1

بسیجی، نجیب و فعال بود

بعد از 4سال و 8ماهایفای مسئولیت در سمت استانداری خراسان رضوی، عصر یکشنبه 27 آبان ماه ساختمان بهار و استانداری خراسان رضوی را در میان بدرقه پرشور مسئولان استان و همکاران خود ترک کرد.

«علیرضا رشیدیان» روزی که به عنوان استاندار خراسان رضوی مطرح شد، چهره‌ای کمتر شناخته شده بود. شاید به واسطه سمتی که در حوزه امنیتی داشت کمتر کسی فکر و پیش بینی می‌کرد که او بتواند در میان آحاد جامعه جای خود را باز کند.

کمتر پیش می‌آید که نگارنده این خطوط نظر خودش را در سطور ابتدایی مطرح کند ولی در حق مدیری که امروز دیگر در جایگاه خود نیست و دیگر شائبه تملق پیش نمی‌آید، بی انصافی است که اذعان نکنیم: «رشیدیان به معنای واقعی اخلاق مدار و مردم دوست بود» اما در سرویس اقتصادی این روزنامه نظر فعالین بخش خصوصی را درباره عملکرد و کارنامه استاندار خراسان رضوی جویا شدیم. ادامه این گزارش را بخوانید تا نگاه این فعالین را در تایید دیدگاه و تقدیر از مردی که از جنس تواضع بود، بدانید.

 

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی:

همیشه در قلب خراسانی‌ها می‌ماند

 

رییس کانون کارآفرینانخراسان رضوی گفت: رشیدیان از جمله استان‌دارانی بود که همیشه در قلب خراسان و مسئولان خراسانی و تمامی کسانی که باوی همکاری داشته‌اند، جاویدان است.

محمد حسین روشنک با تاکید بر ویژگی «اخلاق مداری» استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: او در حوزه اقتصادی توانست با فعالین بخش خصوصی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی ایجاد کند به همین دلیل عملکرد وی در این زمینه از استانداران پیشین موفق تر بود.

تیم همسو با مربی موفق

وی تصریح کرد: رشیدیان در مدت زمامداری خود در استان به عنوان نماینده اجرایی دولت توانست تیم همسو و موفقی از مدیران کل را ایجاد کند که در حوزه اقتصاد، از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، گمرک، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان امور مالیاتی عملکرد خوبی را از خود به جا گذاشتند و خروجی آن انسجام و هدفمندی در حوزه اقتصاد بود.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی با اشاره به این که تصورات کلی مثل خستگی و کم کاری بازنشستگان درباره رشیدیان صدق نمی‌کرد، افزود: ایشان از اولین ساعات صبح تا دیروقت همچون بسیجیان دفاع مقدس برای انجام امور اداری وقت می‌گذاشت و کمترین زمان را برای استراحت داشت. کمتر پیش می‌آمد که در او اثری از خستگی نمودار شود. یکی از مصادیق این ادعا برگزاری و حضور منظم درجلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه توسعه صادرات استان، هیئت امنای کانون کارآفرینان خراسان رضوی و بازدید از واحدهای تولیدی و…در اقصی نقاط استان بود.

مساله کمبود اختیارات مدیران استانی

 

روشنک اضافه کرد: یکی از مواردی که سد راه اقای رشیدیان در موفقیت‌های بیشتر بود، مساله کمبود اختیارات استانی است. متاسانه در کشور ما سازو کاری وجود دارد که کارهای زیربنایی در استان‌ها تنها با کسب اجازه و هماهنگی مرکز، قابل انجام و اختیارات استانی محدود است. در این شرایط نماینده دولت در استان تنها می‌تواند یک سری هماهنگی‌ها را انجام دهد و انتظار بکشد تا تهران تایید نهایی را صادر کند. امری که زمان و انرژی زیادی را تلف کرده و می‌کند.

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد:من از ابتدای انقلاب اسلامی، به واسطه مسئولیت‌های تشکیلاتی که داشته ام با همه استانداران خراسان رضوی در ارتباط بوده ام ولی معتقدم که شخصیت رشیدیان بهترین گزینه برای مدیریت استان در این دوره پنج ساله بود، چرا که ایشان ویژگی‌های خوب همه استانداران پیشین را در خود داشت و بههمین دلیل توانست بحران‌های مختلف را به درستی مدیریت کند و عملا در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و نظامی توانست ارتباط معقولی را با ارگان‌ها و نهادها برقرار کند و این مساله نقطه مثبتی است.

او یک بسیجی موفق بود

روشنک تصریحکرد:اگر چه با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان خراسان رضوی از مدیریت رشیدیان محروم شد ولی در مجموع

قانون منع به‌کار گیری قانون خوبی است اگر تداوم یابد آینده خوبی در انتظار دولت است.

وی در پایان تاکید کرد: به صورت تخصصی و کارشناسانه و با توجه به نوع کار من در حوزه صادرات و کارآفرینی عملکرد رشیدیان را خوب ارزیابی می‌کنم که با توجه به بحران ارزی و اقتصادی نقطه قوتی محسوب می‌شد. رشیدیان عملکرد یک بسیجی دوران دفاع مقدس را در دوران دفاع اقتصادی از خود به جای گذاشت. لذا باید هفته بسیج را به آن بسیجی دوران دفاع مقدس تبریک بگویم.

 

دبیر خانه صنعت خراسان رضوی:

رشیدیان بهترین خاطرات را برای بخش خصوصی رقم زد

در ادامه این گبررسی به سراغ نماینده یکی دیگر از تشکل‌های بخش خصوصی رفتیم. دبیرخانه صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی خوش‌ترین خاطراتخود را در زمان کار اجرایی پنج ساله استانداری رشیدیان دارد.

 

فیروز ابراهیمی افزود: باوجود این‌که دیگر استانداران نیز در حوزه صنعت وقت گذاشته تا فعالیت در این حوزه بهبود یابد اما رشیدیان به صورت هدف‌مند و منسجم وقت خود را برای این حوزه تقسیم کرده و با دلسوزی و حوصله راهکار ارایه می‌کرد که به نظر من طی 30 سال گذشته هیچ استانداری تا این حد وقت خود را صرف اقتصاد نکرده است.

 

به ندرت جلسه‌ای را لغو می‌کرد

وی تصریح کرد: طی دوره پنج ساله رشیدیان به ندرت پیش‌آمد که جلسات ستاد تسهیل‌سازی که برای رفع چالش‌های اقتصادی ایجاد شده کنسل شود و به صورت منسجم و هفتگی این جلسات برگزار شده که بازدید از حدود یک‌هزار کارخانه در 260ساعت پنج‌شنبه‌ای این پنج‌سال را در کارنامه خود دارد.

ابراهیمی اظهارداشت: وقت‌کذاری رشیدیان در حوزه صنعت و اقتصاد بی‌نظیر بود که آمار افزایشی صادرات طی دوران استانداری ایشان نشان‌دهنده این امر مهم نیز است و از بدوورود به حوزه صادرات یک پنل پنج ساله برای این حوزه در نظر گرفته شد که هم‌چنان استان بر اساس و مبنای همین پنل و برنامه‌ریزی در حال حرکت است.

از اخلاق مداری او سوء استفاده کردند

وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین نقطه ضعفی که در رشیدیان دیده می‌شد اخلاق مداری ونجابت بیش از حد او بود که گاها برخی از میران دولتی از این اخلاق سو استفاده کرده و من در دوران 20 ساله خدمت خود نجیب و شخصیت با اخلاقی هم‌چون او درمقامات اجرایی استان به چشم ندیده و نه شنیده‌ام. این ویژگی در واقع ایراد اساسی دیرگان محسوب می‌شد ونه رشیدیان.

 

ابراهیمی ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که مربوط به سیستم دولتی و حکومتی است این است که استانداران ما از اختیاراتی برخوردار نیستند و به طور مثال اگر استاندار رییس بانکی رو مورد مواخذه قرار دهد آن فرد خاطی به دلیل عدم اختیارات کافیاستاندار می‌تواند از فرمان استاندار سرپیچی کند که این نقص بزرگی محسوب می‌شود.

 

وی بیان کرد: استاندار هر استان در حکم رییس جمهور استان است و باید اختیارات کافی را عهده‌دار باشد و در نهایت بخش خصوصی استان خاطرات خوبی را د رکنار این شخصیت داشته و امید داریم کشور بتواند از این حجم ظرفیت و شخصیت او در دیگر فضاها استفاده کند.

80درصد مسوبات ستاد تسهیل اجرایی شد

 

ابراهیمی متذکر شد: اجرایی شدن حدود 80 درصد از مصوبات ستاد تسهیل که با کمک استاندار تا امروز انجام شد و برای دیگر دستگاه‌ها ابلاغ شده که این خود یکی از افتخارات صنعت در دوران پنج ساله رشیدیان است که 20 درصد باقی‌مانده که اجرایی نشد مربوط به دستگاه‌های دیگر استان‌ها بود.

 

رئیس اتاق اصناف مشهد:

بازنشسته‌ای پرانرژی و پیگیر بود

 

رئیس اتاق اصناف مشهد یکی دیگر از نمایندگان بخش خصوصی است که در این سال‌ها ارتباط ویژه و مستمری با استاندار سابق خراسان رضوی داشت.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: رشیدیان از جمله استاندارانی بود که با گذاشتن وقت و نیز دلسوزی که بر انجام فعالیت‌های مختلف داشته و به ارایه راهکار می‌پرداخت و بر خلاف این موضوع که باز نشسته بود از انرژی بالایی برخور دار است.

محمود بنا نژاد در خصوص ارزیابی افزود:رشیدیان برخلاف سن و بازنشسته شدنشانرژی زیادی در انجام امور داشته و نیز بر روی مسائل وقت گذاشته تا امور با کیفیت بالایی انجام شوند.

حمایت از بخش خصوصی را اولویت می‌دانست

وی تصریح کرد: در حوزه‌های کاری و اجرایی به شخصه خاطرات خوبی را برای من رقم زده و در همه بخش‌ها با انرژی کار کرده و نیز با بخش خصوصی ارتباط و تعامل خوبی داشتهو تمام مدیران را با اسم شناخته و ارتباط خوبی برقرار می‌کرد و از عمل‌کرد مثبتی بهره‌مند است.

 

بنانژاد اظهار داشت:رشیدیان خیلی از اوقات به خاطر حمایت از بخش خصوصی در تقابل با مدیران خود قرار گرفته و همیشه به مدیران بخش دولتی گوشزد می‌کرد که برای بهبود اوضاع اقتصادی باید بخش خصوصی را مورد حمایت قرار داده تا با فراغت و آرامش در جهت رفع بحران‌های اقتصادی و چالش‌‌ها کوشیده و تلاش کنند.

انسیه علویون