1

شورای نگهبان لایحه CFT را رد می کند

عضو هیات رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: ترکیب سیاسی مجلس دهم، ترکیب متفاوتی از مجلس نهم است. ترکیب سیاسی مجلس دهم به نفع حامیان دولت و اصلاح‌طلبان است. رأی ضعیف این ترکیب سیاسی به لایحهCFT پیام مهمی دارد.

بررسی رأی نمایندگان مجلس به لایحه جنجالی CFT و دریافت پیام مردم از سوی دولت، انزوای جریان غرب‌گرا در کشور از سوی مردم، قانون بازنشستگان و تحلیلی از حضور رهبر معظم انقلاب در اجتماع ۱۰۰ هزار نفری بسیجیان محورهای گفتگو با امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد؛ نماینده ای از مردم شریف مشهد و از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس. او معتقد است که شکست در برجام موجب شد که دولت در بررسی این لوایح، موضع ضعف خود را آشکار کند. در زمان بررسی برجام نیز دولت می‌دانست که تصویب این معاهده فایده‌ای ندارد اما شعارهایی می‌دانند که با این معاهده، مشکلات اقتصادی و حتی آب مردم حل خواهد شد. امروز برای همگان علنی شد که موضع دولت در برخورد با جهان، موضع ضعف است.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: ترکیب سیاسی مجلس دهم، ترکیب متفاوتی از مجلس نهم است. ترکیب سیاسی مجلس دهم به نفع حامیان دولت و اصلاح‌طلبان است. رأی ضعیف این ترکیب سیاسی به لایحهCFT پیام مهمی دارد. افرادی که با اعتماد به برجام، وارد مجلس شدند، رأی منفی به CFT دادند و رأی و نظرشان نسبت به برجام تغییر کرده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نگاه مردم به راهبردهای سیاست خارجی دولت در حال تغییر است و این امر بر مجلس نیز تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: مردم به این نتیجه رسیده اند که راهکار حل مشکلات کشور، تکیه بر ظرفیت های داخلی است. مردم به این نتیجه رسیده اند که باید با احتیاط وعده های خارجی ها را بپذیرند. نمود این تغییر جهت در افکار عمومی در رفتار مجلس با دولت و رأی مجلس به این کنوانسیون مشاهده شد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دولت نیز پیام تغییر افکار عمومی را دریافت کرده است؟ گفت: موضع آقای ظریف در خصوص  نیز نشان می داد که دولت این پیام تغییر افکار عمومی در خصوص معاهدات بین المللی را دریافت کرده است. موضع آقای ظریف در بررسی لایحه CFT با موضع ایشان در زمان بررسی برجام بسیار تفاوت کرده است. آقای ظریف در زمان بررسی برجام از طرف اروپایی ها و آمریکایی ها وعده های زیادی به مردم داد، چون قول اروپا و آمریکا و قول کری را قول می دانستند اما امروز حداقل فهمیده اند که اروپا و آمریکا عهدشکن هستند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد نظریه دولت برای عادی سازی روابط با غرب و پذیرش شروط آنها اظهار داشت: دولت تلاش داشت با عادی سازی روابط دنیا و پذیرفتن شروط اروپا و آمریکا مشکلات داخلی کشور را حل کند اما این نظریه به بن رسیده است.

عضو هیات رئیسه مجلس در مورد اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با بیان اینکه فراکسیون جوانان اجرای این قانون را پیگیری می کند گفت: همچنین وظیفه دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نظارت بر اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان است. قانون صریحا اعلام کرده است که این افراد باید بروند، مجازات عدم اجرای این قانون حبس است و اگراین افراد بر ادامه حضورشان اصرار داشته باشند و در فرصت قانونی پست های مدیریتی را ترک نکنند مجازات حبس در انتظارشان است و بندی در زندان اوین به نام« مدیران بازنشسته ای که حاضر به ترک صندلی هایشان نیستند» ایجاد خواهیم کرد.

قاضی زاده هاشمی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به افزایش نرخ ارز سفر های خارجی نمایندگان کاهش خواهد یافت؟ اظهار داشت: در هیات رئیسه مجلس مصوب شد که میزان سفرهای خارجی نمایندگان به یک سوم کاهش یابد افراد و گروه هایی که اعزام می شوند نیز کاهش یابند.