1

جام در خانه ماند

نخستین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد نوجوانان جام «یادواره زنده یاد سید جعفر موسوی» با حضور 9 تیم در دور گروه 5 و 4 تیمی از صبح پنجشنبه 10 آبان در سالن شهید بهشتی شهر مشهد آغاز شد و تیم ملی ایران الف(سیدجعفر موسوی) قهرمان شد و تیم‌های کشتی خراسان رضوی  الف (پهلوان وفادار)، آذربایجان و اوکراین در جایگاه‌های دوم تا چهارمی قرار گرفتند.

در کشتی فینال، تیم ملی «ایران الف» با نتیجه ۷ بر ۳ تیم «خراسان رضوی الف» را شکست داد. همچنین تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان آذربایجان به مقام سوم این رقابت‌ها دست پیدا کرد. تیم «خراسان رضوی ج» (پهلوان شوروزی) مقام پنجم را کسب کرد و تیم‌های «ارمنستان»، «گرجستان»، «تیم ملی ایران ب» و تیم «خراسان رضوی ب»(پهلوان سخدری) به ترتیب مقام‌های ششم تا نهم را کسب کردند.

این مسابقات با حضور چهار تیم خارجی آذربایجان، گرجستان، اوکراین و ارمنستان و 5 تیم از کشورمان به نام‌های ایران الف (سید جعفر موسوی)، ایران ب (منصور عابدیان)، خراسان رضوی الف (پهلوان احمد وفادار)، خراسان رضوی ب (پهلوان ابوالقاسم سخدری)، خراسان رضوی ج (پهلوان یعقوبعلی شورورزی) برگزار شد.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزیر ورزش و جوانان در حاشیه مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد نوجوانان جام سیدجعفر موسوی گفت: فارغ از همه توانمندی‌ها و ویژگی‌های فنی و شاخص سیدجعفر موسوی، آنچه وی را ماندگار کرد، اخلاق مداری و رعایت اصول رقابت جوانمردانه بود.

امیررضا خادم افزود: بسیاری از کشتی گیران امروز، روزگاری با هدایت این مربی اخلاق مدار کشتی می‌گرفتند. مربی که زبانزد اساتید و مربیان خراسان و کشور بوده است.

وی با ابراز تاسف از فقدان این مربی برای جامعه ورزشی و کشتی کشور، گفت: شایسته است ورزشکاران، کشتی گیران و مسئولان ورزشی روحیه اخلاق مداری مرحوم موسوی را همیشه مد نظر داشته و سرلوحه کار خود قرار دهند.

مرحوم سید جعفرموسوی که این رقابت‌ها با نام وی برپا شد، سابقه مربیگری کشتی گیران مطرح از جمله برادران خادم، ناصر زینل نیا، امیر توکلیان، مجید خدایی، رضا صفايي، رضا رمضانزاده، برادران علیزاده و … را در کارنامه ورزشی خود داشت. این مربی ممتاز کشتی آذرماه 1395 در 60 سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

در ادامه این گزارش با سه تن از مربیان تیم‌های نوجوانان گرجستان، ارمنستان و آذربایجان به گفت‌وگو نشستیم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان آذربایجان درباره هدفشان از حضور در این رقابت‌ها، گفت: چند بار در مشهد حضور پیدا کرده‌ایم. این بار نیز از سوی فدراسیون کشتی درخواست داشتیم که ما هم قبول کردیم.

«واحد ممداف» افزود: کشتی آزاد در ایران علاقه‌مندان زیادی دارد و برای همین خیلی دوست داشتم در این تورنمنت که در مشهد برگزار می‌شود، شرکت کنیم. الان هم خیلی خوشحالیم در این شهر حضور داریم. از سوی دیگر داور همراه ما روحانی است و تعریف زیادی از مشهد و حرم امام رضا(ع) کرده است، به همین خاطر خیلی دوست داشتم هم به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوم و هم تجربه‌ای برای جوانان کشتی فراهم شود. به همین خاطر از مدیران برگزاری مسابقات درخواست کردیم شرایطی فراهم کنند که از زیارت و غذای حضرت بهره‌مند شویم.

وی درباره شرایط تیم ملی آذربایجان اظهار کرد: در این دوره از مسابقات با کشتی گیران جوان پا به عرصه مسابقات گذاشتیم. کشتی گیران نام‌آور قبلی به رده‌های بالاتر رفتند و برای همین با جوانان آینده‌دار به مشهد سفر کرده‌ایم تا برای مسابقات جهانی و … آماده شوند.

وی خاطر نشان کرد: در این مسابقات یکی از اهداف سرمایه گذاری برای آینده است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی که ۶۴ سال سن دارد، خاطر نشان کرد: در ایران به کشتی آزاد بیشتر اهمیت می‌دهند. برای همین در بیشتر مسابقات این کشور که جنبه بین المللی دارد، حضور پیدا می‌کنم. ۳۷ سال است که در عرصه مربیگری فعالیت دارم و بیش از ۱۵ سال است که جزو بهترین مربیان در کشور آذربایجان هستم. ۳ قهرمان المپیک نیز از شاگردان من هستند. لذا با این وجود، همیشه علاقه دارم در مسابقات داخل کشور ایران شرکت کنم.

وی اضافه کرد: از دست اندرکاران این مسابقات هم که چنین شرایطی را برای حضور ما فراهم کردند، تشکر می‌کنم. تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان جمهوری آذربایجان با ۱۱ کشتی گیر، ۲مربی و یک داور عصر امروز با پرواز مستقیم از آستارا وارد مشهد شدند.

در ادامه این گزارش به سراغ سرمربی تیم اکراین رفتیم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم. الگ زایاتس سرمربی تیم اکراین درباره هدف از شرکت در این دوره از مسابقات گفت: کشتی در ایران جریان دارد و سابقه جهانی چشمگیری دارد و حضور در تورنمت‌های ایران می‌تواند به اهداف ما و رسیدن به عناوین جهانی کمک کند.

وی افزود: قهرمانان کشتی ایران تجربیات زیادی را به جوانان منتقل کرده‌اند، بنابراین کشتی گرفتن در برابر این ورزشکاران کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجربه و توانایی بالایی دارد و این برای نوجوانان و جوانان ما فرصت خوبی است که دست به تجربه اندوزی بزنند.

وی که 46 سال سن دارد بیش از 22 سال است که سرمربی تیم نوجوانان کشورش را برعهده دارد. زایاتس درباره کسب نتیجه برای تیم خود گفت: ورزشکاران ما در مسابقات بین المللی و تورنمت‌های اروپایی شرکت کرده‌اند، اما عناوین افتخار آمیزی کسب نکرده‌اند و شرکت در این تورنمت نیز برای ما نتیجه مهم نیست بلکه کسب تجربه بزرگترین هدف برای ما می‌باشد.

وی ادامه داد: مسئولان هیئت کشتی مشهد میزبانان خوبی هستند، بطوری که 4سال پیش در تورنمت بین‌المللی کشتی جام یادگار امام «ره» که در مشهد برگزار شد، شرکت داشتیم به همین خاطر دعوت فدراسیون کشتی ایران را برای حضور در این مسابقات پذیرفتیم. وی خاطر نشان کرد در این مسابقات با 10 کشتی گیر، یک مربی و سرپرست و یک داور شرکت کردیم.

سرمربی تیم نوجوانان گرجستان در‌باره هدف شرکت این تیم در تورنمت بین‌المللی مسابقات کشتی نوجوانان یادواره مرحوم سیدجعفر موسوی گفت: ایران یکی از مهمترین قطب‌های کشتی جهان است و قرار گرفتن در برابر کشتی گیران ایران برای ورزشکاران و نوجوانان ما افتخار بزرگی است.

لاشا گدشویات درباره هدف از شرکت این تیم در این تورنمت گفت: کشتی ایران در سطح بسیار بالایی است و این میدان می‌تواند در بالا رفتن توانایی و تجربه تیم ما تاثیر فراوانی گذارد و سعی ما این است که هر سال در تمام مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود، شرکت کنیم.

وی افزود: مسابقات و تورنمت‌هایی که در ایران برگزار می‌شود دارای توان فنی بالایی است و همیشه شرایط مطلوبی دارد.

وی درباره میزبانی مشهد در برگزاری این مسابقات گفت: مشهد میزبان بسیار خوبی است و با توجه به شناختی که دارم هر سال بهتر از سال قبل است.

وی درباره کسب نتیجه تیم خود می‌گوید: خیلی سخت است در برابر کشتی گیران ایرانی نتیجه گرفت. در این مسابقات با 9کشتی گیر، 2مربی و یک داور شرکت کرده‌ایم.

آشوک کومار داور المپیکی از کشور هند نیز بعنوان نماینده اتحادیه جهانی بر این رقابت‌ها نظارت خواهد داشت.

مجید خروشی