1

تصویب طرح مدیریت هوشمند توس در کمیسیون شهرسازی و بودجه

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد از تصویب طرح ایجاد بستر اجرایی مدیریت هوشمند شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی برای ناحیه منفصل توس در کمیسیون مشترک عمران و شهرسازی و برنامه و بودجه خبر داد.

به گزارش صبح امروز محمدهادی مهدی‌نیا دراین باره گفت: با توجه به رویکردهای فرهنگی و هویتی ضرورت ایجاب می‌کند که نگاهی متفاوت نسبت به توس داشته باشیم.
وی افزود: ناحیه منفصل توس این پتانسیل و آمادگی را دارد که در حوزه راهبردی در لوای مفهوم و کانسپت شهر هوشمند قرار گیرد.

ارائه همه خدمات و اقدمات ما در بستراطلاعات زمین مرجع
مهدی‌نیا ادامه داد: در توس با توجه به این که هنوز بستر مدیریت شهری بکر و دست نخورده است همه خدمات و اقدمات ما در بستراطلاعات زمین مرجع خواهد بود.
وی افزود: در جلسه مشترک کمیسیون‌های عمران و شهرسازی و برنامه و بودجه ایجاد بستر اطلاعات مکانی سه بعدی دراین محدوده، افزوده لایه‌های اطلاعات مکانی- توصیفی به بستر اطلاعات مکانی سه بعدی به منظور امکان نمایش، انجام تحلیل، برنامه ریزی، ارائه گزارش‌های مدیریتی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری هوشمند در محدوده و ایجاد بستر پشتیبان برای برنامه‌های شهر هوشمند نظیر روش‌های مدیریت هوشمند املاک، حمل و نقل ، گردشگری داخلی و خارجی، بحران و محیط زیست، و اجرایی کردن آن تصویب شد.

تشکیل کمیته هوشمندسازی ناحیه توس حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ قانونی مصوبه
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: همچنین این مصوبه مشترک شهرداری مشهد مقدس مکلف شد که به منظور راهبردی و نظارت بر اجرای مفاد این مصوبه نسبت به تشکیل کمیته هوشمندسازی ناحیه توس حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ قانونی مصوبه با ترکیب نماینده کمیسیون ویژه عمران توس، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، یک نفر کارشناس خبره دانشگاهی با تجارب بین المللی در زمینه مدیریت زیرساخت اطلاعات مکانی و شهرهای هوشمند ، نماینده معاونت شهرسازی شهرداری مشهد، نماینده شرکت توسعه و بهسازی توس و نماینده کمیسیون عمران و شهرسازی(دکتر جهانگرد) اقدام نماید.
مهدی‌نیا ادامه داد: همچنین ایجاد بستر سه بعدی شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی جهت پشتیبانی از مدیریت، برنامه‌ریزی و طراحی هوشمند در منطقه ثامن مشهد در این کمیسیون به تصویب رسید.

وی یادآور شد: این دو طرح پیش از این به صورت دوفوریتی در شورا مطرح شد و یک فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسید ومقرر شد پس از بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون مشترک عمران و شهرسازی و برنامه و بودجه به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی به صحن علنی شورا خواهد رفت.

راهبرد توسعه مبتنی بر هوشمندی شهرها
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد درباره ضرورت این طرح گفت: راهبرد توسعه مبتنی بر هوشمندی شهرها با عنایت به تفکرات چندبعدی و اقدامات همه‌جانبه می‌تواند برای جنبههای مختلف حیات شهری راهکارهایی متناسب ارایه نماید و متضمن توسعه خردمند مبتنی بر تصمیمات هوشمند و از پیش اندیشیده شده باشد.

وجود پتانسیل‌ها در کنار اراضی قابل بارگذاری در منطقه توس
وی ادامه داد: وجود پتانسیل‌های شاخص تاریخی، فرهنگی، گردشگری، زیست محیطی و اقتصادی در کنار اراضی وسیع قابل بارگذاری در منطقه توس می‌تواند دلیل موجهی برای انتخاب این منطقه به عنوان محدوده پیشتاز جهت پیاده‌سازی علمی و عملی تفکرات و اقدامات شهر هوشمند باشد تا علاوه بر شکوفایی و بالندگی در سطح منطقه و کشور، الگوی مناسبی برای تعمیم به سایر حوزه‌های شهری در کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور بوده و دریچه‌ای جهت ورود به اقدامات جدی توسعه مبتنی بر هوشمندی در طرح‌ها و اقدامات توسعه شهری باشد.