1

حضور هر گردشگر یک نعمت است

فیروز ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری گردشگری و صنعت غذا که در محل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی برگزار شد، افزود: واقعی شدن نرخ ارز فعالیت‌های اقتصادی را توجیه پذیر کرده است. البته ما منکر شرایط دشوار اقتصادی نیستیم ولی بعد از دوره رکود طولانی که به خاطر اصرار دولت بر ثابت ماندن نرخ ارز تجربه کردیم و شغل‌های بسیاری را از دست دادیم، شرایط تورمی امروز به مرتب قابلیت کنترل بیشتری دارد. چرا که می توان به حفظ ظرفیت‌های شغلی امیدوار بود. البته کارآفرینان در این شرایط تلاش می کنند تا به مناسبت‌های مختلف برای کمک به کارگران پیش قدم شوند. در این میان از روزنامه «صبح امروز» به خاطر راه اندازی کمپین کارگران_و_کارآفرینان،کنارهم_هستند تشکر می کنیم و به ادامه داشتن آن امیدواریم.

وی با اشاره به این خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیاری برای تقویت دارد اضافه کرد:متاسفانه میانگین تولید ناخالص استان و سطح معیشت و برخورداری مردم در خراسان رضوی 75درصد میانگین کشور است. خراسان رضوی با این همه ظرفیت در حوزه گردشگری و قرار گرفتن در شرق کشور که 65درصد معادن کشور را در خود دارد، نتوانسته به حق خود برسد. از 64نوع ماده معدنی که در کشور وجود دارد 46نوع آن در خراسان رضوی به وفور یافت و فراوری می شود.از سوی دیگر ما سالانه 30میلیون ورود زائر را داریم. رفتار ما در استان چگونه بوده که نتوانستیم اقتصاد استان را بهبود ببخشیم؟ تنها اگر در حوزه گردشگری بتوانیم برنامه ریزی و بخش خصوصی را تقویت کنیم، با توجه به حاشیه سودی که این صنعت دارد، می توان اوضاع را بهبود بخشید.

گردشگران مشهد و اسپانیا برابری می‌کند

وی تصریح کرد: تعداد مسافری که وارد اسپانیا می شود برابر با تعداد مسافری است که به مشهد وارد می شود، اما درآمد 30میلیارد دلاری از حوزه توریست دارند که حدودا سهم 8درصدی از تولید ناخالص ملی این کشور را شامل می شود. آن‌ها برای حوزه گردشگری برنامه ریزی کرده اند.

ابراهیمی تاکید کرد: در حوزه صنعت اتفاق‌های خوبی افتاده است و تلفیق صنعت و گردشگری می تواند نویدبخش روزهای بهتری برای گردشگری هم باشد. با توجه به واقعی شدن نرخ ارز و ارزان تمام شدن خدمات و تولید در ایران نسبت به کشورهای دیگر دنیا ما می توانیم مقصد به مراتب جذابی برای گردشگران خارجی باشیم.

وی افزود: پیش‌بینی ما در کارگروه توسعه استان افزایش 12 درصدی صادرات بود که خوشبختانه در 7 ماهه امسال این رقم به بیش از 30 درصد رسید و اگر ممنوعیت‌های صادراتی وجود نداشت، این عدد بیش از 50 درصد افزایش صادرات را نشان می‌داد.

قدرت سرداران رسانه

در ادامه این جلسه یک کارآفرین نمونه ملی گفت: از سال 83 که ما کارخانه ای را با شرط داشتن سوءپیشینه افتتاح کردیم، می ترسیدیم که مردم اگر بفهمند که عده ای خلافکار این محصولات را تولید می کنند، ان‌ها را نخرند.اما رسانه ای‌ها به ما کمک کردند. گزارشی چاپ شد تحت عنوان این که «اینجا شرط استخدام سوء پیشینه است» شجاعت اهالی قلم که در این مدت در کنار من ایستادند و کمک کردند این فکر جهانی شود، به نقطه عطفی در کار ما تبدیل شد. به هیمن دلیل است که برای هیچ قشری در دنیا به اندازه اصحاب رسانه ارزش قائل نیستم.

علیرضا نبی افزود: نمونه روشن دیگر آن اتفاقی است که برای رژیم عربستان سعودی در این مدت افتاد. حتی بمب و خمپاره و موشک هم نمی توانست به اندازه قتل یک روزنامه نگار برای سعودی‌ها تبعات داشته باشد و آن‌ها را تکان بدهد.

وی تاکید کرد: اگر رسانه به کار ما بها نمی داد مثل همان روزهای اول بانک‌ها به ما می گفتند که به شما وام نمی دهیم، چرا که در میان یک مشت خلافکار هستی و اگر یکی به تو چاقو بزند، چه کسی اقساط را پرداخت می کند؟ دولتی‌ها هم ابا داشتند که بیایند و در کنار ما حتی عکس بگیرند. اصحاب رسانه سرداران اهل قلم هستند. در نوشته‌های آن‌ها خلوص است. 50دانشگاه از سراسر دنیا برای من دعوت نامه فرستاندند که بروم و دروه‌های اموزشی برای زندانیان خشن نزاع‌های جمعی بگزارم و راهی که طی کرده ایم را به آن‌ها آموزش بدهم.

گردشگری می‌تواند جای نفت را بگیرد

مدیر کارخانجات ارشیا اضافه کرد: برای یک کشور 2700ساله که قرار نیست تنها یک مدیر سازمانی برای ما توضیح بدهد. کشور ما متعلق به ماست. به تازگی مدیری مصاحبه کرده بود که شاید مجبور شویم مدیر از خارج وارد کنیم. من معتقدم اگرکمی فضا را باز کنیم و به توانایی‌های خود اعتقاد داشته باشیم، ینیازی به مدیر نداریم. اگر چه متاسفانه تعدادی از مدیران ما صندلی را رها نمی کنند و جفاهای زیادی به حوزه صنعت می شود اما من هنوز به دوعلت آینده را روشن می بینم یکی این که بالاخره نرخ ارز در اقتصاد ما آزاد شد و کارهای اقتصادی توجیه پیدا کرده است، دوم این که استعددادها و ظرفیت‌های مشهد فراوان است.

وی اضافه کرد: وقتی در سفر گرجستان موضوع برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنعت غذا را مطرح کردم بسیاری از فعالین اقتصادی و حتی مشاور رئیس جمهور این کشور اعلام آمادگی و ابراز علاقه کرد تا بتواند در این جشنوراه شرکت کند. به این دلیل که گردشگری ما از قیمت هتل گرفته تا غذا و خدمات دیگر در ایران بسیار به صرفه و ارزان است. از سوی دیگر ما مردم مهمان نوازی داریم که حتی اگر در میان خانواده تلخی و تندی کنند در برخورد با خارجی‌ها و مهمانان خنده بر لب دارند.

اهمیت همراهی اصحاب رسانه برای من در این اندازه است که حضور اهالی قلم در یک نشست خبری برای من با حضور در شورای عالی استان برابری می کند. چرا که اینجا قلب‌ها برای ایران می تپد و دست‌های مقدسی داریم که قلم می زنند فقط به عشق کشورشان تا بتوانند آرامش و خوشی را به مردم شان تقدیم کنند. به همین دلیل است که امیدوارم با تلاش این دوستان گردشگری بتواند جای نفت را در تامین منابع ما بگیرد. امروز نیمی ار مدیران رده بالایی و رده متوسط ما بوی نفت و گازوئیل گرفته اند و این اصلا برای اقتصاد خوب نیست.

واقعی شدن نرخ ارز را مدیریت نکردیم

در ادامه این نشست رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: اتفاق واقعی شدن نرخ ارز علی رغم آسیب‌هایی که داشت می توانست به رشد تولید کمک کند. اما عدم مدیریت ارز تبعات سختی را به دنبال داشت.

محمود بنانژاد افزود: کاهش ارزش پول برای توجیه پذیری فعالیت‌های اقتصادی، تاکتیکی است که می تواند به رشد اقتصادی تبدیل شود. مثال آن دعوای امروز چین و امریکاست. که ترامپ می گوید چین با کاهش ارزش پول ملی اش بازار داخلی ما را قبضه کرده است.

وی تاکید کرد: در کشورهای همسایه علی رغم این که ظرفیت‌های گردشگری با ایران قابل مقایسه نیست، روی گردشگری تمرکز کرده اند. برای مثال در همین شهر خجند دومین شهر بزرگ تاجیکستان تلاش زیادی کرده اند تا حتی شاعران و اندیشمندان ما را با نام خودشان نشان بدهند. از حافظ گرفته تا کمال تبریزی را «حافظ خجندی» و «کمال خجندی» می‌نامند.

کوزه ای را از خاک ارامگاه کمال تبریزی پرکرده اند، یک باغ 4هکتاری سرسبز ایجاد کرده اند. خانه و موزه ای را برای او بازسازی و ایجاد کرده اند و گروه‌هایی را برای اجرای مراسم سنتی و آیینی شکل داده اند. این یعنی با یک کوزه از خاک شاعران ما یک مقصد گردشگری ایجاد شده است. در حالی که ما در ایران فردوسی، حافظ، سعدی و هزاران شاعر بزرگ دیگر را داریم که نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

این روزها ما برای رونق گردشگری نیاز داریم که همه حلقه‌های مفقوده را به هم پیوند بزنیم. کسی که در این زمینه تلاش می کند و شجاعت به خرج می دهد برای ما قابل تقدیر است. از تولید و اصناف گرفته تا دیگر بخش‌ها وظیفه دارند که هر کدام به عنوان یک شهروند و فعال اقتصادی برای رونق گردشگری تلاش کنند.

جای خالی ایران در گردشگری

در ادامه این نشست، رجب زاده دبیر جشنوراه صنعت گردشگری و غذا گفت: گردشگری سومین صنعت درآمدساز دنیاست. ایران نتوانسته است سهم خود را از این بازار کسب کند. چرا که حتی در حوزه «غذای حلال» نیز کشور ما حتی در بین 10 رتبه نخست قرار ندارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم این نمایشگاه گامی برای رونق صنعت گردشگری در مشهد و دنیا باشد. این همایش قرار است 7ام تا 9ام آذر ماه در هتل همای شماره یک مشهد برگزار شود و 21آذر ماه نیز اختتامیه آن برگزار می‌شود.این بازه زمانی به این دلیل انتخاب شده است که در طی سال مشهد کمترین میزان گردشگر را در آذر ماه در خود جای می دهد. در تمام دنیا این روش مرسوم است که فستیوال‌ها و جشنواره‌ها را برای جذب گردشگر در فصل‌های کم بازدید قرار می دهند.

رجب زاده خاطرنشان کرد: از یازده کشور افغانستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، کویت، عراق، مالزی و گرجستان تعدادی شرکت کننده در این نمایشگاه حضور به هم می رسانند. همچنین 4کنسولگری عراق، پاسکتان، افغانستان و تکریه در مشهد نیز غرفه‌هایی را برای حضور در نمایشگاه رزرو کرده اند. سایر غرفه داران فقط فعالین حوزه گردشگری و غذا از خراسان رضوی هستند.

وی اضافه کرد: 300نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در این نمایشگاه صورت گرفته و ما سعی کرده ایم که بتوانیم برنامه‌های تدوین شده بر اساس استانداردهای نمایشگاهی دنیا و مطابق با اهداف شرکت کنندگان برنامه ریزی کنیم.