1

جای خالی ابومسلم فوتبال

مالک باشگاه مشکی‌پوشان خراسان رضوی گفت: وعده‌های خامه‌چی مبنی بر یکی کردن دو تیم پدیده و مشکی‌پوشان هم‌چنان بلاتکلیف است.

ابومسلم خراسان یکی از تیم های ریشه دار فوتبال کشور در سال 1349 تاسیس شد که بیشتر بازیکنان این تیم را بچه‌های محله سه‌راه شاه عباسی قدیم (کاشانی) که حول و حوش زمین‌های خاکی بود تشکیل می‌دادند. این تیم در سال 1350 و ادغام با باشگاه آریا تیم ابومسلم را تشکیل داد که ماحصل آن تشکیل تیم پرقدرت ابومسلم خراسان بود.

از جمله افتخارات این تیم می توان به انتخاب به عنوان بهترین تیم غیر تهرانی در سال 1385 حاضر در لیگ برتر  و حضور در فینال جام حذفی فوتبال ایران در سال 1384 اشاره کرد که متاسفانه در فینال نتوانست از پس تیم صبا باتری  بر بیاید و در نهایت از قهرمانی و راهیابی به مسابقات آسیایی بازماند.

تیمی که از ابتدای تاسیس همواره با افت و خیزها و صعود و سقوط‌های زیادی دست به گریبان بود و البته همیشه محبوب و مورد اقبال مردم مشهد بود و به جرات می‌توان گفت هیچ تیمی نمی‌تواند محبوبیت ابومسلم در مشهد را داشته باشد.

اتفاقات زیادی در این چندسال اخیر برای ابومسلم که نام آن به سیاه‌جامگان، مشهد و مشکی‌پوشان تغییر نام داد و در نهایت در فصل گذشته با توجه به نتایج ضعیفی که گرفت نتوانست بقا خود در لیگ برتر را تضمین کند و به دسته یک فوتبال ایران سقوط کرد. تیمی که سه فصل پیاپی برای بقا جنگید و در نهایت هم به لیگی برگشت که این باز مانند دفعات قبل نبود.

با ورود این تیم به لیگ دسته یک فوتبال ایران حمایت‌ها از این تیم کم شد و مشکی‌پوشان تنها ماند. تا جایی که به سختی توانست خود را تنها سه هفته در لیگ نگه دارد و وقتی مالکین این باشگاه دیدند بیشتر از این نمی‌توان با مشکلات مبارزه کرد از لیگ دسته یک فوتبال کنار کشیدند و از آن موقع هیچ فعالیت فوتبالی ندارند.

هرچند که امسال پدیده مشهد توانسته با حمایت و مدیریت درست نتایج بسیار خوبی در لیگ برتر بدست آورد و نماینده‌های دیگر استان مانند تیم والیبال پیام مشهد یا تیم فوتسال فرش‌آرا در لیگ‌های کشوری نتایج بسیار خوبی را گرفته اند، اما جای خالی ابومسلم در لیگ دسته یک فوتبال کشور خودنمایی می‌کند و دوست داشتیم نماینده‌ای در این لیگ داشته باشیم.

از این رو به سراغ محمدرضا عباسی مالک این باشگاه رفتیم و با وی به گفت‌و‌گو نشستیم. عباسی در خصوص وضعیت تیم مشکی‌پوشان افزود: با توجه به اهمیت پیشرفت فوتبال شهر مشهد، از انجام هر عملی که منجر به پیشرفت و بهبود وضعیت فوتبال شود کوتاهی نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: خامه‌چی ابتدا وعده‌ای تحت عنوان حمایت از دو تیم پدیده و سیاه‌جامگان را داده اما پس از چندی مجدد تصمیم به منحل نمودن تیم ما کرده و ما نیز به موجب پیشرفت این ورزش قبول‌دار شدیم اگر چه هنوز وعده‌های ایشان در حد حرف است.

عباسی اظهار داشت: اگرچه واگذاری تیم پدیده به شهرداری محال ممکن به حساب آمده چرا که تیم پدیده یک باشگاه اقتصادی قوی را داشته و باتوجه به مشکلاتی که اخیرا  گریبان‌گیر پدیده شد اما هم‌چنان می‌تواند حامی خوبی برای این تیم باشد.

وی مطرح کرد: امسال کمک‌های بسیار خوبی از جانب شهرداری و شورای شهر و استانداری به ورزش فوتبال شده و بودجه‌هایی را برای این ورزش در نظر گرفتند و اگر این حمایت‌ها در سال گذشته اتفاق می‌افتاد بدون شک تیم مشکی‌پوشان منحل نشده و اکنون از هر دو تیم بهره‌مند بودیم.

عباسی در خصوص نام اصلی باشگاه بین سیاه‌جامگان و مشکی‌پوشان توضیح داد: در اصل نام اصلی باشگاه هیچ‌کدام از این دونام نبوده و ابومسلم نام اصلی و واقعی این تیم است و بدون شک مردم خراسان هوادار این ابومسلم هستند و تمام این سیاه‌جامگان و مشکی‌پوشان پسوندی برای تیم ابومسلم است.

وی بیان کرد: امید داریم که با کمک مردم و هواداران تیم ابومسلم و نیز مسئولان دست در دست هم داده تا تیم ابومسلم را به سطح اول و میان دیگر تیم‌های فوتبال کشور بازگردانیم.

عباسی ادامه داد: به خاطر یک‌سری بدهی و معوقات به تیم ابومسلم در بندر انزلی اجازه بازی نداده که باتوجه به عدم حمایت‌ ارگان‌ها و نهادها از تیم ابومسلم این تیم از جدول رده‌بندی حذف شد.

وی متذکر شد: امید است تا در مقاطع دیگر بتوانیم برای هواداران خون‌گرم تیم ابومسلم جبران کرده و مجدد این تیم در سطح اول قرار بگیرد.

عباسی در خصوص آینده تیم ابومسلم ابراز امیدواری کرده و گفت: امید است امسال و به زودی بتوانیم حداقل‌ترین کار را برای هواداران این تیم انجام داده و مجوز نام ابومسلم را دوباره بگیریم.

وی ادامه داد: ابومسلم دارای پتانسیل بسیار قوی در استان خراسان رضوی بوده و یقینا اگر این تیم مجدد شروع به کار کند نیز نتیجه مطلوبی را به دنبال دارد.

عباسی ضمن تشکر از شورای شهر و شهرداری به جهت حمایت‌ از تیم پدیده اشاره کرد: امید داریم این حمایت‌ها هم‌چنان ادامه دار باشد و اولین قهرمانی را پدیده برای این استان به ارمغان بیاورد.

 

 

حامد دائمی