1

تعلل دولت و تحمل ملت

حسن روحانی، رئیس جمهور روز شنبه در جریان رژه نیروهای مسلح در تهران، از شکست آمریکایی ها در برابر جنگ اقتصادی که با جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند، گفت. موضوعی که در لابلای اخبار مربوط به حمله تروریست ها به رژه نیروهای مسلح در اهواز گم شد. معنای سخنان روحانی مقابله ایران با آمریکا در این جنگ اقتصادی بود و البته پیش بینی اش نیز از پیروزی جمهوری اسلامی حکایت داشت که قطعا این مسئله نیازمند الزاماتی است.

هرچند رئیس جمهور به فراهم آوردن مقدمات پیروزی ایران در جنگ اقتصادی با آمریکایی ها اشاره نکرد، به دلایلی پیش بینی خود را از پیروزی جمهوریاسلامی به صراحت مطرح و یادآوری کرد که «جنگ اقتصادی و روانی را آمریکا علیه ما آغاز کرده و پایان این جنگ از جنگ هشت ساله خوشتر خواهد بود؛ هم زمانش بسیار کوتاه‌تر و هم تجربه ما بیشتر و هم دشمن ضعیف‌تر است. آن روز همه شرق و غرب پشت صدام جمع شدند، امروز همه شرق و غرب در کنار ما هستند و کار آمریکا را محکوم می کنند.

حسن روحانی که ملاک و معیارش برای مقایسه شرایط این روزهای ایران در قیاس با دوران هشت سال دفاع مقدس بود، تصریح کرد: «در جنگ تحمیلی البته که مردم ما را آزار و رنج دادند و مشکلاتی را ایجاد کردند. برخی عزیزان ما را شهید و مجروح و اسیر کردند، اما به هدف خود نرسیدند و ملت ما دشمن را به شکست کشاند و پشیمانشان کرد.»

وی گفت: «تاریخ ماه‌های آینده نیز قضاوت خواهد کرد که شکست خورده این جنگ اقتصادی، روانی و سیاسی آمریکا خواهد بود. ملت ایران پیروز خواهد بود، همان طور که در همه صحنه‌ها پیروز میدان بوده است.» پیش بینی روحانی این است که بدون وارد شدن ایران به سناریوی در نظر گرفته شده از سوی دولت ترامپ برای دستیابی توافقی جدید با آمریکایی ها ـ که البته آنها آن را «بدون پیش شرط» دانسته اند ـ موفقیت از آن ماست.

البته رئیس جمهور ضمن اشاره دوباره بر اصول مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه تعامل جهانی که پایبندی به معاهدات و توافقات گذشته خوانده شده است ( اشاره به عدم پایبندی آمریکایی ها به توافق هسته ای و خروج دولت ترامپ از آن) احتمالا هرگونه تعامل و گفت و گوی سیاسی مجدد را منوط به بازگشت آمریکایی ها به توافق هسته ای می داند که البته این موضوع امری بعید به نظر می رسد؛ اما به هر شکل پیروز نهایی جنگ اقتصادی را با توجه به شرایط فعلی نظام سیاسی جهان، از آن جمهوری اسلامی ایران خوانده است.

سخنان حسن روحانی کاملا درست است و تردیدی نیست که عزم دولت و حاکمیت، رفع مشکلات اقتصادی مردم و ناکام گذاشتن آمریکایی ها در رسیدن به اهداف خود از طریق دامن زدن به جنگ روانی و اقتصادی علیه نظام و مردم ایران است، اما طبیعی است که جدای از موضوعات مورد اشاره توسط رئیس جمهور، دسترسی به این پیروزی و برداشتن بار مشکلات از دوش مردم، نیازمند یک سری تلاش ها و اقدامات دیگر نیز هست.

به نظر می رسد با توجه به اینکه بیش از شش ماه از ایجاد مشکلات اقتصادی شدید برای مردم به واسطه جنگ اقتصادی و روانی آمریکا علیه کشورمان می گذرد، روحانی باید بپذیرد که با اعضای تیم اقتصادی فعلی دولت و بعضی آدم هایی که او در کابینه دوازدهم دارد، نمی شود خیلی امیدی به رفع سریع این مشکلات و برداشته شدن بار اقتصادی سنگین از دوش مردم داشت.

آقای رئیس جمهور، بهتر است بپذیرد که ادامه این راه با وضعیت کنونی، خیلی به صلاح دولت، کشور و مردم نیست و باید عزم جدی برای تغییر در روش و تفکر اقتصادی دولت باشد. با ادامه دار بودن مشکلات در شش ماه گذشته، به این نتیجه می رسیم که هر چه زمان می گذرد و رئیس جمهور بر ادامه کار چنین افرادی تاکید می کند، معنایی جز وقت تلف کردن و از دست رفتن فرصت ها در آن نمی توان یافت.

اگر حسن روحانی همین امروز هم تصمیم بگیرد که اعضای تیم اقتصادی کابینه اش و تفکر اقتصادی حاکم بر دولت را عوض کند و افراد جوان، صاحب ایده، توانمند، قوی و انقلابی را به جای مدیران فعلی اش بگمارد، باز هم دیر است و هر روز فشار بیشتری بر مردم وارد می شود؛ چه برسد که این تصمیم بخواهد در فردا یا فرداهای دیگری گرفته شود!

طبیعی است که ملت ایران در مقابل این اقدام آمریکا هم پیروز خارج خواهد شد، اما در حقیقت، دولت باید هزینه این اتفاق را کم و کمتر کند. دولت باید اقدامات عملی را برای کاسته شدن فشار بر مردم انجام دهد و این اتفاق را هرچه زودتر رقم بزند. نباید به صرف اطمینان به پیروزی در جنگ اقتصادی و روانی با آمریکا، از رسیدگی فوری به وضعیت مردم و تلاش برای کاهش فشار بر آنان غافل شد.