1

رشد 30درصدی مناسبات اقتصادی

رییس اتاق ایران گفت: در 6 ماهه گذشته سال جاری با رشد بیش از 30 درصدی مناسبات اقتصادی مواجه شده‌ایم.

 

غلامحسین شافعی، ظهر پنج شنبه در نشست فعالان اقتصادی و اتحادیه روسای اتاق‌های بازرگانی عراق و خراسان رضوی، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، افزود: بنده در سفری که به عراق انجام دادم توفیق آن را داشتم که در خدمت دوستان خود در اتاق بازرگانی عراق باشم، پاسخ آن سفر حضور امروز این تجار در اتاق بازرگانی است.

وی ادامه داد: ما در طی دو روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران پذیرای هیات تجاری عراق بودیم و در طی این مدت مذاکرات خوبی صورت گرفت و تصمیمات خوبی را نیز اتخاذ کردیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: در حال حاضر یکی از شرکای تجاری خوب ما در منطقه و جهان کشور دوست و برادر ما، عراق است. خوشبختانه در 6 ماهه گذشته سال جاری با رشد بیش از 30 درصدی مناسبات اقتصادی مواجه شده‌ایم.

شافعی خاطرنشان کرد: اما آنچه که مسلم بوده این است که ظرفیت‌های موجود بین دو کشور می‌تواند فراتر از مذاکرات تجاری صورت گیرد. ما نیازمند آن هستیم که مناسبات اقتصادی را تنها به معامله کالا منحصر نکنیم.

وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم در توسعه زیرساخت‌های عراق در بخش‌های عمران و صنعت اقدامات خوبی را انجام دهیم، عنوان کرد: همانطور که می‌دانید، کشور عراق و ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: دو کشور ایران و عراق می‌توانند علاوه بر بازار داخلی همکاری‌هایی را در اقتصاد منطقه‌ای ایجاد کنند، در این ارتباط مذاکرات خوبی صورت گرفته و در این زمینه مشهد و خراسان رضوی، موقعیت‌های قابل‌ توجهی دارند.

شافعی تاکید کرد: در بخش توریست مذهبی و سلامت، مشهد دارای موقعیت بسیار ویژه‌ای است. وجود مرقد امام رضا (ع) زمینه حضور توریسم مذهبی را به راحتی فراهم می‌آورد.

وی اضافه کرد: همانطور که مرقدهای متبرکه در عراق برای مردم آن یک قبله واحده است، وجود مرقد امام رضا (ع) برای مردم عراق نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در بخش توریست سلامت نیز مشهد موقعیت ممتازی دارد. از نظر سلامت شهر مشهد، منطقه‌ای توسعه‌یافته در جمهوری اسلامی ایران است، علاوه بر این موارد بسیاری از کسانی که برای سلامت به مشهد سفر می‌کنند به دنبال شفا و دوا هستند و این امر نیز موقعیت منحصر به فردی است.

وی اظهار کرد: اکنون یکی از مشکلات موجود، مشکل روابط بانکی و منطقه‌ای دو کشور است که پیمانکاران ما را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است، در زیرساخت‌های گمرکات مرزی نیز مشکلات جدی وجود دارد و با همکاری هر دو کشور می‌توان در جهت توسعه زیرساخت‌های مرزی و گمرکی اقدامات خوبی انجام دهیم.

شافعی خاطرنشان کرد: ساده‌ترین راه برای حل این مشکل افزایش ساعات گمرکات مرزی است. همچنین مشکلات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ما جزء مسائلی است که ما باید در آینده برای رفع آن اقدامات خوبی انجام دهیم.