1

متعهدیم به وعده ها

رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت:  برنامه 97 تا 1400، نقشه و راه روشنی برای تحقق قول هایی باشد که به مردم داده‌ایم چرا که خود را متعهد و ملزم به اجرای آنها می‌دانیم.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری در ابتدای سی‌ونهمین جلسه علنی شورا به تشریح مناسبت های هفته جاری پرداخت و با اشاره به روز «صادرات»، اظهارکرد: اهمیت حوزه صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور بر همگان روشن است و وضعیت تجاری کشور و ارتباطات در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، تاثیر بسزایی در فضای اشتغال و کسب و کار و درآمد سرانه کشور دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: فارغ از صادرات نفت و فرآورده های نفتی، یکی از شاخص های مهم کشور در موضوع صادرات به مقوله صادرات غیرنفتی برمی‌گردد که دولت های مختلف در دوران گذشته به این موضوه تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط سیاسی و نوع روابط در عرصه بین‌المللی برای رونق صادرات بسیار حائز اهمیت است، گفت: با این وجود، پرداختن به کیفیت کالاهای صادراتی و ارتباطات لازم در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس بودن نرخ اشاره‌ای هم به تاثیرگذاری نرخ ارز در حوزه صادرات داشت و افزود: شرایط حاکم بر بازار ارز مورد پذیرش اقتصاددانان نیست و نقدهای جدی به آن وارد است؛ واقعی ارز در حوزه صادرات تاثیرگذار بوده و نقش بسزایی دارد.

حیدری در ادامه خراسان را یکی از کانون های اصلی در مبادلات آسیای میانه و کشورهای منطقه دانست و اظهارکرد: اتاق بازرگانی و صادرکنندگان عزیز پیوسته با تلاش و پیگیری های مستمر در این عرصه فعالیت کردند و همیشه با دستورالعمل‌ها و بخش های نامه های متناقض ایشان در روابط خود دچار مشکل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه از شرایط پیش‌آمده باید به بهترین شکل استفاده کنیم، گفت: با افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش درآمد ارزی ناشی از تنگناهای ایجاد شده برای صادرات نفت جبران خواهد شد و اثرات محدودیت های اعمال شده تقلیل می‌یابد.

روز «آمار و برنامه‌ریزی» دیگر مناسبی بود که حیدری در این جلسه به آن پرداخت و اظهارکرد: این حوزه برای مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین مناسبت ارائه گزارش عملکرد معاونت برنامه‌ریزی شهرداری در دستورکار سی‌ونهمین جلسه علنی شورا قرار گرفته است؛ هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تاکید داشته که ارائه گزارش‌ها را باید از خودمان شروع کنیم و این اتفاق امروز نیز پیرو همین رویکرد است.

حیدری در ادامه با اشاره به برنامه عملیاتی 1400-97 شهرداری مشهد که در دستورکار کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق شورا قرار دارد، گفت: امیدواریم در اسرع وقت با کمک همکاران شورا و کمیسیون‌ها این برنامه به صحن علنی آورده شود تا نقشه راه پیش روی مدیریت شهری تبیین گردد.

وی با بیان اینکه برای تهیه این برنامه تلاش خوبی انجام شده و کمیسیون‌ها چندین ماه است که روی آن متمرکز شده‌اند، تصریح کرد: از افکار عمومی، متخصصین، نخبگان و صاحب‌نظران تقاضا کردیم که نقطه نظرات خود را ارائه کنند و امیدواریم این برنامه، نقشه و راه روشنی برای تحقق قول هایی باشد که به مردم داده‌ایم چرا که خود را متعهد و ملزم به اجرای آنها می‌دانیم.

حیدری با تاکید بر اینکه اهمیت موضوع آمار و برنامه‌ریزی بر همگان روشن است، افزود: به منظور اصلاح فرآیندها و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت گام های خوبی از سوی شهرداری برداشته شده که برای شورای شهر و مدبریت شهری به منظور بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای جوان، باانگیزه و متخصص خود امیدبخش است.

حیدری در بخش پایانی اشاره به مناسبت‌های هفته جاری، ضمن گرامیداشت سالروز درگذشت معلم اخلاق «میرزا جوادآقا تهرانی» از ایشان بعنوان یک عارف و عنصر ارزش‌مدار و چهره حوزوی یاد کرد که علاوه‌بر نقش و مسئولیت و تاثیرگذاری در حوزه علمیه، بعنوان یک معلم اخلاق در شهر مشهد شناخته می‌شود.

وی افزود: سلوک و سبک زندگی میرزا جوادآقا تهرانی(ره) برای بسیاری از جوانان در دوران پیش از انقلاب و پس از آن الگو بوده و در زندگی آنها تاثیرگذار بوده است.

حیدری با اشاره به وصیت میرزاجوادآقا تهرانی مبنی بر دفن در بهشت رضا(ع) و عدم ثبت نام و نشانی بر مزار ایشان، تصریح کرد: با این وجود، عنصر ملکوتی نهفته در ذات این بزرگوار سبب شده تا این قطعه به قطعه‌ای ویژه تبدیل شود و خیلی از افراد و شخصیت‌ها وصیت می‌کنند که در آن مکان دفن شوند.

بزودی  بولوار نماز بازگشایی می شود

وی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت بلوار نماز پرداخت و گفت: توافق های لازم درخصوص این بلوار با کمک نیروهای مسلح ارتش حاصل و مصوبه کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری این بلوار محقق می‌شود؛ این گره به زودی گشوده خواهد شد.

حیدری اشاره‌ای هم به کمک های شهرداری برای خدمت‌رسانی به زائران و عزاداران اربعین حسینی(ع) داشت و گفت: بند الف ماده 97 برنامه ششم تاکید دارد که دولت برای برگزاری سالانه مراسم پیاده روی اربعین اقداماتی انجام دهد؛ حمایت شهرداری برای تامین زیرساخت ها تکلیف دولت در این موضوع است چراکه برخی تکالیف دولت به وزارت کشور واگذار شده و ابزار این وزارت هم شهرداری‌ها هستند.

وی با بیان اینکه باید هزینه های اجرایی شهرداری‌ها در ارتباطات مالی با وزارت کشور تهاتر شود، افزود: شهرداری باید پیگیر این موضوع باشد و در بودجه سالانه هزینه ماموریت‌های ابلاغی را از دولت طلب کند.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: خدمات شهرداری در راهپیمایی اربعین به زائران خودمان ارائه می‌شود چراکه شرایط سختی در این سفر دارند و در مراودات با دولت این هزینه‌ها براحتی قابل تهاتر است.

توسعه شهر هوشمند در مشهد با جدیت در دست پیگیری است

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: توسعه شهر هوشمند و شفاف سازی برنامه های مورد تاکید در دست پیگیری مدیریت شهری این کلانشهر است.

شهریار آل شیخ  افزود: در راستای مدیریت هوشمند طی یک سال گذشته شهرداری الکترونیک طراحی و در مشهد عملیاتی شد. از طریق این برنامه به استعلامات شهرسازی بدون نیاز به مراجعه حضوری پاسخ تمام الکترونیکی داده می شود.
وی ادامه داد: همچنین برنامه عملیاتی شهرداری مشهد از سال 1397 تا سال 1400 تهیه و برای تصویب به شورای شهر ارائه شده که این برنامه به عنوان نقشه راه شهرداری هم اینک در کمیسیونهای شورا در دست بررسی است.
معاون شهردار مشهد گفت: نمایش ظرفیت توقفگاههای خودرو در نمایشگرهای هوشمند شهر، راه اندازی سامانه شفافیت مالی شهرداری با عنوان «سامانه فاش» و راه اندازی میز کار یکپارچه الکترونیک از دیگر اقدامات در راستای هوشمندسازی و پاسخگویی به شهروندان مشهدی است
وی افزود: همچنین شبکه ارتباطی با دانشگاه افتتاح شده و اصلاح ساختار منطقه بندی شهری مشهد نیز در دست انجام است. مرکز نوآوری شهرداری مشهد نیز طی روزهای آینده در آستانه «روز ملی آمار» افتتاح می شود. در این مرکز از ظرفیت استارت آپ ها به منظور رفع مشکلات شهری و در راستای نوآوریهای خلاقانه استفاده خواهد شد

علی نژاد