1

گفت و گو برای راه اندازی از مرده شوی آهنی در مواقع بحران

جمعی از نمایندگان دفتر استفتائات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید از نزدیک به بررسی دستگاه مکانیزه تغسیل اموات در آرامستان بهشت رضا(ع) پرداختند.
به گزارش صبح امروز، در راستای دستیابی به اهداف سازمان فردوس ها در خصوص آرامستان هوشمند جلسه بررسی شرعی و فقهی دستگاه مکانیزه شستشو و تغسیل اموات با حضور جمعی از نمایندگان دفتر استفتائات مقام معظم رهبری و دفاتر مراجع عظام تقلید در آرامستان بهشت رضا(ع) برگزار شد.
در این بازدید که مدیران عامل آرامستان های تهران و تبریز نیز حضور داشتند،ضمن بازدید از آرامستان بهشت رضا(ع) با حضور در مزار شهدا و علما مدفون با نثار فاتحه یاد آنان را گرامی داشتند.
خلیل‌ا… کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد با اشاره به مسئولیت سنگین سازمان فردوس‌ها در کنار فعالیت‌های روزانه سازمان در امر تغسیل اموات گفت: تنها، حضور و کمک‌های نیروهای داوطلب در قالب طرح طاهرین باعث کاهش این بار سنگین در سازمان فردوس‌ها شد، با توجه به در نظر گرفتن شرایط فوق و نیز کاهش سختی کار غسال‌ها با همکاری دانشگاه فردوسی دستگاهی آماده شده و در چند مرحله مورد بازدید علمای قم قرار گرفته است.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده، استاد برجسته حوزه در مسایل شرعی با اشاره زلزله بم گفت: تغسیل اموات عملی واجب کفائی است و در عصر امروز می‌توان با استفاده از فناوری و تکنولوژی تا حدی که صدمه‌ای به مسائل شرعی نزند از دستگاه مکانیزه تغسیل اموات در حوادث غیر مترقبه استفاده نمود.
وی افزود: در ساخت این دستگاه از طراحی تا رفع اشکالات نیز باید نظارت دقیق انجام شود تا اطمینان از رعایت موازین شرعی حاصل شود.
در ادامه جلسه کارشناسان و متخصصان امور شرعی ضمن بازدید دستگاه از نزدیک و تست آن به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در جهت بهبود دستگاه پرداختند.
این دستگاه با توجه به تکنولوژی به کار رفته در آن می‌تواند باعث سرعت عمل در امر تغسیل، صرفه جویی در مصرف آب و تکریم بیشتر میت گردد و با توجه به حضور سازمان فردوس‌ها در کارگروه بحران بعنوان متولی امور شرعی اموات می‌تواند موجب تسریع انجام عمل شرعی تغسیل درمواقع بحرانی سراسرکشور شود.