shampoo

برنامه‌ریزی بلندمدت برای کارآفرینان ممکن نیست

روز سه‌شنبه در نشست سینما کارآفرینی که با حضور کارآفرینان نمونه استان و همچنین علاقمندان به ورود به این حوزه برگزار شد، فاطمه جمیلی بعنوان یکی از موفق‌ترین بانوان کارآفرین چه در استان و چه در سطح کشور به گفتگو با دیگر کارشناسان و شرکت کنندگان در جلسه پرداخت. این کارآفرین نمونه در خصوص سوالات رایج که علاقمندین به ورود به این حوزه از وی می‌پرسند گفت: با هر سابقه و تخصصی که در حوزه صنعت و کارآفرینی هر فردی وجود داشته باشد، میل به پیشرفت در تولیدات جدید و نوآوری جزئی لاینفک برای تولیدکننده محسوب می‌شود. در زمان تولید این سوالات بسیار مطرح میشود که چگونه میتوان اقدامات در راستای تولید را به صورتی جدیدتر و بهتر انجام داد. اما باید دانست که ایجاد تعادل در این مابین اهمیت بالایی دارد که متاسفانه بسیاری این مساله حیاتی را در نظر نمی‌گیرند.

جمیلی افزود: ما در کارخانه نساجی خود تولید نخی خاص داریم که با اینکه تکنولوژی آلمانی داشته است اما  با نوآوری هایی که در ایران بر روی آن ایجاد شده است توانسته علاوه بر استفاده از تخصص ایرانی، اشتغالزایی بالایی نیز ایجاد کند. البته که صنعت نساجی صنعتی پرسود است چراکه از دامنه کاری وسیعی برخوردار است و بنابراین سودآوری این کار بالاست.

وی تاکید کرد: یکی از چیزهایی که باید دانست این مساله است که اگر کارآفرینی ما در جهت تخصص و تجربه ما باشد و همچنین شناخت بالای ما نسبت به حرفه خود و همچنین به رقبا باعث درخشش ما در تامین نیاز مشتری و بازار است که این برای ما یکی از رموز حفظ مشتری است.

وی که چند سالی است در حوزه ای جدید نیز به تولید روی آورده با معرفی محصول خود به نام چوب‌پلاست گفت: این کمپوزیت جدید که ما شروع به تولید آن کردیم با استفاده از ضایعات کشاورزی از جمله سرشاخه‌های دور ریختنی که هنگام هرس با جمع آوری می‌شود، و با ترکیب در دیگر مواد مکمل تبدیل به کمپوزیتی برای تهیه نمای ساختمان استخر و هرجای در ارتباط با آب استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تیم تشکیل دهنده آنان بیشتر دانشگاهی بوده است تا بازاری گفت:  خوشبختانمه با این وجود خود تیم بازاری سازی محصول را هم انجام داده‌ایم.

جمیلی با اشاره به تفاوت‌های بین چوب پلاست و نساجی گفت: مساله این است که محصولی مانند چوب پلاست مثل نخ مورد استفاده همه مردم نیست که این مساله کار ما را سخت و در عین حال زیبا می‌ساخت. خصوصا پس از بالا رفتن ارز در کنار مشکلاتی که در تامین مواد اولیه این محصول داشتیم میل مصرف کننده به استفاده از محصولات ایرانی افزایش یافت که این موجب شادمانی یک تولید کننده است.

جمیلی با اشاره به اهمیت پشتیبانی دو صنعت از یکدیگر گفت:  کسب و کار اولیه من تا حدودی توانسته است بسیاری از هزینه های کسب و کار دوم من را پوشش دهد

شرکت های نوپا زمانی که خود را تثبیت کرده و شرکت جدیدی را ایجاد و احداث می‌کنند چه بهتر که محصولی را ایجاد کنند که مورد نیاز افراد بسیار است چراکه این باعث پایین آمدن ریسک در تولید می‌شود.

ما از سال 90 تا کنون حدود 21 قالب داریم که با هزینه بالا از کشورهای مختلف وارد می‌شدند، اما در حال حاضر افراد متخصص ایرانی این کار را انجام می‌دهند که این در کنار تولید انبود اشتغالزایی را موجب شد که باعث انگیزه بیشتر برای همه ما در این عرصه شد.

وی با اشاره به اینکه کارافرین باید برنامه ریزی روز به روز خصوصا در شرایط فعلی اقتصادی داشته باشد گفت: اینکه برنامه بلندمدت در نظر داشته باشیم شدنی نیست. متاسفانه در شرایط فعلی کشور باید قدرت ریسک پذیری بالایی داشت.

این مدرس دانشگاه در حوزه نساجی ادامه داد: من به واسطه رابطه ای که با جوانان دانشجو دارم متوجه تفاوت بین هم‌نسلیان خودم و جوانان امروزی هستم. بسیار مشاهده می‌شود که  جوانان به هیچ عنوان انگیزه ای ندارند.

نوشین تمیمی

 

image_print

pishgaman

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *