1

طلای سرخ در بورس

چندی است که مشکلات زعفران با خودش دلهره می‌آورد. هر چند که ما سهم 88درصدی از تولید زعفران را داریم ولی هنوز در حفظ بازارهای خارجی با هزار مشکل روبرو هستیم. البته در این سال‌ها تلاش‌هایی از سوی دولت برای رونق بخشیدن به عیار این طلای سرخ صورت گرفته است. برای مثال سازمان تعاون روستایی در سال‌های 96 و 97 تلاش برای مدرن سازی بازار زعفران (بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) را با استاندارد سازی محصول دنبال کرده است.

به گونه ای که بر اساس گمانه زنی‌ها 250تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از 352 میلیلون دلار به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلیویی حداقل 970 دلار و حداکثر 1300دلار صادر شده است.

یش از این تفاهمنامه‌ای بین سازمان مرکزی تعاونی روستایی با فائو منعقد شد تا فائو در حوزه غذا زنجیره ارزش را با این دیدگاه که خواستگاه این ارزش غذایی خارج از کشور است تکمیل کند. تاییدیه فائو بر اینگونه اقدامات باعث افزایش بازار می‌شود و مزایای این داروی ارزشمند را بیشتر مشخص می‌کند.

در داخل کشور حدود یک گرم زعفران به ازای هر نفر مصرف داریم که حدودا میزان آن 80 تن است، اگر این عدد به سطح بازارهای جهانی با جمعیت 8 میلیارد نفر سوق داده شود ظرفیت مصرف خوراکی به 800تن می‌رسد در حالی که کل میزان تولید کشور 300تن است و اگر میزان صادرات و تولید افزایش پیدا کند بازار مصرف نیز افزایش پیدا می‌کند. اما این مساله همه مشکلات زعفران نیست، نبودن برند و دلالی‌ها در خرید و فروش این محصول از جمله مشکلاتی است که باید برای حل آن راه‌هایی را جست.

بورس زعفران نجات عرضه و تقاضا

نماینده تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس، گفت: عرضه زعفران در بورس کالا، باعث کشف قیمت واقعی این محصول شده و نقش دلالان را بسیار کمرنگ می‌کند؛ با این شرایط و متناسب با وضعیت عرضه و تقاضا، جنس شاخص بورس برای این کالا مشخص شده و مردم می‌توانند با خیال آسوده تری خرید کنند.

سعید باستانی با اشاره به اینکه محل بورس و بورس کالایی عمدتا به منظور کشف قیمت واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بورس، حوزه فعالیت کسانی است که خود مستقیما محصولی برای عرضه در بورس دارند و دوم محل کار افرادی است که خود سرمایه در اختیار دارند و در خرید آتی بورس فعالند.

اهمیت کیفیت سنجی زعفران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد بورس زعفران یک مشکل اساسی وجود داشت و آن هم تعیین نماد برای آن بود. با توجه به اینکه کالایی که وارد بورس می‌شود باید از نظر کیفیت قابل رصد باشد و چون این اتفاق برای زعفران رخ نداده بود، بعد از مدت‌ها کار و تلاش، موفق شدیم با استفاده از دانش متخصصان در دانشگاه‌ها، محدوده کیفیتی از زعفران به دست آوریم که تبدیل به عیارسنجی و کیفیت سنجی شده و در نهایت عاملی شد تا زعفران وارد بورس کالا شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس، گفت: عرضه زعفران در بورس کالا، باعث کشف قیمت واقعی این محصول شده و نقش دلالان را بسیار کمرنگ می‌کند؛ با این شرایط و متناسب با وضعیت عرضه و تقاضا، جنس شاخص بورس برای این کالا مشخص شده و مردم می‌توانند با خیال آسوده تری خرید کنند.

تعیین نماد در بورس کالا

این نماینده مردم در مجلس دهم، درخصوص تعیین نماد برای ارائه این محصول در بورس کالا، افزود: طی دو هفته گذشته نماد جدیدی که مردم به اسم پوشال می‌شناختند، وارد بورس شد. یعنی در حال حاضر هم نگین و هم پوشال به عنوان دو نماد در بورس مطرح هستند.

کمرنگ شدن نقش دلالان در بورس کالا

باستانی با تاکید بر اینکه در مسیر بورس، شفافیت قیمت و کشف قیمت حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: عرضه زعفران در بورس کالا، باعث کشف قیمت واقعی این محصول شده و نقش دلالان را بسیار کمرنگ می‌کند؛ با این شرایط و متناسب با وضعیت عرضه و تقاضا، جنس شاخص بورس برای این کالا مشخص شده و مردم می‌توانند با خیال آسوده تری خرید کنند.

زعفران و عبورش از بازار سنتی به بازار مدرن

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، وضعیت زعفران را گذار از بازار سنتی به بازار مدرن دانست و افزود: زعفران به صورت سنتی حدود 50 یا 60 سال است که به صورت سنتی خرید و فروش می‌شود و به تازگی قرار است وارد بازار کسب و کار مدرن یعنی بورس شود. طبیعتا از وقتی که وارد این بازار می‌شود تا زمانی که به ثبات برسد؛ به این معنا که تا وقتی تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران بتوانند به درستی از بورس استفاده کنند زمانی صرف می‌شود که قاعدتا برای تثبیت موقعیت این محصول در بازار مدرن باید زمان مناسب را به آن اختصاص داد.