1

اینترنت ایران 13 آبان قطع می‌شود؟

قطع اینترنت ایران از 13 آبان کلید واژه جدید جنگ روانی آمریکاست، که این روزها در فضای مجازی و حتی در بین مسئولین مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است. تهدیدی عجیب که جدا از صحت آن، عملی شدنش هم اما و اگرهای فراوانی بدنبال دارد.

اما شروع این حرف و حدیث‌ها از کجا و چگونه بود؟ (به گزارش اقتصاد نیوز، چندی پیش، سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل در اظهار نظری بحث‌برانگیز و خبرساز، اعلام کرد در صورت قطع اینترنت ایران در آبان‌ماه توسط آمریکا، تدابیری اندیشیده شده که کارکردهای ضروری کشور حفظ شود و شبکه ملی اطلاعات بتواند به نیازهای اساسی و خدمات مورد نیاز مردم پاسخ بدهد. این اظهارات موجب نگرانی کاربران از احتمال قطع اینترنت ایران شد و حرف و حدیث‌های زیادی پس از آن به وجود آمد.

اما این تمام ماجرا نبود، پس از مصاحبه‌ی رئیس سازمان پدافند غیر عامل، خواسته یا ناخواسته تنها بخشی از آن در رسانه‌ها و به خصوص در شبکه های اجتماعی بولد شد و زیاد به ادامه‌ آن پرداخته نشد. سردار جلالی در ادامه‌ اظهارات فوق گفته بود:ما احتمال قطع اینترنت ایران را ضعیف می‌دانیم. در حوزه سایبری، توانمندی متقارن نیست و ابر قدرت در سایبر نداریم. حتی یک کشور کوچک هم می‌تواند به اندازه‌ی یک ابر قدرت نقش‌آفرینی کند. کشوری آسیب‌پذیرتر است که سایبری‌تر باشد. آمریکایی‌ها نسبت به ما سایبری‌تر هستند و زیرساخت‌هایشان هم بیشتر از ما سایبری است، پس طبیعتا نسبت به ما آسیب‌پذیرتر هستند. البته ما تهدید آمریکا را یک تهدید ترکیبی بر بستر شبکه اجتماعی می‌دانیم. یعنی آنها می‌خواهند با ابزار شبکه، رسانه، گوشی و اینترنت مردم را تحریک و سازماندهی کنند و به جان حکومت بیندازند. بنابراین اگر اینترنت را قطع کنند، دست خودشان کوتاه می‌شود.)

آمریکا، ایران را تهدید به قطع اینترنت نکرده است

پس از این مصاحبه بود که زمزه‌های قطع اینترنت توسط کاربران در فضای مجازی پیچید، تا اینکه 28 مهر ماه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات فراگیری ندارد گفت: در جایی مشاهده نکرده‌ایم که مسئولین کشور آمریکا اعلام کند که از آبان‌ماه ارتباط ایران با سرورهای این کشور قطع می‌شود، مباحثی که در این زمینه توسط مسئولین کشور مطرح شده بیشتر اعلام آمادگی برای جایگزینی سرورها است.

سیده حمیده زرآبادی در خصوص احتمال قطع شدن اینترنت توسط آمریکا در دور جدید تحریم‌ها و توان جایگزینی سیستم‌های داخلی، اظهار داشت: سیستم‌های شبکه داخلی باید پاسخگو باشند و باید ببینیم منظور آنها از تهدید که انجام داده‌اند به چه شکلی بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کشورهای دیگر با آمریکا همکاری کنند تا به سرورهای دیگر دسترسی نداشته باشیم ترافیک بین‌الملل کشور قطع می‌شود و تنها می‌توانیم از ترافیک داخلی استفاده کنیم، گفت: شبکه داخلی کشور در حال حاضر فعالیت می‌کند اما فراگیری زیادی ندارد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات برخی بسترهای خدماتی دارد و اگر اهدافی که بردوش شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل اجرایی می‌شد می‌توانستیم اعلام کنیم که در بخش ترافیک داخلی هیچگونه مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: خدماتی که درحال حاضر وجود دارد مانند پیام‌رسان‌ها، جست‌وجو گرها و خدمات بانکی باید در شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شد که متاسفانه به صورت کامل انجام نشده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما تنها از سرورهای بین المللی آمریکا استفاده نمی‌کنیم، تصریح کرد: در صورت قطع ارتباط توسط این کشور امکان استفاده از سرورهای سایر کشورها وجود دارد، در جایی مشاهده نکرده‌ایم که مسئولین کشور آمریکا اعلام کند که از آبان‌ماه ارتباط ایران با سرورهای این کشور قطع می‌شود، مباحثی که در این زمینه توسط مسئولین کشور مطرح شده بیشتر اعلام آمادگی برای جایگزینی سرورها است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قطع اینترنت ایران شاید اصلا انجام نشود زیرا این موضوع بین‌المللی است و یک کشور نمی‌تواند به تنهایی در این خصوص اقدامی انجام دهد.

یک فضاسازی داخلی است

بعد از این مصاحبه بود که پای نمایندگان خراسانی نیز به این ماجرا باز شد و سید احسان قاضی زاده هاشمی درباره شایعه قطع اینترنت از سوی آمریکا در ادامه تشدید تحریم‌ها از سوی این کشور در روز سیزده آبان گفت: بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای اتفاق بیفتد، اصولا این حرف‌ها ناشی از یک فضای جنگ روانی و بیشتر از آن یک فضاسازی داخلی است.

رئیس فراکسیون فضای مجازی خاطرنشان کرد: اتفاقا هدف آن‌ها این است که از طریق گسترش اینترنت در داخل کشور  جریان‌سازی‌ داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به این که مردم به شبکه‌های داخلی اعتمادی ندارند اولا برای اعتمادسازی چه باید کرد ثانیا دولت چه وظیفه‌ای دارد، گفت: یک ضرورت است که شبکه داخلی ملی اطلاعات داشته باشیم و این بر عهده وزرات ارتباطات است و جزء شرح وظایف جدی این وزراتخانه است که این شبکه راه بیفتد اما متاسفانه تاکنون توفیق آن‌چنانی نداشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره جلب اعتماد مردم برای استفاده از شبکه‌های داخلی اطلاعات، عنوان کرد: باید نیاز مردم را بتوانند درست تامین کرد؛ زیرا رفع نیاز با کوچ دادن اجباری رخ نمی‌دهد بلکه باید نیاز مردم را به طور صحیح پاسخ داد.

وی افزود: بحث عرضه و تقاضا در بازار است اگر یک کالای با کیفیت را با نرخ ارزان در مقابل یک کالای بی کیفیت گران ارائه کنند مشخص است که استفاده کننده در پی شرایط بهتر می‌رود باید نیاز را درست تامین کنیم.

قطع اینترنت دروغ است

در آخرین اظهار نظر رمضانعلی سبحانی فر در نشست پدافند غیر عامل شهرستان سبزوار با اشاره به عملیات روانی و رسانه ای دشمن افزود: قطع اینترنت دروغ است و دشمن هیچ غلطی در این باره نمی تواند انجام دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت استفاده از شبکه های داخلی اطلاعات اظهار داشت: زیر ساخت های لازم برای تقویت و توانمندسازی پیام ‌رسان‌ های داخلی فراهم شده و به زودی مشکلات آنها رفع خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع تحریم های دشمن در 13 آبان حاصل جنگ روانی و فضاسازی داخلی است گفت: تمام تمهیدات لازم انجام شده و هیچ مشکل خاصی در کشور به وجود نخواهد آمد.

سبحانی فر افزود: برای خرید نفت ایران نیز مشکلی ایجاد نخواهد شد و هم اکنون فروش نفت خام صادراتی در بورس عرضه شده و بسیاری از کشورها برای خرید نفت ایران در صف انتظار هستند.

وی با بیان اینکه 13 آبان نماد مبارزه با استکبار در جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به تحریم ها در این روز، عزم ملت ایران در مقابله با دشمن و شرکت در راهپیمایی باشکوه علیه استکبار جهانی را راسخ تر می کند.

در پایان اگر تمام این اما و اگرها را نیز فاکتور بگیریم، باید به یک سوال پاسخ داد که چرا آمریکا در دوره‌ای که کاملا قبیحانه تمام قراردادهای بین‌المللی را زیرپاگذاشته و دشمنی‌اش را بیشتر از همیشه با کشور ایران آشکار کرده‌است، باید دست به چنین تهدیدی بزند؟ آن هم در بستری که درست بیشترین هزینه را برای جنگ روانی بر علیه ایران انتخاب کرده و هر روز با ترفندی جدید قصد در برهم زدن فضای داخلی ایران دارد. با در نظر گرفتن این پیش فرض و اظهار نظرهای مجلسی‌ها واقعیت داشتن این موضوع بسیار دور از تصور به نظر می‌رسد.

قاسم شمسایی