1

نگرانی‌ها برای منابع و بی‌برنامگی‌ها

روز پنج شنبه 57 امین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی در محل استانداری برگزار شد. این جلسه یک مهمان ویژه هم داشت. محمد شریعتمداری که پیش از این با سمت‌های معاونت اجرایی رئیس جمهور و وزر صنعت، معدن و تجارت در این جلسات شرکت می‌کرد، حالا به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پای صحبت بخش خصوصی نشست که در ادامه می‌خوانید.

رئیس اتاق ایران:

منابع در جای درست هزینه می‌شود؟

رئیس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: موضوعی که در بخش خصوصی بسیار مطرح بوده، اشتغال پایدار روستایی است، در حال حاضر نیز اصرار بر این بوده که منابع موجود زود جذب شود و از این نظر نگرانی وجود دارد که این منابع قابل توجه در جهت رسیدن به اهداف عالی آن هزینه خواهد شد یا جز این خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی افزود: 20 تا 26 درصد اقتصاد کشور در وزرات کار مستقر بوده و این درصد و رقم در اقتصاد کشور بی‌مانند است.

وی افزود: اثرگذاری عملکرد این وزارتخانه در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند در مداخله جدی در آن داشته باشد. حدود 13 مجموعه بزرگ اقتصادی که بانک نیز در آن بوده و شرکت‌های بزرگی که در اقتصاد کشور نقش اساسی دارند، در وزارت کار مستقر هستند و تاکنون نیز مسائل و مشکلاتی در این ارتباط مطرح بوده است.

وعده‌های شما دلگرم کننده است

وی تاکید کرد: جناب شریعتمداری شما در نطق‌های انتخاباتی و اتاق بازرگانی وعده‌های دلگرم کننده‌ای را در این ارتباط مطرح کردید و امیدواریم در عمل به این وعده‌ها، شما را موفق ببینیم و تاثیرگذاری تصمیمات شما را در این وزارتخانه شاهد باشیم.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه دو موضوع مهم توسط بخش خصوصی و جناب شریعتمداری بعد از انتخاب مطرح شده است، عنوان کرد: یکی موضوع سه جانبه‌گرایی در این وزارتخانه است که آقای شریعتمداری بر آن تاکید داشتند یکی از خواسته‌های بخش خصوصی و تعاونی بوده که امیدواریم هر چه زودتر شاهد رسیدن آن به مرحله عمل باشیم.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی مخصوصا صندوق تامین اجتماعی بیشتر به ما تعلق دارد و مربوط به بخش خصوصی و تعاونی است اما از مدتی قبل مداخله ما را در این صندوق قطع شده که این رویه از نظر قانونی مطلوب نیست. آقای شریعتمداری شما این وعده را دادید که در اصلاح این موضوع اقداماتی را انجام خواهید داد. هیئت امنایی که اداره این صندوق را برعهده دارند و صاحبان اصلی آن از داخل صندوق بیرون افتادند.

نگرانی در اشتغالزایی روستایی

شافعی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در بخش خصوصی بسیار مطرح بوده، اشتغال پایدار روستایی است. در حال حاضر نیز اصرار بر این بوده که منابع موجود زود جذب شود. از این نظر نگرانی وجود دارد که این منابع قابل توجه در جهت رسیدن به اهداف عالی آن هزینه خواهد شد یا جز این خواهد بود. اینکه این منابع دوباره در تقسیم پول بین اقشار روستایی هزینه شود و حاصلی ایجاد نشود، به عنوان یک نگرانی مطرح بوده و اینکه از این منابع در جهت اشتغال پایدار و توسعه اقتصاد روستا استفاده شود، بحث دیگری است.

رئیس اتاق ایران اضافه کرد: همه نگران این هستند که در جهت توسعه اقتصاد روستا به کار گرفته نشود. این منابع گاهی باعث تخلیه روستاها و افزایش جمعیت حاشیه‌نشین شهرها شده است. این موضوعی بوده که با حضور آقای شریعتمداری در وزرات کار باید به آن توجه شود و ما این منابع را در راه اهدافی که برای آن تعیین کردیم هزینه کنیم تا اقتصاد روستا احیا شده و مهاجرت را نه تنها متوقف بلکه مهاجرت معکوس ایجاد شود.

وی تاکید کرد: این نشانه توفیق است و جز این ما مجددا به حال سابق بر خواهیم گشت که روستایی نیازمند خواهد بود و راهی جز مهاجرت نخواهد داشت.

شافعی گفت: رای قاطع نمایندگان مجلس به وزرا حتما توقعات خوبی را از مجلس بر دوش وزرا می‌گذارد. ما باخبر شدیم که استاندار از خراسان نقل مکان خواهند کرد و در جای دیگری مشغول خواهند شد.

رئیس خانه صنعت خراسان رضوی:

توقع داشتیم که وزیری با برنامه جلوی ما بنشیند

در ادامه این جلسه، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خطاب به وزیر کار گفت: در راستای مشکلات واگن و ارز مسائلی را فرمودید اما هیچ کدام از مسائل اجرایی نشد، ما توقع داشتیم امروز وزیری با برنامه جلوی ما بنشیند.

سید حسن حسینی افزود: زمانی که ما به وزرا و نمایندگان مراجعه می‌کنیم تا مشکلی را طرح کنیم، آن‌ها صد مشکل طرح می‌کنند، آن‌ها به قدری مسئله دارند که ما باید مسائل آن‌ها را حل کنیم. چگونه ممکن است که چنین اتفاقی در جامعه رخ دهد.

وی افزود: آقای شریعتمداری شما از ارزش افزوده، بهره‌ها و مسائل دیگر صحبت می‌کنید و مجلس هم همین حرف‌ها را می‎‌زند، چه کسی می‌خواهد این مشکلات را حل کند؟ به پیشنهاد بخش خصوصی احترام بگذارید.

حسینی بیان کرد: آقای شریعتمداری چگونه می‌شود، زمانی که مطلبی را خودتان می‌خواهید، طی یک نامه اجرایی کرده و انجام می‌دهید اما در بقیه مسائل کوتاهی می‌شود و دستورالعمل‌های عاجلی صادر نمی‌شود؟ در راستای مشکلات واگن و ارز مسائلی را فرمودید اما هیچ کدام از مسائل اجرایی نشد. ما توقع داشتیم امروز وزیری با برنامه جلوی ما بنشیند.

ما دغدغه معیشت کارگران را داریم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما در حال نزدیک شدن به شب عید هستیم. ما دغدغه معیشت کارگران خود را داریم. این کارگر چگونه باید زندگی‌ خود را تامین کند؟ ما هم نداریم که کمک کنیم البته به عناوین مختلف کمک می‌کنیم اما دولت و مجلس چه برنامه‌ای دارد؟

وی ادامه داد: عملیاتی به مردم برنامه دهید. نمی‎توان تنها وعده و شعار داد. مردم امروز می‌فهمند، هر اتفاقی که در دولت، مجلس و دستگاه قضا بیفتد مردم می‌فهمند و رصد می‌کنند