1

بدون هیچ هزینه‌ای سلول بنیادین اهدا کنیم

مدیر بخش آفرزیس سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: این اقدام توسط سازمان خون بدون در نظر گرفتن هزینه‌های بالای این روش، به صورت رایگان انجام شده و در اختیار مراکز و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌دهد.

به گزارش روزنامه”صبح امروز”بهناز طهرانیان در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون سلول‌های بنیادین و تعریف آفرزیس  که در محل دفتر مدیریت بخش آفرزیس برگزار شد، افزود: آفرزیس این معنا را در بردارد که ما از خون فرد تنها فرآورده‌های خونی را گرفته و دیگر اجزای خون را به همراه خون به بدن فرد اهدا کننده باز گردانده زیرا که بدن فرد مطمئن و امن‌ترین حا برای نگهداری از خون است.

 

وی تصریح کرد: بدن انسان بهترین مکان برای نگهداری خون است زیرا که خون در رگ‌ها و بدن جریان پیدا کرده و همیشه امن مانده و کمتر در معرض خطر و آلودگی و فاسد شدن است بنابراین سازمان انتقال خون با بهره‌گیری از این روش در جهت استفاده بهتر از خون و فرآورده‌های خونی از افراد اهداکننده مستمر و کسانی که از سلامت برخوردار باشند گرفته می‌شود.

مزایای آفرزیس

طهرانیان اظهار داشت: به دلیل استفاده از وسایل بهداشتی و ست‌های گران قیمت در روش آفرزیس بیشتر از افرادی که بهتر و مدت زمانی بیش‌تری را می‌توانند خود و بدن خود را سالم نگه‌دارند بهره می‌برد چرا که یک واحد خونی که از این روش آفرزیس گرفته شده معادل شش یا هفت واحد خون به روش‌های دیگر است.

وی بیان کرد: افرادی که برای اهدای خون به مراکز این سازمان مراجعه می‌کنند باید خون وی آزمایش شده و پس از آن پلاکت از خون جدا شود اما در روش آفرزیس که فرد با یک ژنتیک خاص پلاکت ‌های خود را اهدا می‌کند و از این لحاظ حساسیتی به فرد گیرنده وارد نمی‌شود.

طهرانیان در خصوص کاربرد آفرزیس توضیح داد: بیماران سرطانی که مداوم در حال شیمی درمانی بوده و نیاز به پلاکت داشته و یا کسانی که قصد پیوند مغز استخوان دارند و به پلاکت نیاز دارند بسیار موثر بوده و در درمان افراد نیز تاثیرگذار است.

 

استفاده پلاسما در تهیه دارو

وی با اشاره به پلاسما در تهیه دارو گفت: پلاسمایی که به روش آفرزیس از خون فرد اهداکننده گرفته می‌شود که بعضی از داروها درون مرزهای ایران تهیه و ساخته می‌شود و برخی دیگر در خارج از ایران تهیه شده و به‌خاطر اطمینان از پلاسمای داخلی در ساخت  داروها تاثیر مثبت و خوبی را به همراه آورده است.

طهرانیان اشاره کرد: سازمان انتقال خون با روشی که در پیش گرفته و قدم گذاشتن در این مسیر با دریافت فرآورده‌های خونی از خون تنها مواد لازم را گرفته و باقی خون در بدن فرد اهدا کننده باقی بماند و در صورت لزوم از آن‌ها گرفته شود.

آفرزیس هیچ‌ هزینه‌ای ندارد

وی مطرح کرد: مرکز آفرزیس واقع در مرکز انتقال خون شعبه تقی‌آباد تنها مرکز در استان خراسان رضوی بوده که فرآورده‌های خونی را از فرد اهداکننده گرفته و این اقدام توسط سازمان خون بدون در نظر گرفتن هزینه‌های بالای این روش، به صورت رایگان انجام داده و در اختیار مراکز و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌دهد.

در ادامه این مصاحبه مدیر مرکز آفرزیس در خصوص نحوه انتقال سلول‌های بنیادین گفت: فردی که نیاز به سلول‌های بنیادین و پیوند مغز استخوان را داشته باشد ممکن است باتوجه به ژنتیک HAL در خانواده و نزدیکان خود را پیدا کند.

 

بهناز طهرانیان افزود: انتقال خون به فکر تشکیل یک بانک مانند بانک بزرگ خونی است که هر فردی با هر مشخصات خونی بتواند خون را دریافت کند از این بانک نیز بتواند به راحتی پیوند مغز استخوان را انجام داده به این طریق که با پذیرش افراد سالم  و تشخیص HALو ثبت این مشخصات در بانک در صورت نیاز از افراد ثبت شده سلول‌های بنیادین گرفته و به فرد بیمار انتقال یابد.

تشکیل بانک سلول‌های بنیادین با پیشنهاد انتقال خون

وی تصریح کرد: علاوه بر ایران در برخی کشورهای دیگر بانک سلول‌های بنیادین تشکیل شده و نیز تصمیمی مبنی بر تشکیل بانک جهانی درخصوص سلول‌های بنیادین گرفته شده که به زودی این بانک جهانی شکل می‌گیرد و در ایران این بانک به پیشنهاد اولیه از سمت سازمان انتقال خون شکل گرفت.

طهرانیان اظهار داشت: با توجه به رفت وآمد افراد سالم در سازمان انتقال خون که به امر اهدای خون نیز استمرار دارند و در نتیجه از بدن سالم‌تری به نسبت دیگران بهره‌مندند در خصوص سلول‌های‌بنیادین و نحوه انتقال آن به گیرندگان توضیحاتی داده شده ودر صورت قبول کردن به انجام آزمایشات جهت ثبت در بانک سلول‌های بنیادین می‌پردازند.

انتقال سلول‌های بنیادین بدون جراحی و بیهوشی

 

وی عنوان کرد: برای دریافت سلول‌های بنیادین روش‌های متفاوتی وجود دارد که سازمان انتقال خون با انتقال سلول‌های بنیادین به خون این سلول‌هارا دریافت و خون را مجدد به بدن فرد باز می‌گرداند که این روش از بهترین و نوین‌ترین روش‌های دریافت سلول‌های بنیادین است.

طهرانیان ادامه داد: بیماران مبتلا به سرطان که پزشک این افراد پیوند را موثر در درمان بداند و تشخیص داده شود با آزمایش و تشخیص HAL به  خانواده برای اهدای سلول‌های بنیادین پیشنهاد داده می‌شود که در صورت تشابه می‌توانند به فرد بیمار اهدا کنند.

وی توضیح داد : اما با توجه به این موضوع که ممکن است فردی که با بیماری سرطان درگیر شده است با مشخصات ژنتیکی وHAL او مطابقت نداشته باشد می‌تواند از بانک سلول‌های بنیادین کمک گرفته و فرد اهدا‌کننده با انتقال سلول‌های بنیادین به بدن فرد بیمار سبب درمان قطعی اوشود.

طهرانیان خاطر نشان کرد: تنها روشی که انتقال خون به دریافت سلول‌های بنیادین و اهدای ان به فرد گیرنده دارد از راه خون است.

عاطفه خوافیان