1

قایقرانان بی‌قایق

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا با همه موفقیت‌ها و ناکامی‌هایش دستاورد بسیار خوبی برای کاروان ورزشی ایرانی داشت که مهم‌ترین آن حضور بانوان ورزشکار ایرانی با حجاب اسلامی بر سکوهای قهرمانی بود که بدون شک پس از موفقیت تیم کبدی در قهرمانی بازی‌های آسیایی، بهترین عملکرد در این دوره به بانوان قایقران می‌رسد که با وجود اینکه رشته کانوپولو برای نخستین‌بار و به‌صورت آزمایشی وارد این دوره از بازی‌های المپیک شده بود، اما بانوان ایرانی توانستند با اختلاف 3 گل در مقابل حریفان، عنوان قهرمانی را بعد از 2 دوره از قدرت‌های این ورزش در آسیا گرفته و از آن جمهوری اسلامی ایران کنند.

به پاس موفقیت کاروان تیم ملی ایران در این دوره از بازی‌ها، روزنامه صبح امروز گفت‌و‌گویی صمیمی با مهلا عاطفه‌دار ورزشکار خراسان رضوی و تنها دارنده مدال طلای این دوره مسابقات انجام داده است و از ظرفیت‌های این رشته ورزشی در ایران و تلخی‌ها و شیرینی‌های آن‌، حضور در رویدادهای جهانی با حجاب اسلامی تا کسب سکوهای قهرمانی سخن گفتیم که باهم می‌خوانیم.

برگی از  زندگی یک ورزشکار

مهلا عاطفه‌دار ورزشکار جوان و خوش استیل خراسانی و عضو تیم ملی رشته کانوپولو متولد اسفندماه 1370 است و فارغ التحصیل رشته فیزیولوژی در مقطع کارشناسی ارشد است. وی در سال 1386 از طریق دختر خاله‌اش با این رشته ورزشی آشنا شد و سپس با پیشنهاد ثمری سرمربی وقت تیم ملی بود که در این رشته شرکت کرد. مهلا عاطفه‌دار پس از شروع تمرینات به مسابقات و سپس تیم ملی دعوت شد.

آغازی برای یک شروع دیگر

مهلا عاطفه‌دار درباره حضورش در این رشته ورزشی گفت: علاقه زیادی به این رشته ورزشی دارم، به طوری‌که حاضر نیستم در هیچ شرایطی این رشته را کنار بگذارم و یا حتی دیگر رشته‌های آبی را انتخاب کنم، در گذشته رشته دوومیدانی و یا بسکتبال در دانشگاه بازی می‌کردم، ولی اولویت اول من رشته «کانوپولو» است. وی افزود: در فصل تابستان حدود 100 نفر در این رشته ثبت‌نام می‌کنند و به‌خاطر سختی و مشکلات این رشته و هزینه‌های بالایی که دارد ممکن تنها 1 نفر باقی بماند. متاسفانه خانواده‌ها از بدو ورود فرزندانشان به این رشته انتظار حضور آن‌ها را در تیم ملی و مسابقات را دارند، در حالی‌که یک ورزشکار لااقل باید 3 سال تمریناتی داشته باشد تا بتواند در مسابقان داخلی و برون مرزی شرکت کند.

وی در ادامه گفت: ابتدا در سال 1386 در استخر کوثر ثبت‌نام کردم و در آن سال مشهد میزبان بچه‌های تیم ملی بود، اولین مربی‌ام «لیلا ابراهیمی» بود. تیم خراسان رضوی آن سال خیلی مقتدرانه بازی کرد و بازیکنان تیم همه جز افراد خوب و بااستعداد بودند. پس از تمرینات فراوان وارد تیم شدم و در اولین مسابقات به استان کرمانشاه اعزام شدیم. پس از آن بازی در مسابقات داخلی و در سال 1387 به مسابقات جوانان دعوت شدم و چندین سال در اردوی تیم ملی جوانان بودم، متاسفانه در این تیم بنا به دلایل مختلف مسابقات را کنسل می‌کردند و تیم را خیلی جدی نمی‌گرفتند.

وی درباره کسب مقام‌های مختلف بیان کرد: تاکنون 2 تا مقام دومی آسیایی در بازی‌های هنگ‌کنگ و مالزی را در سال‌های 2017 و 2015 را کسب کردم، همچنین مقام هشتمی جهان و در این مسابقات اخیر جاکارتا مقام اول را به‌دست آوردم.

معرفی رشته کانوپولو

عضو تیم ملی درباره این رشته ورزشی گفت: کانوپولو یک رشته تیمی و توپی است که 5 نفر بازیکن اصلی و 3 نفر ذخیره دارد، براساس گل‌های زده شده امتیاز کسب می‌کند، دو نیمه 10 دقیقه‌ای و 3 دقیقه بین دو نیمه استراحت دارد و شبیه رشته ورزشی واترپولو است، با این تفاوت که دروازه‌ها روی سطح آب و قایق و پارو اضافه شده‌اند. فوق‌العاده رشته سخت و مشکلی است و مصدومیت زیادی در این رشته ورزشی وجود دارد، تاکنون آسیب‌های جسمی زیادی از لحاظ کتف و بازو دیدم. در این بازی پست تخصصی براساس دروازه‌بان، دفاع و حمله است و من بازیکن سرعتی و نوک حمله تیم هستم.

حضور در مسابقات جاکارتا

عاطفه‌دار درباره سطح برگزاری مسابقات آسیایی جاکارتا عنوان کرد: مسابقات جاکارتا خیلی سطح بالا برگزار شد و بیشتر تیم‌ها برای کسب مقام اولی شرکت کردند، به‌خاطر اولین دوره این مسابقات بیشتر کشورها بهترین تیم‌های خودشان را فرستادند. نکته مهم این است که بیشتر کشورها 2 الی 3 هفته قبل از مسابقات آسیایی در مسابقات جهانی کانادا شرکت کرده بودند و ایران به دلیل هزینه‌های بالا نتوانست در این مسابقات شرکت کند.

وی بیان کرد: در این دوره بازی‌ها رقیب ایران تیم سنگاپور و چین تایپه بود، سال گذشته از چین تایپه در مالزی شکست خوردیم و مقام دوم را کسب کردیم. امسال در بازی اول با نتیجه یک گل در پنالتی به سنگاپور باختیم. ولی در بازی بعد چین تایپه را با 3 – 6 شکست دادیم و سنگاپور را هم در فینال بردیم.

در ادامه عضو تیم ملی درباره سختی‌ها و مشکلات حضور در مسابقات جاکارتا اظهار کرد: امسال طبق دستورالعمل کنفدراسیون آسیا تمامی تیم‌ها 6 نفره حضور داشتند و این کار را کمی برای ما سخت کرد. از طرف دیگر مشکل اساسی تیم قایق‌ها بودند که وزن بالایی داشتند و خوشبختانه مسئول تیم در جاکارتا قایق‌ها را برای ما تهیه کرد و بعد از اتمام بازی‌ها و موفقیت ما در این بازی‌ها قرار شد تا قایق‌ها را برای ما خریداری کنند و این کار انجام شد. قایق‌های تیم ما حدود 20 کیلو وزن داشت، ولی این قایق‌های جدید 6 کیلو وزن دارند، قیمت هرقایق نزدیک به 24 میلیون تومان است.

وی در خصوص بازی با تیم سنگاپور عنوان کرد: شب قبل از بازی تیم سنگاپور سعی داشت روحیه ما را ضعیف کند و حتی با باخت تیم پسران و کسب مقام چهارمی بچه‌ها کمی ترسیدند، ولی در هرصورت با تمام توانایی و نیرویی که داشتیم توانستیم نتیجه مسابقات را به سود خودمان تغییر دهیم.

جوایز مسابقات جاکارتا

وی درباره اهدا جوایز به بازیکنان تیم بیان کرد: تاکنون خراسان رضوی مراسم خاصی را برگزار نکرده است و وزارتخانه هم چون این ورزش جز رنکینگ به‌حساب نمی‌آید هدیه‌ای در نظر ندارد. بازیکنان با توجه به تحمل تمامی سختی‌ها و مشکلات سد راه و همچنین دوری از خانواده‌ها و شرکت در اردوها این انتظار را از مسئولین دارند تا لااقل جوایزی را در نظر بگیرند. البته رئیس فدراسیون بعد از اتمام بازی‌ها در جاکارتا مبلغ 5 میلیون تومان را برای هرکدام از بازیکنان در نظر گرفتند و قرار است این مبلغ را پرداخت کنند.

عاطفه دار در ادامه گفت: در خود مسابقات هم جوایزی به ما ندادند و تنها کاپ و مدال بود که به بچه‌های تیم ما تعلق گرفت و بعد از چند روز به هتل و محل اقامت تیم فرستادند.

جایگاه ایران در آسیا و جهان

عضو تیم ملی اظهار کرد: متاسفانه به خاطر مشکلات مالی ایران اعزام تیم به مسابقات جهانی نداشت، ولی با تمامی محدودیت‌ها توانستیم مقام اول آسیا را کسب کنیم. وی با طرح این سوال که آیا با شرکت در مسابقات جهانی کانادا ممکن بود بازیکنان را خسته کند، گفت: بازی در کنار تیم‌های برتر دنیا باعث کسب تجربه و ایجاد انگیزه در بازیکنان می‌گردد و این لازمه هر مسابقه‌ای است که بازی‌های تدارکاتی صورت گیرد، ایران از تمامی این مزایا محروم ماند و حتی چیزی به نام بازی تدارکاتی نداشتیم، ولی با این شرایط موجود بچه‌ها بهترین نتیجه را کسب کردند.

نوع پوشش بانوان ورزشکار

عاطفه‌دار برای نوع پوشش بانوان ورزشکار در مسابقات گفت: از لحاظ پوششی خیلی به مسائل حجاب اهمیت می‌دهیم و نوع پوشش ورزشکاران تایید فدراسیون جهانی شده است، ولی با این حال نوع پوشش در شرایط آب‌و‌هوای مالزی و جاکارتا کار را برای تیم خیلی سخت کرد. وی در مورد واکنش سایر کشورها به این نوع پوشش اظهار کرد: در کشورهای آسیایی به‌خاطر حضور مسلمانان در این کشورها با مسئله حجاب کنار آمدند و خیلی راحت می‌گذرند، ولی در کشورهای اروپایی وضعیت متفاوت است و برای آنها خیلی عجیب است که با چنین پوششی بتوان ورزش کرد، آن‌ها حتی با ما عکس یادگاری می‌گرفتند.

عدم توجه باعث مهاجرت بازیکنان

وی درباره حضورش در تیم‌های مطرح دنیا بیان کرد: به طور معمول کشورها دعوتنامه‌ها را برای فدراسیون‌ها ارسال می‌کنند و آن‌ها بازیکنان خوب را معرفی می‌کنند، تاکنون برای من دعوتنامه‌ای نیامده است، ولی به هرحال اگر کشور و یا تیم مطرحی از من بخواهد به طور حتم دعوت آن‌را قبول خواهم کرد. وی با بیان اینکه در ایران به ورزش بانوان زیاد اهمیت نمی‌دهند، افزود: ورزشکارانی در تیم‌ها بودند که با وجود کسب مقام قهرمان کشوری توانستند به کشورهای دیگر بروند و در آن‌جا بازی های خود را ادامه دهند. متاسفانه در ایران آن‌طور که شایسته بازیکنان است اهمیت نمی‌دهند و همین امر باعث از بین رفتن انگیزه می‌شود، اگر شرایط مناسبی ایجاد شود همه بازیکنان دوست دارند در تیم ملی کشور خودشان بازی کنند.

زمانی برای یادگیری

عاطفه‌دار درباره بهترین زمان شروع برای آموزش این رشته ورزشی گفت: سنین 13 یا 14 سالگی مناسب است که بدن ورزشکاران انعطاف پذیر است، بعد از مدتی تمرین می‌توانند بعد از 2 الی 3 سال وارد تیم ملی شوند.

برای حضور در این تیم سقف سنی وجود ندارد و تا هر زمانی که بازیکنان بتوانند می‌توانند این ورزش را ادامه دهند. البته ممکن در ایران سقف سنی قرار دهند ولی در کشورهای دیگر این مسئله برطرف شده است. به عنوان مثال در تیم کشور نیوزیلند این قدر سن بازیکنان بالا بود که احساس کردیم آن‌ها بازی را می‌بازند در صورتی که نتایج برعکس بود.

عاطفه‌دار اظهار کرد: تا زمانی که برای کشورم و تیم ملی و استانی موثر باشم این ورزش را ادامه خواهم داد و سپس وارد دوره مربیگری خواهم شد، در آن زمان قصد دارم به بچه‌های کوچک آموزش دهم.

حمایت هیئت و وزارت ورزش

عضو تیم ملی با وجود 11 سال تجربه در این رشته ورزشی درباره عملکرد هیئت ورزشی استان بیان کرد: امسال از طرف ارزانی رئیس هیئت تیم حمایت شد، تا چند سال قبل از طرف فدراسیون حقوق داشتیم، ولی چند سالی آن را قطع کردند و هیئت هم هیچ پرداختی به ما ندارد. هزینه رفت و آمد برعهده فدراسیون است و و زمان اعزام مبلغ 4 میلیون هیئت استان به ورزشکاران اعزامی داد. ورزشکاران از لحاظ مادی خیلی تحت فشار هستند و زمان حضور در مسابقات تمامی هزینه‌های میان وعده‌ها برعهده ورزشکاران است، در صورتی که باید از لحاظ تغذیه به بازیکنان رسیدگی شود.

نقش خانواده در زندگی یک ورزشکار

عاطفه‌دار در خصوص حمایت خانواده و همسرش در به ثمر رسیدن موفقیت‌هایش گفت: خانواده‌ام و همسرم نقش بسیار خوبی دارند و با وجود اینکه پدرم به رحمت خدا رفته است مادر و 3 برادرم بسیار همراهم بودند، همچنین همسرم بعد از ازدواج همیشه در تمامی سختی‌ها و مشکلات یار و یاورم است. اگر حمایت‌های همسر و خانواده‌ام نبود از لحاظ روحی کم می‌آوردم و رشته ورزشی‌ام  برای همسرم خیلی مهم است. وی به این رشته و حضور من در این رشته اهمیت می‌دهد و می‌گوید تا هرکجایی که می‌توانی ادامه بده.