1

سنگ تمام مشهدی ها در میزبانی

خدمت رسانی به زائران هه پایانی صفر از ماه ها قبل برنامه ریزی شده بود چه آن هایی که نذر دارند، خدمتی در حد وسع انجام دهند و چه مسئولانی که وظیفه دارند، با تمام امکانات در خدمت زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) باشند، ستاد اجرایی خدمات سفر استان به ریاست استاندار و همراهی همه دستگاه های اجرایی استان و به ویژه مدیران شهر مشهد برنامه ریزی های دقیقی را آغاز کردند تا زائران با هر وسیله ای که به مشهد می آیند با کمبود مواجه نشوند.

زائران باعشق خود را به قبلگاه خورشید هشتم آسمان ولایت و امامت رساندند وخراسانی ها به ویژه مشهدی ها تلاش کردند تا به شایستگی از میهمانان حضرت رضا(ع)  میزبانی کنند تا زائران با کمترین مشکل و کمبودی مواجه شوند.

 

در روزهای پایانی ماه صفر آيين‌هاي خاص عزاداري در مشهدالرضا(ع) جلوه خاصي دارد، مراسم شام غريبان از جمله آیین‌های سنتی حرم مطهر رضوی است که تنها دو مرتبه در سال آن هم در شام غريبان شهادت امام حسين (ع) و شام غريبان شهادت حضرت رضا (ع) با نظم و شكوهي خاصی با حضور خدمه حرم مطهر ضوی برگزار شد.

مداح با همان روحیه حماسی و انقلابی خود این مراسم را با شعارهای استکبار ستیزی همچون «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر غارتگران بیت المال» و «مرگ بر نفوذی استکبار» به پایان رساند.

خدمات رسانی به زائران ادامه دارد

اگر چه ضربآهنگ خدمت بعد از روز 28 صفردر سال های قبل به طور معمول کند می شد، اما امسال شهردار مشهد برادامه داشتن خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر با تمام توان توسط مجموعه نیروهای مدیریت شهری خبر داد.

قاسم تقی‌زاده خامسی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی مدیریت شهری برای پذیرایی مطلوب از زائران در این ایام اظهار داشت: در حوزه حوزه خدمات شهری نسبت به آماده باش و بکارگیری۵ هزار و ۷۰۰ نیروی خدمات شهری جهت نظافت و جمع آوری زباله بصورت ۳ شیفت در اطراف حرم مطهر اقدام شده است

شهردار مشهد در باره اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل نیز گفت: افزایش خطوط اتوبوسرانی محدوده حرم مطهر از ۲۰۰ به ۳۵۰ دستگاه، افزایش ساعات خدمات رسانی قطارشهری از ۶ صبح تا ساعت ۲۴، کاهش سرفاصله قطارها تا ۴/۵دقیقه در ساعات اوج مسافر در این حوزه صورت گرفته است

تقی زاده خامسی یادآورشد: افزایش تاکسی های حاشیه هسته مرکزی که دارای محدودیت ترافیک هستند تا یک هزار دستگاه و تعداد ۱۰۰ دستگاه ون که از این تعداد ۵۰ دستگاه به صورت رایگان و صلواتی خدمت رسانی می کنند.

وی ادامه داد: در پایانه های مسافربری نیز 4 هزار دستگاه اتوبوس به صورت شبانه روزی به زائران خدمت رسانی کرده اند و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فقط در پایانه مسافربری امام رضا به صورت آماده باش برای بازگشت زائران به شهرهای خود حضور دارند.

پیش‌بینی 5 هزار اتوبوس در پایانه‌های مشهد برای بازگشت زائران

هم چنین استاندار خراسان رضوی گفت: برای خدمات‌دهی به زائران طی این ایام در طول محورهای بین‌راهی ۲۰۰ ایستگاه صلواتی و ۵۰۰ ایستگاه درون شهر مشهد، در قالب ۳۲نوع خدمت به امر رسیدگی به زائران مبادرت داشته‌اند.

علی‌رضا رشیدیان در جمع خبرنگاران با بیان این که پیش‌بینی پنج هزار دستگاه اتوبوس برای بازگشت مسافران و زائران شده است، افزود: 4500 دستگاه اتوبوس و بیش از 90 رام قطار و نیز ناوگان هواپیمایی با 220 پرواز در روز طی این ایام در حال جابه‌جایی زائران و مسافران رضوی است.

وی با بیان اینکه ۳۰ تن گوشت و ده‌ها تن برنج توسط خیران در این ایام پخت و توزیع‌شده، اظهار کرد: علاوه بر مراکز اقامتی رسمی و خانه مسافرها، ۴۸۰ مدرسه و سالن ورزشی به اسکان زائران پیاده اختصاص یافت.

استاندار خراسان رضوی از پیش‌بینی ۱۰۲ رام قطار به‌صورت روزانه برای جابه‌جایی مسافران و ۲۶ رام قطار درون استانی خبر داد و افزود: طی سه روز گذشته پروازها از فرودگاه شهید هاشمی نژاد بالغ‌بر ۶۰۰ مورد شده است.

رشیدیان گفت: تمامی فرمانداران، بخشداران و شهرداران در آمادگی کامل به سر می‌برند

بازدید استاندار از پایانه مسافربری و راه آهن مشهد

استاندار خراسان رضوی همزمان با اتمام ماه صفر و پایان ایام عزاداری، با حضور در پایانه مسافربری امام رضا (ع) و راه آهن مشهد از نزدیک در جریان روند بازگشت زائران دهه آخر صفر و مسائل و مشکلات آنان قرار گرفت.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید با بیان اینکه دستگاه های مختلف در حوزه حمل و نقل خدمات خوبی تدارک دیده اند، اظهار داشت: علی رغم آنکه اتوبوس ها در این ایام یک سر خالی هستند، هیچ افزایشی در هزینه بلیت نداشته اند.

وی اظهار کرد: طی این مدت مردم استان از آزمون خدمت و پذیرایی از زائران سربلند بیرون آمدند و 32 خدمت مختلف در مجموعه استان سازماندهی شد.

رشیدیان ادامه داد: تلاش پلیس راه و نیروهای امنیتی در این مدت بسیار خوب بود و تلفات جاده ای و تصادفات نیز نسبت به سالیان پیش به حدود دو سوم کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه باید در همه شرایط رعایت انصاف و رفتار قانونمدارانه را ملاک عمل خود قرار دهیم، گفت: باید رانندگان و شرکت های مسافربری و نیز شرکت های ریلی مربوط به جابه جایی مسافر و آژانس های خدمات مسافرتی و نیز تاکسی های درون شهری در مقابل زائران رفتاری منصفانه و منطقی داشته باشند.

رشیدیان اظهار کرد: افزایش نرخ تاکسی ها و یا رشد بی قاعده نرخ ها در عین آنکه برکت را از بین می برد موجب  وبال می شود و اقلیت دلال و یا رانندگان تاکسی گرانفروش نه تنها به خود لطمه می زنند بلکه این نوع رفتار آسیب جدی به حیثیت و آبروی این شهر می زند.

عدم پیش خرید بلیت موجب ازدحام مسافران در پایانه مشهد شد

هم چنین معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: عدم پیش خرید بلیت برگشت اتوبوس توسط مسافران در تعطیلات اخیر موجب ازدحام و معطلی مسافران در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد شده است .

جواد وحدتی فردافزود: متاسفانه پایانه های حمل و نقل جاده ای مسافر، برخلاف دیگر اشکال سفر، پیش بینی برای تهیه بلیت بازگشت ندارند و حال آنکه این مشکل در فرودگاه و راه آهن مشاهده نمی شود.

وی بیشترین مسافر و تقاضا برای سفر را در مسیر مازندران و شمال و مسیرهای داخلی از جمله نیشابور، تربت حیدریه و سبزوار عنوان کرد و گفت: هم اکنون در حال تامین ناوگان مورد نیاز برای انتقال این مسافران بدون بلیت بازگشت هستیم و شمار مسافرانی که هم اکنون در پایانه منتظر اتوبوس هستند حداکثر 250 نفر است.

ورود 3 میلیون و 179 هزار زائربه مشهد

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از طریق ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای 433 هزار و 723 زائر طی این مدت وارد مشهد الرضا (ع) شده‌اند گفت: 3 میلیون و 179 هزار و 439 زائر و مسافر از اربعین تاکنون به‌ منظور شرکت در مراسم عزاداری‌های دهه پایانی ماه صفر وارد مشهد شدند.

مهدی فروزان افزود: از این جمعیت 2 ‌میلیون و 437 هزار و 454 نفر با وسایل نقلیه شخصی به مشهد سفر کرده‌اند.

وی عنوان کرد: از طریق ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای نیز 433 هزار و 723 زائر طی این مدت وارد مشهد الرضا (ع) شده‌اند.

وی جمعیت زائرانی که از طریق قطار تاکنون برای شرکت در مراسم عزاداری‌های دهه پایانی صفر به مشهد وارد شده‌اند را نیز 189 هزار و 182 نفر و زائران جابه‌جاشده از طریق ناوگان هوایی را نیز 119 هزار و 132 نفر ذکر کرد.

وی عنوان کرد: آمار زائران پیاده ای که در این ایام به مشهد وارد شده و یا در طول محورهای منتهی به شهر بودند در مجموع 346 هزار و 985 نفر بودند که در قالب یک هزار و 269 کاروان ساماندهی شده اند.

به گفته وی جمعیت زائران ورودی تاکنون نسبت به سال قبل در همین ایام رشد 13 درصدی دارد

علی‌نژاد