شدیدی داشته‌است.

وی در خصوص روند انتخاب کردن بوکسورها برای مسابقات مختلف توضیح داد: در رده سنی نوجوانان، یک نفر و در هرکدام از رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان دو نماینده در اردوی تیم ملی داریم. افراد حاضر در اردو در اوزان مختلف در نهایت مجدد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و برترین آن‌ها برای مسابقات در نظر گرفته می‌شوند.

رئیس هیئت بوکس استان خراسان رضوی افزود: قبل از اعزام بوکسورها، رقابت‌های انتخابی برگزار می‌کنیم تا در نهایت افراد برگزیده به رقابت‌ها اعزام شوند. افرادی در کمیته فنی حضور دارند که تصمیم‌گیرنده برای اعزام افراد به مسابقات هستند، عموما هیچ‌کدام شاگرد به‌خصوصی ندارند تا از آن‌ها استفاده کنند، بلکه از افرادی بهره می‌بریم که در گذشته بوکسور بودند و در حال حاضر از فنون و علم روز رشته بوکس آگاهی کامل دارند و مسابقات را از لحاظ فنی و تکنیکی بررسی می‌کنند.

صاحبی تصریح کرد: با توجه به جایگاه تیم‌ها، سهمیه‌ تیم خراسان در رده سنی بزرگسالان 5 وزن بود. به عبارت دیگر اگر 11 وزن در رده سنی بزرگسالان داشته باشیم، فقط می‌توانیم از 5 وزن استفاده کنیم که این افراد باید بهترین باشند. ممکن است بوکسورها با وجود کسب مقام در اوزان خود به تیم راه پیدا نکنند چراکه باید 5 وزن که بهترین مبارزه را انجام داده‌اند، انتخاب کنیم.

وی در خصوص مسابقات آتی هیئت بوکس استان خراسان گفت: دوم دی‌ماه مسابقات بوکس جوانان در شهر سنندج برگزار خواهد شد. در حال حاضر تیم بوکس جوانان استان هم در اردو حضور دارند و زیر نظر علی کلالی مشغول تمرین هستند، امیدواریم با تمام توان و ظرفیت در مسابقات بزرگسالان که سال آینده برگزار خواهدشد حضور پیداکنیم و نتایج خوبی کسب کنیم.